Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

KlipschHT

Citaat van: ArjanR1 op januari 21, 2011, 00:08:42
Ik heb diverse malen Chord gehoord, maar schat Belles toch wat hoger in.
Is natuurlijk mijn persoonlijke smaak he ;)

Belles klinkt inderdaad erg lekker! Maar ik hoop dat de Chord het hier toch weer goed gaat doen. De combinatie van Marsh voorversterker met de Belles eindversterker geeft voor mij nog niet het gewenste detailniveau en de snelheid van de Chord combinatie. Overigens denk ik wel dat het met een andere voorversterker wel eens een stuk mooier kan gaan klinken. Het laag vind ik nog steeds bijzonder mooi!

Overigens gaan mijn speakers (Scan Speak Vertigo) een upgrade krijgen. Ik heb vandaag het wol in de middentonerkamer vervangen door Twaron Angel Hair. Dit is een vezelachtig dempingsmateriaal op basis van een polyamide supervezel die ook wel bekend is van kogelvrije vesten. Het lijkt erg op wol maar het is nog beter dan wol in staat om energie te absorberen. Zie voor meer info deze link

Mijn Scan Speak Vertigo speakers gaan ook anders gefilterd worden door jeroen_d , dezelfde man die mijn Vifa Vertigo speakers gefilterd heeft. Ik verwacht er erg veel van!

Kijk even naar onderstaand filmpje waar ze een WILSON Puppy master modificeren, hier word ook het verschil tussen standaard wol en twaron angel hair getoond.

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Former member 78

Dat filmpje kende ik al :)

Ben benieuwd wat de veranderingen gaan doen aan je speakers!

KlipschHT

De Scan Speak Vertigo is gemeten door jeroen_d, conclusie is dat het filter eigenlijk goed is zoals het nu is. De afstemming kan wel iets veranderd worden, puur een kwestie van smaak.

"Zet bijvoorbeeld voor de mid niet een 4.7ohm maar een 3.3ohm en de karakteristiek wordt vlak. Dit zal meer detail in het midden geven, een iets pittiger geluid, minder laid back."

Bovenstaande optie ga ik eens proberen.

"Wat wel opvalt is dat in het geleverde filter, bij nadere controle, voor de tweeter niet 3,98uF zit maar 3,3uF. Door audiocomponents wordt een combi van 3,3 en 0,68 voorgesteld maar de 0,68uF ontbreekt op de filterprint van JeroenGRT. Dit geeft wat minder hoog direct boven het overnamepunt tussen mid en tweeter. Het verklaart voor mij dat de Vertigo heel rustig klinkt ondanks de lichte badkuipcurve."

Ik heb de Audyn Cap KPSN 0,68uF besteld bij speakerland, ook dit ga ik uitproberen. Ben erg benieuwd!

Verder heb ik de Astin Trew AT3500 cd speler terug van reparatie...tja ik stoorde me aan het feit dat de lade bij het dichtdoen veel lawaai maakte...dit blijkt toch een productiefout te zijn. Sense of Music is nu aan het overleggen met de importeur wat te doen. Het blijkt dat de cd lade te zwaar is. De AT3500 heb ik nu wel voorzien van de Philips Jan buis...zo dat klinkt een stuk volwassener! Kosten zijn 19 euro bij de tonefactory, aanrader!

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

KlipschHT

De Chord set...nadat ik de eindversterker weer terug had gekregen van W&W...bleek het bij mij thuis nog steeds niet goed te zijn. Weer teruggebracht naar W&W...bleek probleemloos bij hun te werken. Dus weer opgehaald, ging een tijdje goed thuis..maar de klachten komen weer terug...nog steeds valt het linker kanaal weg...en nu niet alleen maar bij lage volumes...ook bij "normaal" luisterniveau. Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan?

- andere speakerkabels
- andere rca interlink tussen voor/eind versterker
- andere xlr interlink tussen voor/eind versterker
- ps audio duet power center van mijn neef geleend, deze op een ander stopcontact aangesloten en verbonden met de voor/eind versterker om te kijken of het aan de stroomvoorziening zou liggen
- andere speakers...hetzelfde probleem.
- Onkyo receiver als voorversterker gebruikt, met de Chord eindversterker op de preouts. Probleem treed dan ook op, dus het moet aan de chord eindversterker liggen?

Schakelen tussen verschillende bronnen maakt niet uit, linkerkanaal doet het niet. Als het linkerkanaal eenmaal is weggevallen komt hij niet meer terug, behalve als het volume flink word opgedraaid. Zie onderstaande video...iemand enig idee? Een relais is volgens W&W al vervangen. Ben er ondertussen al maanden mee bezig...hier word je echt niet vrolijk van.

MarkD

Da's balen. Wel bekende muziek! ;) Lijkt me duidelijk dat dit in de versterker zelf zit. Prutsspul dat Chord! :devil: Je hebt nu in ieder geval bewijs voor W&W...
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

Former member 78

Erg vreemd, ik hem 'm ook gezien en beluisterd bij WenW.

Ding deed het toen echt perfect.
Op zacht en normaal niveau.

eduard

Jeroen,
Misschien wat vergezocht maar zou het een kabel breuk kunnen zijn in je speaker kabels. Heb je het bij elke bron?
Je zou eventueel je speaker kabel voor links en rechts kunnen om wisselen om zo te kijken of het probleem mee verhuist.

KlipschHT

Ik heb het bij elke bron, speakerkabels zijn gewisseld...heb er nu een standaard belden speaker kabel aanhangen. Maakt geen verschil....

Het vreemde is dat het vaak voorkomt bij de eerste keer inschakelen van de eindversterker...als je dan niets hoort uit het linkerkanaal dan blijft het zo totdat je hem harder gaat zetten. Toen het linkerkanaal vanmorgen uitviel en ik hem weer harder moest zetten heeft hij het tot nu toe weer goed gedaan. Heb de cd speler op de repeat stand gezet en hij blijft het goed doen. Gistermiddag deed hij het wel eerst eerst prima, totdat het linkerkanaal begon te kraken en uiteindelijk wegviel. Toen ik de eindversterker uitzette en weer aanzette deed hij het weer.

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken wat ik de laatste tijd gewijzigd heb is een humax hd decoder die analoog is aangesloten op de voorversterker....maar dat lijkt me wel erg vergezocht dat deze een storing zou veroorzaken. Ik zal deze eens afkoppelen...ik weet het echt niet meer....weet wel dat ik er compleet *(#&(#%#%&#%  :devil: van word. Voor mijn gevoel ligt het toch echt aan de Chord eindversterker, het blijft een lastig probleem om in een winkel te reproduceren. Want hij doet het meestal wel goed... :unhappy: . En W&W geeft aan dat ze hem uitvoerig getest hebben, een medewerker heeft de Chord eindversterker zelfs mee naar huis genomen om te testen...en heeft ook geen problemen geconstateerd.

KlipschHT

Ach trouwens die humax decoder kan het probleem niet zijn, met de Belles/Marsh voor/eindversterker had ik ook geen problemen.

dre73

eindelijk die buis vervangen? 8)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Xander32

Wel balen dat die EV blijft spoken.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Former member 78

Citaat van: JeroenGRT op februari  6, 2011, 19:03:23
Ach trouwens die humax decoder kan het probleem niet zijn, met de Belles/Marsh voor/eindversterker had ik ook geen problemen.

Ik weet trouwens niet hoe gevoelig die Chord is, maar heb wel eens
gelezen dan bepaalde apparatuur slecht kan werken met bepaalde interlinks.

De interlink werkt gewoon, alleen met bepaalde componenten komt er geen geluid uit.
Al eens andere interlinks geprobeerd?

KlipschHT

Citaat van: dre73 op februari  6, 2011, 19:03:59
eindelijk die buis vervangen? 8)

Jup...had hem al een tijdje liggen....mooi buisje. Leuke upgrade voor dat geld.

Citaat van: Xander32 op februari  6, 2011, 19:58:44
Wel balen dat die EV blijft spoken.

Sander.

Echt wel...ben er al zo lang mee bezig...enige voordeel is dat ik wat andere merken in de tussentijd heb kunnen beluisteren in mijn set. Maar op een gegeven moment heb je daar ook genoeg van.

Citaat van: ArjanR1 op februari  6, 2011, 20:05:47
Ik weet trouwens niet hoe gevoelig die Chord is, maar heb wel eens
gelezen dan bepaalde apparatuur slecht kan werken met bepaalde interlinks.

De interlink werkt gewoon, alleen met bepaalde componenten komt er geen geluid uit.
Al eens andere interlinks geprobeerd?

Tja ik heb de volgende interlinks geprobeerd: Cardas Crosslink, Furutech Evolution II, John van Gent verzilverd, Furutech FA220 XLR, Bestwire
En nu speelt de Chord set al uren probreemloos.......denk dat de enige optie is maar weer terug brengen naar W&W.

dre73

ik heb er nu een tesla in,die vind ik nog veel beter......
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KlipschHT

Tesla? Vertel verder....waar heb je die in zitten?  :D

dre73

eduard

Jeroen, je schrijft dat je het geluid weer terug komt als je hem harder zet. Komt het geluid ook terug als je van bron wisselt. (van cd naar dvd ofzo)

Eduard

KlipschHT

Nee het schakelen tussen bronnen maakt geen verschil, als links eenmaal is weggevallen dan helpt het alleen om hem harder te zetten. Of de eindversterker helemaal uit en weer aan, dan doet hij het ook weer.

dre73

klinkt als een relais...

kap er af en met de achterzijde van een schroevendraaier zachtjes op de relais tikken.

Atmoz

Citaat van: dre73 op februari  8, 2011, 07:45:32
klinkt als een relais...

kap er af en met de achterzijde van een schroevendraaier zachtjes op de relais tikken.

... zodat hij weer omspringt bedoel je? (en weer werkt zoals het hoort, of alleen eenmalig?)
Heb hier namelijk ook een relais (van een grote automatische poort) liggen wat nog maar 1 op de 10 keer werkt...
Thanks voor de tip, ga het straks eens uittesten!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

dre73

ook als de contacten wat minder werken.

B.

Contacten zou je bij wat oudere versterkers doorgaans schoon moeten maken, maar in het geval van een Chord mag dat nog (lang) niet het geval zijn.
Ik zou zelf niet gaan sleutelen aan de versterker, ook daar kan de garantie door vervallen.

Als Chord het probleem zelf niet kan ontdekken wil dat zeggen dat ze alleen maar luisteren naar doe die klinkt, in een korte tijd.
Zeg tegen W&W dat je door ''experts'' gewezen bent op de uitgangsrelais en dat ze die moeten testen op omschakelen. Vraag desnoods of ze het relais ter preventie willen vernieuwen, voor je eigen gemoedsrust. Zo'n onderdeel kost hooguit 20,- euro.
Als zo'n versterker een uur lang in een rammelende auto heeft gelegen kan ik mij zomaar voorstellen dat het betreffende relais het opeens een half uurtje wel juist werkt, dus enkel luisteren heeft geen zin.

KlipschHT

De Chord voorversterker had ik donderdagavond weer aangesloten, nu zonder humax hd decoder met alleen de astin trew at3500 cd speler als bron, samen met de Onkyo receiver op een ingang van de Chord. Gisteren eigenlijk geen problemen ondervonden, tot vanmorgen tijdens het luisteren van een cd viel weer het linkerkanaal weg.

Bij de Chord eindversterker zijn beide relais al vervangen, hiervoor was ik hem al eerder 6 weken kwijtgeweest. Het probleem zit hem dus in iets anders...ik had er nu een beetje genoeg van en ik heb vanmiddag de set teruggebracht naar W&W audio. Deze gaat hem nog een keer na laten kijken (repareren?) en te koop zetten. Ookal kan het gerepareerd worden...ik heb geen vertrouwen meer in het merk Chord. Zowel de SPM800 en SPM1000B eindversterkers gaven beide problemen. Als ze het doen dan klinken ze in ieder geval fantastisch. Maar het duurt me nu allemaal veel te lang, ben er al sinds begin december mee bezig.

Dus nu op zoek naar wat anders en waarschijnlijk word dat een Belles 28A Reference + 150A Reference.

Mijn neef wilde nog wat versterkers horen, we hebben de Unison Research Unico en Luxman L-507S gehoord op ARS Aures F1 Zilver speakers. De Unison Research vonden we beide mooier, klonk net wat opener, gaf meer detail en was wat ritmischer. Vanmiddag ook nog even de nieuwe Usher Mini Dancer 1 Diamond DMD gehoord. Maar het is niet echt mijn smaak, veel laag, veel hoog...maar geen mooi middengebied. Stond te spelen op een Audiomat Aria (4200 euro) , misschien was het een mismatch..de luistervermoeidheid sloeg bij mij al snel toe. Later nog even wat oudere (voorheen topmodel) Dynaudio speakers gehoord....waren iets van 160cm hoog...dat klinkt lekker...en wat een mooi laag...in een gesloten kast! Stond aangesloten op een setje Marsh MSD-a450m eindversterkers met H.A.T LA2 MkII  voorversterker. Bron was een Pathos Endorphin.

Former member 78

Die Marsh eindbakken zijn zo bruut!
Heb ze gehoord op de Mini Dancer 2, en die kwamen wel los toen ;D

frank2

Citaat van: JeroenGRT op februari 12, 2011, 20:13:58

Dus nu op zoek naar wat anders en waarschijnlijk word dat een Belles 28A Reference + 150A Reference.

Een heel mooie combinatie, zeer neutraal maar toch een "analoog" geluid. Als je alleen een Belles EV hebt gehad heb je al een beetje van het geluid kunnen proeven, zet je er een VV van Belles voor wordt het geluid mooier, in het kwadraat. Belles heeft nu meer types VV, vraag maar aan Arjan, zelf heb ik de 28A, deze heeft ook een zeer goede phono ingang.

tip: Belles is gevoelig voor stroom, een beter stroomdraad zorgt meteen voor een betere weergave, ik had Virtual Dynamics er achter, nu pink faun pc1 dit geeft een voor mij stuk beter geluid. Maw. probeer eens verschillende stroomsnoeren uit, ook verdeeldoos hoor je direct, dus een aparte audiogroep geeft ook weer een boost richting "goed" geluid.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren