Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Xander32

Wat is er onduidelijk aan mijn antwoord, zijnde een 'nee'  :nowink:? Ik hoor niet daadwerkelijk minder resolutie.
Meer specifiek kan ik niet zijn, dan dien je een andere vraag te stellen 🙂

Quote from: DofN on December 11, 2022, 09:20:05
Dat is nog niet echt een antwoord op mijn vraag :) Maar dat je meer geniet is wel super.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: Xander32 on December 11, 2022, 09:00:07
:nowink:, dat is ook de crux  :)  Ik geniet juist nog wat meer van de muziek, ga er nog wat meer in op.


Ik lees nergens dat je met "nee" hebt geantwoord, en dat je niet minder resolutie hoort. Ik zal er vast overheen lezen. Nu is het wel duidelijk. En mooi toch?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

#7802
Met welke emoticon start ik, wat doet/ zegt deze  ;)

Quote from: DofN on December 11, 2022, 10:14:07
Ik lees nergens dat je met "nee" hebt geantwoord, en dat je niet minder resolutie hoort. Ik zal er vast overheen lezen. Nu is het wel duidelijk. En mooi toch?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Geen idee. Een brandweermannetje. Dat zal wel "Nee" betekenen. Maar dan nog.. Het ligt aan mij hoor.  Ik hou van duidelijkheid.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hannibal_

Gewoon van genieten inderdaad.
Jij kunt het in ieder geval nog, toon balans aanpassen.
Sommigen van ons....

Kon je bij jouw luidsprekers ook niet de klank aanpassen?
Of niet in het laag?

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

Idd, op de meeste speakers van de Tannoy Prestige serie, kan je het hoog aanpassen (treble energy & treble roll off), zo ook op mijn Kensingtons. Maar niet het laag  :nowink:





Quote from: Hannibal_ on December 11, 2022, 10:57:31
Gewoon van genieten inderdaad.
Jij kunt het in ieder geval nog, toon balans aanpassen.
Sommigen van ons....

Kon je bij jouw luidsprekers ook niet de klank aanpassen?
Of niet in het laag?

Quote from: brt on December 10, 2022, 20:42:40
Had jij niet ook een standje op je speakers waarop je het laag en hoog kon beinvloeden?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Aha....
Dan hoef ik niet te vragen waarom je het daar niet aangepast had...

:nowink:  ;D
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Quote from: twani on December 10, 2022, 11:42:56
Waarom? Als het lekkerder klinkt.......   Boeiuh. 

Audiofielen blijven zichzelf maar verliezen in al van dat soort irrelevante technische achtergrondinfo..

Mínder resolutie is vaak de sleutel tot méér muziekbeleving.  Oh ja, muziek daar ging het om.....

Het HTForum maakt met al die technisch georiënteerde kabel, DACS en bitjes topics méér kapot dan je lief is.

Een goede remedie is om uit dat soort topics weg te blijven. T gaat echt goed zijn voor je toewijding aan de muziek i.p.v. de techniek.

Kabelneukers (zónder dat ik jou daartoe reken overigens :tounge2:) zijn nooit tevreden. Onthoud dat.
Ik verschil toch van mening dat minder resolutie de sleutel tot muziekbeleving zit. Nu ik flink meer resolutie heb kan ik van goede opnames nog meer genieten.

Voor mij zijn er een paar belangrijke best goed te kwantificeren eigenschappen belangrijk; klankbalans (evenwicht laag mid hoog) met wat nadruk op het laag, een zo laag mogelijke vervorming en een lage group delay. Als alles klopt zou je ook meer resolutie moeten hebben.

Wel heb ik gemerkt dat slechte opnames sneller door de mand vallen naarmate die gecombineerde eigenschappen beter worden. Dan ga je wel meer van goed opgenomen muziek genieten dus hangt ook van je voorkeur af.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Mee eens; toegenomen resolutie leidt bij mij ook tot meer genieten. Als het analytisch gaat klinken dan gaat er iets fout.

QuoteWel heb ik gemerkt dat slechte opnames sneller door de mand vallen naarmate die gecombineerde eigenschappen beter worden.

Niet mee eens. Alle opnames worden er beter van in mijn ervaring. Alleen sommige electronische muziek (waarbij ik helemaal geen referentie heb tot hoe het zou moeten klinken en dus 100% op smaak moet afgaan) kunnen minder worden. Sets waarbij goede opnames beter worden en mindere opnames "door de mand vallen" zijn niks voor mij. Dan zou ik een hoop van mijn muziekcollectie niet meer kunnen genieten.

Groet van Evert

Groet van Evert

Rob_Dingen

Speaker met een goede klank balans kunnen ook slechte opnames luisterbaar maken.
Speakers die van zichzelf wat dun klinken zijn slechte opnames niet om naar te luisteren.
Dus wat mij betreft heeft het niets met resolutie te maken.

Rob

katwax

Tja probleem is natuurlijk al wat is er goed en wat is slecht, is volgens mij ook niet voor iedereen hetzelfde. We weten allemaal hoe sterk audiofielen kunnen overdrijven  ;)
Je hebt de echte topopnames waar er echt aandacht is aan besteed zoals bv door Chesky Records.
Dan heb een groot aandeel van opnames die gewoon goed zijn, vaak benoemt als "pop" of "hit music" -> als dit je al stoort op je set is er toch iets anders mis of is je set toch niet zo top als je denkt
De echte bagger opnames bestaan echter ook, maar zijn naar mijn gevoel nog minder te vinden dan bv de topopnames. Dat ze bagger zijn hoor je trouwens ook al op een Sonos One.

Het is dan volgens mij ook handig moest je gewoon een voorbeeld geven, zodat iedereen over zelfde spreekt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Een hogere resolutie brengt voor mij juist ook meer beleving, het geheel klinkt er natuurlijker, "echter" door. Ongeacht of het content via Spotify, internetradio of als flac vanaf de nas betreft.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on December 14, 2022, 20:26:10
meer beleving, het geheel klinkt er natuurlijker, "echter" door.

Oohhh, dat is me vééls te zweverig.....

We verschillen van mening en dat geeft natuurlijk niets.


Xander32

Niets zweverigs aan; wanneer je gedurende decennia de nodige live optredens/ concerten hebt mogen bijwonen in verschillende settings en verschillende genres, dan heb je wel helder hoe iets in het echt klinkt. Dan kan je redelijk goed beoordelen in hoeverre een opname natuurgetrouw, in hoeverre een opname "echt" klinkt.

Quote from: twani on December 14, 2022, 20:57:03
Oohhh, dat is me vééls te zweverig.....

We verschillen van mening en dat geeft natuurlijk niets.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Dan is het wel hopen (en zo leest het) dat die mensen achter de knoppen allemaal het zelfde doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Wanneer ik een opname van bv. een trompet hoor, kan ik op basis van mijn luisterervaringen redelijk goed bepalen of die enigszins natuurgetrouw klinkt. Daar is niets bijzonders aan.

Bij blaas-, slag-, tokkel-, strijkinstrumenten en stemmen is dat eenvoudiger dan elektronische.
Een stem welke electronisch vervormd is, hetgeen de afgelopen jaren sterk in de mode is bij veel artiesten (autotune), pak je er ook wel uit. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van de mate waarin deze is vervormd.

Quote from: chansig on December 14, 2022, 21:07:37
Dan is het wel hopen (en zo leest het) dat die mensen achter de knoppen allemaal het zelfde doen.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Yep en dan komt er iemand bij je luisteren en die ervaart iets anders. Iemand die wekelijks naar concerten gaat en wekelijks een trompet bespeelt...bv.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Diegene die jarenlang actief is geweest in verschillende muziek gezelschappen ben ik zelf ☺


Quote from: chansig on December 15, 2022, 06:57:26
Yep en dan komt er iemand bij je luisteren en die ervaart iets anders. Iemand die wekelijks naar concerten gaat en wekelijks een trompet bespeelt...bv.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Vinyl_Fuchs

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

katwax

Vaak zijn concerten en optredens volgens mij niet de ideale referentie voor hoe het nu moet klinken.
Sommige zalen zijn niet ideaal qua akoestiek
Er wordt versterking gebruikt dus is het de geluidsman die manipuleert en om 1 of andere reden houden die vaak van overdreven laag
Andere aanwezigen zijn niet altijd stil

Als je natuurlijk zelf in gezelschappen hebt gespeeld zou je inderdaad wel weten hoe een instrument klinkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

#7821
Quote from: chansig on December 14, 2022, 21:07:37
Dan is het wel hopen (en zo leest het) dat die mensen achter de knoppen allemaal het zelfde doen.

Gr. Hans

Ik wilde juist dit stukje niet aanhalen en mensen vooral in hun eigen werkelijkheid laten Hans.

We komen er toch niet uit  :)









Maar je hebt natuurlijk hartstikke gelijk...

En hoe boeiend is het of het, wat dat ook moge betekenen, écht is.

Als het maar lekker klinkt en je ervan geniet toch...

Tabcam

Quote from: twani on December 14, 2022, 20:57:03
Oohhh, dat is me vééls te zweverig.....

We verschillen van mening en dat geeft natuurlijk niets.
Een instrument dat realistischer/natuurlijker klinkt, klinkt mij niet zo zweverig in de oren. Een piano krijgt voor mij meer "beleving" als die rijker klinkt, je meer van de piano hoort als klankkast e.d. trommels dat het metalige en hoe de trommelvellen verschillen veel beter doorkomen.

Je hebt ook versterkers en luidsprekers die dat effect in meer of mindere mate versterken. Dat werkt goed voor goede kwaliteitsopnames, kleinere ensembles, jazz e.d., maar werkt met popmuziek, grote klassieke werken e.d. meer tegen.

Voor mij zit de balans in een een evenwichtige response (evenwichtige klankbalans) en weinig vervorming. Detail werkt alleen tegen als het niet in balans en/of vervormd is. Zelfs met mijn erg harde kamer kan ik nu erg genieten van veel detail met vrijwel alle opnames.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

Quote from: Tabcam on December 15, 2022, 10:58:55
Een instrument dat realistischer/natuurlijker klinkt, klinkt mij niet zo zweverig in de oren. Een piano krijgt voor mij meer "beleving" als die rijker klinkt, je meer van de piano hoort als klankkast e.d. trommels dat het metalige en hoe de trommelvellen verschillen veel beter doorkomen.

Je hebt ook versterkers en luidsprekers die dat effect in meer of mindere mate versterken. Dat werkt goed voor goede kwaliteitsopnames, kleinere ensembles, jazz e.d., maar werkt met popmuziek, grote klassieke werken e.d. meer tegen.

Voor mij zit de balans in een een evenwichtige response (evenwichtige klankbalans) en weinig vervorming. Detail werkt alleen tegen als het niet in balans en/of vervormd is. Zelfs met mijn erg harde kamer kan ik nu erg genieten van veel detail met vrijwel alle opnames.

Klopt helemaal wat je zegt Tabcam, echter het zijn allemaal universele 1000x herhaalde on-liners die ik hier lees.

We moeten als audiofielen (althans velen....) volgende afleren:
- iets willen horen, zoals de muzikant het heeft bedoeld  (dit is grote onzin)
- op zoek naar neutrale weergave
  (onmogelijke opdracht, geen referentiekader i.c.m. slecht auditief geheugen, op zoek naar een wellicht niet bestaande speld in de hooiberg)
- de kunst v/h herkennen van een natuurlijke weergave als men veel live-concerten heeft bezocht, wordt teveel overschat.

Ik zelf ben vanaf kinds af aan opgegroeid met veel "live-muziek" (zo werd er bij ons thuis veel op de vleugel gespeeld in onze woonkamer)
en heb ik zeer vele concerten bezocht, toch wil ik me niet tot een geoefende luisteraar rekenen en verder is mijn auditief geheugen niet al te best.

Het is verbazingwekkend hoe vele audiofielen (ik heb me hier ook schuldig aan gemaakt  :huh2:) zich druk kunnen maken om zulke
kleine subtiliteiten, kabelverschillen en upgrades in hun set, om een zo natuurgetrouwe weergave te realiseren en ze in het echt,
een Yamaha-piano niet van een Steinway kunnen onderscheiden.

Natuurlijk is dit helemaal niet nodig en ook ik hoor dit verschil tussen deze piano's niet altijd maar ondertussen is dit voor mij wel
genoeg aanleiding om me wat meer bescheiden (toleranter) op te stellen inzake mijn kwaliteiten m.b.t. gehoor en mijn audiofiele eisen.

Natuurgetrouwe weergave en neutraliteit zijn termen die uiteraard best gebruikt mogen worden mits men beseft dat deze een brede
brandbreedte hebben en men hoeft echt geen dure set te hebben om een natuurgetrouwe weergave te kunnen realiseren.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

#7824
Quote from: VANZOMERENG on December 15, 2022, 13:28:08
Klopt helemaal wat je zegt Tabcam, echter het zijn allemaal universele 1000x herhaalde on-liners die ik hier lees.

We moeten als audiofielen (althans velen....) volgende afleren:
- iets willen horen, zoals de muzikant het heeft bedoeld  (dit is grote onzin)
- op zoek naar neutrale weergave
  (onmogelijke opdracht, geen referentiekader i.c.m. slecht auditief geheugen, op zoek naar een wellicht niet bestaande speld in de hooiberg)
- de kunst v/h herkennen van een natuurlijke weergave als men veel live-concerten heeft bezocht, wordt teveel overschat.

Ik zelf ben vanaf kinds af aan opgegroeid met veel "live-muziek" (zo werd er bij ons thuis veel op de vleugel gespeeld in onze woonkamer)
en heb ik zeer vele concerten bezocht, toch wil ik me niet tot een geoefende luisteraar rekenen en verder is mijn auditief geheugen niet al te best.

Het is verbazingwekkend hoe vele audiofielen (ik heb me hier ook schuldig aan gemaakt  :huh2:) zich druk kunnen maken om zulke
kleine subtiliteiten, kabelverschillen en upgrades in hun set, om een zo natuurgetrouwe weergave te realiseren en ze in het echt,
een Yamaha-piano niet van een Steinway kunnen onderscheiden.

Natuurlijk is dit helemaal niet nodig en ook ik hoor dit verschil tussen deze piano's niet altijd maar ondertussen is dit voor mij wel
genoeg aanleiding om me wat meer bescheiden (toleranter) op te stellen inzake mijn kwaliteiten m.b.t. gehoor en mijn audiofiele eisen.

Natuurgetrouwe weergave en neutraliteit zijn termen die uiteraard best gebruikt mogen worden mits men beseft dat deze een brede
brandbreedte hebben en men hoeft echt geen dure set te hebben om een natuurgetrouwe weergave te kunnen realiseren.

Héhé eindelijk iemand..... :)

Want laten we wel wezen.  Het weergeven van muziek middels de sets die bij ons staan opgesteld is toch weinig meer dan behelpen.

Afhankelijk van de prijs van de set iets méér of iets mínder behelpen, maar behelpen blijft het.

Er valt ook helemaal geen realisme na te streven met zo´n dure stapel met elektronica als omzetter van live muziek naar de luisterruimte..