lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

FloR

Hallo,

Voor alle duidelijkheid: de foto hierboven is niet van mijn TV, maar heb ik van internet. Deze foto geeft in overdreven mate weer wat ik kan zien.

Zoals aangehaald bij meeste beelden zie je er niets van, maar bv. bij voetbalmachten zie ik duidelijk clouding, maar dan in de vorm van twee verticale strepen in mijn geval.
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Nooff

Citaat van: FloR op februari 15, 2011, 13:08:17
Hallo,

Voor alle duidelijkheid: de foto hierboven is niet van mijn TV, maar heb ik van internet. Deze foto geeft in overdreven mate weer wat ik kan zien.

Zoals aangehaald bij meeste beelden zie je er niets van, maar bv. bij voetbalmachten zie ik duidelijk clouding, maar dan in de vorm van twee verticale strepen in mijn geval.
Hi,

Oke, dus je hebt het in mindere mate. Ik zou toch eens contact opnemen met LG, dit is normaliter iets wat niet voor mag komen bij een plasma. Mijns inzien ligt het probleem bij de coating/gebruikte filter.

Midcall

Citaat van: FloR op februari 15, 2011, 13:08:17
Hallo,

Is het niet handiger dat je ee foto van je eigen tv post met dat probleem? Hoe kunnen we nou beoordelen of je een muggenzifter bent in deze?  :P
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

FloR

Hier een foto van een LG60PK950(dus hetzelfde toestel) met blijkbaar hetzelfde probleem als bij mij:

http://www.flickr.com/photos/45365359@N03/5423965466/lightbox/
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

-TIMMIE-

Zooooo... is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Had toch eens gebeld voor het linebleedingprobleem (en omdat ik een pixelprobleempje had). Ondertussen heb ik een nieuw toestel gehad. De retentie is bij deze een stuk minder. Het beeld blijft adembenemend, maar ook hier weer linebleeding en direct een stuck pixel. Nu begreep ik van een reperateur dat hulpprogramma's als jscreenfix niets uithalen voor plasma. Ook dat de pixel waarschijnlijk niet meer bijtrekt (met name blauwtinten). Vindt het wel zonde, want dit zou niet onder garantie vallen.

Maar weer contact opnemen met de verkoper??? Wat zouden jullie doen. Begin een beetje haat/liefde verhouding te krijgen met dit type. Het is niet dat ik het goedkoopste toestel uit de range heb.

Midcall

Mert een beetje googlen kom je er snel achter dat (horinzontal) line bleeding een doodnormaal verschijnsel is bij plasma. Met pixel problemen wordt het een ander verhaal natuurlijk, alhoewel ze vaak lastig doen als het om 1 pixel gaat. Zie je die defecte pixel ook daadwerkelijk vanaf de plek waar je tv zit te kijken?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Koei

Mijn eerste tv had een hot pixel die ipv blauw paars werd, dat viel nogal op. De 2de had ook een hotpixel maar een andere. De 3de had ook een hotpixel, die wordt geel ipv rood. Nu valt dat laatste totaal niet op tijdens het kijken, je kan het alleen zien als je veel moeite doet. Het paars ipv blauw was echt te opvallend (blauwe luchten e.d.). Dus ik zou even kijken wat voor kleur het is en of het opvalt of niet.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

-TIMMIE-

Het is allemaal wel weer wat gezakt. Misschien verwacht ik ook wel te veel. ;)

Dat weet ik. Maar er is line bleeding en line bleeding. Het is "niet erg" zolang het niet te zichtbaar wordt. Om dat zo minimaal zichtbaar te maken heb ik de WOW Blu Ray gekocht. Kan ik het beeld nauwkeuriger instellen. Stond voorheen vooral op THX. Nu ben ik bezig met de Break in periode en staan contrast en helderheid laag (Nog ca 145 uur). Nu valt het wel goed op. Bij Despicable me, Life en Planet Earth heb ik het meermaals gezien. Dus niet alleen bij menu's van bijv. de UPC box.
Overigens heb ik gegoogled. ;)

Baalde meer om de pixel. Derde scherm en drie keer met stuck pixels erop. Ik was benieuwd of hulpmiddelen, zoals ik in mijn vorige post meldde, helpen?! Of iemand daar ervaring mee heeft. Volgens de reperateur zou het bij Plasma niet werk. Bij LCD wel?!

@Skank; in mijn versie (fabicage sept 2010) zit ook geen urenteller.

marconist

Citaat van: Midcall op februari 21, 2011, 19:19:28
line bleeding een doodnormaal verschijnsel is bij plasma.

Hoezo?

Graag een technische uitleg!

Dit komt uit mijn 50PK550, verbonden met Oppo via HDMI:

Shot at 2010-09-18

FloR

Ik heb gebeld met LG, er komt alvast een service-technieker langs aan huis om het probleem eens te bekijken.
Ben ik nu een muggezifter of niet?

-TIMMIE-

Neen. Vind ik niet. Maar misschien ben ik het zelf dan ook. ;)

Je betaalt flink geldt voor zo'n ding. Als je dan twijfels hebt over de werking, dan vind ik dat je daar best over mag reclameren. Mag de reperateur melden in hoeverre de werking juist is.

Marconist, ik zie in jouw plaatje een hele lichte vorm van linebleeding. Tenminste dat meen ik te zien. Maar zo licht dat het bij dagelijks gebruik nauwelijks zal opvallen. Nu begreep ik uit eerdere posts dat je je tv hebt gecalibreerd? Hoe heb je dit aangepakt? Puur met DVE?

Midcall

Citaat van: marconist op februari 22, 2011, 09:11:52

Hoezo?

Graag een technische uitleg!

Dit komt uit mijn 50PK550, verbonden met Oppo via HDMI:

Dat bedoel ik dus.... line bleeding! Hoewel iets minder dan je gemiddeld ziet, maar ook jij hebt het, doodnormaal bij plasma's. Ik begreep dat Kuro's er het minste/geen last van hebben, en zo te zien heb jij dus geen Kuro  ;)

Technische uitleg lijkt me dus niet nodig, point proven  ::)

-TIMMIE-

Graag wel een technische uitleg. Wil graag begrijpen waarom??

marconist

Citaat van: Midcall op februari 22, 2011, 10:07:55
Dat bedoel ik dus.... line bleeding! Hoewel iets minder dan je gemiddeld ziet, maar ook jij hebt het, doodnormaal bij plasma's. Ik begreep dat Kuro's er het minste/geen last van hebben, en zo te zien heb jij dus geen Kuro  ;)

Technische uitleg lijkt me dus niet nodig, point proven  ::)

LOL!

Ben je marktkoopman?  ;)

Een 50PK550 is een LG.  :D
Mijn oude Kuro8 (42") hangt nu bij mijn zoon en doet het wat dit betreft net zo fraai. Daarvoor had ik een Philips plasma (42") met LG-panel inside, idem ditto.

Voor de rest stel ik het op prijs dat je even aangeeft in mijn plaatje wat je onder "line-bleeding" verstaat, want je lijkt mij een beetje in de war.

O ja, ik ben heel handig en kan eventueel een plaatje maken van een fraaie Samsung LCD met ClearScreen scherm en daarop wat jij kennelijk linebleeding noemt. Kortom: mogelijkheden te over!  :D

Leve de LOL.  ;D

marconist

Citaat van: -TIMMIE- op februari 22, 2011, 10:00:02

Marconist, ik zie in jouw plaatje een hele lichte vorm van linebleeding. Tenminste dat meen ik te zien. Maar zo licht dat het bij dagelijks gebruik nauwelijks zal opvallen. Nu begreep ik uit eerdere posts dat je je tv hebt gecalibreerd? Hoe heb je dit aangepakt? Puur met DVE?

Ik calibreer met HCFR, een Spider3 sensor en een AVS-disk in een Oppo BDP-83.
Maar Frank gebruikt fraaiere spullen!!   :)
DVE (met de filtertjes!) is trouwens best handig als je niet door de hele heisa wilt en iemand even snel aan eeen beter beeld dan de gemiddelde fabrieksinstellingen wilt helpen.

Midcall

Citaat van: marconist op februari 22, 2011, 12:59:26
LOL!

Ben je marktkoopman?  ;)
Een 50PK550 is een LG.  :D
Mijn oude Kuro8 (42") hangt nu bij mijn zoon en doet het wat dit betreft net zo fraai. Daarvoor had ik een Philips plasma (42") met LG-panel inside, idem ditto.
Voor de rest stel ik het op prijs dat je even aangeeft in mijn plaatje wat je onder "line-bleeding" verstaat, want je lijkt mij een beetje in de war.
O ja, ik ben heel handig en kan eventueel een plaatje maken van een fraaie Samsung LCD met ClearScreen scherm en daarop wat jij kennelijk linebleeding noemt. Kortom: mogelijkheden te over!  :D
Leve de LOL.  ;D
Je kan wel een beetje uit de lucht gaan lopen doen doen, maar ik ben niet de enige die line bleeding ziet, zie de reactie van Timmie. Al laat je een plaatje van je schoonmoeder zien, maakt mij niks uit hoor, als ik line bleeding zie dan geef ik dat gewoon aan en als ik het niet zie, zal ik dat ook zeggen, maar op het geposte plaatje zie ik (een lichte vorm welliswaar) van line bleeding. De horizontale witte strepen spiegelen links door zeg maar, line bleeding dus. Als jij mij kan aangeven hoe ik dit verschijnsel anders moet interpreteren, dan hoor ik dat graag. Een van ons tweeen moet in de war zijn, maar tot die tijd ga ik er maar van uit dat ik dat niet ben.

Robbert54

is dit perse line-bleeding dan?? zit dit niet gewoon in de bron?? maw in het plaatje?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Midcall

Citaat van: The Vampire op februari 22, 2011, 15:32:57
is dit perse line-bleeding dan?? zit dit niet gewoon in de bron?? maw in het plaatje?
Nee, laat hetzelfde plaatje op een LCD zien en je hebt hier geen last van. Die hebben wel weer andere (naar mijn mening grotere) problemen, maar dit is iets specifieks plasma.

marconist

Je hebt wellicht wat problemen met je monitor of last van de down-conversie via het forum.
Misschien lukt het zo beter. Kun je gelijk pixels tellen.  ;)

http://img576.imageshack.us/img576/7838/sany0095.jpg

Snutchz

ik zie 't bij kleurovergangen... en dat heet dan weer anders  :sleepy:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Robbert54

Citaat van: Midcall op februari 22, 2011, 15:41:26
Nee, laat hetzelfde plaatje op een LCD zien en je hebt hier geen last van. Die hebben wel weer andere (naar mijn mening grotere) problemen, maar dit is iets specifieks plasma.
dan nog, kan het dan niet zo zijn dat LCD daar gewoon niet genuanceerd genoeg voor is?? ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen hoe line-bleeding nou moet ontstaan  :blink: Niet dat ik er zoveel vanaf weet, maar om het een en ander uit te sluiten
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Midcall

Citaat van: marconist op februari 22, 2011, 16:44:21
Je hebt wellicht wat problemen met je monitor of last van de down-conversie via het forum.
Misschien lukt het zo beter. Kun je gelijk pixels tellen.  ;)

http://img576.imageshack.us/img576/7838/sany0095.jpg

Ja, we hebben allemaal last van onze monitoren (op mijn HP laptop, mijn Dell Ultrasharp 2407 (S-PVA), als op mijn werk met een simpele Dell 19 inch TN modelletje zie ik het verschijnsel op je foto), en jij bent de enige die daar geen last van heeft... ik vind het allemaal best hoor. Op tweakers.net ging je ook al zo hard er tegenin toen iemand daar melde dat het gewoon een plasma-verschijnsel is. Klaarblijkelijk zie jij het niet, maar daarmee fiets je het feit niet de wereld uit, zoals we nu allemaal wel kunnen zien  ;)

Ik heb verder geen zin meer in dit welles/nietes gedoe, iedereen kan voor zichzelf nu wel oordelen wat hij wel/niet ziet, de beelden spreken voor zich.

marconist

Tsja, de spookverhalen over line bleeding staken eigenlijk de kop (weer) op toen de eerste consumenten HD plasma schermen op de markt kwamen. Doordat door de veel kleinere cellen (zeg maar pixels) werd er veel meer gevraagd van het energiemanagement in het scherm en uiteraard de drive electronica.
Ergens in het AVS forum heeft een technicus toen geopperd dat het probleem zou kunnen worden veroorzaakt door current overload op de ITO-electroden in het scherm. Dit zijn de doorzichtige, geleidende spoortjes die iedere cel van het juiste signaal en voeding voorzien. Een heel oud probleem, dat al tijden geleden getackeld werd door parallel aan de voedingslijn een koperspoor te leggen. Een kritisch proces dat wellicht bij de eerste HD plasmaschermen nog niet geheel in orde was.
Inmiddels heeft men dit wel in de hand en zijn slechts problemen bij de (lastige) fabrikage de oorzaak van exemplarische fouten.
Daarnaast heeft het binair coderen van de lichtopbrengst van de cellen invloed op de weergave. Ook dit is een oude bekende gremlin en oplossingen hiervoor werden al meerdere malen gepatenteerd. Hierbij een oudere: http://search.ieice.org/bin/summary.php?id=e80-c_8_1079
Ook het verhogen van de pulse repetition rate naar 600Hz (de roemruchte subfield verversingsfrequentie) betekent hier een echte verbetering. Vremd genoeg wordt hier vaak in recenties schamper over gedaan .....

De bulk fabrikage van HD plasma schermen is een echte uitdaging en de techniek kent uiteraard zijn limieten. Het is niet voor niets dat een gerenommeerde fabrikant als Panasonic aanbeveelt om de lichtoutput van 100% wit omstreeks de 30 ftL  af te regelen (heeft direct invloed op de energie huishouding van het paneel). Dat neemt niet weg dat je vaak wel hoger kunt, e.e.a. afhankelijk van het behaalde resultaat in een bepaalde productierun.

De reden dat ik tegen de kreet "line bleeding" ageer is gelegen in het feit dat men vaak klaagt over de performance van een bepaald scherm of fabrikant en dan vervolgens plaatjes toont die duiden op reflecties in aansluitkabels of povere uitgang-circuits van spelers of videokaarten. Ook wordt vaak vergeten dat het meeste videomateriaal niet perfect is en de nodige tekortkomingen vertoond. De klacht komt dan ook niet/nauwelijk voor in de professionele video wereld.

Last but not least: het valt mij op dat de meeste klagers niet de moeite nemen hun toestellen te laten calibreren en vooral hun settings zo te manipuleren dat er simpelweg overbelasting optreedt.

Deze opmerkingen slaan uiteraard niet op de problemen van degenen die een echte miskoop treffen zoals hanging of dead pixels, clouding en wat er verder zo aan narigheid voorhanden is.

Wie meer de diepte in wil m.b.t. de techniek en fabrikage van plasma schermen heeft hier een aardige aan:  (let wel dit document is van 2003!)
http://www.ipp.mpg.de/~emp/ulm/pdp/boeuf03.pdf

Davey

Citaat van: -TIMMIE- op februari 22, 2011, 10:00:02
Je betaalt flink geldt voor zo'n ding. Als je dan twijfels hebt over de werking, dan vind ik dat je daar best over mag reclameren.

Effe lachen hoor  ;D. Dit hoort bij de prijzen van tegenwoordig maar iedereen blijft alles verwachten en wil voor een dubbeltje op de eerste rij. Alle waar naar z'n geld grote vriend  ;). Het is een redelijk zeur en zeik topic aan het worden van mensen die maar liefst 1000 euro uitgeven aan een 60" en die daarna met een loep gaan bestuderen.

Major_Ton

Citaat van: FloR op februari 22, 2011, 09:51:56
Ik heb gebeld met LG, er komt alvast een service-technieker langs aan huis om het probleem eens te bekijken.
Ben ik nu een muggezifter of niet?

Laat even weten hoe de reactie van LG is. Mijn 60PK950 heeft dit ook, maar stukken erger :(
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005