Wie van dit forum speelt er allemaal met een XXLS 400 subwoofer

Gestart door B., april 6, 2010, 22:19:15

Vorige topic - Volgende topic

yorkie13

mijn advies is 120 hz puur daar LFE tot boven de 100 hz info bevat
ga je op bv 80 hz de subwoofer begrenzen, dan mis je een stukje info

maar dat is verder heel eenvoudig te bepalen, probeer gewoon 80, 100 en 120 hz voor de subwoofer
en kijk wat het beste bevalt.

Crissis

Duidelijk, thanks! en dat van de freq. control achter op de sub gewoon op 120?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

bmateijsen

Is dit een specifieke aanbeveling of algemeen?
En waar baseer je dit exact op?

Small en subwoofer op yes lijkt mij duidelijk, maar de overige elementen, zie ik graag uitgelegd.

Groet,

Bjorn

Citaat van: RA SUBS op juni  1, 2010, 20:29:37
voor HT alle luidsprekers op small zetten, subwoofer op YES en crossover op 120 hz

filter op OUT LFE

Gain op 1/3 open

fase op 0

de woofer moet natuurlijk wel inspelen, en zal na een 50 uur een stuk strakker laag produceren

yorkie13

Citaat van: Crissis op juni  1, 2010, 20:21:00
Hai Ralf,

Wat is een goede uitgangspositie voor het instellen van deze sub?

er wordt om een uitgangspositie gevraagd, waar ik duidelijk bij vermeld,dat de subwoofer eerst in moet spelen

hierna kan je de subwoofer pas echt goed gaan afstellen

de crossover is naar smaak in te stellen, bv 80, 100 of 120 hz
in de reciever dus, daarom filter ook op OUT LFE

de Gain op 1/3, daar mener bij BK subwoofer vaak op deze stand uitkomt,
tussen 1/3 en 1/2

de in de xxls400 gebruikte xxls12 Peerless woofer gaat echt na een 40 tot 50 uur een stuk strakker spelen

de fase stel je later in, plaatsing is ook belangrijk, dus schuiven met die subwoofer
en wellicht is er Audessey aanwezig voor het afstellen van de subwoofer

kortom algemeen dus 8)

bmateijsen

Voor een algemeen advies zou ik liever verwijzen naar een dB meter en een methode van instellen. Dit mede omdat de overige instellingen waaronder bijv. het x-over, afhankelijk is van de luidsprekers waarmee een persoon draait. Om dan 120 hrz als uitgangspunt te geven en het doen voorkomen als "de instelling voor HT" vind ik niet correct.

Groet,

Bjorn

yorkie13

een db meter is zeker een handige tool om zowel de subwoofer als de rest van de luidsprekers
goed af te stellen

Crissis

Ik heb wat problemen met instellen... Ik heb de sub low level aangesloten... de crossover op op 120 hz (en ook wel op 80 en 100 hz), de low level gain op 1/3, de frequency en de phase allebei op de laagste positie. De sub staat op -4,0 db ingesteld in het menu van de receiver (dmv testmic).  De sub is nu heel ongecontroleerd en kraakt heel erg, net alsof het als een speaker wordt gebruikt.. dus als iemand praat of er is enigzins lage muziek oid dan kraakt de sub. De test toon van de sub is ook heel ongecontroleerd.. Wat doe ik fout?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Crissis

Inmiddels druk aan het PM'en met Ralf, dus hier moeten we wel uitkomen! :)

bmateijsen

Citaat van: Crissis op juni  2, 2010, 23:12:45
Ik heb wat problemen met instellen... Ik heb de sub low level aangesloten... de crossover op op 120 hz (en ook wel op 80 en 100 hz), de low level gain op 1/3, de frequency en de phase allebei op de laagste positie. De sub staat op -4,0 db ingesteld in het menu van de receiver (dmv testmic).  De sub is nu heel ongecontroleerd en kraakt heel erg, net alsof het als een speaker wordt gebruikt.. dus als iemand praat of er is enigzins lage muziek oid dan kraakt de sub. De test toon van de sub is ook heel ongecontroleerd.. Wat doe ik fout?

Kraken is niet goed en is waarschijnlijk te wijten aan een voice-coil (spreekspoel) die scheef zit. Dat wordt een vervanging ;D

Groet,

Bjorn

Crissis

Citaat van: bmateijsen op juni  3, 2010, 07:19:35
Kraken is niet goed en is waarschijnlijk te wijten aan een voice-coil (spreekspoel) die scheef zit. Dat wordt een vervanging ;D

Groet,

Bjorn

De sub gaat inderdaad weer richting Ralf! Dus nu even een tijdje subloos :(... Ach... het is mooi weer.... dan maar het terras op! :D

B.

Citaat van: Crissis op juni  3, 2010, 07:34:43
De sub gaat inderdaad weer richting Ralf! Dus nu even een tijdje subloos :(... Ach... het is mooi weer.... dan maar het terras op! :D

:o..

Sluit je sub eens aan op een front pre-out van de receiver en schakel de gewone speakers uit. Kijk of je dan nog steeds gekraak hoort.

Crissis

bmateijsen

Citaat van: Crissis op juni  3, 2010, 07:34:43

Heeft hij niets wat je kan lenen tijdelijk? Lijkt mij niet meer dan normaal......

yorkie13

zo ver gaat de service helaas niet, dat is de keerzijde van factory direct subwoofers welke normaal
gesproken alleen online op betelling verkocht worden
maar daar is de scherpe prijs ook naar, geen 30% marges erop zoals bij veel andere dure subwoofers 8)

B.

yorkie13

aan een oplossing wordt gewerkt, zodat betreffende persoon zo snel mogelijk
weer een spelende subwoofer heeft en ervan kan genieten

Crissis

Ik heb er alle vertrouwen in! Tot zover bedankt Ralf! :)

Xander32

Citaat van: Crissis op juni  3, 2010, 13:51:22
Ik heb er alle vertrouwen in! Tot zover bedankt Ralf! :)
Kort na aankoop had ik ook een probleem met m`n BK maar dit is prima en onder garantie opgelost. Sindsdien foutloos.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Crissis

Sub is weer terug! :) heeft nog geen week in beslag genomen... werkt nu super!   :wub:

hansvk

Mijn bestelde XXLS400 is onderweg vanuit de UK  :bigsmile:. Nog heel even wachten ....
Denon AVR-3311 | Emotiva XPA-3 | KEF iQ50/iQ60c/iQ10 | BK XXLS 400 met Anti Mode | Logitech Squeezebox Touch | Eminent EM7080 | Panasonic TC-P55VT60 | Beyerdynamic DT-770

Xander32

Citaat van: hansvk op juni 25, 2010, 09:27:33
Mijn bestelde XXLS400 is onderweg vanuit de UK  :bigsmile:. Nog heel even wachten ....
En dat wachten duurt lang joh  ;D.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

nijmege01

yorkie13

ik heb nu een aantal xxls400 in satin black direct leverbaar
zie sponsortopic

Tompidom

gisteren de xxls400 bij ralf opgehaald.

ga eens flink spelen met de plaatsing en instelinggen en eens goed lezen op het forum wat allemaal goed en slecht is voor het geluidsbeeld.

Ralf bedankt voor je enthousiaste uitleg

Gr,
Tom
5 speakers, 1 actieve subwoofer met inmeet kastje. Scherm, beamer, cd/dvd speler, receiver,blu ray speler, stekkerblok met filters,kabels en stekkers

Mark89

Citaat van: Tompidom op juni 29, 2010, 07:01:06
gisteren de xxls400 bij ralf opgehaald.
Plezier met de aankoop. Welke kleur heb je genomen?
En wil het trouwens nog een beetje vlotten met de verkoop van de kleine?
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000