Het hele huis in fase zetten, zinvol of voodoo ? (schone stroom?)

Gestart door Snowmaster, januari 3, 2010, 11:25:15

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Het is ondertussen al weer jaren geleden dat ik het advies opvolgde om eens met mijn stekkers te draaien.
Tot mijn grote verbazing zat er verschil in klank. Dit was niet direct hoorbaar voor mij omdat ik het aanvankelijk niet herkende.  Maar na enig doorzetten en het testen van ook een ander stekkerblok wist ik ineens waar ik op moest letten.
De set speelde beter als alles in fase stond !  Dit is in audioland een geaccepteerde handeling.

Nu is het nog niet zo lang geleden dat ik ook ontdekte dat de stekkervolgorde in het blok ook zijn invoed heeft.
Vooral de DVDspeler heeft beinvloed zijn omgeving. De DVDspeler en decoderstekker moeten niet naast elkaar in mijn blok zitten. "
Na wat uitproberen vond ik een duidelijk betere positie voor de stekkers op het blok. De receiver kwam vooraan en de DVDspeler achteraan. Dit is geen vaste regel, want in iedere set kan het ietsje anders uitpakken.
Er werd gezegd dat blokken met sterbedrading geen last hebben van dit verschijnsel. Ondertussen heb ik al gemerkt dat dit niet waar is. Blokken met sterbedrading zijn er ook gevoelig voor alleen lijkt dit iets minder te zijn. Ook lijkt het lastiger om een goede positie te vinden op het blok, waarschijnlijk door de dubbele rij ?
Er zijn audiobedrijven die daarom de aarde in het blok verbreken zodat de componenten elkaar minder beïnvloeden.

Recent kreeg ik de beschikking over een Kemp fasemeter en samen met een fasemeter die ik had al ben ik op advies van een doorgewinterde audiofiel eens het hele huis doorgegaan. Bijna alles heb ik in fase gezet, zelfs de lampen.
Apparaten met een adapter waren lastig meetbaar, maar gaven in de praktijk ook slechts een heel klein spanningsveld. Dit zal ongetwijfeld met de adapter te maken hebben die meestal nauwelijks meer dan 9v is.  

Toen ik na een rondtocht door mijn huis weer beneden kwam, was het wit op mijn Pioneer witter geworden.
Het hele beeld oogde ietsje frisser. Niet veel, maar genoeg om dit als een stukje vooruitgang te betitelen.
Van het geluid kan ik minder zeggen, alleen dat er in het hoog minder stress aanwezig leek, er leek iets meer rust te zijn.

Gisteravond heb ik samen met een ander forumlid de proef op de som genomen in zijn huis op een Lexiconset en een Pioneerscherm. Daar gebeurde precies hetzelfde....frisser beeld met iets meer licht en ietsje meer rust in het geluid.
De audiofiel, die bevriend is met hem, adviseerde om ook het huis van zijn buurman te doen  ;D.  
Ik ga in ieder geval niet aanbellen  ;)

Eigenlijk vind ik mijn bevinding niet zo vreemd. Want als dit bij de componenten op het stekkerblok werkt, waarom zou dit dan niet (in mindere mate) ook in de rest van het huis werken?
Ik zie de meterkast als één groot stekkerblok. Als alles in fase staat, zal de audiogroep dus ook minder beïnvloed worden.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Zee

Kun je mij eens uitleggen hoe ik een schemerlamp in fase zet?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Snowmaster

Citaat van: Zee op januari  3, 2010, 11:32:55

Later, misschien niet het juiste woord, maar ik kom erop terug. Ben even aan het knippen en plakken  ;).

Citaat van Peterr (uit de topic van AHP zekeringen), als eerste reactie en uitleg op mijn bevindingen :

Ik ben geen Elektrotechnische leraar, maar ik zal proberen het uit te leggen.

Allereerst, het begrip spanningsveld is niet het juiste, maar het is "potentiaalverschil" t.ov. aarde/nul.
(Er loopt tenslotte geen NUL ader naar de Elektrische centrale van de Nuon ofzo terug).
Deze zit in veel Meterkasten aan de Aarde vast of anders in de straat op het centrale sterpunt.

De "fase" in je wandcontact doos Heeft dus net zoveel " Potentiaal verschil" als dat hij verlengt wordt door  een apparaat. (omgedraaide stekker dus)

Er gebeurd dus in zo`n huishoud apparaat niets als hij niet aanstaat. op het moment van inschakelen is er pas die "verschil tov" de Aarde/nul.
Je kan een proef op de som nemen:
Neem een Tafelstekkerdoos met meerdere uitgangen, sluit een lamp aan op de laatste in de rij en meet de Nul op een uitgang ervoor. (voltstick)

Er lopen geen electronen..( wel bij gelijkspanning ander principe nl). niets dus..

Als Iemand jouw loopt te vertellen dat hij zijn hele huis in Fase zet dan is dit onmogelijk wand overal waar een kleine EMK in word gegenereerd, Senseo,wasmachine,droger, cv pomp. ( elk motortje genereerd een emk)
Doet dit alles al teniet.

Dat je dit bij je hifi  set doet begrijpelijk maar daar voor is al genoeg over geschreven.
Dat heb ik zelf ook n.l

Experimenteer lekker verder, maar laat je niet alles wijsmaken door "sommige " zelfbenoemde Audiofielen.
Die heb je in all gradaties De gene die zich laten leiden door akoestiek, en degelijkheid,gezond verstand en tot aan de gene die eigenlijk zo`n jas met gespen op de rug nodig heeft..

grt Peterr   

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: Zee op januari  3, 2010, 11:32:55

Gewoon meten, maar ik weet niet of fase het juiste woord is.

Ik kan probleemloos vertellen of een lamp in een afgesloten doos aan of uit is.
Hierbij raak ik de lamp, doos, stekkers niet aan.
Ik meet alleen het spanningsveld dat de lamp uitstraalt.  Op die manier kan ik ook probleemloos vertellen of de stekker links of rechtsom in het stopcontact zit. Gewoon meten.
Alle techneuten willen altijd graag meten.....nou dat heb ik eens een keer gedaan  ;)

Zee

Maar hoe meet je dat dan?  (m.a.w. op welke twee punten moet ik mijn Voltmeter aansluiten?)
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

audiolover

Ik ga dit topic met belangstelling volgen. Ik geloof erin om vanaf de bron (lees de meterkast/stroom waar je set op werkt) consequent alles optimaal en zorgvuldig aan te sluiten. "Wat er niet is aan storing in de bron hoef je later niet weg te halen" klopt.
Slordigheid die je bij de bron veroorzaakt moet je achteraf wegfilteren en dat heeft méér nadelen dan voordelen!
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

hifiman

Citaat van: Zee op januari  3, 2010, 11:50:24
Maar hoe meet je dat dan?  (m.a.w. op welke twee punten moet ik mijn Voltmeter aansluiten?)
Een lamp in fase zetten kan ik me ook weinig bij voorstellen, echter bepalen of de neutraal of de fase op de lamp aangesloten staan is dan weer simpel vast te stellen met zo'n schroevendraaier met neon lampje erin, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt  ^-^

peterrr

Je kan laten voelen door een zogenaamde 'voltstic"

http://www.voltstick.co.uk/

Hij voelt dus "potentiaal verschil" maar omdat gegeven nu terug te voeren naar de hoorbaarheid in een audiodiscussie.
Zeker als er al een eigen groep is gecreëerd.
Ik zou met drukker maken over de stroom die binnen komt, in bepaalde wijken in sommige steden.
( dit met mijn ervaring met UPS systemen bij server installaties n.l).
En Met wasmachine`s van de buren.  ;D

Mijn Mening  ;)

grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Zee

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2010, 11:58:21
Een lamp in fase zetten kan ik me ook weinig bij voorstellen, echter bepalen of de neutraal of de fase op de lamp aangesloten staan is dan weer simpel vast te stellen met zo'n schroevendraaier met neon lampje erin, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt  ^-^

Ik kan me er inderdaad ook helemaal niets bij voorstellen, en daarom ben ik dus zo benieuwd naar hoe ik moet meten om dat dan te doen.
Zo'n 'voltstick' meet een potentiaal t.o.v. aarde.  Maar waar moet ik dan op de lamp meten om te weten of hij in/uit fase staat?   

hifiman

Citaat van: Snowmaster op januari  3, 2010, 11:38:33
(Er loopt tenslotte geen NUL ader naar de Elektrische centrale van de Nuon ofzo terug).

Ehhh wat dan wel?  :withstupid:

peterrr

Met zo`n stick volg je gewoon het traject van de Geleider die op dat moment onder stroom staat die gevoeligheid is zo groot van zo`n ding.
Zelf ben je door de mantel van het stickje van te houden het contact met de aarde.

Of je maakt er een supermooie doos om met wat gevoelige leds..efin. ;)

grt Peterr

Zee

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2010, 12:09:14

Dat zijn inderdaad nog eens technische ontwikkelingen:  er hoeft alleen nog en fasedraad naar te centrale te lopen, de retour gaat draadloos over wifi, wimax of umts!  ;)

peterrr

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2010, 12:09:14

Laatste uitleg want ik moet nog wat doen hier ;D

Er lopen alleen 3 fase leidingen ( ik dacht dat je dat wel wist) .
En in de straat in het sterpunt gaat de nul aan de aarde, Bij mij hier in het Gooi direct onder de meter gaan de Nul en Aarde aan elkaar en op de hoek van de straat de grond in.

En audioloog Goeie Hehe..

grt Peterr

Zee

Citaat van: peterrr op januari  3, 2010, 12:11:36
Met zo`n stick volg je gewoon het traject van de Geleider die op dat moment onder stroom staat die gevoeligheid is zo groot van zo`n ding.
Zelf ben je door de mantel van het stickje van te houden het contact met de aarde.

Of je maakt er een supermooie doos om met wat gevoelige leds..efin. ;)

grt Peterr

Toch begrijp ik het niet hoor.  Ik heb thuis deze schemerlamp staan:

Ik stel me dus voor dat ik de stekker in het stopcontact steek. Met de schakelaar onder de lampenkap kan ik de lamp vervolgens aan/uit zetten.
Maar hoe (waar) moet ik nu meten met de Voltstick en wanneer is de lamp dan in fase aangesloten?

hifiman

Citaat van: peterrr op januari  3, 2010, 12:17:47

En in de straat in het sterpunt gaat de nul aan de aarde, Bij mij hier in het Gooi direct onder de meter gaan de Nul en Aarde aan elkaar en op de hoek van de straat de grond in.

grt Peterr

Hoi Peterr,

Ik ben inderdaad dan weer geen electricien  ;) Nooit geweten dat het zo zit, weer wat geleerd dan!  :headbanging:

Groetjes,

Ronald

Jackol

Ik heb sinds kort een fase-tester van oehlbach, hier kan je gewoon de stekker in steken en dan wordt de fase aangegeven bv een lampje links of rechts.
Heb laatst de stekkers van mijn installatie ook goed gezet en heb toen ook de stekkers van de schemerlampjes bij mijn set gelijk goed gezet. Weet niet of het echt wat uitmaakt, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

SpeedyAndré

Citaat van: Zee op januari  3, 2010, 12:18:27
Toch begrijp ik het niet hoor.  Ik heb thuis deze schemerlamp staan:

Ik stel me dus voor dat ik de stekker in het stopcontact steek. Met de schakelaar onder de lampenkap kan ik de lamp vervolgens aan/uit zetten.
Maar hoe (waar) moet ik nu meten met de Voltstick en wanneer is de lamp dan in fase aangesloten?

Ik vraag met echt af of dit een serieuze vraag is  :D
Wat Peterrr over de 0 en fase zegt dat klopt iig.
Die lampen zijn m.i. geen storende factor als er geen elektronische sturing in zit (trafo, dimmer of spaarlamp).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

bigbro

Zowel mijn voor- als eindversterker geven zelf in de display aan wanneer de stekker verkeerd om is geplaatst. :thumbs-up:

Dirc

Inderdaad.

Is een gloeilamp niet gewoon een gloeiend stukje ijzer in een gasbol?
Dan maakt het niet uit hoe je de stekker in het contact steekt lijkt me.

Ik kan me voorstellen dat dit voor een trafo bijvoorbeeld wel uit maakt, omdat deze omvormt.

Ik bedoel, moet ik mijn waterkoker ook in fase zetten dan en mijn senseo? En wat dan met mijn vaatwasser en mijn build in boiler? Moeten die in fase staan???

BarcoCRT

Snowmaster, als jij een witter beeld waarneent na 'je hele huis in fase te hebben gezet' zou ik je toch eens verzoeken om een echte analyser te kopen, voor en na metingen te verrichten en die resultaten hier te posten. Je brengt nu alleen maar onduidelijkheid in de wereld terwijl er juist op het vlak van beeldweergave dit soort zaken gewoon meetbaar zijn, en we elke aanname op dit vlak juist kunnen uitsluiten. Dat zou ik als een waardevolle bijdrage aan de discussie zien.

Door nu geen meetresultaten te vermelden, draag je alleen maar bij aan het minder exact worden van de discussie, en daar heeft niemand wat aan. Als het niet meetbaar is zou het wat anders zijn, maar juist bij beeldweergave zijn dit soort zaken nou juist wel meetbaar.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Snowmaster

Citaat van: BarcoCRT op januari  3, 2010, 13:13:49
Snowmaster, als jij een witter beeld waarneent na 'je hele huis in fase te hebben gezet' zou ik je toch eens verzoeken om een echte analyser te kopen, voor en na metingen te verrichten en die resultaten hier te posten.
Door nu geen meetresultaten te vermelden, draag je alleen maar bij aan het minder exact worden van de discussie, en daar heeft niemand wat aan. Als het niet meetbaar is zou het wat anders zijn, maar juist bij beeldweergave zijn dit soort zaken nou juist wel meetbaar.

Had gekund maar dat heb ik nu eenmaal niet gedaan.
Helaas wacht ik al een tijdje op een meter die backorder is geplaatst anders had ik hem zeker op het scherm gehangen.
T.z.t is dat natuurlijk alsnog mogelijk want ik kan probleemloos een aantal grote apparaten weer "verkeerd" zetten.
Ook ik hecht aan deze duidelijkheid maar dat was nu helaas niet mogelijk. Deze proef op de som ga ik ook zeker nemen.

advr

nog niet alles gelezen maar dit ga ik ook maar even volgen ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

S@m

Citaat van: Dirc op januari  3, 2010, 12:51:35
Inderdaad.

Is een gloeilamp niet gewoon een gloeiend stukje ijzer in een gasbol?
Dan maakt het niet uit hoe je de stekker in het contact steekt lijkt me.

Ben ik ook benieuwd naar...

scrutinizer

Citaat van: peterrr op januari  3, 2010, 12:17:47

grt Peterr

Het is niet anders.

Hoewel sommige omgevingen zoals bijv. Utrechtse heuvelrug uitgesloten, daar wordt de nul/aarde vanaf de centrale meegevoerd.
Dat gedaan omdat een aardpen slaan daar een andere kwestie is. :-X

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Snowmaster

Heb ondertussen bericht gekregen dat de analyzers weer uitgeleverd worden door de fabriek  :).

Voor wat betreft de lampen en fase : dit zal in techniektermen waarschijnlijk anders heten, maar ik kan probleemloos een lamp in een afgesloten doos meten en vertellen of de stekker links of rechtsom zit mits de schakelaar maar buiten de doos aan het snoer zit.  De stekker bevindt zich natuurlijk buiten mijn zicht ;).

Wie kent niet het audioadvies om stroom- en signaalkabels te scheiden?
Als je niet afgeschermde stroom- en signaalkabels parallel laat lopen, kan dat problemen veroorzaken, wordt vaak gezegd op dit forum.
Maar nu blijkt dat lampen en apparaten ook gewoon meetbaar zijn op kleine afstand als de stekker "fase verkeerd" zit.
Wat nu als ik het hele huis bewust "faseverkeerd" zet? Worden dan alle lampen en apparaten kleine stoorzenders die samen beeld en geluid negatief beïnvloeden?
Heeft dit dan meetbare invloed op mijn beeld en geluid?
Mijn eerste subjectieve indrukken geven aanleiding om dit te vermoeden. Ook een ander forumlid nam geringe verschillen waar.  Beiden hadden wij de indruk dat er ook iets veranderde na het verwijderen van alle Kerstverlichting.
Ik twijfel hier over mijn eigen objectiviteit. Een 2,5 mtr hoge kerstboom in de kamerhoek beïnvloedt samen met de overige kerstversiering natuurlijk de akoustiek. Door de sfeerverlichting kan ook het beeld anders ogen.
Ik weet dat onze hersenen ons geweldig kunnen bedriegen, daarom wordt het tijd om dit eens te gaan meten.