Nieuwe speakers a €1000,- de stuk == Het is de Focal Chorus 826W geworden!!

Started by FeaR1986, July 22, 2010, 02:47:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FeaR1986

Goede nacht allen (of goede morgen voor wie dit op een normaal tijdstip leest)  :D,

Lang verhaal kort is dat ik de 7e augustus bij Stassen Hifi te Venlo een luisterafspraak heb. Heb al contact gehad met Stassen en verteld dat ik zo rond de 1000 euro per speaker wil uitgeven, maar mag natuurlijk wat meer worden als het echt een vooruitgang is. Medewerker die ik gesproken had was goed behulpzaam en had wel wat ideeën. Tot zover niets aan de hand...

Andere kant van het verhaal is dat ik ooit eens de Focal Chorus 816V gehoord heb bij de Hobo Hifi in Den Bosch en daar helemaal weg van was. Maar toen lag het budget ook wat lager. Budget heb ik nu wat verhoogd namelijk. Dit omdat ik eerst een 2.0 set-up neer wil zetten en dat dan uitbouwen naar een complete 5.1 set. De center en surrounds van hetzelfde merk, maar subwoofer had ik graag van SVS, XTS, BK of Velodyne. Al hoor ik her en der ook dat je beter de subwoofer kan nemen die bij de serie hoort van de rest van je speakers omdat het anders niet goed aansluit. Receiver die ik heb is overigens een Denon AVR-2809 Black. Maar goed, met de gehoorde Chorus 816V en een hoger budget heb ik redelijk blind besloten voor ofwel de Chorus 826W of de Chorus 836V te gaan (in Ebony).
Dat speakers kopen van dit bedrag niet helemaal correct is door op bovenstaande manier te handelen heb ik dus de luisterafspraak gemaakt. Nu wist ik al dat Stassen met Phonar aan komt zetten en als het even kan ook nog eens met de EdMa-modificatie erop/aan/onder/tussen. Op zich zouden binnen mijn budget het dan de Phonar 3.5's kunnen worden zonder modificatie (speakers zitten namelijk op 1099 de stuk). Dus ik ben even aan het zoeken geslagen naar termen als Phonar en Stassen. En opeens heb ik een beetje een dubbel gevoel...  :omg:

Blijkt namelijk dat Stassen de Phonars soms wel heel goedkoop weg doet. Laten we zeggen de Phonar 5.5 met EdMa voor iets meer dan de prijs van een Focal Chorus 836V en Chorus 826W. Dus deze Phonar P5.5 zijn normaal (dus zonder modificatie) al €1499,-, maar in real life gaat het dus toch iets anders aan toe. Maar ze moeten wel heel goed klinken wil ik ze nemen, want qua looks vind ik het drie keer niets. Maar goed, dan ga je een beetje Google er op naslaan (ik heb toch niets beters te doen om 2:45 's nachts) en dan krijg je dit soort berichten (van HT Forum overigens):

QuoteIk ben van plan om de Focal Chorus 836 V aan te schaffen. Heb het forum een beetje afgezocht maar vindt er niet echt veel over. Zijn er mensen met ervaring over deze speakers?

Ik had alvast een mailtje verstuurd naar Stassen in Tegelen en die belde mij terug dat ze leverbaar zijn maar dat ze een nog beter product hebben in dezelfde prijsklasse namelijk: Phonar Veritas P5 EDMA... daar vind ik alleen maar goede berichte over maar vind ze oerlelijk .
Mijn vraag dus; Focal 836v of de edmaP5??

Al met al dus onder ander hetzelfde schuitje als waar ik nu in zit....
Als je dat zo leest dan zou je toch denken dat Stassen inderdaad zeer veel verdient op de Phonars met EdMa-modificatie. Maar van zowel Phonar als Focal wordt verteld dat ze kunnen concurreren met een klasse hogere speakers. Vind het nu meer dubieus worden. Hoort ook vaak dat de afwerking van Phonar gewoon slecht is, maar goed geluid schijnt wel top te zijn. Dus dan zijn de looks al niet je van het en dan is de afwerking nog minder...

Maar lang verhaal kort:

  • Is Stassen echt zo opdringering met de Phonars en/of kloppen de vreemde onderbuik-gevoelens die ik nu heb? Wil daar gewoon rustig zitten en zie nu echt zo'n opdringerige verkoper voor me die met Phonars loopt te zwaaien :P
  • Ik wil me redelijk laten verassen door Stassen qua speakers en ga zeker ook lekker lang luisteren. Denk dat er dus speakers staan als de KEF IQ90, Elac FS189 (hebben we het niet telefonische over gehad maar vind de speaker wel erg mooi), B&W CM7 (of wellicht CM9), Audio Physic (Sitara of Yara), etc.

Hier nog tips voor speakers die ik vergeten ben (en die ze bij Stassen verkopen)?
Klipsch wordt het sowieso niet, want ik heb de RF-82 gehoord (maatje van me heeft die) en ik vind ze veel te veel laag produceren en het hoog is me bij negen van de tien nummers te schel. Moet wel zeggen dat het met zijn dance/trance muziek minder erg was dan met mijn Rock/Metal/Celtic-muziek.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Ejorne

Quote from: FeaR1986 on July 22, 2010, 02:47:10
Hier nog tips voor speakers die ik vergeten ben (en die ze bij Stassen verkopen)?

Ik denk niet dat ze ze bij Stassen verkopen. Maar ik zou ook zeker een stel Ushers of XTZ overwegen

Ejorne

Of deze. Dan houd je nog een hoop geld over maar hoef je volgens mij zeker niet in te boeten in kwaliteit !!! (TS heeft er zelfs zijn 816w voor weggedaan)

DV79

Ik weet niet of je ze nog ergens gaat vinden maar ik zou eens naar deze kijken Focal Chorus 826W 30th limited edition
http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/EN/6/files/2259.pdf
http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/EN/6/files/2260.pdf

Ook in het hoogglans zwart verkrijgbaar overigens.

Iets hoger dan je budget maar ik vond ze een stuk beter klinken dan de "gewone" 826W.
Rustiger en in het hoog minder scherp randje.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Denon Focal

Fear,

Ik heb je asl een PM gestuurd met mijn bevindingen.ik ben erg blij met mijn 826W 30th edition via Hobo en daar kreeg ik ook behoorlijk korting.
Nadeel van Phonar is dat ze geen surround speakers hebben bij de veritas (wel moonlight) en helemaal geen inbouw. dus komt Stassen met TMA speakers aan die er goed bij zouden passen maar dat wilde ik perse niet. Ik gaf duidelijk aan de set te willen van hetzelfde merk. Ze bleven maar duwen en pushen, zo erg dat ik de luistersetup niet eens meer vertrouwde. Laat ik het zo zeggen de Foacals klonken bij Hobo en klinken bij mij thuis veel beter dan bij Stassen.

greetz Bart
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

koosnaampje-audiofiel

Quote from: Denon Focal on July 22, 2010, 10:33:27
Ik gaf duidelijk aan de set te willen van hetzelfde merk. Ze bleven maar duwen en pushen, zo erg dat ik de luistersetup niet eens meer vertrouwde. Laat ik het zo zeggen de Foacals klonken bij Hobo en klinken bij mijn thuis veel beter dan bij Stassen.

greetz Bart

Wat suggereer je hiermee?

Dat ze de setup bewust aanpassen?

Lijkt me onwaarschijnlijk maar het zou kunnen.....De Audio Maffia... :D
Klipsch, Denon.

eriksk

Quote from: koosnaampje-audiofiel on July 22, 2010, 10:39:43
Wat suggereer je hiermee?

Dat ze de setup bewust aanpassen?

Lijkt me onwaarschijnlijk maar het zou kunnen.....De Audio Maffia... :D
Daar loopt volgens mij een draadje over.

Ik ben al eens gebeld door Stassen omdat ik op zoek was naar compacte speakers. Zij bleven me TMA aanraden. Ik kende dat niet en daarom natuurlijk flink gezocht. Dan kom je nog wel eens aparte draadjes tegen...
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

koosnaampje-audiofiel

Quote from: eriksk on July 22, 2010, 13:14:28
Daar loopt volgens mij een draadje over.

Ik ben al eens gebeld door Stassen omdat ik op zoek was naar compacte speakers. Zij bleven me TMA aanraden. Ik kende dat niet en daarom natuurlijk flink gezocht. Dan kom je nog wel eens aparte draadjes tegen...

Dat kost ze klanten..... ;D
Klipsch, Denon.

Denon Focal

Quote from: koosnaampje-audiofiel on July 22, 2010, 10:39:43
Wat suggereer je hiermee?

Dat ze de setup bewust aanpassen?

Lijkt me onwaarschijnlijk maar het zou kunnen.....De Audio Maffia... :D

Ik weet niet hoe het kan maar de ruimte bij Staasen hadden ze ingericht om op mijn luisterruimte te lijken. De Focals klonken daar echt anders dan uiteindelijk bij mij thuis. Kan verschillende oorzaken hebben maar het verschil met een dode ruimte bij Hobo was kleiner.
Het grote nadeel van Phonar en TMA etc is dat je ze niet landelijk kan vergelijken omdat Stassen ze als enige heeft. Ook de Edma modificatie maakt het minder vergelijkbaar (een topspeaker die ze dan nog wel zelf "extra" top maken).
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

RvD

Je hebt het helemaal mis over de prijzen in ieder geval.  ;)

Een setje P5.5 EdMa kost 1250 euro per speaker in houtfineer uitvoering. In hoog glans uitvoering 1499 euro per speaker.

Dan heb je nog de P5.5 EdMa Cap+ deze speaker kost 1749 euro per speaker in hout fineer uitvoering en dan zal hoog glans wel 1999 euro per speaker zijn verwacht ik.

Zelf heb ik de P5.5 EdMa Cap+ staan maar heb eerst ongeveer 2 jaar met de gewone P5.5 EdMa gespeeld want de Cap+ upgrade was er toen nog niet, EdMa was zo vriendelijk om mijn speakers te upgraden naar Cap+ voor een mooie prijs maar mag ook wel als vaste klant.  :P

In mijn luister sessie heb ik toen vergeleken P5.5 EdMa  + Phonar P300 (hier kwam ik eigenlijk voor) + Focal 800 serie + B&W 803 + Kef Reference 203 (het design van deze is geweldig maar daar ging het niet om)

Dit alles toen beluisterd op een Marantz PM11S1 en de Phonars sprongen er voor mij echt uit. Laat maar eens een normale Phonar P5 erbij zetten en vergelijk dan maar eens het verschil met de EdMa versie.

Maar ik denk dat de P5.5 EdMa Cap+ iets te duur voor je is dus dan zou het een P3.5 EdMa kunnen worden deze kost 1099 euro per speaker in houtfineer uitvoering. Dit zijn vraagprijzen dus er mag wel wat vanaf.  ;) Zelf heb ik de P3.5 EdMa nooit gehoort maar zal ook wel goed zijn verwacht ik.

Voor surround gebruik ik de P200 (vloerstaanders) en als centerspeaker heb ik de C3 EdMa deze kost 798 euro in houtfineer uitvoering. Als surrounds zou je misschien ook de Phonar Moonlight Base kunnen gebruiken dit zijn boekenplank speakers maar weet niet als dit bij elkaar past.

Ga eerst maar eens luisteren en kijken als Phonar iets voor je is, laat je ervaring maar weten in dit topic. :)

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

FeaR1986

Quote from: DV79 on July 22, 2010, 10:14:07
Ik weet niet of je ze nog ergens gaat vinden maar ik zou eens naar deze kijken Focal Chorus 826W 30th limited edition
http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/EN/6/files/2259.pdf
http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/EN/6/files/2260.pdf

Ook in het hoogglans zwart verkrijgbaar overigens.

Iets hoger dan je budget maar ik vond ze een stuk beter klinken dan de "gewone" 826W.
Rustiger en in het hoog minder scherp randje.

Ik dacht dat ik best op de hoogte was van de types en series van Focal, maar dat er een verschil zat tussen de 826W en de 826W 30th (om het zo maar even kort te mogen noemen) wist ik niet. Maar goed dat je het zegt, want ik had gewoon een 30th-logo op de bovenkant van de speaker verwacht als ik de 826W zou bestellen. Hopelijk zijn die nog wel ergens leverbaar mocht het die speaker worden, wil dan wel de hoogste uit de Chorus-reeks (al is het natuurlijk altijd twisten of de 826W dat is of de 836V).

Quote from: RvD on July 22, 2010, 19:00:45
Je hebt het helemaal mis over de prijzen in ieder geval.  ;)

Ik heb over het algemeen de prijzen genomen die genoemd staan op diverse sites en/of de adviesprijs. Maar ik heb via DM (niet alleen op dit forum overigens) redelijk wat berichten gehad waar bepaalde merken goedkoper te vinden zijn. Zo heb ik letterlijk maanden geleden al van iemand gehoord waar je toen (wellicht dat het nu dus niet meer zo is) de Chorus 826W 30th Limited Edition kon halen voor de prijs van 1665 per paar!
Idem met de Phonars waar je het nu over hebt: heb via-via ook prijzen toegespeeld gekregen waaruit blijkt dat de P5.5 EdMa een stuk goedkoper te krijgen is dan de prijzen die op de site staan. Moet wel zeggen dat ik niet weet in welke kleurstelling dat was, dus wellicht komt er dan nog wat bij voor hoogglans (al lijkt me dat wel heel veel stof aantrekken aangezien ik zwart wil). Maar vind de site van Stassen dan ook niet compleet. Want hoe ik het lees staat er dat de Phonar P5.5 "kaal" 1499 euro kosten en dat ze EdMa gemodificeerd kunnen worden. En daaronder staat weer dat een EdMa en een Cap+ op 1749 komt. Dus beetje dubbel... Maar kan me al niets voorstellen bij een EdMa (dus gewoon P5.5 en P5.5 EdMa), laat staan wat een Cap+ is.

QuoteIn mijn luister sessie heb ik toen vergeleken P5.5 EdMa  + Phonar P300 (hier kwam ik eigenlijk voor) + Focal 800 serie + B&W 803 + Kef Reference 203 (het design van deze is geweldig maar daar ging het niet om)

Het zal wel aan mij liggen, maar bovenstaande is toch niet echt een eerlijke vergelijking? De Phonar komt dus op een euro of 2000 zoals je zelf net aangeeft; de Focal 800 serie is op zijn hoogst een euro of duizend per speaker; de KEF Reference 203 is net geen drieduizend euro en de B&W 803 is nog duurder dan de KEF. Dus voor de KEF heb je al drie Focals en 1,5 Phonar  :confused:
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Denon Focal

Volgens mij heb je twee uitvoeringen van de 826W, een rode en een zwarte welke beide de 30th ann. edition zijn. Volgens mij is er geen gewone 826W (wel een 816W en een 716W).
De 826W is imho beter dan de 836. Midden is veel mooier en de bas van de 836 is voor mij veel te.

Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

FeaR1986

Quote from: Denon Focal on July 22, 2010, 22:21:28
Volgens mij heb je twee uitvoeringen van de 826W, een rode en een zwarte welke beide de 30th ann. edition zijn. Volgens mij is er geen gewone 826W (wel een 816W en een 716W).

Dat dacht ik eerst dus ook, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Je hebt namelijk webwinkel X die de Focal Chorus 826W verkoopt voor €999,- per stuk. En dan heb je webwinkel Y die de Focal Chorus 826W 30th Anniversary Edition staan voor €1.100 de stuk. Scheelt toch wel wat! Beide winkels verkopen inderdaad alleen de rode en zwarte versie, dus dan zou je gelijk hebben.

Compleet offtopic: toch zouden rode speakers best wel iets aparts hebben. Alleen jammer dat je met een 5.1 set-up dan niet uit komt met de center, rears en subwoofer.

Overigens nog een andere vraag gelinked aan de algehele W-serie:
Puur in 2.0 stereo zie ik het voordeel van een W-serie nog wel in ten opzichte van een V-exemplaar. Maar de center en rears zijn er alleen in V-serie. Is het dan niet zonde om twee W-exemplaren te gebruiken in een 5.1 set-up samen met de V-serie? Oftewel: hoor je dat verschil niet te erg? Ik heb namelijk altijd geleerd dat je bij een surround set-up het bij dezelfde merken en series moet houden om het geluid goed op elkaar afgestemd te houden. Of telt dat niet met een V- en W-serie?

Quote
De 826W is imho beter dan de 836. Midden is veel mooier en de bas van de 836 is voor mij veel te.

Ik liet het expres in het midden of de Chorus 826W nu beter is dan de 836V. Als je puur op specificaties kijkt en naar meer is beter dan wint de Chorus 836V: meer gewicht, grotere kast, extra woofer, extra bassreflexpoort, enzovoort. Maar de Chorus 826W is en blijft een Special Edition met andere woofers...

Over gewicht en grootte gesproken:
Wel apart dat een Klipsch RF-82 maar €399,- is. Het is en blijft een speaker van meer dan 110 cm hoog, dertig kilo, twee 8" woofers en een rendement van 98.0 dB. Al met al heel veel waar voor je geld zo op papier.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Denon Focal

Ik heb de zwarte 30th ed.

Mijn speakers heb ik primair op stereo gekocht, surround komt daarna. De V en W hebben een zeer vergelijkbaar geluidsbeeld (w is verfinder) en dat stoort echt niet in x.1.

Klipsch is veel speaker voor weinig als hij je aanspreekt, verschil tussen 82 rn 83 is opvallend maar ze klinken ook wel duidelijk anders.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

FeaR1986

Quote from: Denon Focal on July 22, 2010, 22:54:43
Ik heb de zwarte 30th ed.

Dan zou ik dus (als de Chorus 826W het worden) gewoon zonder risico altijd de 826W kunnen bestellen en altijd de 30th krijgen. Scheelt toch al snel iets van 150 euro met wat ik zo snel kan vinden. Laagste prijs die ik zwart op wit heb staan is van Heinhuis (of hoe ze nu heten) en dat is een Chorus 826W voor 949 euro de stuk.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Denon Focal

Ik heb nog nooit een zwarte 826W gezien waar geen 30th ann. op staat. Die bestaat volgens mij niet. Heeft ook nooit op hun site gestaan en ik ben daar erg vaak geweest

ik heb er ongeveer hetzelfde voor betaald bij Hobo in Den Bosch.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

RvD

Quote from: FeaR1986 on July 22, 2010, 21:37:03

Het zal wel aan mij liggen, maar bovenstaande is toch niet echt een eerlijke vergelijking? De Phonar komt dus op een euro of 2000 zoals je zelf net aangeeft; de Focal 800 serie is op zijn hoogst een euro of duizend per speaker; de KEF Reference 203 is net geen drieduizend euro en de B&W 803 is nog duurder dan de KEF. Dus voor de KEF heb je al drie Focals en 1,5 Phonar  :confused:

Ik kan me voorstellen dat je het vergelijk vreemd vind, ik vroeg toen naar de net nieuwe B&W 683 maar die hadden ze toen nog niet toen zei Edwin (EdMa) een 803 die zal beter klinken dan een 683 denk je niet ? ja denk ik ook maar zover gaat mijn budget niet hij liet me toch eens vergelijken. De Kef Reference stond ook toevallig in het rijtje in die ruimte dus liet die ook even horen.

Maar nu weet je hoe het vergelijken tot stand gekomen is.  ;)

Zelf luisteren en vergelijken is het beste advies.  :)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

FeaR1986

Quote from: RvD on July 22, 2010, 23:29:37
Ik kan me voorstellen dat je het vergelijk vreemd vind, ik vroeg toen naar de net nieuwe B&W 683 maar die hadden ze toen nog niet toen zei Edwin (EdMa) een 803 die zal beter klinken dan een 683 denk je niet ? ja denk ik ook maar zover gaat mijn budget niet hij liet me toch eens vergelijken. De Kef Reference stond ook toevallig in het rijtje in die ruimte dus liet die ook even horen.

Maar nu weet je hoe het vergelijken tot stand gekomen is.  ;)

Zelf luisteren en vergelijken is het beste advies.  :)

Ik ga zeker ook zelf luisteren, maar met wat achtergrond informatie is natuurlijk nooit weg. Idem met dat ik prijzen nu al een beetje aan het opvragen ben. Dit zodat ik dan weet wat de uiterste prijzen kunnen zijn en hoe mijn budget er dan bij staat. Zwart op wit kan ik nu aan een paar Chorus 826W komen voor 1850 euro inclusief verzenden.

Rest van het verhaal is wel duidelijk waarom je naar (veel) duurdere speakers hebt staan luisteren. Maar dan hebben ze wel vertrouwen in hun EdMa-versies.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

DV79

Quote from: Denon Focal on July 22, 2010, 23:09:42
Ik heb nog nooit een zwarte 826W gezien waar geen 30th ann. op staat. Die bestaat volgens mij niet. Heeft ook nooit op hun site gestaan en ik ben daar erg vaak geweest

ik heb er ongeveer hetzelfde voor betaald bij Hobo in Den Bosch.

Ik denk dat je gelijk hebt, en zeker wat betreft de kleur. Als het een hoogglans zwart of rode speaker is, is het de 30th anni. uitvoering.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

FeaR1986

Dan vallen de Chorus 826W dus gewoon netjes binnen budget: €999 bij Bestekeus.nl. En kan dus goedkoper bij Marssteden Saund & Vision (voorheen Heinhuis).
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

pagr

Quote from: FeaR1986 on July 22, 2010, 21:37:03
Zo heb ik letterlijk maanden geleden al van iemand gehoord waar je toen (wellicht dat het nu dus niet meer zo is) de Chorus 826W 30th Limited Edition kon halen voor de prijs van 1665 per paar
Nee joh, dat mailde ik je gisteren ook nog! ;-)

Gewoon 826w kopen en dan samen muziek luisteren met Bosche Bollen. Ik ben het eens met de anderen: de 826w klinkt veeel beter dan de 836v en is groot genoeg. Voor de 836 heb je echt ruimte nodig ivm met de opgebouwde luchtdruk.  Voor stereo gebruik ik geen sub want de 826w geef laag genoeg.

Dat van een gewone en 30th LE versie wist ik niet maar die van mij is hoogglans zwart met plaatje 30th LE.
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

FeaR1986

Quote from: pagr on July 24, 2010, 00:21:55
Nee joh, dat mailde ik je gisteren ook nog! ;-)

Gewoon 826w kopen en dan samen muziek luisteren met Bosche Bollen. Ik ben het eens met de anderen: de 826w klinkt veeel beter dan de 836v en is groot genoeg. Voor de 836 heb je echt ruimte nodig ivm met de opgebouwde luchtdruk.  Voor stereo gebruik ik geen sub want de 826w geef laag genoeg.

Dat van een gewone en 30th LE versie wist ik niet maar die van mij is hoogglans zwart met plaatje 30th LE.

LOL  :D
Maar je had het enkele maanden geleden al een keer gezegd. Kon zo alleen de DM niet meer vinden waar dat in stond. Nu bleek het inderdaad te gaan om 1650 euro voor een paar, maar wel bij een winkel die ze niet kon leveren.

"Gewoon" kopen zal het zeker niet worden, wil ze zeker luisteren. Nu al helemaal nu ik ook zeer goede verhalen over Phonar hoor. En er zijn gewoon nog meer merken die ik wel wil horen :)

Ruimte waar de speakers komen te staan zal zo'n 20m² zijn. Althans, dat zijn de meeste woonkamers wel van de huizen die hier te huur staan. Dus op papier is de 826W dan al overkill, maar als het budget er is... waarom niet?

Wel typisch trouwens dat iedereen van Tweakers hier ook blijkt te zitten. Alleen ben ik hier de newbie met net 50 posts en heeft de rest meer berichten. Terwijl ik op Tweakers iets meer posts en rechten heb :P
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Xander32

Quote from: FeaR1986 on July 24, 2010, 00:44:49

Ruimte waar de speakers komen te staan zal zo'n 20m² zijn. Althans, dat zijn de meeste woonkamers wel van de huizen die hier te huur staan. Dus op papier is de 826W dan al overkill, maar als het budget er is... waarom niet?
Omdat het ten koste gaat van de geluidskwaliteit - teveel speaker(lees: teveel bass) gaat problemen geven: rommelige boom-bass, niet strak, niet te volgen. Daarom niet.

Maar een ruimte van 20m² hoeft niet direct een probleem te zijn als je de speakers goed kan plaatsen, een vrije opstelling(vrij van muren/vrij van een achterwand). Maar het zal de grens zijn - ik zou zeer zeker de speakers in eigen ruimte gaan luisteren om teleurstelling te voorkomen!

Zelf heb ik de 816W in een ongeveer 35m² met plaatsings beperkingen: dat is al randje (ga t.z.t. zelf over op monitoren Edit: is wat onzeker geworden).


Succces,


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

millon

De Millon serie is ook verrassend goed ;)
Een mooie slanke speaker met een strakke bas en een zeer goed middengebied.
Ze worden gelev in hoogglans zwart.
Ik heb de Cobra lll.
Je kan ze in Alkmaar beluisteren.
En ook in Oosterhout bij Theo Remmerswaal .

FeaR1986

Heb voor de nieuwsgierigheid maar eens wat e-mails er uit gedaan naar wat hifi-winkels om te vragen welke prijzen ze voor bepaalde speakers vragen. Natuurlijk niet de Phonar's want die zijn alleen bij Stassen te krijgen. Maar na wat mailen zijn er best wel wat ketens die melden dat de Focal Chorus 826W (dus de Focal Chorus 826W 30th Anniversary Edition voluit) niet meer te leveren is. Dus dat de speakers die nu op voorraad zij de laatste zijn. Nu zullen dit soort speakers niet heel snel uitverkopen lijkt me, maar wel een reden om toch wat meer druk er achter te gaan zetten. Normale prijs ligt volgens veel bedrijven rond de 1100 euro de stuk, maar veelal kunnen de speakers geleverd worden voor 1000 euro per stuk.

En morgen toch maar Stassen eens de plattegrond sturen van mijn kamer, want daar blijven ze om vragen. Maar wil morgen eerst afwachten, want dan hoor ik of ik nog even thuis moet wonen of dat ik een huurhuisje heb...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT