Nieuwe speakers + Receiver

Started by the limp man, March 19, 2010, 10:04:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the limp man

Bij de meeste speakers zit de bas poort aan de achterkant, weet iemand of dat er ook speakers zijn die front poorted zijn?

Xander32

Quote from: the limp man on April  3, 2010, 18:16:25
Bij de meeste speakers zit de bas poort aan de achterkant, weet iemand of dat er ook speakers zijn die front poorted zijn?
Geef de moed niet op joh, er is keuze genoeg:
Focal
Usher
PSB
Mordaunt Short Mezzo (2)
Kef
Dali
...

En een andere optie is: indien je de MA`s voor de rest(buiten de bas met gesloten poorten) lekker vind klinken er een (gesloten) sub bij te kopen voor het laag. Het laag van een sub is vaak wat beter af te stellen en de sub is wat meer flexibel betreft plaatsing.

Ik begrijp dat je graag weer snel nieuwe speakers wil hebben maar mijn advies is: neem rustig de tijd om te gaan luisteren en uitproberen totdat je iets gevonden hebt waar je echt blij mee bent. Speakers koop je normaliter voor de lange duur dus even tijd steken in het zoeken naar de juiste is dan toch een goede investering? En zelf vind ik juist het uitzoeken en gaan luisteren een van de leuke (bij-)zaken van deze hobby: geniet ervan ;).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Quote from: Xander32 on April  3, 2010, 19:01:55
Geef de moed niet op joh, er is keuze genoeg:
Focal
Usher
PSB
Mordaunt Short Mezzo (2)
Kef
Dali
...

En een andere optie is: indien je de MA`s voor de rest(buiten de bas met gesloten poorten) lekker vind klinken er een (gesloten) sub bij te kopen voor het laag. Het laag van een sub is vaak wat beter af te stellen en de sub is wat meer flexibel betreft plaatsing.

Ik begrijp dat je graag weer snel nieuwe speakers wil hebben maar mijn advies is: neem rustig de tijd om te gaan luisteren en uitproberen totdat je iets gevonden hebt waar je echt blij mee bent. Speakers koop je normaliter voor de lange duur dus even tijd steken in het zoeken naar de juiste is dan toch een goede investering? En zelf vind ik juist het uitzoeken en gaan luisteren een van de leuke (bij-)zaken van deze hobby: geniet ervan ;).


Sander.

Een sub is niet nodig, die heb ik al. Namelijk een REL stampede waar ik heel blij mee ben. Als ik de baspoorten niet afdek is er bij veel nummers te veel bas, maar voor de rest klinken ze top. Heeft de speakers uit fase zetten nog zin? Ik heb ook zitten denken om de dali's voorlopig nog te houden en een receiver upgrade te doen naar een AVR 3310 (ivm de DAC van dit apparaat en hdmi + hd audio formaten). Omdat mijn ruimte en de plek waarop de speakers staan gewoon K*t is. Heb ookal gevraagd om een andere kamer maar dat zat er niet in ::)

Xander32

Quote from: the limp man on April  3, 2010, 23:10:09
Een sub is niet nodig, die heb ik al. Namelijk een REL stampede waar ik heel blij mee ben. Als ik de baspoorten niet afdek is er bij veel nummers te veel bas, maar voor de rest klinken ze top. Heeft de speakers uit fase zetten nog zin? Ik heb ook zitten denken om de dali's voorlopig nog te houden en een receiver upgrade te doen naar een AVR 3310 (ivm de DAC van dit apparaat en hdmi + hd audio formaten). Omdat mijn ruimte en de plek waarop de speakers staan gewoon K*t is. Heb ookal gevraagd om een andere kamer maar dat zat er niet in ::)
Kijk, je hebt al een volwassen sub :thumbs-up:. En idd. een goede overweging: wat brengen nieuwe speakers wanneer je deze niet lekker kan opstellen :sarcasm:.

Betreft een andere kamer is misschien dit wat voor je  :angel::
http://www.humantouch.nl/assertiviteitstraining.html


:D Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Ik heb twee zaken in Tilburg gevonden die Denon in huis heeft. Kan ik daar eens gaan luisteren. Ik moet mezelf gaan afvragen of ik met het laag probleem kan leven want  deze speakers klinken erg goed en volgensmij gaan alle speakers die ik goed vind klinken een laag probleem hebben. Speakers waarbij de concentratie op het hoog ligt, klinken vaak te scherp. Ik heb nu alleen bij de speaker in de hoek een basplug gebruikt en dat lijkt goed te werken. Focal en B&W vallen af, ik vind de B&W te donker en de Focal te scherp. Dali klinkt dun op de Denon (IKON)

Wat de overweging betreft: Dan kan ik in deze ruimte dus beter eerst een goede receiver (en daarmee dus bron) kopen en dan eventueel kijken voor nieuwe speakers? Is dat wat? Misschien dat daardoor de Dali's ook wat beter gaan klinken. De Denon AVR 3310 lijkt mijn wel wat.Maar met fase experimenteren heeft geen nut?


Mark  8)

Xander32

Quote from: the limp man on April  4, 2010, 12:16:06
Wat de overweging betreft: Dan kan ik in deze ruimte dus beter eerst een goede receiver (en daarmee dus bron) kopen en dan eventueel kijken voor nieuwe speakers? Is dat wat? Misschien dat daardoor de Dali's ook wat beter gaan klinken. De Denon AVR 3310 lijkt mijn wel wat.Maar met fase experimenteren heeft geen nut?

Mark  8)
De receiver is geen bron, dat is in jouw geval de pc, diens signaal wil je door de dac van de receiver sluisen. Of een nieuwe receiver veel zal brengen vraag ik mij af: de versterking en speakers blijven nagenoeg ongewijzigd, "alleen" een andere dac. Dan kan je nog beter een losse dac kopen, ben je nog goedkoper uit ook.

Ik begrijp dat je nu van 1 van beide speakers de baspoort hebt dicht gestopt; krijg je dan geen heel vreemd/scheef geluidsbeeld?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Ik moet het anders zeggen. Er loopt een SPDIF kabel van de PC naar de receiver. De receiver verzorgt het geluid dus. Ik heb inmiddels beide baspoorten in gebruik. Ik heb het idee dat ik nu punch mis, maar dat kan ook aan het feit liggen dat de Dali's lager gaan en door de poort pluggen alles meer in evenwicht is, ik weet het niet....

Xander32

Quote from: the limp man on April  4, 2010, 14:02:28
Ik moet het anders zeggen. Er loopt een SPDIF kabel van de PC naar de receiver. De receiver verzorgt het geluid dus. Ik heb inmiddels beide baspoorten in gebruik. Ik heb het idee dat ik nu punch mis, maar dat kan ook aan het feit liggen dat de Dali's lager gaan en door de poort pluggen alles meer in evenwicht is, ik weet het niet....
Dan blijft de pc de bron en de receiver ver-/bewerkt het signaal en versterkt deze ;).
Betreft het geluid: vertrouw gewoon op jouw oren, ga lekker veel luisteren, liefst naar veel verschillende software. Dan kom je er wel achter wat jij lekker vind klinken en wat niet.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man





Zo ziet het er dus uit nu. Normaal staan de fronts naast de centerspeaker. Excuseer voor de grootte maar ik weet niet hoe ik de plaatjes kan resizen. Ze lachen me allemaal uit thuis, zeg er eens wat van  :hmmm:

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit niets gaat worden. Met basplugs is er weinig tot geen bas en zonder is het BOOM BOOM BOOM BOOM.
Zijn er boekenplank speakers met de baspoort aan de voorkant voor 500 euro per stuk?

the limp man

Speakers waar ik nog naar wil luisteren :


Focal 806V
Monitor Audio BR 2
Dali IKON 1
Dali IKON 2
Dali Lektor 1
Dali Lektor 2

Ik zoek een speaker die mooi hoog kan weergeven, niet te helder/dun en stemmen met body en een goede, maar niet overdadig aanwezige laagweergave.

Xander32

QuoteZe lachen me allemaal uit thuis, zeg er eens wat van  ...

>>>   http://www.humantouch.nl/assertiviteitstraining.html      :P.

Misschien is het voor jou mogelijk om jouw eigen receiver mee te nemen t.b.v. de luistersessie(s) ¿ Daarnaast is het allicht mogelijk om tijdens de luistersessie de situatie in jouw eigen ruimte proberen na te bootsen door de speakers tegen een wand aan te zetten ¿ Indien er de ruimte voor is zal een beetje zaak daaraan meewerken. Dan krijg je een beter beeld wat de speakers doen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Tussen mijn receiver en de Denon 2310/1910 vind ik dat er weinig hoorbaar verschil is. De Dali IKON 2 wil ik eerst beluisteren.Als dat niets wordt misschien een stereoamp aan de pre outs.

Robbert54

staat je center daar nou helemaal boven in? volgens mij is jou kamer zelfs nog krapper dan die van mij... :nopompom:

als ik je luistertesten zo bekijk dan ben je toch wel erg gecharmeerd van de CM serie. nou hebben deze ook basspluggen. wat de bass behoorlijk reduceert, maar het verdwijnt zeker niet, maar toch blijft het belangrijk dat je je speakers een stuk van de muur af kunt zetten. vraag me trouwens af of de CM5's wel echt boven je budget zitten. neem eens contact op met Smits, misschien kunnen die er nog een mooie prijs van maken. ik heb zelf de CM1's ook op een kleine slaapkamer, maar dat klinkt toch prachtig hoor :music:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

the limp man

Quote from: The Vampire on April  6, 2010, 04:03:05
staat je center daar nou helemaal boven in? volgens mij is jou kamer zelfs nog krapper dan die van mij... :nopompom:

als ik je luistertesten zo bekijk dan ben je toch wel erg gecharmeerd van de CM serie. nou hebben deze ook basspluggen. wat de bass behoorlijk reduceert, maar het verdwijnt zeker niet, maar toch blijft het belangrijk dat je je speakers een stuk van de muur af kunt zetten. vraag me trouwens af of de CM5's wel echt boven je budget zitten. neem eens contact op met Smits, misschien kunnen die er nog een mooie prijs van maken. ik heb zelf de CM1's ook op een kleine slaapkamer, maar dat klinkt toch prachtig hoor :music:

Ik ben bang dat ik met de BW CM5 hetzelfde probleem krij als dat ik nu heb. Versus de monitor audio lijken de Dali's veel strakker laag te produceren.

LOTS

Hoi,

beetje rare opmerking misschien van mij, maar ik heb de Epos ES14 en die hebben ook zo'n foamplug en daar speel ik al jaren mee. Je kan er ook mee experimenteren in die zin dat het niet alleen in en uit is. Soms duw ik ze er helemaal in, maar soms ook maar net, soms voor de helft enz.. Eenvoudig tweakmiddeltje afhankelijk van welke muziek ik draai.

:)
LOTS: Lord Of The Strings

the limp man

De RX1 mist diepte en laag als de foampluggen erin zitten. Ik zit serieus erover te denken om zolang ik nog in deze ruimte zit, niets aan de speakers te doen en dan een geintregreerde stereo versterker aan de pre out van mijn denon te hangen. Mijn huidige speakers hebben geen last van het laag-probleem en zijn alleen wat helder, ik hoop dat te corrigeren met een warme stereo versterker.

ivo1986

Probeer is wat ont- of juist koppelings-spikes/dempers te lenen bij een dealer.
Begin is met gewone spikes (met een muntje eronder) of masterbase.
Kan soms echt heel veel schelen.
Want waarschijnlijk trilt die tafel lekker mee wat zorgt voor een slecht laag.

the limp man

Ik ben van plan om van de week naar de focal 806v te gaan luisteren.

Robbert54

ik hoop bij je thuis anders zul je er weinig aan hebben
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

the limp man

Als ik ze mooi vind ga ik ze thuis uitproberen. Anders misschien toch de MA RX1 kopen en met laag dempende middelen (akoestiek) het laag proberen te minderen. 

the limp man

Nu aan het luisteren naar de Focal 806V. Echt een mooie speaker. Super in het hoog en erg gedetaileerd, maar niet te vermoeiend. Geweldige stemmen, en het laag is strak en aanwezig, maar niet overheersend. Dit gaat m worden! Op de AVR 1910 klonk het hoog soms scherp, maar op de AVR2105 is dat helemaal niet het geval. Kan iemand mij verstellen wat het verschil is tussen de 807 en de 806 van Focal? Heeft iemand daar ervaring mee?

the limp man

Sorry voor het schaamteloos omhoog schoppen van dit topic.

Na een pauze is het toch weer gaan kriebelen. Mijn speakers staan inmiddels niet meer op de plank, maar op mijn bureau. Vanwege die verplaatsing (tweeters op oorhoogte) merk ik dat het erg agressief klinkt nu. Te helder naar mijn smaak ondanks de Denon. Ik merk ook dat de bas grotendeels verdwenen is.  Ik ben bang dat een andere receiver (Yamaha RX-V1900?) het probleem niet op gaat lossen.

Op het gebied van speakers was ik erg dicht bij de aanschaf van de Focal 806V, maar heb daar op het laatste moment vanaf gezien vanwege de Punch die icm de Denon toch te veel was. Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen, na al die luistersessies nog geen geluid gehoord waar ik echt warm van werd. En dus ben ik nu weer waar ik begonnen ben. Ik weet ook helemaal niet meer wat voor een soort geluid ik wil. Ik houd wel van het geluid van mijn Sennheiser MX-500 oordopjes: neutraal maar geen scherpte of S-klanken. Ja het zijn oordopjes, maar misschien kunnen jullie mij helpen met het uitzoeken van de speakers die daarop lijken?

the limp man

Ik snap dat dit topic al een tijd loopt, maar ik heb echt geen idee meer van wat ik nu nog zou kunnen luisteren. De CM1 is de einige die nog in aanmerking komt. Iemand input? :smile:

yorkie13


millon

Google maar is op Eltax monitor lll.
Zijn super speakers. ;)