Decibel meter (dBA - dBC)

Gestart door Dirc, februari 23, 2010, 13:26:25

Vorige topic - Volgende topic

Dirc

Hoi,

Ik vraag me al een tijdje af welke dB meter ik nu het beste zou kunnen aanschaffen om mijn set af te stellen. Dit omdat ik wat met mijn opstelling geschoven heb.
Nu las ik via  :google: al dat een dB(A) meter een reëler beeld geeft dan een dB(C) meter omdat deze ruis in het laag wegfiltert.

Citeer
dB(A), dB(B) en dB(C)
Sound Pressure Level A-B-C weighting curveEen geluidssignaal wordt door het menselijk oor niet op iedere frequentie even hard waargenomen. Om dit te compenseren wordt filtercurve of wegingen gebruikt. Afhankelijk van de meting die gedaan wordt, wordt het geluid gefilterd voordat het gemeten wordt. Zo kan het signaal aangepast worden aan datgene wat moet worden aangegeven.

dB(A)
Als een geluid wordt aangegeven in dB(A) wordt het signaal gefiltert volgens de A-curve. Deze curve past het signaal aan zodat het beter overeenkomt met de menselijke waarneming ervan. Een menselijk oor is niet voor iedere frequentie even gevoelig (meer in het volgende hoofdstuk: Menselijk Gehoor) en deze curve past dit gedrag aan. De A-curve dempt het geluid in de lage en hele hoge frequenties. De waardes aangeduid in dB(A) worden veelal gebruikt voor het uitdrukken van SPL (Sound Pressure Level).

Deze dB(A) curve dient gevolgt te worden bij meting in verband met geluidsoverlast en de hinderwet.

dB(B) en dB(C)
De C-curve is vrijwel linieair en wordt veelal gebruikt voor hoge en/of theoretische meting. De B-curve ligt tussen de A- en C-curve in en wordt tegenwoordig zelden gebruikt. Een geluid dat wordt gemeten in dB(A) en dB(C) zal bij de C-weging een hogere waarde hebben dan de A-weging.

Nu heb ik een aantal opties gezien. Omdat ik het apparaat niet vaak zal gebruiken wil ik niet al te veel geld uitgeven.
Momenteel zie ik de volgende opties (geen idee of deze dus kwalitatief voldoende zijn).

-Velleman Mini geluidsnivometer
Citeer* Geluidsterkte 40 ... 130 dB(A)
   * Frequentie 31,5 ... 8000 Hz
   * Afmetingen 210 × 55 × 32 mm
   * Gewicht 135 g

Kenmerken:

* max/min functie
* automatische bereikinstelling: 40 ~ 130dB
* automatische in- en uitschakeling van de achtergrondverlichting
* resolutie: 0.1dB
* automatische uitschakeling
* geleverd met: windscherm, batterij, handleiding

Specificaties:

* meetbereik: 40-130dB
* nauwkeurigheid: ± 3.5dB (ref 94dB @ 1kHz)
* frequentieweging: A
* meetfrequentie: snel (125ms)
* frequentiebereik: 31.5Hz tot 8kHz
* microfoon: ½" elektreet condensator microfoon
* lcd-scherm: 4 cijfers
* werktemperatuur: 0°c ~ +40°C
* vochtigheidsgraad: 10 ~ 90% RH
* voeding: 9V-batterij (6LR61SC, meegelev.)
* auto power-off: 15 min.
* afmetingen: 210 x 55 x 32mm

-Velleman Analoge dB meter
Citeer
   * Geluidsterkte 50 ... 126 dB(A)
   * Afmetingen 160 × 62 × 44 mm

Analoge geluidsdrukmeter voor het meten van geluidsnivo's.

Kenmerken:

-7 geluidsniveaubereiken: van 50 tot 126dB
-A- en C-weging: voor geluidsanalyses

-snelle/trage respons: voor metingen op middelhoog en hoog niveau
-met aanduiding batterijniveau
-RCA(tulp) uitgang

Specificaties

-bereik: tot 126dB
-posities: 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120dB
-belastingsimpedantie: min. 1kohm
-vervorming: < 2% bij 1kHz, 0.5V
-microfoon: electret condensermicrofoon, omnidirectioneel, wordt directioneler naarmate de frequentie verhoogt
-precisie: ± 2dB bij 144dB
-weging: A of C
-respons: snel of traag
-uitgangssignaal: max. 1V afwijking bij 1kHz op het volledige bereik
-voeding: 1 x 9V batterij (meegeleverd)
-batterijtest: wordt als OK aangegeven tussen 7 en 10.5V
-levensduur batterij: 110 uur in werking (alkalinebatterij)
-gewicht: ± 185g

-iPhone apps zoals
Soundmeter
Decibel
Digital Sound Meter
Decibel Sound Meter
SPLnFFT Noise Meter
Messon Meter

Geen idee hoe deze zich verhouden tot een dB meter.
Kan iemand een van deze apps eens langs zijn / haar dB meter houden?

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Zoals te zien is heb ik al wat research gedaan. Dus als S@M dit mocht lezen kan hij meteen ontopic reageren  8)

celerontje

Audioinstallaties afstellen doe je altijd op C, da's gewoon de norm!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Dirc

Ja dat heb je al gezegd. Wat is de beargumentatie dan?

Madhouse

Misschien kunnen er ook wat goede en betaalbare C meters geplaatst worden? (Links hoeven niet maar wel graag types)  ;)

Dirc

Meer leesvoer:

The human ear is more sensitive to sound in the frequency range 1 kHz to 4 kHz than to sound at very low or high frequencies. Higher sound pressures are therefore acceptable at lower and higher frequencies than in the mid range.

The knowledge about human ear is important in acoustic design and sound measurement. To compensate, sound meters are normally fitted with filters adapting the measured sound response to the human sense of sound. Common filters are

* dB(A)
   * dB(B)
   * dB(C)

dB(A)

The decibel A filter is widely used. dB(A) roughly corresponds to the inverse of the 40 dB (at 1 kHz) equal-loudness curve for the human ear.

Using the dBA-filter, the sound level meter is less sensitive to very high and very low frequencies. Measurements made with this scale are expressed as dB(A).

dB(B) and dB(C)

The decibel C filter is practically linear over several octaves and is suitable for subjective measurements at very high sound pressure levels. The decibel B filter is between C and A. The B and C filters are seldom used.

Comparing dB(A), dB(B) and dB(C)

The decibel filters A, B and C are compared below:

Example - Measuring dB(A)

If sound pressure is measured at different octaves the resulting dB(A) sound pressure can be calculated by logarithmic addition.

celerontje

Bij het afstellen wil je zo linear mogelijk meten, want anders weet je niet wat er uit je speakers komt.

Btw, ik heb zelf die geel/zwarte meter, gekocht bij Okaphone in Grunn! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Dirc

Citaat van: Madhouse op februari 23, 2010, 13:33:09
Misschien kunnen er ook wat goede en betaalbare C meters geplaatst worden? (Links hoeven niet maar wel graag types)  ;)

Zijn er sponsors die dit leveren?
De analoge die ik plaatste is dB(C), maar de digitale was dB(A) volgens mij.

Madhouse

Citaat van: Dirc I op februari 23, 2010, 13:39:04
Zijn er sponsors die dit leveren?
De analoge die ik plaatste is dB(C), maar de digitale was dB(A) volgens mij.

Wil wel graag een digitale, is makkelijker vind ik. En ook handig als je hem op een statief kunt plaatsen, dat meet wel wat nauwkeuriger.

Ben benieuwd of er sponsors zijn die ze leveren.

Dirc

Ik las ook iets over een referentie van 75 dB????

btw:
http://www.hifi.nl/artikel/1543/Home_Cinema_instellen.html

CiteerAls tweede een "analoge" geluidsdrukmeter. (ook wel "dB meters" genoemd) Digitale geluidsdrukmeters zijn minder geschikt en kosten een veelvoud.

Dirc

Celerontje:

Hier even ondersteuning van jou standpunt:
Citeer

Verder is het belangrijk dat de analoge geluidsdrukmeter op de juiste wijze wordt geplaatst en ingesteld.

* Een geluidsdrukmeter heeft een draaiknop om het meetbereik in te stellen (60/70, 70/80, 80/90 etc.) Zet deze op 70/80.
    * De tweede schakelaar WEIGHTING dient op "C" te staan.
    * De derde schakelaar RESPONSE dient op SLOW te staan.

1. Plaats de geluidsdrukmeter (bij voorkeur op een statief) op oorhoogte op de sweet spot in verticale stand zodat u tijdens het selecteren van de testtonen de uitslag van de meter goed kunt zien.
   2. Op de AV receiver/versterker moeten nu alle signaalverzwakkers voor alle speakeruitgangen op 0 dB worden gezet. Raadpleeg hiervoor de handleiding.
   3. Op de test DVD staan signalen om het geluidsniveau van de speakers in te stellen, meestal in de volgorde Front-links, Center, Front-rechts, Surround-rechts en Surround-links. (bij 6.1/7.1 dient u er een aantal extra te doen)
   4. Draai bij de eerste test toon (bijvoorbeeld Front-links) het volume van uw AV receiver/versterker op tot u een waarde van 75 dB op de geluidsdrukmeter hebt. Een eventuele afwijking kunt u corrigeren met de afzonderlijke signaalverzwakkers per kanaal.
   5. Hierna herhaalt u deze handeling voor elk individueel kanaal (ook de subwoofer!) en stelt de volumes van elk kanaal met de signaalverzwakkers zo in, dat er voor elk kanaal een waarde van 75 dB op de geluidsdrukmeter wordt gemeten.

Als u deze handelingen voor elke speaker heeft herhaald, zijn de geluidsniveaus goed ingesteld. Meestal kunt u aan de hand van een aantal geluidsfragmenten beluisteren of de gevonden instellingen voldoen.

Nahpets

Citaat van: Madhouse op februari 23, 2010, 13:41:30
Ben benieuwd of er sponsors zijn die ze leveren.

Heeft Frank ze niet?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dirc

Madhouse

Dirc

Inderdaad ik ook.....

Wel handig die DVE blu ray erbij

MdB

Citaat van: Dirc I op februari 23, 2010, 13:32:38
Ja dat heb je al gezegd. Wat is de beargumentatie dan?
Heb je deze al gelezen?
Beter duur dan niet te koop.

Attie

VOLTCRAFT sound level meter (heeft 95% van de forumleden):

Analoge meter, meten op standen C en Slow. Ook zit er schroefdraad op voor statief  :)

Ik stuur een linkje mee, maar ik zou zelf even goed zoeken op internet, want die moet goedkoper te krijgen zijn:

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/Private/Webshop/webwinkel/Comm/Meet_&_Regelapparatuur/Overige_meetapparatuur

Niet actief

Citaat van: Dirc I op februari 23, 2010, 13:26:25Nu las ik via  :google: al dat een dB(A) meter een reëler beeld geeft dan een dB(C) meter omdat deze ruis in het laag wegfiltert.

Reëel ten opzichte van wat?
Ten opzichte van de veronderstelde gevoeligheid van het oor is dB-a reëler, dat is waar.
Ten opzichte van de fysieke realiteit in een voor muziekdoeleinden geschikter te maken ruimte is dB-a echter niet zo reëel, alhans, volgens mij.
Wanneer je dB-a hanteert zal de gemeten akoestische realiteit er behoorlijk wat rooskleuriger uit gaan zien dan de fysieke realiteit die de akoestische wetten regeert. Dat je je daarmee aardig voor de gek kunt houden zal duidelijk zijn als je de wegingen met elkaar vergelijkt...

Het is daarom ook belangrijk om je dus af te vragen WAT je precies middels die metingen te weten wilt komen en ook wat je ermee wilt gaan bereiken.

Ik geloof overigens wel dat elke zichzelf respecterende geluidsdrukmeter de mogelijkheid van dB-a en dB-c moet kunnen bieden. Op die manier kun je namelijk voortdurend een vinger aan de pols houden bij het toetsen van je metingen aan de realiteit.

Ronin79

Misschien wil iemand op zijn tijd een keer uitleggen hoe je de speakers hiermee inregelt.
Ik heb wel een idee ... maar ik hoor graag het advies.

De CA verwacht ik volgende week, en ik heb al een bestelling geplaatst voor nieuwe speakerkabels.

Wat is eingelijk het verschil tussen de bovengenoemde meter, en de meter die Frank Doorhof op zijn site verkoopt ?

S@m

Citaat van: Dirc I op februari 23, 2010, 13:30:50
Zoals te zien is heb ik al wat research gedaan. Dus als S@M dit mocht lezen kan hij meteen ontopic reageren  8)

Ik ga altijd zitten met een lekker bakkie koffie en luister...met m'n oren en gevoel ;)

Ronin79

Dat gevoel gaat wel lukken.  ;)

Gelukkig heeft de CA een auto calibratie aan boord. Maar zo'n metertje is nooit weg.

Dirc

ik vind jou meer een type voor 0,5l schültenbrau...

Ronin79

Attie

Citaat van: S@m op februari 23, 2010, 14:51:34
Ik ga altijd zitten met een lekker bakkie koffie en luister...met m'n oren en gevoel ;)

Van die oren geloof ik wel, maar heb jij dan ook gevoel  :D :P