Wie van dit forum speelt er allemaal met een XXLS 400 subwoofer

Gestart door B., april 6, 2010, 22:19:15

Vorige topic - Volgende topic

B.

Vanwege instellen, luisteren, verplaatsen, nog een keer luisteren, etc. ben ik alleen toegekomen aan mijn referentie CD: Eric Clapton - Unplugged.

Eerst met de Classic180 speakers in 'bass-reflex setup' geluisterd om wéér tot dezelfde conclusie te komen; de subwoofer is niet naadloos integreerbaar met de speakers. Het is werkelijk geen doen. Bij het ene nummer overheerst het laag enorm, terwijl het andere nummer weer body te kort komt. Ik wijt dit aan de verschillende afstemmingen, tussen de subwoofer en de speakers.

De speakers zijn bass-reflex uitgevoerd, met een relatief steile afval onder zijn tuningfrequentie, terwijl de subwoofer gesloten is uitgevoerd en dus zeer geleidelijk afvalt, met 6dB/octaaf. Deze twee verschillende systemen lijken elkaar behoorlijk tegen te werken op het kritische punt van een geschatte 30- ~ 40Hz. De fronts werken in dit leunen in dit gebied op de bass-reflexpoort en zal dus een bepaalde vertraging rond deze frequenties weergeven, terwijl de subwoofer rondom en ver onder deze frequentie nog zeer strak blijft spelen. Combineer die twee weergevers en je hebt een onhandelbaar systeem.

De bass-reflex poorten heb ik dus goed dichtgestopt. De volledige 50cm van de pijp heb ik helemaal strak dicht gepropt met opgerold pritex. Dit werkt vele malen beter dan een sok. Een sok dempt afdoende en zorgt voor een BR systeem dat alsnog actief kan blijven werken. Waar ik nu dus naar heb zitten luisteren is een totaal systeem met compleet dezelfde manier van afstemmingen in het laag. Zowel de subwoofer als de fronts werken nu geheel gesloten en gezamelijk een naadloze aansluiting moeten hebben in het laag, doorlopend tot 20Hz.

De CD heb ik wederom opnieuw gedraaid. Enkele nummers heb ik overgeslagen en ben alleen naar mijn favoriete nummers gaan luisteren.

Het verschil is niet nihil te noemen! De fronts en subwoofer presteren samen als één geheel. Het laag heeft geen nagalm meer en kan, indien de muziek erom vraagt, flink druk zetten zonder iets aan het geluidsbeeld toe te voegen of juist weg te nemen. Voorheen bedekte het laag het middengebied, waardoor stemmen minder realisme hadden en het stereobeeld soms sterk naar rechts trok. Met deze kleine, doch uiterst belangrijke, aanpassing heb ik mijn complete muzikaliteit naar een hoger niveau getild :)

Het is in een ander topic ook al eens gezegd door Interfectior, maar ik wil het nogmaals benadrukken: Dergelijke 'tweaks' leren je relativeren!! O0

yorkie13

@B.
wat je hier beschrijft herken ik heel goed
afgelopen week heb ik als fronts een paar Monitor Audio RS6 met de xxls400 gebruikt voor stereo en HT
bij films was het laag ruim voldoende
bij stereo net te veel, de RS6 gaan tot onder de 40 hz en laat ik nu bij 38 hz een behoorlijke piek in het laag hebben als room mode
dus de baspoorten afgestopt en alles was opeens veel beter een geheel
geen nadreunen e.d.
nu heb ik de RS6 vervangen voor gelijke monitors zoals de center , welke -3db tot 45 hz gaan
dit integreerd veel beter met de subwoofer

ik ben benieuwd hoe het bij films nu klinkt met afgestopte baspoorten
of je niet een deel van de impact kwijt bent

B.

Citaat van: RA SUBS op april 13, 2010, 08:26:41
@B.
wat je hier beschrijft herken ik heel goed
afgelopen week heb ik als fronts een paar Monitor Audio RS6 met de xxls400 gebruikt voor stereo en HT
bij films was het laag ruim voldoende
bij stereo net te veel, de RS6 gaan tot onder de 40 hz en laat ik nu bij 38 hz een behoorlijke piek in het laag hebben als room mode
dus de baspoorten afgestopt en alles was opeens veel beter een geheel
geen nadreunen e.d.
nu heb ik de RS6 vervangen voor gelijke monitors zoals de center , welke -3db tot 45 hz gaan
dit integreerd veel beter met de subwoofer

ik ben benieuwd hoe het bij films nu klinkt met afgestopte baspoorten
of je niet een deel van de impact kwijt bent

Het lijkt mij veel makkelijker om een subwoofer te laten integreren met monitors inderdaad. Je kunt gewoon op de beperkingen van het laag de subwoofer inzetten, in plaats dat je de fronts moet temmen.

yorkie13

maar hou bevalt deze afstemming van je front met film kijken ?
mis je niet iets in het laagmidden ?

B.

Citaat van: RA SUBS op april 13, 2010, 13:02:56
maar hou bevalt deze afstemming van je front met film kijken ?
mis je niet iets in het laagmidden ?

Nee, eigenlijk niet.
Voor films gebruik ik de bass-management die alles onder de 50Hz naar de subwoofer stuurt en op deze frequentie is de bass-reflex van mijn fronts nog niet actief.

Bart Kuypers

Ik sta op het punt deze prachtige sub te bestellen...

Heeft er iemand de gloss white uitvoering? zoja een foto zou perfect zijn!
En hoeveel kost deze uitvoering?

B.

Nu de sub weer in de linkerhoek gezet. Voor 't eerst is het laag voelbaar 8)  Getest met Kingdom of Heaven en 300. 

yorkie13

en met de baspoort van de Seas 180 dicht ?
dan komen we ergens

B.

Jazeker. Op 't moment mis ik nog helemaal niks, maar zijn er wat zaken die ik nog graag wil aanpakken. Daarvoor moet ik eens een anti-mode proberen. Soms heb ik het idee dat het laag strakker kan.

Robbert54

ik zou de sub eerst even wat inspeeltijd gunnen en dan passen beginnen met tweaken en verplaatsen
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Faker01

Hallo ik heb ook een vraag over hoe ik  het een en ander goed in moet stellen van de XXls 400 subwoofer luidsprekers en versterker.
Klinkt volgens mij wel goed maar als het beter kan via andere instellingen ga ik dat proberen.
De sub is low level aangesloten.

Sub Gain staat op 3 streepjes dus ongeveer een kwartslag.
Frequency staat op max. 120Hz.
Phase op 0.
Center is een Focal JM Lab.
Cobalt 806 S.Frequency response: 50Hz-22kHz crossover 2.2kHz.
Luidsprekers zijn front Energy e:XL 26 baspoort voor en achter.
Frequency response: 37-20KHz +/-3dB crossover points 2.2KHz.
Luidspreker Achter Energy e:XL 25 baspoort voor.
Frequency response: 42-20KHz +/-3dB crossover points 2.2KHz.
In mijn versterker Pioneer SC-LX81 staan de luidsprekers op Smal en de X.over 80 Hz.
Groeten G.

yorkie13

heb je in de reciever de x-over voor de subwoofer op 80 hz staan ?
probeer eens 120 hz

B.

Ralf, vind je 120Hz niet een beetje hoog?
Hoe hoger de crossover, hoe nauwkeuriger je de sub moet plaatsen.

yorkie13

klopt, maar als jde subwoofer links of rechts van de fronts kan plaatsen
dan valt deze weg in het geluidsbeeld bij 120 hz
ga je echter de subwoofer op bv 80 hz filteren, dan mis je een stuk van het LFE
kanaal
dus gewoon LFE proberen op 80, 100 en 120 hz en luisteren naar wat icm de andere
luidsprekers het beste klinkt

Faker01

Oke ga het uitproberen met de verschillende standen van de crossover in de versterker.
Bedankt.

Xander32

Citaat van: Gerhet op april 14, 2010, 14:57:52
Hallo ik heb ook een vraag over hoe ik  het een en ander goed in moet stellen van de XXls 400 subwoofer luidsprekers en versterker.
Klinkt volgens mij wel goed maar als het beter kan via andere instellingen ga ik dat proberen.
De sub is low level aangesloten.
Sub Gain staat op 3 streepjes dus ongeveer een kwartslag.
Frequency staat op max. 120Hz.
Phase op 0.
In mijn versterker Pioneer SC-LX81 staan de luidsprekers op Smal en de X.over 80 Hz.
Zelf heb ik al heel wat verschillende instellingen gehad in mijn receiver i.c.m. de 400-sub(verschillende instellingen crossover, speakers large/small, meer of minder Db. in set-up menu receiver, gain op de sub minder of juist meer open).

Uiteindelijk kom ik steeds weer op een zelfde instelling: speakers op small  (ik hoor/ervaar geen verschil met large: dan maar op small waardoor totale dynamiek van de set toeneemt), de crossover op de sub geheel open en in de receiver op 80hz.. Heb de sub tussen de frontspeakers in staan, op spikes op een tegel. Betreft aantal Db.`s: inregelen op gehoor en bijvoorkeur de gain v.d. sub wat verder open dan Db.`s opplussen in de receiver(recent ervaren dat dit wat meer controle en druk geeft - tip van Stadium III).

Bovenstaande werkt in mijn set en ruimte het beste.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

nielvm

Ik heb mijn crossover altijd op 120 gezet aangezien ik overal lees dat dit moet. Wat zijn de voordelen van deze maar op 80 te zetten?
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Xander32

Citaat van: nielvm op april 17, 2010, 18:56:13
Ik heb mijn crossover altijd op 120 gezet aangezien ik overal lees dat dit moet. Wat zijn de voordelen van deze maar op 80 te zetten?
Er moet helemaal niets :nowink:: een kwestie van uitproberen wat in jouw situatie het lekkerst klinkt :thumbs-up:.

Hoe lager je de crossover instelt hoe beter deze verdwijnt in het geluidsbeeld / hoe minder traceerbaar deze is. Hierin speelt echter het frequentiebereik van de (front-)speakers en de fase ook een voorname rol.

Echter ben ik wel benieuwd waar jij "overal gelezen" hebt om de crossover op 120hz. te zetten. Hetgeen ik het meest frequent tegen kom is juist de aanbeveling van 80 hz. (i.c.m. speakers op small) 8).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

nielvm

Ik dacht dat het LFE kanaal tot 120hz ging en je daarom een subwoofer zou moeten hebben die tot 120hz doorloopt.

Ga hier alvast eens testen met de crossover ingesteld op 80hz, zie of dit verbetering meebrengt...
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Xander32

Citaat van: nielvm op april 17, 2010, 19:24:42
Ik dacht dat het LFE kanaal tot 120hz ging en je daarom een subwoofer zou moeten hebben die tot 120hz doorloopt.

Ga hier alvast eens testen met de crossover ingesteld op 80hz, zie of dit verbetering meebrengt...
Inderdaad: gewoon mee gaan spelen, er zal niets kapot gaan 8).

Sander.

erres45

Wat mij in dit topic verbaast is dat de front- center- en achter speakers vaak niet dezelfde zijn terwijl ik dit nogal eens in allerlei aanbevelingen wordt aangeraden. Hier kan ik me ook alles bij voorstellen aangezien verschillende soorten speakers o.a. toonverschillen en rendementsverschillen hebben wat gehoormatig bij verschillende frekwenties minder homogeen kan klinken.
Ook de soms lage wisselfrekwentie valt me op. Zelf heb ik deze op 100 Hz. staan en vind ik bij mij het beste klinken in samenhang met de Anti-mode, vooral ook aangezien deze dan ook de controle tot 100 Hz heeft.
Ik draai voornamelijk muziek DVD's in 5.1 of stereo CD's in de multistereo instelling (5.1 namaak stereo) wat geweldig klinkt op de hotspotinstelling met de Anti-mode.
Wel heb ik de BK XLS300 ipv de 400.
NAD T748-Sony SLV70-BK XXLS 400-5xB&W VM1-Antimode 8033B

yorkie13

Het spelen met gelijke fronts en center heeft zeker een positieve invloed op het geluid.
Ik speel nu met 3 x Monitor Audio RS-LCR en de surrounds worden binnenkort van hetzelfde type.

Ik heb de crossover nu gewoon op small staan, ofwel 80 hz.
De xxls400 staat op 120 hz, en dat geeft naar mijn beleving het mooiste resultaat.

Een nadeel is vaak dat bij grotere fronts, een gelijke center lastig te plaatsen is.
Dan volstaat een center uit dezelfde serie van hetzelfde merk vaak prima.

Morrison

oeh bijna :) heb 'm in bestelling staan bij Ralf. Ben 2 weken terug daar geweest om te luisteren en dit klonk erg veel belovend. Ben benieuwd hoe deze thuis gaat werken.
Heb zelf de black ash besteld.

Houd jullie wel op de hoogte:)
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

bafke

20 May 2010      07:35      Mechelen      Out for Delivery 

Ik zeer binnekort :D :D
Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO