Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

bertor

Citaat van: keyser op februari  9, 2012, 23:20:07
Jeroen, bedankt voor het compliment en ook nog bedankt dat jouw cd-speler en DAC gebruikt mochten worden! Moooooiii spul...... :inlove: Je bent van harte welkom om mijn systeem eens in zijn eigen habitus te komen beluisteren. Idealiter als de set helemaal uitontwikkeld is  :) . Hier klinkt het laag in ieder geval beter. Bertor en ik hebben 's ochtends in een kwartiertje het laag afgeregeld - dat bleek toch iets te kort  ;) .

Dre, fijn te horen dat je het kon waarderen. Het te hard zetten van het geluid is inderdaad een valkuil - eentje waarvan ik me nog zo had voorgenomen er niet in te trappen. Van Bertor begreep ik later dat 't van hem op bepaalde momenten nog wel wat harder mocht  :sneaky2: .

Tja, die basgitaar in Tin Pan Alley hoort je wel van je stoel te trillen en de uithalen van de gitaar horen pijn te doen. Maar misschien is dat ook wel een beetje extreem :angel:

Terug naar Jeroen's topic ;) Je wacht nu op je voorversterker, heb je dan alles bij elkaar?

KlipschHT

Citaat van: bertor op februari 12, 2012, 21:00:21
Tja, die basgitaar in Tin Pan Alley hoort je wel van je stoel te trillen en de uithalen van de gitaar horen pijn te doen. Maar misschien is dat ook wel een beetje extreem :angel:

Terug naar Jeroen's topic ;) Je wacht nu op je voorversterker, heb je dan alles bij elkaar?

Wel een beetje extreem  :D , maar goed de Olympus speakers hebben in ieder geval geen moeite met een dergelijk volume. Bij de CD dipool van k.p. leek het geluid op een gegeven moment zelfs een beetje te vervormen.

Ja nog even wachten op de voorversterker en dan nog een beetje finetunen met kabels :)
Nu staat er tijdelijk een VTL TL 2.5 voorversterker van MarkD te spelen, samen met de Belles 150A Reference eindversterker. Klinkt zeker niet verkeerd  ;)
De VTL is een hele mooie vv , maar de combi van VTL/Belles overtuigd me nog niet helemaal. Ben benieuwd wat de Belles vv nog brengt!
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

dre73

een beetje vervormen....... :D
de ruimte was ook wel erg groot voor zo`n systeem.....
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KlipschHT

De ruimte was inderdaad behoorlijk groot...maar goed toch had ik niet verwacht dat ze gingen vervormen.
Heeft dit met de tweeter te maken?
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

dre73

erg kleine drivers in een open baffle,grote ruimte en hoog volume......

het houdt een keer op! :D

wel is het een mooie set!
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KlipschHT

inderdaad mooie set! Bertor heeft ook nog een soortgelijke speaker te koop.

Gisteren nog even bij MarkD zijn Lavardin IT versterker met Resolution Audio Opus 21 CD op ProAc Response D38 speakers beluisterd.
Zijn vorige versterker/bron was de VTL vv/Electrocompaniet ev met CEC loopwerk/Ack dac....het geluid is nu behoorlijk veranderd.
De Lavardin/Resolution Audio combo geeft veel meer resolutie/detail dan de vorige setup...je hoort echt alles van de opname. Wat ik nou erg goed vond van de vorige setup was dat het erg "live" klonk....je werd echt betrokken bij de muziek....klonk heel muzikaal en vloeiend...de Lavardin/Resolution Audio lijkt meer de analytische kant op te gaan maar klinkt zeer fraai.

MarkD

Het geluid is nu inderdaad behoorlijk anders. De vorige set was zeker muzikaal, maar liet ook veel liggen in detaillering, transparantie, plaatsing en snelheid. Zaken die ik in eerste instantie dacht niet zo belangrijk te vinden. Na de Lavardin gehoord te hebben was er echter geen weg meer terug... Ineens klonk de VTL/EC-combinatie in verhouding saai, futloos en teruggetrokken (beetje overdreven, maar wel een groot verschil). Vandaag voor de gein de VTL eens als voorversterker voor de Lavardin gezet en dit klinkt dan weer verrassend lekker. De Lavardin IT kan soms wat kaal klinken en nu lag er een heerlijk sausje overheen. Uiteraard is dit kleuring, maar dan wel in een hele prettige vorm!

De RA Opus 21 vind ik een geweldig apparaat. Het klinkt in vergelijking met de CEC/Ack nog steeds muzikaal en vloeiend, maar het is haast griezelig hoeveel informatie ie van een cd'tje kan afhalen!

Overigens heb ik de ebbenhouten blokjes weer onder de versterker vandaan gehaald. Hierdoor werd me het geluid toch wat te droog. Gewoon zo op de kast klinkt het iets wolliger, maar ook organischer en domweg prettiger vind ik persoonlijk. Best een groot verschil!

Ben benieuwd naar wat het bij jou nu gaat worden qua voorversterking.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Inderdaad de RA Opus 21 is zeer detailrijk...ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel detail hoorde...overigens was het niet vermoeiend om naar te luisteren. Het middengebied had voor mij wel wat meer aangedikt mogen worden. Overigens viel het laag me nu bijzonder mee, de Lavardin versterker gaat veel minder diep door in het laag dan de VTL vv + Electrocompaniet ev . Maar dit komt goed van pas bij Mark.

KlipschHT

Eindelijk is de Belles VT-01 voorversterker binnen....en gelukkig geen transportschade zoals met de 28A.
Eeste indruk is goed, voelt degelijker aan dan de 28A. Ik heb nog weinig geluisterd dus ik zal mijn bevindingen hier later posten.

Former member 78

Mooi!
Hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft, als ik aan mijn VT-01 heb gehad :D

KlipschHT

Ben bang dat de Belles set geen blijvertje is, ik vind het eerlijk gezegd een terug gang t.o.v. de Chord set. Het pakt me gewoon minder...ben al aan het stoeien geweest met andere bekabeling (stroom, bron, etc) maar ik krijg het nog niet lekker spelend. Enige wat ik een verbetering vind t.o.v. de chord set is het strakke en diepe laag en het neerzetten van een 3d beeld....meer diepte in het geluid...dat is gewoon erg mooi. Ik had van deze vv + ev eigenlijk veel meer verwacht (zeker gezien het prijskaartje) , ookal denk ik bij sommige nummers....ja dat klinkt lekker. Maar zet ik dan weer een ander cd-tje op dan denk ik van...ik mis wat. Het middengebied word ook vrij dunnetjes weergeven, je word minder betrokken bij de muziek.

Ik heb nu alleen weinig tijd om weer met andere versterking te gaan proberen, bovendien gaan we binnenkort verhuizen (dus ook een andere akoestiek) dus dan kan ik beter even wachten.

frank2

Belles is een zeer neutrale versterker, als je set niet in "balans" is hoor je dat terug. Slechter opgenomen cd's zullen minder klinken als goed opgenomen cd's.

Kun je een voorbeeld geven van een cd waar je wat mist en van een cd die goed is? Liefst paar voorbeelden.

Dat iets dunnere midden herken ik wel, maar is meer een balans die Belles engineering hebben gemaakt, het midden is er wel maar kan iets rustig zijn. Toch kun je als je dit minder mooi vind wel iets veranderen. Kwestie van stekkerblok en bekabeling.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

KlipschHT

Ik luister graag naar Dire Straits, en de HDCD versie van Sultans of Swing in het mid een beetje dunnetjes. Norah Jones - Come Away With Me en Yello klinkt lekker, maar bij Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat mis ik ook wat...vooral als je het volume laag hebt staan dan klinkt het een beetje levenloos.

