Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Xander32

Ik vind ze iig prachtig om te zien en dat zal vast ook zo goed klinken 🎶 I.c.m. de gedegen aansturing een topset 👌🏻

Quote from: Rob46 on July 16, 2021, 10:07:58
Het is hier nog steeds genieten Robert! De Dynaudio's zijn inmiddels wel goed ingespeeld. Bijzondere monitoren die Herritage Specials. Erg volwassen geluid kunnen deze 'klassiekers' produceren.....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Vrijdag jl heb ik de fraaie set van VANZOMERENG mogen horen, daar mankeert echt niets aan 👌🏻. De B&W's zetten er een prachtig beeld neer.

... maar wanneer ik dan op mijn eigen bank op de sweetspot ga zitten en de muziek vloeit de huiskamer in, is het direct weer thuiskomen. De Tannoy dc's geven de muziek wat intiems mee, je wordt de muziek ingezogen, deze omarmt je. Daar is direct betrokkenheid, beleving 🎶 Dat is m.i. de kracht van de Tannoy dc's.

Is dan alles halleluja? Nee  :nowink:; daar waar vele andere speakers een grote sweetspot kennen, is deze bij mijn Tannoy's juist t.g.v. het dc principe, zeer beperkt. Zit je niet op de juiste plek, mis je veel informatie. Dat komt voornamelijk doordat de Tannoy dc's het geluid bundelen. Echter heeft dat ook weer een voordeel; het geluid wordt minder door reflecties beïnvloed  :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on July 26, 2021, 10:14:55
Vrijdag jl heb ik de fraaie set van VANZOMERENG mogen horen, daar mankeert echt niets aan 👌🏻. De B&W's zetten er een prachtig beeld neer.

... maar wanneer ik dan op mijn eigen bank op de sweetspot ga zitten en de muziek vloeit de huiskamer in, is het direct weer thuiskomen. De Tannoy dc's geven de muziek wat intiems mee, je wordt de muziek ingezogen, deze omarmt je. Daar is direct betrokkenheid, beleving 🎶 Dat is m.i. de kracht van de Tannoy dc's.

Is dan alles halleluja? Nee  :nowink:; daar waar vele andere speakers een grote sweetspot kennen, is deze bij mijn Tannoy's juist t.g.v. het dc principe, zeer beperkt. Zit je niet op de juiste plek, mis je veel informatie. Dat komt voornamelijk doordat de Tannoy dc's het geluid bundelen. Echter heeft dat ook weer een voordeel; het geluid wordt minder door reflecties beïnvloed  :thumbs-up:.

Ik kan dit maar op één manier lezen. Jouw set klinkt veel beter dan de Zomereng set...

Bedoel je dat ook Robert?

Want dat vind ik wel intrigerend, vooral omdat de vraag bij mij opkomt of dat smaak of kwaliteit is die dat grote verschil maakt...

Xander32

Jij leest wat je erin lezen wil  ;)

Smaak, daar gaat het over. Mijn set heb ik samengesteld op basis van mijn smaak en voorkeuren.

Quote from: twani on August 12, 2021, 12:49:49
Ik kan dit maar op één manier lezen. Jouw set klinkt veel beter dan de Zomereng set...

Bedoel je dat ook Robert?

Want dat vind ik wel intrigerend, vooral omdat de vraag bij mij opkomt of dat smaak of kwaliteit is die dat grote verschil maakt...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... zat er nog ff over na te denken;

is voor een eigenaar de 'beste set' niet die set welke het meest aansluit op zijn/haar eigen smaak en voorkeuren?

  ::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Yep. En daar laat ik het bij. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Absoluut! Al dat gelul over dat je de opname wilt horen zoals die bedoeld wordt terwijl we in 99.9% van de gevallen toch niet weten wat er bedoeld was. Gewoon lekker een sound waar jij mee kan leven is het enige wat van belang is.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

vanzomereng

#6584
Je kunt natuurlijk niet alle "onvolkomenheden" of pijnpunten zo maar weg bagatelliseren onder de noemer smaak.  :notify:
Een set i.c.m. luisterruimte is inderdaad te beoordelen op zijn pure kwaliteiten met DAARNAAST een marge/bandbreedte
die voldoende plaatst biedt voor smaak.
Het vereist wel enige ervaring en kunde om een set op zijn kwaliteiten goed te kunnen te beoordelen.
(vele sets in diverse omgevingen gehoord te hebben kan hierbij van grote voordeel zijn)

Ik mijn audiofiele beginperiode (ruim 30 jaar terug) dacht ik ook een geweldige set te hebben, dit klopt weliswaar met de hardware die ik bezat
maar de beroerde opstelling van te grote speakers in te kleine ruimte, deden veel afbreuk aan de kwaliteit maar qua smaak beviel het me toen
prima en wist ik ook niet beter.

Nu voldoet mijn set, speakeropstelling en ruimte veel beter aan de regelen der kunst en de juiste "audio-wetten"
Mijn smaak is ondertussen ook gewijzigd en die (teveel aan) basweergave van toen, is nu echt niet meer mijn ding.

Verder prijs ik me gelukkig met wel een brede smaak.
Ik kan zeer goed genieten van lekkere rockmusic over een PA-installatie bij een goede vriend van mij in Frankrijk met wat GRIMBERGEN-SAPJES
en waarbij de weergave best correct kan zijn, in de betekenis van natuurgetrouwe weergave maar thuis ligt mijn smaak, zeker bij langdurige
luistersessies op een wat meer mildere en een verfijndere weergave.

Kortom, hoe en waar en in welke sfeer en met welke muziek, speelt ook een rol, hoe je een set ervaart.
Is dit ook een smaakkwestie vraag ik me dan af  :eh:

By the way...
1. hoe is uberhaupt een kwaliteit van een set objectief te beoordelen en je smaak buiten werking te stellen?
2. hoe herken je uberhaupt een 100% correcte natuurlijke weergave?

Zeer moeilijk en deze gave en wijsheid bezit ik niet en gelukkig hoeft de weergave echt niet 100% correct te zien
om lekker van muziek te kunnen genieten maar je moet wel enigszins de spelregels in acht nemen welke nodig zijn
voor een natuurgetrouwe weergave. 
Er is voldoende speelruimte en kleine oneffenheden in de weergave worden wel door je hersens wel gecorrigeerd.
(dit betekent voor mij persoonlijk = geen correctie  :D)

Wat ik wel bij diverse luistersessies heb ervaren dat vele audiofielen het goed voor elkaar hebben en een goede weergave
kunnen laten horen maar waarbij de verwachtingen die je mag hebben, als je de gemaakte kosten/aanschafprijzen meerekent,
het niet meer helemaal waar kunnen maken.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

Quote from: Xander32 on August 12, 2021, 14:30:12
... zat er nog ff over na te denken;

is voor een eigenaar de 'beste set' niet die set welke het meest aansluit op zijn/haar eigen smaak en voorkeuren?

  ::)

Zo gezien is er eigenlijk nooit sprake van betere en slechtere sets.

Eigenlijk slechts sets die van elkaar verschillen omwille van andere smaak...

Interessante constatering....

fugazi_2009

Quote from: twani on August 12, 2021, 17:11:58
Zo gezien is er eigenlijk nooit sprake van betere en slechtere sets.

Eigenlijk slechts sets die van elkaar verschillen omwille van andere smaak...

Interessante constatering....

Misschien is budget ook nog wel een factor in het verhaal. Dus smaak en dan binnen een bepaald budget?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

#6587
Quote from: twani on August 12, 2021, 17:11:58
Zo gezien is er eigenlijk nooit sprake van betere en slechtere sets.

Eigenlijk slechts sets die van elkaar verschillen omwille van andere smaak...

Interessante constatering....

Ga ik toch meer zeggen..

Zeker is die sprake er wel. Alleen mag/kan alleen zo genoemd worden onder de noemer smaak.

Quote from: fugazi_2009 on August 12, 2021, 17:01:10
Absoluut! Al dat gelul over dat je de opname wilt horen zoals die bedoeld wordt terwijl we in 99.9% van de gevallen toch niet weten wat er bedoeld was. Gewoon lekker een sound waar jij mee kan leven is het enige wat van belang is.

Bovenstaande is wat mij betreft gelul. Lekker dat we zo duidelijk kunnen en mogen zijn. Als het maar niet ten koste gaat van de sfeer. :D

Waarom gelul. Zet een set in een keiharde ruimte dan zal het je smaak zijn, maar wat je zeker weet is dat hetgeen er opgenomen is zeker niet hoorbaar wordt. Dat je dit ook niet nastreeft is natuurlijk ook prima, moet iedereen helemaal zelf weten. Maar dan kan ik met 100 % zekerheid zeggen dat mijn set echt beter is qua weergave. En dat hoeft dan zeker niet jou smaak te zijn.

Ik ben het wel met je eens dat je nooit 100% de opname in je ruimte krijgt. Is fysiek volgens mij ook erg lastig. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: fugazi_2009 on August 12, 2021, 17:13:41
Misschien is budget ook nog wel een factor in het verhaal. Dus smaak en dan binnen een bepaald budget?

Smaak binnen budget.....  ook dat....    Kom je behalve smaak wel weer terug op beter of slechter...

Mmm, ingewikkelde materie zo....

Wel goed dat Robert weer naar huis kon dan :clapping:

fugazi_2009

Quote from: chansig on August 12, 2021, 17:27:26

Waarom gelul. Zet een set in een keiharde ruimte dan zal het je smaak zijn, maar wat je zeker weet is dat hetgeen er opgenomen is zeker niet hoorbaar wordt. Dat je dit ook niet nastreeft is natuurlijk ook prima, moet iedereen helemaal zelf weten. Maar dan kan ik met 100 % zekerheid zeggen dat mijn set echt beter is qua weergave. En dat hoeft dan zeker niet jou smaak te zijn.


Tuurlijk, het was heerlijk gechargeerd. Hoewel goede muziek op een wekkerradio is nog steeds goede muziek  ;D. Maar inderdaad laten we er wel vanuit gaan dat mensen binnen die smaak en budget er het beste van maken (en dan komen er dus nog een heleboel factoren kijken die van invloed zijn)
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Eens. Muziek en daarvan genieten heeft voor mij ook weinig met weergave te maken. In het algemeen dan. Ik vind het wel fijn dat de weergave van mij best wel goe is en ook nog eens dat het mijn smaak is. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Quote from: chansig on August 12, 2021, 17:41:21
Eens. Muziek en daarvan genieten heeft voor mij ook weinig met weergave te maken. In het algemeen dan. Ik vind het wel fijn dat de weergave van mij best wel goe is en ook nog eens dat het mijn smaak is. :D

Gr. Hans

Ja, dat is dan de kers op de taart
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

vanzomereng

Je kunt natuurlijk niet alle "onvolkomenheden" of pijnpunten zo maar weg bagatelliseren onder de noemer smaak.  :notify:
Een set i.c.m. luisterruimte is inderdaad te beoordelen op zijn pure kwaliteiten met DAARNAAST een marge/bandbreedte
die voldoende plaatst biedt voor smaak.
Het zijn m.i.z. maar weinig mensen gegeven om de factor smaak uit te kunnen schakelen en een set om zijn pure
weergavekwaliteit te kunnen beoordelen. Ik reken mezelf niet tot die groep.
Waar ik me wel toe in staat acht (en wellicht vele anderen met mij en zeer waarschijnlijk nog veel beter dan ik)
om echte grove onvolkomenheden eruit te pikken, welke veelal het gevolg zijn van slechte akoestiek en/of onjuiste plaatsing.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

fugazi_2009

Quote from: VANZOMERENG on August 12, 2021, 17:45:34
Je kunt natuurlijk niet alle "onvolkomenheden" of pijnpunten zo maar weg bagatelliseren onder de noemer smaak.  :notify:
Een set i.c.m. luisterruimte is inderdaad te beoordelen op zijn pure kwaliteiten met DAARNAAST een marge/bandbreedte
die voldoende plaatst biedt voor smaak.
Het zijn m.i.z. maar weinig mensen gegeven om de factor smaak uit te kunnen schakelen en een set om zijn pure
weergavekwaliteit te kunnen beoordelen. Ik reken mezelf niet tot die groep.
Waar ik me wel toe in staat acht (en wellicht vele anderen met mij en zeer waarschijnlijk nog veel beter dan ik)
om echte grove onvolkomenheden eruit te pikken, welke veelal het gevolg zijn van slechte akoestiek en/of onjuiste plaatsing.

De grove onvolkomenheden wil je inderdaad uitsluiten, welke apparatuur je ook gebruikt. Maar daarna wordt het vaag. Er zal een groep  mensen zijn die zegt dat een apparaat goed moet meten om de juiste weergavekwaliteit te hebben. Maar toch heel snel daarna zal smaak gaan meespelen. Ik weet toen ik naar mijn eerste netwerkspeler ging luisteren er twee stonden opgesteld. Een was op papier en misschien afhankelijk van wat je onder weergavekwaliteit rekent ook volgens die standaard de beste. Toch ging die andere (oudere) mee naar huis. Dat zal uiteindelijk smaak zijn geweest en bij mij had het het effect dat ik bij de nieuwe op zeker moment met mijn telefoon ging spelen en mijn email ging lezen terwijl ik bij het oudere model juist die telefoon weg legde en lekker muziek ging luisteren.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Ook hier is het natuurlijk weer dat je lekker zelf moet, kan en mag weten of jij bv een aantoonbare rukmetende speaker koopt of niet, puur omdat dit je smaak is. Maar mijn aantoonbaar beter metende speaker is beter...daarom meet hij beter. Nogmaals..gelukkig is dat beter metende speaker dan ook mijn smaak.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Quote from: chansig on August 12, 2021, 17:59:53
Ook hier is het natuurlijk weer dat je lekker zelf moet, kan en mag weten of jij bv een aantoonbare rukmetende speaker koopt of niet, puur omdat dit je smaak is. Maar mijn aantoonbaar beter metende speaker is beter...daarom meet hij beter. Nogmaals..gelukkig is dat beter metende speaker dan ook mijn smaak.

Geen idee of mijn speakers goed meten? Het is niet iets waar ik voor dat ik ze kocht naar gekeken heb. Ook niet bij alle vorige speakers die ik heb gehad. En wat als er geen metingen te vinden zijn, is het dan sowieso geen optie voor je?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Nee...dan zou ik ze niet kopen. Ik zou er ws niet eens naar gaan luisteren.

Mijn nieuwe speakers worden door iemand gebouwd waarvan ik weet hoe die het bouwen van een speaker aanvliegt. Daarbij komen de Dutch & Dutch speakers oa van zijn hand. Maar die zelfbouwers heb ik niet eens gehoord voordat ik zei: Ik wil ook een paartje.

Inmiddels heb ik zijn paar gehoord. Nou geen verkeerde keus. Maar daar was ik dan niet door verrast.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Quote from: chansig on August 13, 2021, 07:54:38
Nee...dan zou ik ze niet kopen. Ik zou er ws niet eens naar gaan luisteren.

Mijn nieuwe speakers worden door iemand gebouwd waarvan ik weet hoe die het bouwen van een speaker aanvliegt. Daarbij komen de Dutch & Dutch speakers oa van zijn hand. Maar die zelfbouwers heb ik niet eens gehoord voordat ik zei: Ik wil ook een paartje.

Inmiddels heb ik zijn paar gehoord. Nou geen verkeerde keus. Maar daar was ik dan niet door verrast.

Gr. Hans



Dat is wel interresant. Aan de ene kant maakt dat het overzichtelijk, er vallen waarschijnlijk al een heleboel dingen gelijk af. Maar aan de andere kant, het niet beschikbaar zijn van een meeting wil natuurlijk niet zeggen dat het niet goed meet als je ze zou meten. Dus je mist mogelijk ook mooie dingen. Maar ja, uiteindelijk is tijd ook maar beperkt en gaat het er uiteindelijk om dat je iets hebt staan waar jij mee kan leven. En of we dan dingen wel of niet beoordelen op basis van metingen, (vermeende) eigenschappen, reputatie oid maakt dan niet zoveel uit, als het maar werkt voor diegene die er uiteindelijk het meest naar luistert  ;D
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Klopt. Scheelt een hoop tijd en wat je niet weet kan je niet missen. Of zoiets.

Door de jaren heen ben ik er anders naar gaan kijken. En vind ik het inmiddels niet logisch om bv een minder metende speaker te kopen omdat je daarmee zeker weet dat je afbreuk doet aan de opname. Nu ben ik er niet meer zo extreem mee bezig, mogelijk mede door deze insteek. Inmiddels weet ik wel hoe het kan klinken op mijn zolder en veel beter gaat het daar niet worden. Alhoewel....hetgeen Jossie aan het doen is zou ik op zolder nog wel willen horen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Quote from: chansig on August 13, 2021, 08:38:30
Klopt. Scheelt een hoop tijd en wat je niet weet kan je niet missen. Of zoiets.


Precies, je moet de wereld ook voor jezelf wat overzichtelijk houden. Onze tijd hier is ook maar beperkt. En waar haal je dan in het algemeen de metingen vandaan?

Ja, dat bedenksel van Jossie vind ik ook wel heel intrigerend.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one