Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Citaat van: erik s. op februari 13, 2015, 21:38:50
geen idee.

Rood rechts, ik dacht ook altijd dat Rood fase is en dan is he makkelijk te onthouden als je hem Rechts doet, begint allebei met een R (ezelsbruggetje)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

IEC stekker naar je toe gericht, dakje omhoog, dan met spanningszoeker in het rechter gaatje. Die moet dan branden. Dan is in principe de fase goed. Helaas niet altijd sommige apparaten zoals Plinius hebben de fase verkeerd om zitten. Je kunt dan een platter geluidsbeeld zonder diepte krijgen. Het is dus wel belangrijk om de fase goed te hebben.
Ik spreek uit ervaring heb doordat Plinius de fase verkeerd om had enige tijd last gehad dat er geen diepte in het geluid zat totdat Ronald die hier was mij hier op opmerkzaam maakte.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raphie

Fase is vaak, niet altijd, rechts op de inlet van het apparaat, als je van binnen naar buiten kijkt.
Op je stopcontact zou dit normaal ook rechts moeten zijn, is je powerkabel 1:1 gemonteerd zou het rechts moeten zijn als je de IEC inkijkt.
Maar kabels stekkerdozen, WDC's worden net zo makkelijk andersom gemonteerd. 
Hetzelfde met apparaat inlets. Met een spanningzoeker zorgen dat je rechts uitkomt in de IEC, geeft dus niet de garantie dat de fase uberhaupt goed is, dat kan alleen door lekstroom meten. Een rode stip op de stekker zegt dus niks.....
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: VTEC_genieter op februari 13, 2015, 23:49:40
Er staat Furutech FP Alpha-3 op.
Hier staat hoe je hem moet aansluiten: http://www.furutech.com/2013/02/02/1800/
Er staat verder een hoop andere info bij maar juist de info dat in NL bij iedere netspanningssnoertje van een duppie al vermeld staat, nl de isolatiespanning staat er dus niet bij  :hehe:
Even aan je leverancier/importeur vragen of ze schriftelijk of email willen bevestigen dat deze kabel  deze voldoet aan de nl normen voor netspanningskabels ivm je onr. Goed verzekering (brandverzekering) dan zijn zij bij evt calamiteiten verantwoordelijk.

Cyreg

Citaat van: frank2 op februari 14, 2015, 09:06:45
IEC stekker naar je toe gericht, dakje omhoog, dan met spanningszoeker in het rechter gaatje. Die moet dan branden. Dan is in principe de fase goed. Helaas niet altijd sommige apparaten zoals Plinius hebben de fase verkeerd om zitten. Je kunt dan een platter geluidsbeeld zonder diepte krijgen. Het is dus wel belangrijk om de fase goed te hebben.
Ik spreek uit ervaring heb doordat Plinius de fase verkeerd om had enige tijd last gehad dat er geen diepte in het geluid zat totdat Ronald die hier was mij hier op opmerkzaam maakte.

Klopt, ken dit fenomeen al jaren, meestal is de aansluiting wel juist volgens de norm, maar...
...hetzelfde vorige week geconstateerd bij thuis-demo van 'n Sonneteer Alabaster.
Weet alleen niet of dit standaard is en misschien zo bedoeld?

Anyway in de juiste fase/neutral stand > warmer, meer diepte, meer geintegreerd geluid  ;)
Overigens 'n uitstekend klinkende versterker met m'n C7's.
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

VTEC_genieter

@Kjelt,
Netkabels van Furutech worden ook in Nederland verkocht.
Zijn die kabels dan nog steeds "illegaal" ? (overdreven gezegd)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Snowmaster

Hey Vtec, laat je door Kjelt niet gek maken.  Op dit forum circuleren al te veel indianenverhalen !
Een brandverzekering doet helemaal niets met die kleurtjes in jouw kabels. Ook niet als je hele hut is afgebrand.  Gewoon vastschroeven zoals jij het beschreef.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kjelt

Citaat van: VTEC_genieter op februari 14, 2015, 20:12:44
@Kjelt,
Netkabels van Furutech worden ook in Nederland verkocht.
Zijn die kabels dan nog steeds "illegaal" ? (overdreven gezegd)
Als ze de correcte isolatie hebben en gekeurd zijn door tuv , kema , ul of andere instantie is het ok.
Als je een japans netspanningssnoer of amerikaans(wit/zwart) netspanningssnoer die voor 100 of 110VAC gemaakt zijn hoeft het niet te voldoen, kan wel maar dat wil je dus op het snoer zelf kunnen zien, dit zou er op moeten staan.

Kjelt

Nou verwacht ik wel dat het goed zal zitten hoor alleen erger ik me kapot dat die audiofabrikanten niet een datasheet leveren wat alle normale zekering en kabel/draad fabrikanten wel doen en zo hoort het ook. Je wilt toch weten of het snoer geschikt is voor de EU en of het voldoet en wat de U en U0 zijn zoals alle kabelfabrikanten gewoon opgeven?

Snowmaster

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 10:09:54
Nou verwacht ik wel dat het goed zal zitten hoor alleen erger ik me kapot dat die audiofabrikanten niet een datasheet leveren wat alle normale zekering en kabel/draad fabrikanten wel doen en zo hoort het ook. Je wilt toch weten of het snoer geschikt is voor de EU en of het voldoet en wat de U en U0 zijn zoals alle kabelfabrikanten gewoon opgeven?

Beste Kjelt, in het dagelijkse leven vraagt helemaal niemand zich dat af.
Iedereen haalt gewoon een snoertje, kijkt naar de kleur en naar de prijs. Vervolgens sluiten ze hun spotje of schemerlampje aan. Gaat eigenlijk nooit verkeerd.
Audiofielen kopen "speciaal" snoer, liefst zo duur mogelijk want dan zal het misschien beter klinken. Vervolgens breken ze zich de hersens over aansluiting  ;D.  En ja....de richting kan klankleurverschil geven. Maar dit uitzoeken is gewoonweg niet te doen en als er verschil is, dan is dit marginaal.

Dus terug naar de fase :  gewoon goed aansluiten, kies een logische kleur. Faseverschil is wel vrij goed hoorbaar ( pas als je het herkent)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kjelt

Beste Snowmaster,
Citaat van: Snowmaster op februari 15, 2015, 10:58:47
Beste Kjelt, in het dagelijkse leven vraagt helemaal niemand zich dat af.
Iedereen haalt gewoon een snoertje, kijkt naar de kleur en naar de prijs.
Dat komt omdat een nederlandse winkel, europees gekeurde snoeren verkoopt. Als je dus naar een willekeurige bouwmarkt gaat dan zie je op de verpakking of op het snoer exact staan waar deze voor geschikt is en waar en hoe deze gekeurd is. De kleuren van de aders zijn dan ook nog volgens de NEN1010 te weten blauw, bruin en groen/geel dus ja dat werkt goed.

CiteerVervolgens sluiten ze hun spotje of schemerlampje aan. Gaat eigenlijk nooit verkeerd.
Tot het moment dat een consument besluit in al zijn/haar wijsheid bv een ipad lader via Ebay uit China te bestellen voor €1.99 ipv de europees gekeurde van €20 en zoals we verleden jaar in Australie hebben gemerkt loop je dan kans om te overlijden. (Australische vrouw had laptop op haar borst liggen in bed, de laptop was hard ge-aard en ze luisterde via hoofdtelefoon naar muziek op ipod/iphone die gevoed werd door een cheapo usb lader uit china. De isolatie van de chinese iphone lader begaf het en via haar oren en borst werdt ze ge-elektrocuteerd, mevrouw is dood).
http://www.smh.com.au/nsw/warning-over-usb-chargers-after-woman-dies-from-apparent-electrocution-20140627-zsngd.html
Conclusie: we hebben niet voor niets regels, en die regels schrijven een keuring voor met rapport.

CiteerAudiofielen kopen "speciaal" snoer, liefst zo duur mogelijk want dan zal het misschien beter klinken.
Dat maakt me niets uit van mij mogen ze alleen zorg er dan voor dat ze toegestaan zijn in het land van gebruik, dus niet bv 100V netsnoer in de EU gebruiken.
En als ze dat willens en wetens toch willen dan zijn ze ook verantwoordelijk voor de consequenties.

CiteerVervolgens breken ze zich de hersens over aansluiting
Omdat de fabrikant zich niet aan de europese kleur regels heeft gehouden maar aan de japanse. Waardoor ook meteen mijn al dan niet terechte argwaan dat het hier wellicht om een japans 100VAC netsnoer handelt en niet om een 230VAC EU netsnoer. En als de fabrikant dan te beroerd is om dit op de kabel aan te geven of in de datasheet aan te geven (wat iedere 2 euro per meter kabel fabrikant wel doet) tjaa..........

erik s.

de Furutech A3 is gemaakt voor 16 A bij 125 Volt of 10 A bij 230 Volt, staat gewoon bij de specificaties.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 11:45:34
de Furutech A3 is gemaakt voor 16 A bij 125 Volt of 10 A bij 230 Volt, staat gewoon bij de specificaties.
Dan zou het goed zijn, ik zie het er niet bij staan trouwens maar wellicht dat jij wel de datasheet hebt?
http://www.furutech.com/2013/02/02/1800/

erik s.

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 11:50:40
Dan zou het goed zijn, ik zie het er niet bij staan trouwens maar wellicht dat jij wel de datasheet hebt?
http://www.furutech.com/2013/02/02/1800/
alle Furutech netsnoeren hebben die specificatie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 11:56:18
Prima maar waar staat dat? Staat het op de kabel? Staat het op hun site? Waar?

erik s.

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 12:05:30
Prima maar waar staat dat? Staat het op de kabel? Staat het op hun site? Waar?
o.a. bij al hun gemonteerde netsnoeren.

Kjelt

Dit is wat een willekeurige fabrikant van een netsnoer van €2.- / meter als datasheet er bij levert.
Zoiets verwacht je dan toch ook van een fabrikant die een netsnoer van meer dan €10 per meter produceert?
Wat er minimaal in dient te staan:
Nom. spanning U en U0, Stroombelastbaarheid , Normen waaraan het voldoet en de keur(ingsinstantie).

Dezelfde ellende met zekeringen, iedere normale zekeringenfabrikant levert een datasheet met de karakteristiek van de zekering, bij welke stroom en tijdsduur smelt de zekering. Ook bij alle audiofiele zekeringen wordt er niets bijgeleverd. Het is gewoon schande.

En wat me nog het meeste verbaasd is dat niemand hier iets om schijnt te geven. Als een review maar een bepaalde kabel/zekering hoog inschat is het goed.
Zouden diezelfde mensen als ze een auto kopen ook alleen maar een autoblaadje lezen en niet hoeven te weten wat het benzinegebruik of max. snelheid, pk kW's of koppel of wat dan ook? Gewoon in het blaadje staat goed dus doe maar. Gelukkig mogen auto's alleen na zeer strenge keuringen verkocht worden en zijn ze dan pas toegestaan op de openbare weg.

daffy

Oo maar er zijn zeker audio zekeringen te vinden waar specs van bekend zijn zoekmaar eens naar schurter audio zekeringen, onbekend geen fantasie prijs en naar mijn subjectieve ervaring prettiger dan ahp en hifituning.

Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Joost80

Citaat van: Snowmaster op februari 15, 2015, 10:58:47
Dus terug naar de fase :  gewoon goed aansluiten, kies een logische kleur. Faseverschil is wel vrij goed hoorbaar ( pas als je het herkent)

Klopt. Op het gehoor gedaan en bleek juist te zitten na controle. En dat was niet een gokje maar heen en weer gewisseld. Als ie goed zit komt het geluid beter los van de speaker.
- LG 55 G4 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

abbcdcg

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 11:45:34
Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 11:56:18
Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 12:08:02
o.a. bij al hun gemonteerde netsnoeren.

Wanneer kom jij eens met onderbouwingen? Je roept wel, maar veel inhoudsloos....

erik s.

Citaat van: abbcdcg op februari 15, 2015, 16:45:02
Wanneer kom jij eens met onderbouwingen? Je roept wel, maar veel inhoudsloos....
neem eens de moeite om op de website van Furutech te kijken.

VTEC_genieter

Heb een stekker van Furutech: Kema Keur staat erop.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

erik s.

Citaat van: VTEC_genieter op februari 15, 2015, 18:30:45
Heb een stekker van Furutech: Kema Keur staat erop.
precies, al die nodeloze bangmakerij.

VTEC_genieter

Ze hebben een mooie pdf brochure :)

Kjelt

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 18:58:03
precies, al die nodeloze bangmakerij.
Het gaat mij helemaal niet om bangmaken Erik het gaat mij er om dat er geen ongelukken gebeuren. Als Furutech zich nou gewoon eens aan de regels houdt en het snoer van de nodige informatie voorziet dan was het tenminste duidelijk. Rode en witte aders hoe verzinnen ze het. Als het installatiedraad was geweest kon je geen elektricien vinden die dat wil gebruiken aanleggen.