Hèt USHER AUDIO topic

Started by Dirc, June 11, 2010, 09:46:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

koosnaampje-audiofiel

#275
Quote from: velothrux on September  9, 2010, 22:21:41
Ze zitten nog lang niet aan de 500 uur. En ze klinken nu al zo goed.

Ik zal eens een paar foto's maken. Je weet toch wel hoe ze eruit zien Sander?  ;D
Foto's van de plaatsing en de situatie altijd intressant.. ;D

Quote from: ArjanR1 on September  9, 2010, 23:00:22


Ik heb net mijn kamer helemaal andersom ingedeeld.
Bijna klaar, op de tv en wat kleine dingen.

Volgende week nieuwe foto's
Geweldig...kamer met alleen audio, audio en nog eens audio....heb je de rest van de prularia boven staan ofzo?
8)
Klipsch, Denon.

Former member 78

Nee, was het maar zo mooi :D

Achter mij staan 2 erg grote kooien met 2 vogels.
Nog iets verder is de open keuken ;)

Op de foto ziet het er misschien net iets te leuk uit :P

velothrux

Op een ander audioforum heb ik een stukje geschreven over mijn speakers. Het leek mij aardig om dat hier ook te plaatsen.

Geschiedenis of een kleine historie van het ontstaan van het upgrade-virus
Om deze review in het juiste kader te plaatsen, wil ik eerst iets vertellen over mijn audio-verleden. Mijn eerste serieuze luidsprekers waren afkomstig van Totem Acoustic, type Hawk. Deze vervingen mijn oude B&W V201 monitoren die ik ergens begin jaren 90 nieuw had gekocht bij Raf in Hilversum van mijn spaargeld (ik was een jaar of 14), tezamen met een Harman Kardon versterker en een Sony cd-speler. Na aanschaf van de Hawks volgde "noodzakelijkerwijs" de aanschaf van andere versterkers, want mijn oude Harman Kardon (30 Watt) trok die Totems niet lekker. Ik koos voor de Rega Cursa en de Rega Maia voor- en eindversterker. Na de Totems kwamen hybride magnetostaten van Martin Logan; de Mosaic. Ten opzichte van de Totems hadden de Martin Logans een betere weergave van het hoog. Dat klonk bij de Totems een beetje nasaal en fel. Ik leverde wel wat laag in, maar dat vond ik niet erg. Op alle andere punten scoorden de Martin Logans beter. Toen ik later de Rega versterkers verruilde voor versterkers van Michell (Orca voorversterker en Alecto monoblokken) maakte ik weer een grote sprong voorwaarts in de kwaliteit van de weergave. Daarna kwam een periode van experimenteren met verschillende luidsprekers. Voorbijgekomen zijn o.a. Xanadu (DS14), Celestion (SL6Si en SL700) en de Totem Model 1 Signature. Deze laatste vond (vind) ik heel bijzonder. De Martin Logans klonken heel mooi ruimtelijk en gaven een brede stage en een goed scherp stereobeeld. De Totems deden dit echter allemaal net even beter. Het grootste pluspunt van de Totems was de levendigheid van de weergave en het live-gevoel dat de ze boden. Het hoog was misschien iets feller dan van de Martin Logans, maar al met al mochten de Mosaics naar een nieuwe eigenaar.



Tevreden zo?
Ondanks dat ik steeds hoger op de audiofiele ladder klom, bekroop mij met de kleine Totems steeds meer het gevoel dat ik er net niet was. Met al mijn voorgaande speakers en versterkers was ik dik tevreden geweest tot het moment dat ze er in een direct vergelijk uitgespeeld werden. De upgrades ontstonden meer uit nieuwsgierigheid naar de prestaties van andere spullen dan uit ontevredenheid met hetgeen ik op dat moment in bezit had. De Totems boden mij nu een weergave van muziek die ik nog niet eerder thuis had ervaren. Zo levendig, dynamisch, het gevoel van erbij te zijn. En toch was ik voor het eerst niet geheel tevreden. Des te meer je perfectie benadert, des te meer wordt je ontevreden over kleine imperfecties.
Bij de Totems zat die imperfectie in een wat onaangename druk op de oren bij hogere volumes. En die hogere volumes waren nu juist weer erg wenselijk om de live-beleving te versterken. Ik verdacht eerst het hoog van deze onhebbelijkheid, maar was er later van overtuigd dat het vanuit het midlaag kwam. Ik ging dus toch maar weer op zoek naar andere speakers. (Wat hebben we toch een leuke hobby). Die moesten dan wel alle positieve punten van de Totems hebben, maar er moest geen vermoeidheid optreden bij het luisteren. Ook niet op hogere volumes. Om op ideeën te komen heb ik veel reviews gelezen. Je moet toch ergens beginnen.
- Ik heb overigens ook nog even overwogen om een Lyngdorf RoomPerfect systeem aan te schaffen, maar ergens staat dat systeem mij een beetje tegen. Vraag mij niet waarom, maar het is gewoon een gevoel. Ik wil tunen met mijn oren. Rommelen met versterkers en speakers en met de plaatsing van de speakers. Ik wil geen computer die alles voor mij berekent. Daarbij wil ik per se niets doen aan mijn versterkers. De Michell Orca en Alecto's zijn zo goed, dat deze mijn upgrade-neigingen op het gebied van versterking volledig de kop hebben ingedrukt.
Daarnaast hebben sommigen mij geadviseerd om eens te experimenteren met andere luidsprekerkabels en interlinks. Nou geloof ik best dat kabels kleine verschillen kunnen maken, maar daar poets je een al te enthousiast midlaag van je speakers niet mee weg. Bovendien had ik al eens geëxperimenteerd met rommel van MIT en Transparent. Met die "externe filters" raken we alleen maar verder van ons doel verwijderd. Het moesten dus andere speakers worden.-



De kandidaten
Hoewel ik tot nu toe alle audioapparatuur gebruikt had gekocht, besloot ik dat mijn ideale speakers best eens nieuw mochten worden aangeschaft. Ik ben eerst maar eens begonnen met Harbeth. De P3-ESR lag binnen het vastgestelde budget. Ik had inmiddels een paar Celestion SL12Si speakers gekocht (voor een prikkie) voor de bovenverdieping en had wel oren naar een stel deftige engelse speakers. Ik heb de Harbeths uitgebreid kunnen horen, zowel bij een dealer als thuis. Ze waren heel mooi, maar niet echt beter dan de Totems. De Harbeths klonken wel iets evenwichtiger, maar de totale beleving van de muziek via de Totems sprak mij meer aan. Bovendien konden ze sommige heftige orkestwerken niet goed verwerken. Bij een niet eens al te gek volume liep één van de woofers al tegen een grens aan en liet dat angstwekkend duidelijk horen. Nu moet ik wel toegeven dat dat gebeurde in een vrij grote luisterruimte bij de dealer. Bij mij thuis kwam het niet zo ver, maar mijn vertrouwen in deze speakers had toch een deukje opgelopen.
Vervolgens dacht ik aan een paar gebruikte (ja, toch maar weer) JMlab Micro Utopia's. De Utopia's uit de eerste serie pasten net binnen het budget. Het is er jammer genoeg niet van gekomen om deze te beluisteren.
Daarna kwam ik via via aan een recente editie van Stereophile met de fameuze lijst recommanded components. De Totem Model 1 stond in klasse B (restricted LF respons). Wat zou er dan in klasse A staan? Wel, haast alleen maar hele, hele dure speakers. Er waren maar twee uitzonderingen. De Acoustic Energy AE1 mk3 SE en de Usher Be-718 (Tiny Dancer). Nog steeds dure speakers, maar wellicht nog haalbaar voor mij als ik ze gebruikt zou aantreffen en de Totems goed zou kunnen verkopen. Zou daar dan mijn ultieme speaker tussen staan? Ik besloot dit idee een kans te geven.

Tiny? Hoezo tiny?
Na een tijdje speuren vond ik een paar als nieuwe gebruikte Usher Tiny Dancers voor een mooie prijs. Deze speakers zijn toch al veruit de voordeligste van het beoogde tweetal. Made in Taiwan (ja, u leest het goed). Ik besloot deze speakers te kopen om alle tijd te hebben om ze te vergelijken met de Totems. De beste speakers zou ik dan houden en het andere stel verkopen.
Na een flink stuk rijden heb ik de Ushers beluisterd bij de verkoper. Dat viel alvast tegen. De speakers klonken echt niet bijzonder. Ze werden aangestuurd door een Unison Research Triode 20 buizenversterker en waren verbonden met polsdikke luidsprekerkabels. De makelij van de kabels is mij ontschoten. Ik besloot toch om de speakers maar te kopen. Ik had al eerder meegemaakt dat iets niet overtuigend klonk bij een verkoper, maar dat ik mij acheraf thuis verwonderde over prestaties van de aanschafte spullen. De dozen met de speakers en de stands werden dus ingeladen en het spul werd afgerekend. Ik begrijp alleen niet dat, met de huidige arbo-eisen, Usher deze speakers samen in één doos mag afleveren. Dat is namelijk een pakket van bijna 40 kg en vanwege de afmetingen beslist niet handelbaar.
Eenmaal thuisgekomen heb ik de Tiny Dancers (echt tiny zijn ze dus volstrekt niet) direct aangesloten en laten spelen. De eerste indruk was niet overweldigend. De speakers klonken mooi, evenwichtig, lieten erg veel details horen en gingen verder door in het laag dan de Totems, maar ik miste een zekere mate van levendigheid en het stereobeeld was niet zo scherp als van de Totems. Over het geheel viel het mij wat tegen. Dan vond ik die kleine Totempjes toch leuker. Nu had ik wel vaak gehoord dat je speakers moet laten inspelen als ze (bijna) nieuw zijn, maar daar heb ik nooit veel geloof aan gehecht. Na een mailtje met de verkoper werd mij duidelijk dat deze speakers waarschijnlijk tussen de 50 en 80 uur gespeeld hadden bij de vorige eigenaar. Volgens hem moesten ze nog zeker 300 uur spelen voordat ze los zouden zijn. Nou ja, toch maar proberen dan. Anders was alle moeite zeker voor niets geweest. Ik heb de speakers in een paar dagen zeker 100 speeluren gegeven zonder er verder serieus naar te luisteren.



Bouwkwaliteit
Ondertussen kan ik mooi iets vertellen over de bouwkwaliteit van de Tiny Dancers. Die is mijns inziens uitstekend. De speakers hebben een dikke laag pianolak (polymeer) en hebben donker gelakt berkenhout aan de zijkanten. Aan de achterkant zit een dikke messing plaat met vier aansluitterminals en dikke bruggen voor de verbinding indien er geen bi-wirekabel wordt toegepast. Er bestaat de mogelijkheid om per terminal apart losse kabel of spades en banaanpluggen te klemmen. Erg mooi. De bijpassende stands vind ik niet zo bijzonder, maar ze zijn wel degelijk. Over de vormgeving ben ik niet zo heel erg te spreken. Ze zijn beslist niet lelijk, maar ik vind ze teveel een kopie van Sonus Faber. De stands versterken dit gevoel. Het is aziaten bepaald niet vreemd om soms schaamteloos te kopiëren. De woofer lijkt sprekend op een unit van Scan-Speak. En nu we het toch over de units hebben; de tweeter zou van beryllium zijn. Wel..., er zit beryllium in. Wel anderhalf procent. Een beetje listig om de speakerlijn dan de Beryllium-serie (Be) te noemen. De tweeter is voornamelijk van titanium. Ook over het filter is wat te doen. Voor de speakers die via de amerikaanse importeur op de markt komen is een ander filter ontworpen met "dure spullen" erin. Elders worden de speakers alleen met het normale (goedkopere) filter geleverd. Dit is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ik snap niet waarom Usher geen uniform product wereldwijd aanbiedt.

Tweede kans
Na de inspeeltijd van ongeveer 100 uur ben ik weer serieus gaan luisteren. De speakers zette ik maar even neer op de plaats waar normaal ook de Totems staan. Precies uitvogelen waar de beste plaats is, zou ik later wel doen. Ik begon met een cd van l'Arpeggiata met muziek van Stefano Landi. Al bij de eerste tonen stond ik met een mond vol tanden. Wat zullen we nu meemaken? Ik vergaapte mij daar opeens aan een gigantisch, rotsvast en diep stereobeeld. Ik had het gevoel al in de opnameruimte aanwezig te zijn in die paar seconden voordat het ensemble de eerste klanken liet horen. Wat was er ongelooflijk veel detail te horen. Je kon gewoon horen hoe in een fractie van een seconde de klank ontstaat als een snaar wordt getokkeld van een luit of op het vel van een trommel geslagen wordt. De inzet van de zanger was de volgende verbazing. Hij stond recht voor mijn neus, op een meter of vijf afstand. Met de Totems stond hij ook voor mijn neus, maar verder weg en niet met deze impact. De afbeelding van de Ushers is groter, directer, realistischer en veel gedetailleerder, maar zonder een spoortje van scherpte.
Daarna een cd van Reference Recordings. De Vuurvogel van Stravinsky, uitgevoerd door het Minnesota Orchestra onder leiding van Eiji Oue. Het begin was spectaculair. Diepe bassen ronkten onheilspellend. Wat zit er een ruimte en diepte in deze opname. Het realiteitsgehalte is haast eng. Ademloos zat ik te luisteren. De rondedans van de prinses liep af. Ik schrok even, want ik had het volume twee keer een tikkeltje hoger gezet, maar besefte dat ik nu op een behoorlijk hoog volume aan het luisteren was. De knal van het volledige orkest die nu ging komen, zou vast pijn doen. Tijd om de afstandsbediening te pakken was er niet meer. WHAM! Een stomp in mijn maag. Maar..., geen druk op mijn oren. Hoe kan dat? De Totems hadden hier zeker pijn gedaan. Bij de Ushers klonk het allemaal zo natuurlijk en gemakkelijk. Indrukwekkend!
Na de cd geheel te hebben geluisterd werd het weer tijd voor oude muziek. Heel oude muziek. Een cd van het Huelgas Ensemble met muziek uit de middeleeuwen. Er klonken vedels, fluiten en trommels. Weer verbaasde ik mij over de ruimtelijkheid en de illusie van realiteit van de gespeelde muziek. Hoe zouden de Totems het nu doen in een direct vergelijk? De speakers werden vlug even gewisseld. Oeps... het ensemble was opeens een stuk gekrompen. Daar was ook direct weer die druk op de oren, terwijl de muziek beslist niet luider klonk dan daarvoor. Er was ook minder te horen van de ruimte en het geheel klonk een beetje kaler en een beetje gestressed. De instrumenten hadden echt kleur ingeleverd.
Een groot verschil tussen de Totems en de Ushers is ook de beleving van de muziek. Bij de Totems moet je luisteren. Er is geen ontkomen aan. Je zou denken dat dat juist positief is, maar dat is het toch niet. Het is vermoeiend. De Tiny Dancers geven weliswaar de muziek groter en directer weer (ook dichterbij), maar ze gooien de muziek niet in je gezicht. Je mag luisteren, het moet niet. Ze dringen zich nooit op.

Conclusie
Het moge duidelijk zijn, dat de Tiny Dancers het vergelijk hebben gewonnen. Betere speakers heb ik nog niet over de vloer gehad. Ik durf zelfs te stellen dat deze speakers de concurrentie aankunnen  met bv. de Sonus Faber Guarneri Memento die ik enkele maanden geleden bij Rhapsody in Hilversum hoorde. Zo enthousiast ben ik over deze speakers. Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar te horen. De minpunten als vormgeving, en gedoe over filters en beryllium neem ik voor lief. Stereophile heeft het bij het rechte eind om de Tiny Dancer een klasse hoger te plaatsen dan de Totem Model 1 Signature. Tenslotte blijft slechts de vraag over of ze ook in staat zijn om het upgade-virus te beteugelen.



Gebruikte apparatuur en kabels
Meridian 506.24 cd-speler
Michell Engineering Orca voorversterker
Michell Engineering Alecto monoblokken
Totem Acoustic Model 1 Signature op Partington Heavi 1 stands
Usher Audio Be-718 op Usher Audio RWS-708 stands
Klotz GY107 interlinks
Symo LS 5-SX luidsprekerkabels

Dirc

Mooi verhaal!

Leuk om in een private HT te plaatsen.

velothrux

Quote from: Dirc I on October 29, 2010, 22:58:36
Mooi verhaal!

Leuk om in een private HT te plaatsen.
Jij leest snel!

CoSo


Dirc

1,5 minuut? Probeer het maar, dat red je wel toch?

Former member 78

Leuk stukje om te lezen, en welkom hier :)

Xander32

#283
@ Velothrux: mooie review  :worship: (de marktwaarde van m`n Ushers zie ik groeien  ;D).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


koosnaampje-audiofiel

Quote from: drees62 on November  2, 2010, 18:59:50
Nieuw setje BE-718's op Ebay.de, huidig bod € 1

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180582324252&ssPageName=ADME:B:SS:NL:1123
Uhm...dat kan na zes dagen ineens hard oplopen.

Wel jammer van het witte speakerdoek, kleur kersenhout meen ik wel erg mooi.
Klipsch, Denon.

Alex Groningen

Quote from: drees62 on November  2, 2010, 18:59:50
Nieuw setje BE-718's op Ebay.de, huidig bod € 1

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180582324252&ssPageName=ADME:B:SS:NL:1123



Prachtige luidsprekers, staan hier ook hoog op het lijstje. Maar denk het zelfde als Koosnaampje-audiofiel, het witte spreekt mij ook niet echt aan.


Quote from: koosnaampje-audiofiel on November  2, 2010, 19:07:02
Wel jammer van het witte speakerdoek, kleur kersenhout meen ik wel erg mooi.


J-B

#287
Die BE-718's hebben mijn aandacht ook getrokken na het lezen van tal van lovende reviews.

Waar kun je ze zoal beluisteren?

Former member 78

Bij WenW, dat is de dealer.

frank2

#289
arjan was me net voor!
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

koosnaampje-audiofiel

Wat kosten deze nieuw eigenlijk?

Zit er eigenlijk qua uitvoering van de kleuren prijsverschil in?

En wat word er doorgaans de2hands voor gevraagd?

Klipsch, Denon.

frank2

adviesprijs 2400 euro.
Alle kleuren hebben dezelfde prijs
2e hands  +/- 60% v.d. adviesprijs (schatting) of informeer bij wenw audio

http://www.audiobenelux.nl/
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

velothrux

WenW heeft ze niet meer. Ik was daar vorige week. Ze verwachten wel binnenkort de nieuwe DMD-serie.

Former member 78


frank2

Quote from: velothrux on November  3, 2010, 11:46:33
WenW heeft ze niet meer. Ik was daar vorige week. Ze verwachten wel binnenkort de nieuwe DMD-serie.

Op dit moment zijn ze op, maar hij verwacht wel nieuwe inruil van dit type binnen te krijgen. De nieuwe serie daarvan zal de prijs naar de 3000 euro gaan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Quote from: drees62 on June 14, 2010, 22:32:32
Maar ik wil zeker geen felle kabels.

Dan zou ik zwarte nemen...of een andere neutrale kleur.

Sorry...beetje offtopic.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Alex Groningen

Quote from: frank2 on November  3, 2010, 15:20:44
Op dit moment zijn ze op, maar hij verwacht wel nieuwe inruil van dit type binnen te krijgen. De nieuwe serie daarvan zal de prijs naar de 3000 euro gaan.


Dan zal ik volgende week gelijk vragen, dat als ze een setje 718/719 binnen krijgen (2hands) of ze dan contact met me willen opnemen, mits ik het natuurlijk met de prijs eens ben. ;D

koosnaampje-audiofiel

#297
Quote from: Alex Groningen on November  3, 2010, 18:02:45

Dan zal ik volgende week gelijk vragen, dat als ze een setje 718/719 binnen krijgen (2hands) of ze dan contact met me willen opnemen, mits ik het natuurlijk met de prijs eens ben. ;D
gaat de mini dancer eruit Alex?


uhmmmmmmmm...... ;D

Misschien wel intresse, ik weet alleen niet of het budget het toelaat.
Klipsch, Denon.

Alex Groningen

#298
Quote from: koosnaampje-audiofiel on November  3, 2010, 19:16:44
gaat de mini dancer eruit Alex?


uhmmmmmmmm...... ;D

Misschien wel intresse, ik weet alleen niet of het budget het toelaat.


Nee sorry, die blijven hier keurig staan. Heb het stereo gedeelte nu leuk voorelkaar. Maar ben nu van plan om uit te breiden naar surround.

frank2

alex ze hebben wel een 708 staan, welke ik ook gebruik voor surround. (beter zoals de 718 is echt niet nodig) je hoort het er niet aan af bij surround!
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren