Het hele huis in fase zetten, zinvol of voodoo ? (schone stroom?)

Gestart door Snowmaster, januari 3, 2010, 11:25:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Sorry, oud topic omhoog maar ik ben benieuwd welke meter/analyzer jij destijds hebt aangeschaft Snowmaster of dat idd. zo'n Voltstick o.i.d. voldoende is.

Ook vraag ik me af hoe je bijvoorbeeld bij een koelkast meet wat of de juiste stekkerrichting is. Iemand een idee?

Martin!!!

Citaat van: Antoine op februari  3, 2013, 14:03:04
Sorry, oud topic omhoog maar ik ben benieuwd welke meter/analyzer jij destijds hebt aangeschaft Snowmaster of dat idd. zo'n Voltstick o.i.d. voldoende is.

Ook vraag ik me af hoe je bijvoorbeeld bij een koelkast meet wat of de juiste stekkerrichting is. Iemand een idee?

Vaak staat op de stekker L (fase) en N (nul) aangegeven..............
mainly British stuff

Deleted member

Volgens mij ook heel vaak niet en daarbij is de vraag of 't altijd klopt, als je 't dus eenvoudig kunt aantonen met een 'meter' dan ben ik benieuwd hoe. Heb zelf een paar 'spanningszoekers' en een multimeter in huis maar niet zo'n 'voltstick' oid.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Gebruiker 003

Vaak staat wel "Fi" met een cirkel eromheen op een stekker en dat is de kant van de fase.

Cyreg

Citaat van: Antoine op februari  3, 2013, 14:03:04
...welke meter/analyzer jij destijds hebt aangeschaft....
Ook vraag ik me af hoe je bijvoorbeeld bij een koelkast meet wat of de juiste stekkerrichting is. Iemand een idee?

http://www.mf-electronic.de/download/Test_PDV02_hifi-records.pdf

Kan ook bij je audioapp. alle verbindingen laten zitten en alleen de schuko meten vh apparaat naar wens  ;)
Wel zorgen dat de MFE/PDV02 bij de trafo kan komen, dus schakelaar aan.
CrossX checken door de schuko ook om te draaien   :D

Wel bij euro8-stekker verbindingen wat ambivalent, ook indien het bijgeleverde aardtouwtje wordt vastgemaakt ad aarde/return vh apparaat.  >:(
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Deleted member

Thanks!  :thumbs-up: Maar met 180 euro een beetje prijzig voor een eenmalige actie. Misschien dat ik dan toch de 'lekstroom methode' maar ga toepassen.

Cyreg

#32
Citaat van: Antoine op februari  3, 2013, 23:24:57
Thanks!  :thumbs-up: Maar met 180 euro een beetje prijzig voor een eenmalige actie. Misschien dat ik dan toch de 'lekstroom methode' maar ga toepassen.

Maar op 'n set van > 20duizend euro valt dat toch wel mee? Ook al voor de "peace of mind"?
En het komt best wel vaker van pas hoor  ;)

Toen ik 'n paar jaar geleden m'n REL sub 'n ander netsnoer gaf en......
.....ging meten en opnieuw 1e meten en blijven meten en dan toch ook nog maar luisteren en weer luisteren....
Ook klankmatig moest het nieuwe netsnoer andersom aangesloten als de originele dropveter  :devil:
Wordt ook genoemd: ook het netsnoer wordt nu meegemeten in het geheel  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Deleted member

Relatief is 't idd. niet veel geld maar dit "klusje" heeft een lage prio en kan ik ook met een multimeter doen die ik al heb liggen. Kost wat meer moeite wellicht maar zo veel aparaten heb ik niet meer!  :) Overigens zag ik nog een soortgelijk apparaat van Oehlbach voor 75 euro maar zelfs dat vind ik "zonde".

Cyreg

#34
Ik denk eigenlijk dat dit klusje voor de audio apparatuur de hoogste prioriteit zou moeten hebben, net als alles dat met 230V power heeft te maken  :o

Maar je vroeg ook naar bijv. het meten vd koelkast dus...........

En nee, bij de Oehlbach Phaser moet je alle apparatuur losmaken, interlinks etc, dus standalone meten  :unhappy: 
Dat is dus echt héél anders, moeilijker en minder totaal, dan met de PDV02 meting in de complete keten  :D

Maar gelukkig maak je dat allemaal zelf uit, dus..... succes verder  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Snowmaster

#35
Met een Oehlbach fasemeter en een gevoelige spanningszoeker lukt dit probleemloos.
Beiden zijn erg eenvoudig in het gebruik.
Als je goed rondkijkt, heb je dit voor minder dan € 60,-. Het voordeel is marginaal.
Waar ik wel veel blijer van werd, is de gedachte dat de meeste apparaten niet meer onder stroom staan. De schakelaar onderbreekt nu de spanning. Bij veel apparaten staat er spanning op de electronica/binnenwerk als de stekker andersom zit.
Het valt op dat (bijna) alle electrische apparaten op dezelfde wijze aangesloten zijn, maar dat merk je straks wel.
Met de spanningsvoeler/kabelzoeker kun je dan ook lichtpunten/lampen veiliger aansluiten.

De audioset op een aparte fase plaatsen levert wel duidelijke vooruitgang op. De set is hierdoor ontkoppelt van het huis en wordt dynamischer en natuurlijker.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted member

@Cyreg, de audioset staat uiteraard al wel goed, 't ging me in deze om de rest van 't huis (geheel in stijl met de topictitel :)). Ik ga 't wel met de lekstroom methode proberen, zoveel permanent aangesloten aparaten heb ik niet in huis. Nog geen tijd gevonden maar voor als ik een keertje tijd en zin heb dus. :)

@Snowmaster, bedankt voor de tips! Aparte fase kan ik helaas niet zelf doen maar wie weet doe ik dat nog eens in de toekomst als ik alle oude zooi in de meterkast laat vervangen. :)

Mordante

Citaat van: Antoine op februari  3, 2013, 23:24:57
Thanks!  :thumbs-up: Maar met 180 euro een beetje prijzig voor een eenmalige actie. Misschien dat ik dan toch de 'lekstroom methode' maar ga toepassen.

Wat is de beste manier om lekstroom te meten? Ik dacht dat iemand mij het volgende had verteld.

Het apparaat op een ongeaarde stekkerdoos aansluiten en dan met een multimeter de stroomsterkte meten tussen het chassis en een aarde in mA.

Deleted member

Ik schreef lekstroom maar dat is eigenlijk niet goed, je meet de potentiaalverschillen tussen de massa/aarde van een (audio)device en de nul of aarde van 't stopcontact dus zet de multimeter op voltages meten.

Elders op 't forum vond ik onderstaande, ik denk dat dit de meest "betrouwbare" manier is voor audioapparatuur. Eventueel kun je ook simpeler meten tussen de nul in 't stopcontact en 't chassis/massa van je apparaat maar dan moet je iets voorzichtiger te werk gaan en eerst goed checken wat de nul is!  ;)

Citeer
    Sluit een stekkerdoos met randaarde aan op een geaarde wandcontactdoos
    Sluit daar weer een stekkerdoos aan zonder randaarde
    Sluit het te meten apparaat aan op deze ongeaarde stekkerdoos
    Apparaat moet kaal gemeten worden. Dus verwijder alle interlinks en raak het apparaat zelf niet aan tijdens het meten
    Zet de rode pen van de multimeter op een RCA uitgang en de zwarte op een randaarde aansluiting van de éérste stekkerdoos
    Bij de laagst gemeten waarde is de polariteit goed (minste lekstroom)