lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

donaldk

Omdat je dan op lagere series bijvoorbeeld kunt instellen dat je ook video van de usb stick kunt afspelen.

Bolle

hmm, ben alleen bang dat mijn toestel wat defect is. Ben wat kritischer naar de TV kijken zie ik erg veel groene ruis in de donkere delen van het beeld. Soms vertekent dit ook de zwarte letterboxes bij 2.35 films. Het zwart 'lekt' dan door naar de donkere delen van de film. Zoals hier ook besproken wordt: http://www.avforums.com/forums/lg-forum/1210308-official-lg-pk350-plasma-thread.html

Wat zijn de ervaringen van anderen hierin?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Nooff

Citaat van: Bolle op juni  7, 2010, 12:27:33
hmm, ben alleen bang dat mijn toestel wat defect is. Ben wat kritischer naar de TV kijken zie ik erg veel groene ruis in de donkere delen van het beeld. Soms vertekent dit ook de zwarte letterboxes bij 2.35 films. Het zwart 'lekt' dan door naar de donkere delen van de film. Zoals hier ook besproken wordt: http://www.avforums.com/forums/lg-forum/1210308-official-lg-pk350-plasma-thread.html

Wat zijn de ervaringen van anderen hierin?
Omruilen, is een videoboard deffect

AnubisNefer

Is er al iemand hier die een 60'' heeft van de pk serie en wat kan vertellen over beeld retentie ?

Ik vind de 60pk950 echt een beest, maar waar ik bang voor ben is de beeld retentie cq inbranden.

Als je er tv op gaat kijken of blu-ray hoe gaat die om met de logo's en/of zwarte balken ?

Iemand ? want de 60-pk950 , helemaal voor die prijs is gewoon een killer-apparaat.

Ik zit hiermee om dat ik er voornamelijk films wil kijken (blu-ray/ps3) en veel gamen.
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Alex Cremers

Heb je het over die 60" met 'Razor Border'? Ik zag 'm spelen in de winkel en vond het beeld wat waterig maar dat lag misschien aan de demo.

AnubisNefer

Razor ?  Of bedoel je Infinia-beeld.

Ik bedoel de 60PK950 , deze heeft een seamless border, dus de voorkant is een grote glasplaat.

Alex Cremers

Hmm, in de winkel kleeft er een slogan op dat verwijst naar het zeer dunne (Razor) frame. Het is 60", 600 Hertz, 15.000.000 kleuren en kost 1595 Euro.

Davey

Citaat van: AnubisNefer op juni  7, 2010, 12:35:45
Is er al iemand hier die een 60'' heeft van de pk serie en wat kan vertellen over beeld retentie ?

Ik vind de 60pk950 echt een beest, maar waar ik bang voor ben is de beeld retentie cq inbranden.

Als je er tv op gaat kijken of blu-ray hoe gaat die om met de logo's en/of zwarte balken ?

Iemand ? want de 60-pk950 , helemaal voor die prijs is gewoon een killer-apparaat.

Ik zit hiermee om dat ik er voornamelijk mee films willen kijken (blu-ray/ps3) en veel gamen.

Met de 50PK950 absoluut geen last van. De 60PK950 wacht ik nog steeds op maar ik verwacht hier precies hetzelfde als met de 50" want ik zou niet weten waarom het bij de 60" anders zou zijn.

AnubisNefer

AnubisNefer

Citaat van: Davey op juni  7, 2010, 13:02:21
Met de 50PK950 absoluut geen last van. De 60PK950 wacht ik nog steeds op maar ik verwacht hier precies hetzelfde als met de 50" want ik zou niet weten waarom het bij de 60" anders zou zijn.

Heb jij de break-in dvd al 200 uur laten draaien dan ?

Heb je alleen een beetje retentie van logo's ? Kan me niet voorstellen dat je er helemaal geen last van hebt. Hoeveel uur heb je er al op zitten dan ?

Davey

Citaat van: AnubisNefer op juni  7, 2010, 13:07:34
Heb jij de break-in dvd al 200 uur laten draaien dan ?

Heb je alleen een beetje retentie van logo's ? Kan me niet voorstellen dat je er helemaal geen last van hebt. Hoeveel uur heb je er al op zitten dan ?

Ik heb geen break-in dvd. De eerste 100 uur alles op 50%, de tweede 100 uur alles op 65% maximaal gezet. Nu staat er zo'n 270 uur op. Retentie heb ik helemaal geen last van. Ik heb echt m'n best gedaan om het te zien (2 uur SBS met dat rode logo) maar ik zag niks, sorry.

AnubisNefer

Citaat van: Davey op juni  7, 2010, 13:28:59
Ik heb geen break-in dvd. De eerste 100 uur alles op 50%, de tweede 100 uur alles op 65% maximaal gezet. Nu staat er zo'n 270 uur op. Retentie heb ik helemaal geen last van. Ik heb echt m'n best gedaan om het te zien (2 uur SBS met dat rode logo) maar ik zag niks, sorry.

Niks sorry, ben alleen maar blij  :D voor jou en voor mij

Dank voor je antwoorden . . . . .

marconist

Citaat van: Davey op juni  7, 2010, 13:28:59

Ik heb 'm nu een maand in gebruik en schat (kan niet bij de urenteller), dat ik er 150 uur op heb zitten. Alles vanaf het eerste begin optimaal ingesteld (dus geen verlaagde niveau's!). Ik gebruik consequent de energie (light) sensor en orbiter.
Geen retentie, geen inbrandeffecten, geen trailing, etc.
Ben nu aan het inregelen met HCFR, gaat een beetje langzaam (doe het voor het eerst hiermee) maar het ziet er naar uit dat ik 'm vrijwel "ideaal" krijg.

Tof apparaat, die 50pk550!   ;D

Bolle

Citaat van: Nooff op juni  7, 2010, 12:31:05
Omruilen, is een videoboard deffect

Contact gehad met leverancier, gaat geregeld worden.

Net op weg naar huis nog even langs de lokale MM gereden, en de 60PK550 en 60PK950 bekeken.
Je kan bij beide inderdaad een rood/groen/blauwe ruis zien, zoals normaal schijnt te zijn voor plasma, tot maximaal zo'n 25 cm van het scherm. Maar stukken minder dan ik helaas heb op mijn 60PK250, daar is het op ruim 50 cm zichtbaar. Dus ik heb inderdaad een defect toestel...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Mijn HT Geschiedenis

marconist

Citaat van: Bolle op juni  7, 2010, 18:11:40
Je kan bij beide inderdaad een rood/groen/blauwe ruis zien, zoals normaal schijnt te zijn voor plasma, tot maximaal zo'n 25 cm van het scherm.

Ik begrijp deze opmerking niet.
Bij mijn huidige, maar ook vorige plasma is geen spoor van dit soort verschijnselen te zien .........   ???

Ook nu niet, aangesloten op een i5050C.
Wat moet je doen om dit soort verschijnselen op te wekken?   :withstupid:

Koei

Citaat van: marconist op juni  7, 2010, 19:52:58

Ik begrijp deze opmerking niet.
Bij mijn huidige, maar ook vorige plasma is geen spoor van dit soort verschijnselen te zien .........   ???

Ook nu niet, aangesloten op een i5050C.
Wat moet je doen om dit soort verschijnselen op te wekken?   :withstupid:

Donkere scene.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

marconist

Citaat van: Koei op juni  7, 2010, 21:44:11
Donkere scene.

U meent het .......

Ik zoek techniek, niet de taal van een halfingelichte politicus.  :D

Dit soort spookverhalen over plasma duiden óf op een wrakkig panel óf op een grotelijks fout ingeregelde TV-monitor.
Ik wil dus weten waarom (in welke condities) dit wordt waargenomen door sommige personen en waarom ze het kennelijk als "normaal" beschouwen.

Bolle

Technische term is volgens mij 'PWM (Pulse Width Modulation) Noise'.

Even snel gegoogled
CiteerPWM Noise: sit close enough to any plasma screen and you'll see shimmering pixels caused by pulse-width modulation (the way plasmas are powered). Certain settings on the PDP4280XD had been found to increase PWM noise, for example [Energy Save] "Mode2" under all circumstances; and the combination of [Drive Mode] "2" and all the [PureCinema] modes (except "Smooth") when fed with a 50Hz (PAL) signal.

Common to these settings was an overall reduction in the power supplied to the plasma panel. How did I know? Plasma buzzing (another power-driven phenomenon) decreased considerably when these settings were selected... the increase in PWM noise probably stemmed from insufficient sub-field drive voltage.

Het zou normaal nauwelijks zichtbaar moeten zijn (zoals bij de plasma's die ik vandaag bij de MM bekeek). Op een defect scherm/voeding (?) wordt dit echter beter zichtbaar. Mijn TV is overigens bruikbaar, op een normale kijkafstand zie het nauwelijks, behalve de vervormende black bars bij 2.35 aspect films.
Mijn HT Geschiedenis

marconist

Citaat van: Bolle op juni  8, 2010, 01:11:40
Technische term is volgens mij 'PWM (Pulse Width Modulation) Noise'.

Even snel gegoogled
Het zou normaal nauwelijks zichtbaar moeten zijn (zoals bij de plasma's die ik vandaag bij de MM bekeek). Op een defect scherm/voeding (?) wordt dit echter beter zichtbaar. Mijn TV is overigens bruikbaar, op een normale kijkafstand zie het nauwelijks, behalve de vervormende black bars bij 2.35 aspect films.

Ja, die PWM wordt toegepast om de (gekleurd) lichtcellen a.h.w. klaar te zetten voor het afleveren van de juiste hoeveelheid licht. Als je dat "precharging" niet doet reageert iedere cel een beetje anders hetgeen natuurlijk funest is voor de beeldkwaliteit.
Het nadeel van dat prechargen is dat er in principe altijd een beetje licht kan ontstaan als het iets te veel is voor de betreffende cel. Om dit effect te verminderen wordt ook de frequentie van het prechargen (en daarmee ook het verdere uitsturen want e.e.a. is gekoppeld) van de cel nu naar 600 Hz gebracht. Dan kan het menselijk oog het niet (of slechter) waarnemen.

Het PWM signaal wordt uiterst nauwkeurig gegenereert, fouten worden m.i. doorgaans veroorzaakt door het panel zelf, productie toleranties dus. Ook ben ik van mening dat als een panel duidelijk zichtbare lichtspikkeltjes geeft in een niet-pikdonkere ruimte er iets mis is in het panel. Als je dat niet stoort: prima.
Ben je echter een "HiFi-TV" freak dan zou ik direct omruilen. Ik zou er niet op vertrouwen dat dat het effect voldoende verdwijnt na enige honderden gebruiksuren. Gebruik makend van dezelfde productietoleranties heb je een goede kans dat een ander exemplaar gewoon beter uitvalt.

Ik vermoed ook dat Pioneer zo goed was vanwege een zeer strenge selectie van de panels, dat betekend dus hogere uitval, hogere productiekosten en (uiteindelijk) een slechtere concurrentiepositie. Ik denk ook dat Panasonic slechts consequent die kwaliteit kan leveren als ze verdergaand de panels gaan selecteren en dus dure modellen gaan uitbrengen. Dus niet vanweg de 'slimme electronica' o.i.d., dat is meer het forte van de chip producenten.

Zolang fabrikanten als LG en Samsung bereid zijn om makkelijk om te ruilen voor de kijk-freak is het mogelijk om ook uit die producties hoge kwaliteit schermen te verkrijgen. Het is wel wat meer gedoe! :sigh:

Ergo conclusio: Zoals de klacht wordt beschreven zou ik omruilen. Tis maar hoe ver je gaat in het miereneuken. (En hoeverre de fabrikant met je wil meegaan!  :-\  )

Maar het blijft tot dusverre toch beter kijken dan een LCD.   ;D ;D ;D

Koei

Kan iemand een foto posten van die vervormde balken?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

stadnick

Ik heb ook de 50pk550 besteld, na stiekem meegelezen te hebben... :angel:

De break in dvd heb ik ook, maar wat is nu het beste om te doen, 200u op de dvd en daarna pas tv kijken, of alleen 's nachts en gelijk beginnen met tv kijken?

En wil iemand me even zeggen waar die instellingen staan (brightness, contrast), ik heb ze ergens gelezen ik de afgelopen weken, maar weet niet meer waar...

[edit]

Het was op tweakers:

Contrast 67
Brightness 50
H 50
V 50
Color 62
Tint 0

Expert

Dynamic Contrast Off
Noise Reduction Off
Gamma Medium
Black Low
Film On
Color Gamut Standard
Edge Enhancer Off

White Balance Warm
Method 2 Points
Pattern Outer

Red C -5
Green C 0
Blue C 5

Red B -2
Green B 0
Blue B 1

Bolle

Citaat van: marconist op juni  8, 2010, 09:34:42

Inderdaad, nu ik mijn Apple TV sinds gisteren eindelijk op Linux/XBMC heb draaien kan ik eindelijk van 1080p content genieten (nog niet aan kopen van een BR speler toegekomen). Inderdaad geweldig, op normale kijkafstand heb ik gelukkig niet/geen last van het defect.
Mbt tot PWM ruis, het is wat ik begrijp niet ongebruikelijk, en je kan inderdaad net geluk danwel pech hebben met het paneel wat je gekregen heb. De leverancier deed niet moeilijk over ruilen dus dat zal een deze dagen wel geregeld worden.
Mijn HT Geschiedenis

Davey

Citaat van: marconist op juni  8, 2010, 09:34:42

Ja, die PWM wordt toegepast om de (gekleurd) lichtcellen a.h.w. klaar te zetten voor het afleveren van de juiste hoeveelheid licht. Als je dat "precharging" niet doet reageert iedere cel een beetje anders hetgeen natuurlijk funest is voor de beeldkwaliteit.
Het nadeel van dat prechargen is dat er in principe altijd een beetje licht kan ontstaan als het iets te veel is voor de betreffende cel. Om dit effect te verminderen wordt ook de frequentie van het prechargen (en daarmee ook het verdere uitsturen want e.e.a. is gekoppeld) van de cel nu naar 600 Hz gebracht. Dan kan het menselijk oog het niet (of slechter) waarnemen.

Het PWM signaal wordt uiterst nauwkeurig gegenereert, fouten worden m.i. doorgaans veroorzaakt door het panel zelf, productie toleranties dus. Ook ben ik van mening dat als een panel duidelijk zichtbare lichtspikkeltjes geeft in een niet-pikdonkere ruimte er iets mis is in het panel. Als je dat niet stoort: prima.
Ben je echter een "HiFi-TV" freak dan zou ik direct omruilen. Ik zou er niet op vertrouwen dat dat het effect voldoende verdwijnt na enige honderden gebruiksuren. Gebruik makend van dezelfde productietoleranties heb je een goede kans dat een ander exemplaar gewoon beter uitvalt.

Ik vermoed ook dat Pioneer zo goed was vanwege een zeer strenge selectie van de panels, dat betekend dus hogere uitval, hogere productiekosten en (uiteindelijk) een slechtere concurrentiepositie. Ik denk ook dat Panasonic slechts consequent die kwaliteit kan leveren als ze verdergaand de panels gaan selecteren en dus dure modellen gaan uitbrengen. Dus niet vanweg de 'slimme electronica' o.i.d., dat is meer het forte van de chip producenten.

Zolang fabrikanten als LG en Samsung bereid zijn om makkelijk om te ruilen voor de kijk-freak is het mogelijk om ook uit die producties hoge kwaliteit schermen te verkrijgen. Het is wel wat meer gedoe! :sigh:

Ergo conclusio: Zoals de klacht wordt beschreven zou ik omruilen. Tis maar hoe ver je gaat in het miereneuken. (En hoeverre de fabrikant met je wil meegaan!  :-\  )

Hoi Marconist,

Een collega van mij zit te kijken naar de 50PK550. Zit hier een CI slot in? Zo ja, is die te bruiken i.c.m. een Ziggo abbo?

Groet, Dave

marconist

Citaat van: Davey op juni  9, 2010, 12:45:16
Hoi Marconist,

Een collega van mij zit te kijken naar de 50PK550. Zit hier een CI slot in? Zo ja, is die te bruiken i.c.m. een Ziggo abbo?

Groet, Dave

Ik gebruik 'm zelf niet ...... (i5050C)

Zag wel kortgeleden een berichtje op Kieskeurig dat iemand het werkend had met Ziggo!!

Davey

Citaat van: marconist op juni  9, 2010, 12:49:03

Ik gebruik 'm zelf niet ...... (i5050C)

Zag wel kortgeleden een berichtje op Kieskeurig dat iemand het werkend had met Ziggo!!

OK, dank je  :thumbs-up: