Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

Dctrl

Citaat van: jossie op februari 28, 2015, 15:58:10
Begrijp ik nou goed dat je voor en eindversterker een verdieping uit elkaar hebt staan en verbonden met een ongebalanceerde kabel?

En is de eindtrap geaard? Welke is 't?

Ongeveer, erger nog: De voor/eindversterker staat beneden, de rest boven. De voor/eindversterker is de Dussun V8i, wat eigenlijk een integrated is, maar het VV gedeelte komt op cinch stekker naar buiten en via bruggetjes naar het EV gedeelte.

Let wel, de toestellen staan eigenlijk recht onder elkaar, er zit alleen wat beton tussen.

Tevens ook antwoord op deze:

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2015, 17:09:08
maar eigenlijk zou je de hele situatie goed in kaart willen brengen , welk apparaat is wel ge-aard, welke niet en wat zit er nog meer op aangesloten.

Beneden dus de Dussun (geaard en aangesloten op een zekeringgroep van de benedenverdieping fase L3 en L1), waar op input 1 via 3m AudioQuest Golden Gate ongebalanceerde interconnect de UD7007 (ongeaard en aangesloten op zekeringgroep bovenverdieping fase L3 en L1 (toevallig zelfde)) is aangesloten.
Tot zover het stereogedeelte (en nu schiet mij een mogelijkse oorzaak te binnen).
Tevens staat op de bovenverdieping een SR7008 (tot mijn verbazing ongeaard). Daarop zijn wat ingangen aangesloten: de HDMI van de UD7007, de HDMI van de telenet kabelbox (ongeaard), en als uitgang de Sony 850-reeks LED tv (ongeaard). Tevens nog via 3m digital coax een sonosbox (beneden opgesteld, ongeaard). En nu misschien de kat op de koord: Het onafgeschermde standaard bruggetje in de Dussun heb ik vervangen door mijn DIY oplossing (eerder in betreffende rubriek gepost, en nog eens foto in bijlage): 2 ingangen naar 1 uitgang via een schakelend reed contact per kanaal. De ene ingang is de VV uitgang van de Dussun (korte verbinding dus), de andere ingang is de pre-out van de fronts van de surround receiver. De uitgang is uiteraard het EV gedeelte. Het reed-contact schakelt door het aanzetten van de surround receiver (trigger uitgang).
Een tekening zegt meer dan duizend woorden, zie bijlage.

Deze ingewikkeld klinkende setup combineert volgens mij een ware stereo only setup met een HT setup. Muziek luisteren doe ik altijd met alleen de Dussun en de UD7007 ingeschakeld, volume regelen op Dussun. Filmpje of TV kijken moet ik de surround receiver bijschakelen, volume daarop regelen.
Let wel: de storingsgeluiden zijn er van zodra de Dussun ingeschakeld is, zonder dat er iets anders ingeschakeld is.

Groeten, Dieter is de naam!
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display

Mao

Volgens mij is het in fase zetten van je installatie weer zo een SNAKE OIL verhaal. En als ik dan lees dat een verkoper een even op gehoor met het omdraaien van een stekker hoort dat de stroom in fase staat weet ik ieder geval dat ik daar nooit moet wezen. Doet mij denken aan mijn oude werkgever die eens per jaar zijn klanten langs ging voor onderhoudsbeurt aan cafe/disco Installatie. Hij haalde het plateau van de draaitafel en gaf er met een schroeverdraaier tik tegen luisterde aandachting. Pinggggg ja hoor ik dacht het wel haarscheurtjes in het plateau dat worden 2 nieuwe draaitafels.

Het in fase zetten het tentijde van buizen apparatuur een veiligheids aspect wat omwille van de bouw werd de "NUL" wel eens aan het chassis gehangen ook bij oude TV toestellen. Ook bij complexe ging het wel eens goed mis, zo heeft Jan v/d Mey eens flinke brandwonden opgelopen toen hij met zijn lippen de microfoon aanraakte en zijn gitaar vast had (gitaar versterker met buizen!). Ik heb toen voor hun (destijds Vitesse) een stekkerkast gebouwd met Engelse stekkers eraan die kan je maar op 1 manier aansluiten.

Natuurlijk is het wel netjes alles keurig aan te sluiten maar of het invloed heeft op je geluid, als dat zo is heb je een verkeerde koop keuze gemaakt naar mijn idee. 

Wel is het zo dat we steeds meer apparaten aansluiten op onze versterkers DVD MM CD TV ENZ. Bij mij thuis had ik een giga aardlus toen de Sony LCD tv op de voorversterker ging de remedie was de net aarde van TV loshalen. In de Hifi zijn steeds meer toestellen die een gebalanceerde ingang hebben waarbij je aardlussen kan voor komen door zwevend in te gaan.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Kjelt

Citaat van: Dctrl op maart  2, 2015, 22:37:49
Tevens ook antwoord op deze: 
Ik zal er dieper in moeten duiken maar daar ontbreekt me momenteel helaas de tijd voor.
Even een paar vuistregels: zorg voor een steraansluiting op de pre/pro, dwz dat alle apparaten naar de pre/pro gaan of er uit gaan maar niet beide.
Je ziet bv in de groene aansluiting al een potentiele aardlus (mooi getekend zo) omdat je tussen twee apparaten twee verbindingen hebt lopen via een ander apparaat. Dat soort zaken zijn eigenlijk not done. Enigste oplossing is galvanisch scheiden, bv de digitale signaal via een puls trafo volledig ontkoppelen.

jossie

Dieter,

* Als alleen de Dussun is ingeschakeld, hoe is dan de staat van het relais? voor en eindtrap doorverbonden? Of hangt de eindtrap open aan de 7008?

* Er van uitgaande dat je telenet kabelbox  een coax ding is heb je daar (normaal) ook een aarding via de coax, daar zou je zeker een mantelstroomfilter willen plaatsen, nu heb je zeker een aardlus richting Dussun.

* Heb je in het zelfbouw relais niet per ongeluk een massa verbinding gelegd tussen pre-in en -out (overigens mist de foto bijlage van dat ding bij mij?) vanwege bekabelingsgemak?

* Heb je niet een tekeningetje van dat ding met alle draadjes? niet alleen signaal, ook massa.

Vergeet je netspanning, fases, groepen en netfilters. Daar ligt het niet aan.

Omni !

Dctrl

Ik weet niet hoe ik dit mooi moet doen in dit forum, maar hier enkele antwoorden in jouw tekst (waarvoor veel dank):

Dieter,

* Als alleen de Dussun is ingeschakeld, hoe is dan de staat van het relais? voor en eindtrap doorverbonden? Of hangt de eindtrap open aan de 7008?
Met alleen de Dussun ingeschakeld is het relais geschakeld richting voorversterker van de dussun. Het relais is een wisselcontact, bediend door de triggeruitgang van de marantz processor: Marantz UIT = Dussun voorversterker / Marantz AAN = Marantz voorversterker

* Er van uitgaande dat je telenet kabelbox  een coax ding is heb je daar (normaal) ook een aarding via de coax, daar zou je zeker een mantelstroomfilter willen plaatsen, nu heb je zeker een aardlus richting Dussun.
Hoe doe ik dat juist? Wat is een mantelstroomfilter en waarop wordt dat juist geplaatst?

* Heb je in het zelfbouw relais niet per ongeluk een massa verbinding gelegd tussen pre-in en -out (overigens mist de foto bijlage van dat ding bij mij?) vanwege bekabelingsgemak?
Die foto ben ik vergeten. Die foto wordt trouwens lachen! Per kanaal zijn er 3 signaalkabeltjes: 2 in (dussun pre en marantz pre) en 1 uit (dussun EV). Ik heb gewoon alle massa's aan elkaar gesoldeerd. (Er is geen andere mogelijkheid dacht ik) De signaaldraden spreken voor zich op een wisselcontact van het relais.

* Heb je niet een tekeningetje van dat ding met alle draadjes? niet alleen signaal, ook massa.
Zie hierboven

Dat idee had ik precies ook al. Wat ik ook deed, het haalde niets uit.
[/quote]

Heel erg bedankt voor je hulp en antwoord!
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display

jossie

Citaat van: Dctrl op maart 16, 2015, 10:39:40
Ik weet niet hoe ik dit mooi moet doen in dit forum, maar hier enkele antwoorden in jouw tekst (waarvoor veel dank):

Dieter,

Met alleen de Dussun ingeschakeld is het relais geschakeld richting voorversterker van de dussun. Het relais is een wisselcontact, bediend door de triggeruitgang van de marantz processor: Marantz UIT = Dussun voorversterker / Marantz AAN = Marantz voorversterker

Hoe doe ik dat juist? Wat is een mantelstroomfilter en waarop wordt dat juist geplaatst?

Die foto ben ik vergeten. Die foto wordt trouwens lachen! Per kanaal zijn er 3 signaalkabeltjes: 2 in (dussun pre en marantz pre) en 1 uit (dussun EV). Ik heb gewoon alle massa's aan elkaar gesoldeerd. (Er is geen andere mogelijkheid dacht ik) De signaaldraden spreken voor zich op een wisselcontact van het relais.

Zie hierboven

Rechtsboven in de posting staat 'citaat' als je daar op klikt krijg je een venster waarin je verder kunt tikken onder hetgeen in die post staat met aan het einde '[/quote]' er omheen

De begin en eind 'quote' met haken kun je naar eigen inzicht om tekst plaatsen. Zo kun je makkelijker aparte antwoorden geven.
Omni !

jossie

Citaat van: Dctrl op maart 16, 2015, 10:39:40

Ok dan is hier de oorzaak niet te vinden denk ik.

Citeer
Ik dacht dat ze in Belgiƫ Google toch niet verboden hebben? Vervolgens zou ik 'm plaatsen op de ingang van de Telenet box.

Citeer

Zie hierboven
Ik ben even in de war, ook dit gaat niet helpen denk ik

Citeer

FWIW!

Is het toch niet mogelijk voor je om ook de netspanning voor de Dussun op het stekkerblok boven te plaatsen? Je hebt ook de signaalkabel daar naartoe getrokken toch?

Omdat je nu aarding hebt op twee verschillende wandcontactdozen die mogelijk via twee verschillende routes naar de meterkast gaan heb je een fikse aardlus. Het matelstroomfilter zal deze breken en mogelijk het probleem oplossen. Maar als je de netspanning van boven haalt is de aardlus meteen veel kleiner (via de WCD) en heeft het aardpunt daardoor ook vrijwel dezelfde potentiaal. Wel opletten met de ongebalanceerde kabel, die kan makkelijk brom oppikken naast de 220V leiding als je die erbij gaat leggen.
Omni !

Dctrl

Citaat van: jossie op maart 16, 2015, 11:24:46

Is het toch niet mogelijk voor je om ook de netspanning voor de Dussun op het stekkerblok boven te plaatsen? Je hebt ook de signaalkabel daar naartoe getrokken toch?

Omdat je nu aarding hebt op twee verschillende wandcontactdozen die mogelijk via twee verschillende routes naar de meterkast gaan heb je een fikse aardlus. Het matelstroomfilter zal deze breken en mogelijk het probleem oplossen. Maar als je de netspanning van boven haalt is de aardlus meteen veel kleiner (via de WCD) en heeft het aardpunt daardoor ook vrijwel dezelfde potentiaal. Wel opletten met de ongebalanceerde kabel, die kan makkelijk brom oppikken naast de 220V leiding als je die erbij gaat leggen.

Dat is wat ik uiteindelijk zal moeten doen, maar probeerde te vermijden net om die reden die je vernoemt. Het is ongebalanceerde kabel, misschien kan ik de 230V kabel dan afschermen?
Ik heb trouwens ondertussen gemerkt dat ik het probleem niet heb indien ik stereo luister (receiver uitgeschakeld, alleen Dussun en CD-speler).

jossie

Als je grondkabel gebruikt kun je het scherm eenzijdig aan de aarde hangen maar ik weet niet of dat is toegestaan (daar is het scherm in ieder geval niet voor). Die schermen zijn ook niet zo heel dicht gevlochten.

Kun je niet een haspel uitrollen van beneden naar de WCD boven en dan kijken of het probleem weg is? Dan kun je met wat plakwerk ook wel even de 220V kabel vlak bij de signaalkabel plakken om te kijken of dat gaat brommen over de beoogde lengte..
Omni !

VTEC_genieter

Hoe kan je bij een kant en klaar netsnoer de fase detecteren?
Een netsnoer die je niet zelf gemaakt hebt.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

hayabusa

Citaat van: BernHardN op februari 11, 2010, 20:06:46
dat komt omdat dit ook onzin is, er gaat wisselstroom door je stopcontact en wordt in je apparaat omgezet naar gelijkstroom!!!!!!   :clapping:

Helemaal mee eens!
:clapping:
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

erik s.

Citaat van: VTEC_genieter op maart 21, 2015, 00:05:50
Hoe kan je bij een kant en klaar netsnoer de fase detecteren?
Een netsnoer die je niet zelf gemaakt hebt.
of met een multimeter, of in de wcd steken en met een spanningzoeker kijken waar de fase op de IEC zit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Citaat van: jossie op maart 17, 2015, 12:50:58
Als je grondkabel gebruikt kun je het scherm eenzijdig aan de aarde hangen maar ik weet niet of dat is toegestaan (daar is het scherm in ieder geval niet voor). Die schermen zijn ook niet zo heel dicht gevlochten.

Kun je niet een haspel uitrollen van beneden naar de WCD boven en dan kijken of het probleem weg is? Dan kun je met wat plakwerk ook wel even de 220V kabel vlak bij de signaalkabel plakken om te kijken of dat gaat brommen over de beoogde lengte..
dat mag. je mag het scherm niet als aarde gebruiken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

KillerbeeNL

Citaat van: BernHardN op februari 11, 2010, 20:06:46
dat komt omdat dit ook onzin is, er gaat wisselstroom door je stopcontact en wordt in je apparaat omgezet naar gelijkstroom!!!!!!   :clapping:

Op je subwoofer zit niet voor niets een fase schakelaar , bedien deze eens en je sub loopt uit fase met (5.0) speakers.

Draai dan de stekker van je sub weer om (zonder de faseschakelaar terug te zetten) en het geluid "klopt" weer :D

Mijn Pioneer sub en versterker reageert daar in ieder geval op.......
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

erik s.

Citaat van: KillerbeeNL op maart 21, 2015, 12:43:06
Op je subwoofer zit niet voor niets een fase schakelaar , bedien deze eens en je sub loopt uit fase met (5.0) speakers.

Draai dan de stekker van je sub weer om (zonder de faseschakelaar terug te zetten) en het geluid "klopt" weer :D

Mijn Pioneer sub en versterker reageert daar in ieder geval op.......
de fase wisselt bij wisselspanning ook niet van de ene pool naar de andere.

KillerbeeNL

Citaat van: erik s. op maart 21, 2015, 12:51:44

de fase komt "later" binnen wanneer je deze omdraait....
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

erik s.

Citaat van: KillerbeeNL op maart 21, 2015, 12:57:49
de fase komt "later" binnen wanneer je deze omdraait....
zo zou ik het niet willen omschrijven, maar de fase schakelaar op een sub heeft er mee te maken of de conus naar voren of naar achteren gaat bij een bepaalde toon.

Raphie

Citaat van: erik s. op maart 21, 2015, 12:51:44
ehm deze heeft niks met stroom van doen, maar met VERTRAGING van het signaal t.o.v. De main speakers.
Als je je voedingstekker omdraaien identiek wilt noemen aan je fase op 180gr zetten dan heb je een steekje los :D
JBL PRX Power!

erik s.

Citaat van: Raphie op maart 21, 2015, 13:27:46
ehm deze heeft niks met stroom van doen, maar met VERTRAGING van het signaal t.o.v. De main speakers.
Als je je voedingstekker omdraaien identiek wilt noemen aan je fase op 180gr zetten dan heb je een steekje los :D
dat beweer ik ook niet. de post verwijst naar een post waarin iemand aangeeft dat wisselspanning wisselt tussen de polen....
die 180 graden heeft te maken met wat ik net aangaf, conus naar voren of naar achteren.

KillerbeeNL

Citaat van: erik s. op maart 21, 2015, 13:34:09
dat beweer ik ook niet. de post verwijst naar een post waarin iemand aangeeft dat wisselspanning wisselt tussen de polen....
die 180 graden heeft te maken met wat ik net aangaf, conus naar voren of naar achteren.

...en dat doet volgens mij de fase schakelaar op een sub ook alleen bij een goede stand van deze schakelaar kan je alsnog 180 graden omwisselen door de stekker om te draaien en dan slaan de conussen van de fronts en de sub niet meer op dezelfde tijd uit maar lopen 180 uit fase.

probeer het maar....

jossie

Ik heb nog nooit een manual gelezen waarin staat dat je ook de stekker als fase schakelaar kan gebruiken.

Kom d'r maar in KillerbeeNL! Graag een link!

Grote onzin hoor.
Omni !

erik s.

Citaat van: jossie op maart 21, 2015, 13:47:43
Ik heb nog nooit een manual gelezen waarin staat dat je ook de stekker als fase schakelaar kan gebruiken.

Kom d'r maar in KillerbeeNL! Graag een link!

Grote onzin hoor.
lijkt mij idd ook erg onwaarschijnlijk.

Raphie

Idd supergrote ONZIN!
Stekkertje draaien, is net als wichelroede lopen of tarotkaartjes leggen
JBL PRX Power!

Henrie

Citaat van: jossie op maart 17, 2015, 12:50:58
Je moet zo'n scherm zelfs aan aarde leggen. Laten zweven mag niet. Of je 'm eenzijdig of tweezijdig aan aarde legt, zal met de korte afstanden in huis niet veel uitmaken. Alleen werkt een afscherming niet goed als je 'm maar eenzijdig aan aarde legt. Hij werkt dan alleen tegen capacitieve overspraak, niet tegen inductieve. In de praktijk heb je altijd een combinatie van beide. Maar goed, het scherm in een grondkabel (YMvKas) is ook niet echt bedoeld als elektromagnetische afscherming, maar meer als mechanische bescherming. Wil je een goede elektromagnetische afscherming dan moet je een andere kabel zoeken...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

En bedoeld dat de aardlekschakelaar afslaat op het moment dat je een spade in je tuin er door heen steekt  ;)