lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

Davey

Citaat van: marconist op mei 11, 2010, 16:55:02
Ieder z'n eigen inzicht/risico .......  :D

Ik draai nu ruim een week (direct na ontvangst) met optimale instellingen volgens S&M en DVE. Geen spoortje problemen!
Eind volgende maand, dan lijkt ie mij voldoende gesettled, gaat de  Data Color Spider er overheen.  ;)

Maar hij is nu al berefraai.

Maar brand je dan niet te hard in het begin? Is de Data Color Spider de moeite waard om aan te schaffen of kan je beter een ISF-man langs laten komen?

Davey

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 17:25:26
lol  :D

Ik zou eerst eens alle settings op 1/3 zetten (brightness/contrast/color etc.) Ze staan out of the box waarschijnlijk veel te hoog. De THX setting had op de PK550 een contrast van 80  :wacko: Dat spoort echt niet.

Je Onkyo mooi op Through laten staan  ;) Indien je denkt dat de Onkyo je beeld kan verbeteren, dan kan je wat gaan spelen met je settings.

@marconist

Ik hoop dat de Data Color Spider geen hinder ondervindt van de ietwat hogere spiegelingen van de LG? Ik ben het met je eens dat de LG gewoon een erg fraai plaatje geeft!

Goed dat je het zegt want ik weet het echt niet  :-[. Weet jij zo nog van bij je buurman hoeveel settings de LG heeft en op welke setting ik moet beginnen?

Die Onkyo blijft dus lekker op Through  ;)

Nooff

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 17:29:38
Goed dat je het zegt want ik weet het echt niet  :-[. Weet jij zo nog van bij je buurman hoeveel settings de LG heeft en op welke setting ik moet beginnen?

Die Onkyo blijft dus lekker op Through  ;)
Als het goed is zijn de settings van de 950 en 550 gelijk. (het paneel ook, echter heb jij die black filter extra) Mijn buurman heeft hem eerst op gebruiker gezet, daarna is hij overgegaan op de ISF stand. Ik heb hem toen aangeraden om zo'n beetje alles op 1/3 van de max te zetten, en alle extra bewerkingen uit te zetten. (daarbij moet je denken aan al die enhancers zoals Black enhancer enz.)

Davey

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 17:35:55
Als het goed is zijn de settings van de 950 en 550 gelijk. (het paneel ook, echter heb jij die black filter extra) Mijn buurman heeft hem eerst op gebruiker gezet, daarna is hij overgegaan op de ISF stand. Ik heb hem toen aangeraden om zo'n beetje alles op 1/3 van de max te zetten, en alle extra bewerkingen uit te zetten. (daarbij moet je denken aan al die enhancers zoals Black enhancer enz.)

Ik zal 'm dan wel direct op de ISF stand zetten en kijken dat ik alle extra's uit kan zetten. De eerste 100 uur zullen er wel snel op zitten met al die vrije dagen voor de boeg en de kinderen hebben ook nog vrij.

Het is al bijna 18.00 uur en ze zijn er nog steeds niet  >:( :D

Nooff

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 17:39:50
Ik zal 'm dan wel direct op de ISF stand zetten en kijken dat ik alle extra's uit kan zetten. De eerste 100 uur zullen er wel snel op zitten met al die vrije dagen voor de boeg en de kinderen hebben ook nog vrij.

Je kunt wellicht DVE gebruiken om te kijken welke setting het meest natuurlijk is.  :) Die teller tikt straks mooi aan  :D
Waar blijven die gasten  :D :tongue2:

ivo1986

Is het paneel bij de 350 en 550 ook hetzelfde?
En is alleen de extra hdmi ingang en bluetooth het verschil?

Davey

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 17:42:37
Je kunt wellicht DVE gebruiken om te kijken welke setting het meest natuurlijk is.  :) Die teller tikt straks mooi aan  :D
Waar blijven die gasten  :D :tongue2:

Als de 200 uur erop zit is het toch verstandig om te laten calibreren?

Ik heb die meiden al naar buiten gestuurd om te kijken of de vrachtauto er al aan komt en ze mogen niet naar binnen voordat ie er is  :D

Nooff

Citaat van: ivo1986 op mei 11, 2010, 17:51:02
Is het paneel bij de 350 en 550 ook hetzelfde?
En is alleen de extra hdmi ingang en bluetooth het verschil?
Ja, het paneel is verder gelijk, echter heeft de 550 een THX stand, de 350 niet.

Nooff

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 17:53:11
Als de 200 uur erop zit is het toch verstandig om te laten calibreren?

Ik heb die meiden al naar buiten gestuurd om te kijken of de vrachtauto er al aan komt en ze mogen niet naar binnen voordat ie er is  :D
Jep, maar dat kan je naar eigen gelang doen natuurlijk. Als jij een DVE calibratie meer dan zat vindt, dan hou je toch lekker die 200 euro in je zak  ;)

ivo1986

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 17:55:54
Ja, het paneel is verder gelijk, echter heeft de 550 een THX stand, de 350 niet.

Laat maar. Het moet toch de 550 worden voor weinig extra.

Nooff

Citaat van: ivo1986 op mei 11, 2010, 17:57:12
Laat maar. Het moet toch de 550 worden voor weinig extra.
Sterker nog, is de 550 niet al goedkoper dan de 350?  :unsure:

Davey

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 17:56:57
Jep, maar dat kan je naar eigen gelang doen natuurlijk. Als jij een DVE calibratie meer dan zat vindt, dan hou je toch lekker die 200 euro in je zak  ;)

Ik weet niet wat meer dan zat is, dat is het 'm juist en ik ben teveel een leek om te bepalen wat beter is, zelf met DVE of een ISF-man

marconist

Inderdaad staat kennelijk bij de meeste 550 factorysettings contrast op 80 en helderheid op 50.
Dat varieert een beetje per specifieke instelling (dus of je THX bioscoop of daylight kiest b.v.).

Voor mijn panel kwam ik na instellen met testdiscs (dus op het oog en met kleurenfilters) uit contrast op 76 en helderheid op 51. Scherpte kon trouwens  ook een stukje terug: van 50 naar 40.
Maar de fabrieksinstellingen staan dus (als je ze vergelijkt met menig ander merk!) niet eens zo gek!

Er wordt m.i. veel te angstig gedaan over de eerste bedrijfsuren van een plasma; de inbrandgevoeligheid zelf veranderd m.i. niet, dat is per fabrikant een factor maar niet per panel over tijd.
Wel is het zo dat in de eerste paar honderd uren het fosfor stabiliseert en dus na b.v. 200 of 300 uur een hercalibratie nodig is, die vervolgens duizenden uren meekan. Dus dar is de "ISF-man" op zijn plaats.  ;)

Ik heb bij nader inzien besloten zelf aan de slag te gaan. Wel ben ik er van overtuigd dat een ISF-man met professionele spullen het beter kan dan ik met mijn lowcost Data Color sensortje .....
Ik verwacht dat ik zo'n beetje ga uitkomen tussen het (top)resultaat van een echte ISF-calibratie en de afregeling via DVE/S&M discs. En voor de rest verwacht ik heel wat tijd te besteden voordat ik het spul naar mijn zin heb met die spider .....

Dus wie het goed en vlot wil belt ISF-rep!  ;D

Ik verwacht geen problemen met refectie via de spider. Dat is een kwestie van goed opstellen en omgevingslicht regelen. Daar heeft de ISF-man ook rekening mee te houden en die verblikt of verbloost daar ook niet van.  :D
Je zou zelfs kunnen stellen dat schermen met een reflectiefilter de calibratie negatief kunnen beinvloeden.  OK, OK, ik overdrijf!  :laugh:

ivo1986

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 17:39:50

Je bent er stil van?

Davey

Eerlijk en leuk stukje om te lezen waar we wat aan hebben marconist  :thumbs-up:. Hij staat nu op standaard en alles is naar beneden geschroefd. Ik zal 'm daar in ieder geval de eerste 100 uur op laten staan.  

Aangezien ik wat minder handig ben laat ik na 200-300 uur de tv calibreren en...................................................

:pompom: :pompom: :pompom: IK HEB 'M BINNEN  :pompom: :pompom: :pompom:

Wat een gaaf ding om te zien. Qua looks al de volle 10 punten. Alles lag al klaar dus het was de voet monteren en twee kabels erin (stroom en HDMI). Dit is wat ik toen zag  :headbanging:

Gordijnen dicht met licht en zonder flits

Gordijnen open met licht en flits

Totaal geen last van spiegeling overigens. Ik zit alleen maar met open mond te kijken naar de 1080P DVD van Pink met Dolby TrueHD. Dit is Genieten man  :headbanging:

Davey

skank1

maak ons maar jaloers

bekijk morgen even spiegeling overdag als je wilt,
alsook ir
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Davey

Citaat van: skank1 op mei 11, 2010, 21:23:52
maak ons maar jaloers

bekijk morgen even spiegeling overdag als je wilt,
alsook ir

Hoe kann ik het beste IR zien?

skank1

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 21:29:50
Hoe kann ik het beste IR zien?

een uur, of twee op een zender laten staan met een logo op een vaste plaats, of een game met constant dezelfde logo
en dan zappen
en kijken indien het logo nog aanwezig is...
indien ja, is het image retention:)
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

ivo1986

Citaat van: Davey op mei 11, 2010, 21:09:01
Your wish is my command  :D

Dank je. Ziet er goed uit de tv.

En wat een gave luidsprekers.
Hoe zijn ze met muziek?

Davey

Citaat van: skank1 op mei 11, 2010, 21:33:06
een uur, of twee op een zender laten staan met een logo op een vaste plaats, of een game met constant dezelfde logo
en dan zappen
en kijken indien het logo nog aanwezig is...
indien ja, is het image retention:)

Ik ga dat morgen of overmorgen is checken. Ik hou je op de hoogte.

Citaat van: ivo1986 op mei 11, 2010, 21:47:10
Dank je. Ziet er goed uit de tv.

En wat een gave luidsprekers.
Hoe zijn ze met muziek?

Dank je Ivo. Met muziek zijn ze erg lekker. Het zijn alleen wel speakers op subs dus het is wat gezichtsbedrog. Hiervoor had ik Acoustats en die waren waanzinnig met muziek. Kijk maar is op pagina 1. Maar als je daarmee gaat vergelijken klinkt helemaal niet meer. Deze Klipsch THX Ultra2 set is voor mij best of both worlds, dus met film fantastisch en met muziek heerlijk.

Citaat van: Nooff op mei 11, 2010, 16:32:41
Ik zou beginnen met ongeveer 1/3 van de maximale waarde. Je kunt na 100 uur je contrast +5 opschroeven en na 200 uur volledig instellen. Gooi ook af en toe even de colorwash er overheen.

De Color Wash kan ik zo snel niet vinden. Weet jij zo waar die staat?

Ik vond het contrast wel steeds slechter worden maar dat kwam door de Intelligente Sensor in het beeldmenu. Ik heb deze op uit gezet omdat ik dat eigenlijk niet wil. Hoe hebben jullie dit staan?

Nooff

Gefeliciteerd Dave! Mooie tv, alleen als ie uit staat al :)

Ik geloof dat colorwash enzo onder opties in het menu staat, niet bij beeld instellingen. Menu oproepen, icoon linksonder? Even een stukje naar beneden scrollen. Daar heb je ook een orbiter, die zou ik zeker inschakelen! Deze verplaatst je beeld om de zoveel seconden zonder dat je dit echt merkt. Het voorkomt IR en inbranden. Je moet IR al wel kunnen zien door ondertitels die een paar seconden blijven staan en vervolgens verdwijnen. Zoals ik al zei, ALLE bewerkingen uitzetten. Ook de intelligent sensor etc.

Davey

Dank je Nooff, hij is heel mooi inderdaad. Prachtig design.

Die orbiter heb ik aangezet en de color wash heb ik ook gevonden. Waar is de white wash eigenlijk voor?

marconist

ISM vindt je inderdaad onder opties in het menu.
Whitewash is de normale aanpak voor "inbranden" (ook wel image retention genoemd  ;)  ) en dit ruisbeeld geeft je ook een prima indruk of colorwash nodig is. Dit uit zich door gekleurde vlekken in het ruisbeeld, dat overigens geheel egaal behoort te zijn.
Wanneer het ruisbeeld in zijn geheel (dus niet plaatselijk!) een bepaalde tint vertoont, helpt colorwash niet. Je moet dan 'gewoon' de totale kleurbalans nalopen. Het minimum dat je daarvoor nodig hebt is een kleurentestbeeld en minstens een R, G en B filter.  Dit vindt je bij DVE, maar een goede fotozaak zal je er ook wel aan kunnen helpen.

Als je bang bent voor inbranden, kun je ook terecht in het menuutje voor de sensor. Je kunt daar het beeld in helderheid terugzetten met behoud van een goed beeld. Veel minder gedoe dus dan wanneer je te hooi en te gras aan helderheid en contrast gaat schroeven.

Kortom: het ding zit vol handigheidjes voor amateur en ISF-man!   8)

Davey

Citaat van: marconist op mei 12, 2010, 08:25:40
ISM vindt je inderdaad onder opties in het menu.
Whitewash is de normale aanpak voor "inbranden" (ook wel image retention genoemd  ;)  ) en dit ruisbeeld geeft je ook een prima indruk of colorwash nodig is. Dit uit zich door gekleurde vlekken in het ruisbeeld, dat overigens geheel egaal behoort te zijn.
Wanneer het ruisbeeld in zijn geheel (dus niet plaatselijk!) een bepaalde tint vertoont, helpt colorwash niet. Je moet dan 'gewoon' de totale kleurbalans nalopen. Het minimum dat je daarvoor nodig hebt is een kleurentestbeeld en minstens een R, G en B filter.  Dit vindt je bij DVE, maar een goede fotozaak zal je er ook wel aan kunnen helpen.

Als je bang bent voor inbranden, kun je ook terecht in het menuutje voor de sensor. Je kunt daar het beeld in helderheid terugzetten met behoud van een goed beeld. Veel minder gedoe dus dan wanneer je te hooi en te gras aan helderheid en contrast gaat schroeven.

Kortom: het ding zit vol handigheidjes voor amateur en ISF-man!   8)

Er zitten zeker zat handigheidjes op zeg, het barst ervan. Ik vind als die verschillende modussen wel makkelijk trouwens en daar zitten hele mooie bij met hoe het afgesteld staat. Eén van de twee THX-modussen vond ik het mooist van wat ik zo snel gezien heb.

Ik ben niet bang voor het inbranden of IR of wat dan ook. Wat ik wil is een mooi plaatje. Daarom sla ik de adviezen niet in de wind dat je het de eerste 200 uur rustig aan moet doen. Ik heb trouwens gezocht of dit in de handleiding stond maar kon het niet vinden.

Dat color wash ziet er met die blokjes wel geinig uit trouwens.

Misschien dat ik dadelijk is die DVE dvd ga kopen. Waar kan je deze makkelijk bestellen?