Nu heb ik vanmiddag toch nog wat zitten stoeien met bekabeling, ik had al 2 Isotek netsnoeren geprobeerd op de Belles versterkers, deze geven iets meer hoog t.o.v. de Furutech Alpha netsnoeren. Toen de interlink Furutech Evolution II tussen dac en vv  vervangen door een interlink die ik normaal voor mijn bluray speler gebruik. Een John van Gent verzilverd ...en ik moet zeggen dat lijkt een betere match te zijn...het stereobeeld werd er wel minder breed op, maar het middengebied iets levendiger.

MarkD

Straks eerst maar kijken hoe het in de nieuwe woning uitpakt zou ik zeggen...
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

frank2

Zo op afstand zonder ooit bij je geluisterd te hebben is het eigenlijk onmogelijk om een advies te geven. Het zou kunnen zijn dat de EV te licht is voor je speakers omdat hij levenloos klinkt als het laag staat, of komt er in verhouding net zoveel diepe bas uit dan als hij hard staat?

Verder zou ik experimenteren met verschillende kabels, al is furutech vaak al een open kabel.
Probeer eens en vibex blok te lenen het zou kunnen zijn dat al je problemen weg zijn, het is wel een wat warmer blok die zorgt dat de attack in de muziek wat minder wordt, maar hij laat alles wel goed gedefinieerd horen. Gebruik voor de inlet eens een furutech koper iec stekker, kan zijn dat al je problemen dan weg zijn.

Mijn kennis mbt Furutech blokken en f-11 gold iec stekkers is dat deze zorgen dat het middengebied iets verminderd, kaler wordt. Dus als je deze stekkers gebruikt haal ze er eens af en zet er andere snoeren aan.

Hopelijk heb je iets aan deze adviezen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

katwax

Citaat van: JeroenGRT op april  1, 2012, 19:15:50
Ik luister graag naar Dire Straits, en de HDCD versie van Sultans of Swing in het mid een beetje dunnetjes. Norah Jones - Come Away With Me en Yello klinkt lekker, maar bij Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat mis ik ook wat...vooral als je het volume laag hebt staan dan klinkt het een beetje levenloos.

Van alle versterkers die ik al getest heb is enkel Chord echt in staat om op elke volume hetzelfde beeld te geven, andere hebben een soort van minimum volume waarbij als je eronder gaat het saai en levensloos wordt.
Echter als Chord het kan moeten er volgens mij nog andere zijn ook :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

frank2

Citaat van: katwax op april  5, 2012, 12:48:33
Van alle versterkers die ik al getest heb is enkel Chord echt in staat om op elke volume hetzelfde beeld te geven, andere hebben een soort van minimum volume waarbij als je eronder gaat het saai en levensloos wordt.
Echter als Chord het kan moeten er volgens mij nog andere zijn ook :)

sorry dat ik dit zeg maar dit is echt niet waar, als een set goed in balans is is ook op lage volumes de bas net zo diep als op hoge volumes. Dus wat je hier zegt klopt niet. Als mijn set op zacht staat (belles VV en EV) klinkt hij net zo diep en net zo mooi als dan dat hij harder staat. Het klankkarakter veranderd niet.

Als er ergens een mismatch is zou dit wel kunnen, echter in het geval van de TS zit er natuurlijk wel een behoorlijk verschil in klankkarakter van Chord of Belles. Chord is warmer met meer middentonen terwijl de Belles juist heel neutraal is en de middentonen als het ware rustiger weergeeft en de plaatsing iets naar achteren zet.
Het risico als je iets van te voren niet beluisterd, maar wel oplosbaar, daar heb ik wel ervaring in.
Toen ik het furutech blok had met pink faun bekabeling klonk het middengebied kaal, nu met vibex en lapp bekabeling voor stroom is dat geheel weg. Wil niet zeggen dat Jeroen dat ook moet doen maar er zijn meer wegen te gaan.

katwax

Heb nog nooit Belles getest dus kan er niet over oordelen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Citaat van: frank2 op april  5, 2012, 13:19:24
sorry dat ik dit zeg maar dit is echt niet waar, als een set goed in balans is is ook op lage volumes de bas net zo diep als op hoge volumes. Dus wat je hier zegt klopt niet. Als mijn set op zacht staat (belles VV en EV) klinkt hij net zo diep en net zo mooi als dan dat hij harder staat. Het klankkarakter veranderd niet.

Moet je de versterker eens op 0 zetten...wedden dat de bas niet zo diep gaat ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

KlipschHT

Ik had de vv nog nooit eerder gehoord, beetje op de gok gekocht eigenlijk. De eindversterker had ik al wel eens beluisterd met mijn speakers, samen met de chord vv en later een marsh vv. De eindversterker klonk zo goed dat ik wel vertrouwen had in de vv van hetzelfde merk.

Ik ga gewoon nog verder experimenteren, mocht ik er niet uitkomen dan gaat de Belles weer de verkoop in en zoek ik wat anders. De Chord was in ieder geval een erg mooie versterker (zeker voor het geld) , alleen het laag vond ik in mijn setup niet echt sterk. Toch denk ik dat juist de Chord heel neutraal is, neutraler dan de Belles. De Belles vv heeft een beetje een kaal middengebied, beetje ingetogen. Inderdaad stroomkabels maken een verschil, ik merk dit ook met de verschillende kabels die ik erachter zet. Ook maakt de coax kabel van het loopwerk naar de dac toe een behoorlijk verschil, hier kan ik ook nog een beetje mee finetunen. Met de Furutech FC-11 krijg ik een wat voller middengebied, maar mis ik net wat micro details...dat is dan ook weer jammer.

Xander32

Citaat van: JeroenGRT op april  5, 2012, 22:45:28
Ik had de vv nog nooit eerder gehoord, beetje op de gok gekocht eigenlijk. De eindversterker had ik al wel eens beluisterd met mijn speakers, samen met de chord vv en later een marsh vv. De eindversterker klonk zo goed dat ik wel vertrouwen had in de vv van hetzelfde merk.
...

Wel jammer van die VV. Tweaken middels bekabeling kan e.e.a. beperkt bijstellen, maar tot een echte oplossing zal je er m.i. niet mee komen.

Zelf heb ik m`n versterker en cdp "op de gok gekocht" en beiden pakten goed uit, het kan dus wel.

Echter, dat zal ik nu nooit meer (lees: niet gemakkelijk meer) doen. Indien er een volgende set komt zal deze geheel van begin af aan op elkaar worden afgestemd, incl. bekabeling.

Suc6 met jouw verdere zoektocht.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

KlipschHT

Ach op zich vind ik het niet erg om verschillende apparaten te proberen, zo doe je ook meer ervaring op. Wat ik al wel weet is dat met kabels ik niet het gewenste resultaat bereik, ik merk wel dat je daarin behoorlijk kunt tunen maar niet voldoende. Ik ga dus nu op zoek naar een andere buis voor de Belles VT-01 om het klankkarakter te beinvloeden. Want deze voorversterker scoort op andere punten wel weer erg goed.

Iemand nog tips? Nu zitten er Mullard DV4003 buizen in, een variant van de 12AU7..ik las dat je deze kunt vervangen door ECC82, ECC802, 5814A, 5963, of 6189. Geen idee wat de verschillen zijn, ik ga maar eens contact opnemen met W&W audio, wellicht hebben ze wat liggen.

Former member 78

Als je WenW belt, vraag of je in contact kunt komen met Diederick.
Die weet letterlijk alles van buizen!

Mullard is volgens mij redelijk ''tam'' en ingetogen.

bertor

Je kunt ook nog e.e.a. tweaken aan het filter van je luidsprekers. Ik zou dat alleen wel pas doen op de nieuwe locatie.

KlipschHT

Ik zal volgende week eens contact opnemen met W&W, bij tonefactory zie ik genoeg vervangende buisjes alleen geen idee wat de klankverschillen zijn.
Ik hoop dat iemand hier al ervaringen mee heeft, en wil delen. Filterwijzigingen wil ik eigenlijk niet doen.