lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

marconist

Citaat van: skank1 op september 20, 2010, 09:53:36
wanneer zag ik ze dan wel? wanneer mijn tv geen signaal kreeg, en je scherm dus volledig zwart is met het bouncing logo van lg,

Zal vannacht eens bij mij kijken.  :)

THX is een modus die niet bedoeld is voor "pikkedonker" kijken. Alle niveau's staan daarbij vrij hoog (makkelijk te controleren met een testdiscje, geen meetapparatuur nodig).

Als je pikkedonker wilt kijken zul je een andere (al dan niet gecalibreerde) modus moeten gebruiken.

marconist

Citaat van: -TIMMIE- op september 20, 2010, 17:45:19
Ik kijk nooit analoog. Enkel Digitaal. Dat beeld krijg ik dus bij de OSD van digitale TV. Zowel zichtbaar als het mnu op staat (bij de keuzeopties), als bij OSD bij 16:9 en 4:3.

Zo op afstand kan ik er niet veel van zeggen ......
Al eens die Oehlbach gewisseld? Of een ander (merk) apparaat bij de buurman geleend?
Het lijkt mij sterk dat LG zo'n wisselende kwaliteit op de ingangsprint heeft ......
De DVI uitgang van je computer al eens aan een HDMI ingang verbonden?

skank1

Citaat van: marconist op september 20, 2010, 17:48:44

Zal vannacht eens bij mij kijken.  :)

THX is een modus die niet bedoeld is voor "pikkedonker" kijken. Alle niveau's staan daarbij vrij hoog (makkelijk te controleren met een testdiscje, geen meetapparatuur nodig).

Als je pikkedonker wilt kijken zul je een andere (al dan niet gecalibreerde) modus moeten gebruiken.

vandaar dat ik backlight wil ;)

mag je die color en wite wash trouwens zoveel gebruiken als je wil? is het veilig? of niet?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Citaat van: Midcall op september 20, 2010, 15:01:12
Soms twijfel ik sterk aan het nut van een forum,of internet in het algemeen. Hoevaak is al niet gezegd hoe het zit met inspelen van plasma's, gevaar van retentie de eerste 200 uur en het terugschroeven van settings in deze periode. Als je dit vooraf leest, vervolgens, niet luisterend, dit niet in acht neemt, en er dan achter komt dat je met de voorspelde gevolgen wordt geconfronteerd, hoe kan je jezelf dan nog afvragen of het hier om fabeltjes gaat? Òf je gebruikt het internet om te leren van de vele mensen die uit ervaring spreken, alleen in dit topic een man of 10 ofzo, òf je wil het allemaal zelf ervaren wat wel/niet  goed is voor je nieuwe scherm, maar beiden tegelijk komt op mij over als een masochistisch expiriment  :clapping:

het is dan ook een testmodel he ;)
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

marconist

Citaat van: skank1 op september 20, 2010, 18:02:53
vandaar dat ik backlight wil ;)

mag je die color en wite wash trouwens zoveel gebruiken als je wil? is het veilig? of niet?

Volgens mij geen probleem. Schakelt zichzelf trouwens uit ..... ik denk in het kader van energiebesparing. Dat doet die LG ook als ie een tijd geen signaal krijgt op een ingang.
Ontdekte dat toen ik wel de Oppo had uitgeschakeld, maar de TV was vergeten.   :D

Ik gebruik trouwens alleen de orbiter.

Ja, ik heb ook al een tijd zo'n ledjesstrip liggen met een dimmer ...... moet dat nog 's aanbrengen.  ;D ;D   Voorlopig verlicht ik de wand achter de TV met een spotje.

skank1

Citaat van: marconist op september 20, 2010, 19:16:43
Volgens mij geen probleem. Schakelt zichzelf trouwens uit ..... ik denk in het kader van energiebesparing. Dat doet die LG ook als ie een tijd geen signaal krijgt op een ingang.
Ontdekte dat toen ik wel de Oppo had uitgeschakeld, maar de TV was vergeten.   :D

Ik gebruik trouwens alleen de orbiter.

Ja, ik heb ook al een tijd zo'n ledjesstrip liggen met een dimmer ...... moet dat nog 's aanbrengen.  ;D ;D   Voorlopig verlicht ik de wand achter de TV met een spotje.

waar heb je die gehaald?

skank1

zonet een lipsynch probleem gehad
geluid kwam achter, aan wat kan dit liggen?
alles gaat via mn digicorder naar mn versterker en dan nr mn tv

FloR

nog een vraagje: bij het inspelen, zet je dan best de stroombesparing uit of niet?
aansluitend: zet je dan best de "sterkte van de backlight" minimaal/medium/uit?

@marconist: bedankt voor de reply, het was dus omdat de stroombesparing op die HMDI1 aanstond dat ik bepaalde settings niet kon wijzigen...
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

marconist

Citaat van: skank1 op september 20, 2010, 09:53:36

vooral omdat ik retentie wou testen ....
resultaat (in thx cinema stand, zonder iets te wijzigen)
na de film zag ik meeeeeeeeeeeeeeeeeer dan duidelijk de zwarte balken en ondertiteling afgetekend.. alsook het menu van mijn mediaspeler die eigenlijk maar enkele seconden getoond werd, toch zag ik het zelfs nog na de film !
behoorlijke retentie dus

Afgelopen nacht maar eens "pikkedonker" gekeken.  :)

"Not my cup of tea" , maar ook geen retentie!   :mellow:
Ik had expres het beeld met zwarte randen op letterbox gezet en de "powersafe" uitgeschakeld. Dus maximale lichtoutput.

Wat wel opviel was het vrij hoge restlicht niveau in de "geen signaal"-stand. Dus wanneer het drijvende LG-logo verschijnt.
Voor de goede orde: dit zie je al niet meer als je een kleine zaklantaarn op het plafond richt! Die zaklantaarn had ik nodig om de afstandsbediening te vinden.  :sigh:

Het restlicht niveau is overigens (net als bij CRT) nodig om te zorgen dat de pixels onverwijld en nauwkeurig kunnen reageren. Met alle "floating blacks" van dien als dit te laag is ?!?
Wellicht kan dit in het servicemenu nog wat getuned worden, maar daar ben ik (nog) niet in geweest.
Tijdens caliberen werd trouwens voor het zwart-niveau 0,02 ftL (0,069 cd/m2) gemeten.

skank1

geen retentie? mooi zo
ik ga hem toch maar omruilen denk ik :)
dus de pana voor de lg :)

marconist

Ja, het verwonderde mij eigenlijk! Ik mag wel stellen dat ik redelijk wat ervaring heb met CRT's en die kenden het allemaal, hoewel ergens in de 90'er jaren dit flink verbeterde en vaak met een seconde of zo al onzichtbaar werd.
Het is natuurlijk wel zo dat de 'rare earth' mengsels (die we ook wel fosfors noemen) verder verbeterd zijn, maar met de hoge lichtsterkte die uit een plasma komt verbaasd het mij wel .....
M'n vorige (HD-ready) plasma eigenlijk nooit op deze manier beoordeeld .......

Uit de uitspraken op internet geloof ik wel dat Panasonic nog steeds wat lagere restlicht sterkte produceert ("dieper zwart"). Alleen heb je dar volgens mij niets aan wanneer je bij een omgevingslichtsterkte tussen de 10 en 15 IRE naar je "direct view" scherm kijkt. Die waarde wordt dus aangeraden door THX en vele andere video-goeroe's. Meen het ook een keer te zijn tegengekomen in een smpte-pamflet.
Qua dynamiek vind ik de LG eigenlijk prettiger dan Panasonic, maar ook Kuro.   8)   (dit zal wel weer rumble geven.  :D  )

Davey

Citaat van: marconist op september 21, 2010, 09:16:17
Ik had expres het beeld met zwarte randen op letterbox gezet en de "powersafe" uitgeschakeld. Dus maximale lichtoutput.

Powersafe heb ik nooit aanstaan. De modus waar de tv bij ons altijd opstaat is de THX Bright Room-stand. De THX Cinema-stand vind ik net te donker. Bijvoorbeeld bij scenes op straat met daglicht / zonlicht vind ik er teveel een waas overheen gaan bij de Cinema-stand. Met Bright Room is het levensecht qua plaatje. Je ziet de zon overal op schijnen zoals in het echt.

Met de film "The Wolfman" is er een scene die ik erg donker vond terwijl de tv op de Cinema-stand stond. De kamer was duister, dus gordijnen dicht en geen lampjes aan. Daarna overgeschakelt naar de Bright Room-stand en dezelfde scene nog is afgespeeld. Het detail van gezichten en kleding was veel beter en "echter". Zo ben ik blijven hangen met Bright Room.

Heel soms vind ik de Bright Room-stand te licht en meest ideaal zou een stand hier tussenin zijn. Jammergenoeg is het voor mij kiezen uit deze twee standen en dan geeft de Bright Room-stand voor mij het mooiste plaatje.

FloR

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 11:33:59
Powersafe heb ik nooit aanstaan. De modus waar de tv bij ons altijd opstaat is de THX Bright Room-stand. De THX Cinema-stand vind ik net te donker. Bijvoorbeeld bij scenes op straat met daglicht / zonlicht vind ik er teveel een waas overheen gaan bij de Cinema-stand. Met Bright Room is het levensecht qua plaatje. Je ziet de zon overal op schijnen zoals in het echt.

Met de film "The Wolfman" is er een scene die ik erg donker vond terwijl de tv op de Cinema-stand stond. De kamer was duister, dus gordijnen dicht en geen lampjes aan. Daarna overgeschakelt naar de Bright Room-stand en dezelfde scene nog is afgespeeld. Het detail van gezichten en kleding was veel beter en "echter". Zo ben ik blijven hangen met Bright Room.

Heel soms vind ik de Bright Room-stand te licht en meest ideaal zou een stand hier tussenin zijn. Jammergenoeg is het voor mij kiezen uit deze twee standen en dan geeft de Bright Room-stand voor mij het mooiste plaatje.

bij het inspelen, best powersafe aan of uit zetten? Iemand een idee?
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

marconist

Citaat van: FloR op september 21, 2010, 11:44:00
bij het inspelen, best powersafe aan of uit zetten? Iemand een idee?

De aanhouder wint!  ;D

Lijkt mij het beste om 'm uit te zetten. Dan bereik je de hoogste intensiteit.

@Davey
Overigens gebruik ik powersafe (doorgaans) niet bij Blu-ray en DVD, maar vrijwel altijd bij TV.  De kwaliteit daarbij is zo wisselend .....
Soms gebruik ik "dynamic contrast" bij een mindere VHS alsmede sommige "slappe" TV kanalen. Handig knoppie!  ;)
THX gebruik ik nooit ..... prefereer de gecalibreerde settings.

Davey

Citaat van: marconist op september 21, 2010, 11:52:32
@Davey
Overigens gebruik ik powersafe (doorgaans) niet bij Blu-ray en DVD, maar vrijwel altijd bij TV.  De kwaliteit daarbij is zo wisselend .....
Soms gebruik ik "dynamic contrast" bij een mindere VHS alsmede sommige "slappe" TV kanalen. Handig knoppie!  ;)
THX gebruik ik nooit ..... prefereer de gecalibreerde settings.

TV wil ik 'm wel is terugzetten omdat ik bang ben dat ie op de Bright Room stand wel heel snel opbrand. Aan de andere kant heb ik zoiets dat de LG dat ook maar aan moet kunnen omdat ze de mogelijkheid bieden.

Calibreren ben ik nog steeds niet aan toe gekomen. Ik heb wel de DVE-dvd besteld maar ben er nog niet mee aan de gang geweest  :-[

Nooff

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 12:03:19
Calibreren ben ik nog steeds niet aan toe gekomen. Ik heb wel de DVE-dvd besteld maar ben er nog niet mee aan de gang geweest  :-[
Wat doe je hier nog op het Forum, pak die disc en aan de slag ermee  :D

Davey

Citaat van: Nooff op september 21, 2010, 12:05:58
Wat doe je hier nog op het Forum, pak die disc en aan de slag ermee  :D

:D  Effe pauze op het werk dus snel forumen en weer terug aan de gang.

Nooff

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 12:07:31
:D  Effe pauze op het werk dus snel forumen en weer terug aan de gang.

Vandaar  :D

Davey

Citaat van: Nooff op september 21, 2010, 12:09:47
Vandaar  :D

Heel eerlijk heb ik er ook nog niet de zin in gehad. Het plaatje is al echt fraai. Als ik nou eens wist wat de THX standen zijn dan hoef ik er alleen maar tussenin te gaan zitten  :D

marconist

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 12:03:19
TV wil ik 'm wel is terugzetten omdat ik bang ben dat ie op de Bright Room stand wel heel snel opbrand. Aan de andere kant heb ik zoiets dat de LG dat ook maar aan moet kunnen omdat ze de mogelijkheid bieden.

Shame on you!  DVE is niet calibreren, maar gewoon zorgvuldig instellen. Gebruik hiervoor je "standard" modus. Zo gebeurd en je zit dan goed met je helderheid en contrast instellingen die sowieso ongeveer de belangrijkste zijn.  :D  Nah ja, kleur en scherpte even goed inregelen is ook zoiets.  :)

Dat "opbranden" zou ik mij maar geen zorgen over maken: als je die doos 10 uur per dag aanzet heb je 5000 dagen nodig omop 50.000 uur te komen.
En die fabrikanten beweren tegenwoordig dat het ding pas na 100.000 uur zijn halfwaarde bereikt ........   :unsure:

Nooff

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 12:11:51
Heel eerlijk heb ik er ook nog niet de zin in gehad. Het plaatje is al echt fraai. Als ik nou eens wist wat de THX standen zijn dan hoef ik er alleen maar tussenin te gaan zitten  :D
Begrijp het, maar ik denk dat je eigen preferenties toch anders uit zullen pakken dan een voorgecalibreerde stand, die fabriekaf de standaard zo goed mogelijk zou moeten benaderen. Wat mij opviel is dat de contrastwaarde van de LG die een kennis van me heeft (PK550) echt veel lager was dan die van de THX stand. Heel eerlijk gezegd vind ik sowieso de Cinema stand van THX (zowel op de LG als Panasonic) erg dof.

Davey

Citaat van: marconist op september 21, 2010, 12:13:36

Shame on you!  DVE is niet calibreren, maar gewoon zorgvuldig instellen. Gebruik hiervoor je "standard" modus. Zo gebeurd en je zit dan goed met je helderheid en contrast instellingen die sowieso ongeveer de belangrijkste zijn.  :D  Nah ja, kleur en scherpte even goed inregelen is ook zoiets.  :)

I know  :-[ :D.

Ik heb wel is wat zitten rommelen met de instellingen maar kreeg niet die helderheid erin die bij de THX Bright Room er wel inzit. Als ik in die stand nu is de helederheid een heel klein beetje kon terugschroeven was het voor mij perfect.

Citaat van: marconist op september 21, 2010, 12:13:36
Dat "opbranden" zou ik mij maar geen zorgen over maken: als je die doos 10 uur per dag aanzet heb je 5000 dagen nodig omop 50.000 uur te komen.
En die fabrikanten beweren tegenwoordig dat het ding pas na 100.000 uur zijn halfwaarde bereikt ........   :unsure:

Precies en anders hadden ze die stand er maar niet op moeten zetten  :D

Davey

Citaat van: Nooff op september 21, 2010, 12:15:48
Begrijp het, maar ik denk dat je eigen preferenties toch anders uit zullen pakken dan een voorgecalibreerde stand, die fabriekaf de standaard zo goed mogelijk zou moeten benaderen. Wat mij opviel is dat de contrastwaarde van de LG die een kennis van me heeft (PK550) echt veel lager was dan die van de THX stand. Heel eerlijk gezegd vind ik sowieso de Cinema stand van THX (zowel op de LG als Panasonic) erg dof.

Die Cinema-stand is nog doffer als je 'm erop zet vanaf de THX Bright Room-stand  :D.

Binnenkort komen de kortere dagen er weer aan en dan gaat dat wel weer een leuk klusje zijn.

In z'n algemeenheid ben ik wel megatevreden over de kwaliteit van de LG. Op de satelliet heb je een tv-kanaal dat LuxeTV heet. De meest chique hotels, kleding, voedsel, auto's etc. Die opnames zijn zo waanzinnig mooi om te zien. Ik geniet daar elke dag weer van.

Nooff

Citaat van: Davey op september 21, 2010, 12:23:21
Die Cinema-stand is nog doffer als je 'm erop zet vanaf de THX Bright Room-stand  :D.

Binnenkort komen de kortere dagen er weer aan en dan gaat dat wel weer een leuk klusje zijn.

In z'n algemeenheid ben ik wel megatevreden over de kwaliteit van de LG. Op de satelliet heb je een tv-kanaal dat LuxeTV heet. De meest chique hotels, kleding, voedsel, auto's etc. Die opnames zijn zo waanzinnig mooi om te zien. Ik geniet daar elke dag weer van.
Je hebt gewoon een dijk van een tv, prijs/technisch gezien is er niets wat ook maar in de buurt komt.  8)