Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

:o voor op zolder ¿¿¿

Mooi hoor!

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KlipschHT

Citaat van: B110 op augustus  2, 2010, 23:20:38
Mooie Amp. Zelf draai ik met de classic. Op welke speakers komt ie?

Thnx! De Primaluna komt op Vifa Vertigo's (zelfbouwluidsprekers) , gebaseerd op de Vifa XT300 tweeter en 2 x Vifa PL18 woofers .
De Marantz SR14/CD17Ki op onderstaande foto is inmiddels verkocht. Morgen ga ik de Primaluna Prologue Two ophalen, ben erg benieuwd!

Citaat van: dre73 op augustus  3, 2010, 18:47:05
hoe doet ie het! :D

Hahaha  ;D

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Roger Black

KlipschHT

Citaat van: Roger Black op augustus  4, 2010, 08:17:08
En, heb je m al?  :-* ;)

Jazeker...vanavond meteen aangesloten en begonnen met luisteren. Wat me gelijk opviel bij de eerste klanken was de heldere klank, en het toch wel neutrale geluid...tja ik vond het zeker geen "warm" geluid. Hij laat gewoon muziek horen..zonder daar wat aan toe te voegen...een "eerlijke" versterker . Het leek wel of de muziek uitelkaar getrokken werd, en alles precies op de juiste plek werd geplaatst. Mijn eerste indruk was ook gelijk van het klinkt een beetje "dunnetjes" ...maar na een 20-30 minuten klonk de Primaluna ineens veel levendiger en voller. Een zeer complete weergave, dynamiek, drive, ritmisch,snelheid en openheid dat zijn de eerste woorden die in me opkwamen. En wat een power!
En de buizen zien gloeien...dat is toch wel een erg gaaf gezicht! Dat moet je een keer gezien hebben  :D

Ik heb de speakers nu aangesloten op de 4ohm aansluitingen, nog niet geexperimenteerd met de 8ohm aansluitingen. Morgen verder luisteren...maar eerste indruk is zeer positief! Ik ben nu al in  :inlove: ...prachtig! Hmmm kan niet wachten om deze eens te proberen op de Scan Speak Vertigo's ...ik denk dat de Astin Trew het nog wel eens zwaar kan krijgen  ;) .
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Guester

Mooi hé.
Ik ben ook verkocht aan de buisjes. Zelf heb ik ze ook op de 4 ohm, omdat speakers nooit volledig 8 ohm zijn.
Power heb ik inderdaad ook genoeg met 2x35watt.  8)
Sonos - Spotify

Roger Black

KlipschHT

Citaat van: B110 op augustus  6, 2010, 17:59:41
Mooi hé.
Ik ben ook verkocht aan de buisjes. Zelf heb ik ze ook op de 4 ohm, omdat speakers nooit volledig 8 ohm zijn.
Power heb ik inderdaad ook genoeg met 2x35watt.  8)

Inderdaad wat een power! Vandaag dus de Primaluna even verhuist naar de woonkamer, aangesloten op de Scan Speak Vertigo, met als bron de Astin Trew AT3500. Wow  :o ...het lijkt wel of de Vertigo's ineens veel "groter" zijn geworden. Wat een dynamiek, het podium lijkt ook ineens veel groter. De Astin Trew AT2000plus geeft wel iets meer detail weer. Hmmmzz zeer onder de indruk!

Citaat van: Roger Black op augustus  6, 2010, 20:29:51
Wanneer komen de pics?!

1tje heb ik er alvast  :D ...alleen zien die buisjes er in het echt niet zo blauw uit ... ;)

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KlipschHT

Vanavond nog even samen met MarkD geluisterd naar de Primaluna Prologue Two op de Scan Speak Vertigo speakers. Het is een erg mooie versterker, flink veel dynamiek, klinkt erg helder/open en het laag is goed onder controle, alhoewel wel wat minder dan bij de Astin Trew AT2000plus. Ook geeft de Primaluna niet zoveel detail weer, en heeft de Primaluna de neiging naar een wat hard/schel geluid.

De stemmen zijn ook meer op de voorgrond dan bij de Astin Trew, meer 'upfront' . Luistermoeheid ligt op de loer...alhoewel ik ook heel veel cd's 'goed te doen' vind....kan ook een combinatie zijn met mijn vrij 'harde' akoestiek...weinig demping...dus daar zou ik nog wel wat winst kunnen behalen. Voorlopig is de Astin Trew AT2000plus voor mij de winnaar, alhoewel ik de Primaluna op het gebied van dynamiek, plaatsing en helderheid mooier vind dan de Astin Trew.
Stiekum ben ik wel benieuwd naar andere buizenversterkers zoals de VTL van MarkD, LA Audio, of andere merken....ik denk dat met de tweede set flink wat ga experimenteren...dus de Primaluna gaat wellicht in de toekomst weer in de verkoop, om plaats te maken voor iets anders.

Xander32

Mooie review.
Ik was nog steeds in de veronderstelling dat buizenversterkers allen warm klinken - niet dus (?).

Sander.
Citaat van: JeroenGRT op augustus 10, 2010, 21:55:39
Vanavond nog even samen met MarkD geluisterd naar de Primaluna Prologue Two op de Scan Speak Vertigo speakers. Het is een erg mooie versterker, flink veel dynamiek, klinkt erg helder/open en het laag is goed onder controle, alhoewel wel wat minder dan bij de Astin Trew AT2000plus. Ook geeft de Primaluna niet zoveel detail weer, en heeft de Primaluna de neiging naar een wat hard/schel geluid.

De stemmen zijn ook meer op de voorgrond dan bij de Astin Trew, meer 'upfront' . Luistermoeheid ligt op de loer...alhoewel ik ook heel veel cd's 'goed te doen' vind....kan ook een combinatie zijn met mijn vrij 'harde' akoestiek...weinig demping...dus daar zou ik nog wel wat winst kunnen behalen. Voorlopig is de Astin Trew AT2000plus voor mij de winnaar, alhoewel ik de Primaluna op het gebied van dynamiek, plaatsing en helderheid mooier vind dan de Astin Trew.
Stiekum ben ik wel benieuwd naar andere buizenversterkers zoals de VTL van MarkD, LA Audio, of andere merken....ik denk dat met de tweede set flink wat ga experimenteren...dus de Primaluna gaat wellicht in de toekomst weer in de verkoop, om plaats te maken voor iets anders.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

dre73

CiteerMooie review.
Ik was nog steeds in de veronderstelling dat buizenversterkers allen warm klinken - niet dus (?).

absoluut niet zelfs......
ga maar eens luisteren ;)

MarkD

Ik had zelf al ervaring met een Primaluna Dialogue 2 en herkende gisteren veel van de karakteristieken terug in de Prologue 2: stevig laag, mooi middengebied, ver doorlopend hoog, ruimtelijk (zowel in diepte als in breedte), lekker dynamisch, maar helaas ook erg hard. Bij gebrek aan een betere omschrijving door mij aangeduid als transistorgeluid. Hier was niets lieflijks, warms of romantisch aan (misschien de typische associaties die mensen hebben met buizengeluid, ik vroeger in ieder geval wel). Dit verschilde overigens nog behoorlijk per opname. Verder vond ik het muzikaal gebodene niet helemaal realistisch klinken qua klankkleur (kan ook aan de combinatie met de speakers liggen, maar in mijn geheugen klonk het met de Astin Trew duidelijk beter).

De CD van Dire Straits die als eerste opstond deed me bijna pijn aan de oren, ik had echt direct de behoefte om het volume flink terug te draaien. Geen goed teken, maar aan de andere kant: Dire Straits kan mij sowieso niet bekoren. ;)
Met wat meer akoestisch getint materiaal vond ik het beter uit de verf komen. Zo klonken de 2 Meter Sessies best goed. Ook Mezzanine van Massive Attack kon er behoorlijk mee door. De hoeveelheid laag was daarbij bijna beangstigend en de zang sprong er goed uit (Teardrop). Met de CD van Andy Sheppard (mooie opname op ECM) vond ik het geluid een beetje versmeerd klinken. Dit kan echt een stuk puntiger en transparanter. Het bombastische van de laatste CD van Muse werd naar mijn smaak wel mooi weergegeven. Lekker vet aangezet, het spettert en het rockt. Bij de laatste Johnny Cash had ik dan weer minder emotionele betrokkenheid dan bij mij thuis.

Al met al is het natuurlijk een kwestie van smaak, maar het kon mij uiteindelijk niet echt bekoren. Ik kan mij voor Jeroen wel voorstellen dat de pluspunten van de Primaluna (die er zeker zijn!) op dit moment meer gewicht in de schaal leggen dan de minpunten, maar ik ben benieuwd hoe dat voor hem op de langere termijn uitpakt. Het ligt daarbij zeker niet aan de speakers, want die heb ik in het verleden meerdere keren prachtig horen spelen. De combinatie met de Primaluna en de harde akoestiek vind ik echter niet zo'n gelukkige. De door Jeroen al aangegeven luistermoeheid trad bij mij al vrij snel op. Hetzelfde verhaal als bij mij thuis destijds met de Dialogue 2 en de ProAc D25. Dit terwijl Jeroen en ik deze versterker in een luisterruimte bij een hifiwinkel in Weerdingen met een setje ProAc D15's de sterren van de hemel hoorden spelen. Moet dan toch haast wel aan de akoestiek en opstelling liggen zou je zo denken. De nu in gebruik zijnde Cardas Crosslink-bekabeling lijkt mij daar zeker niet debet aan.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

Xander32

Goed leesbare aanvulling op de review van Jeroen.
Het zal mij benieuwen wat Jeroen nu gaat doen :mellow:.

Sander.
Citaat van: MarkD op augustus 11, 2010, 09:20:14
Ik had zelf al ervaring met een Primaluna Dialogue 2 en herkende gisteren veel van de karakteristieken terug in de Prologue 2: stevig laag, mooi middengebied, ver doorlopend hoog, ruimtelijk (zowel in diepte als in breedte), lekker dynamisch, maar helaas ook erg hard. Bij gebrek aan een betere omschrijving door mij aangeduid als transistorgeluid. Hier was niets lieflijks, warms of romantisch aan (misschien de typische associaties die mensen hebben met buizengeluid, ik vroeger in ieder geval wel). Dit verschilde overigens nog behoorlijk per opname. Verder vond ik het muzikaal gebodene niet helemaal realistisch klinken qua klankkleur (kan ook aan de combinatie met de speakers liggen, maar in mijn geheugen klonk het met de Astin Trew duidelijk beter).

De CD van Dire Straits die als eerste opstond deed me bijna pijn aan de oren, ik had echt direct de behoefte om het volume flink terug te draaien. Geen goed teken, maar aan de andere kant: Dire Straits kan mij sowieso niet bekoren. ;)
Met wat meer akoestisch getint materiaal vond ik het beter uit de verf komen. Zo klonken de 2 Meter Sessies best goed. Ook Mezzanine van Massive Attack kon er behoorlijk mee door. De hoeveelheid laag was daarbij bijna beangstigend en de zang sprong er goed uit (Teardrop). Met de CD van Andy Sheppard (mooie opname op ECM) vond ik het geluid een beetje versmeerd klinken. Dit kan echt een stuk puntiger en transparanter. Het bombastische van de laatste CD van Muse werd naar mijn smaak wel mooi weergegeven. Lekker vet aangezet, het spettert en het rockt. Bij de laatste Johnny Cash had ik dan weer minder emotionele betrokkenheid dan bij mij thuis.

Al met al is het natuurlijk een kwestie van smaak, maar het kon mij uiteindelijk niet echt bekoren. Ik kan mij voor Jeroen wel voorstellen dat de pluspunten van de Primaluna (die er zeker zijn!) op dit moment meer gewicht in de schaal leggen dan de minpunten, maar ik ben benieuwd hoe dat voor hem op de langere termijn uitpakt. Het ligt daarbij zeker niet aan de speakers, want die heb ik in het verleden meerdere keren prachtig horen spelen. De combinatie met de Primaluna en de harde akoestiek vind ik echter niet zo'n gelukkige. De door Jeroen al aangegeven luistermoeheid trad bij mij al vrij snel op. Hetzelfde verhaal als bij mij thuis destijds met de Dialogue 2 en de ProAc D25. Dit terwijl Jeroen en ik deze versterker in een luisterruimte bij een hifiwinkel in Weerdingen met een setje ProAc D15's de sterren van de hemel hoorden spelen. Moet dan toch haast wel aan de akoestiek en opstelling liggen zou je zo denken. De nu in gebruik zijnde Cardas Crosslink-bekabeling lijkt mij daar zeker niet debet aan.

dre73

KlipschHT

Bedankt voor de reacties  :) , de Astin Trew AT2000plus is minder vermoeiend om naar te luisteren, stemmen en instrumenten zijn wat "gewichtiger" wat ik uiteindelijk toch wel mooier vind klinken dan de Primaluna. De Primaluna doet iets in het mid/hoog waardoor het ietwat dunnetjes/schel/hard overkomt...

De AT is ook wat strakker in de bas, en geeft meer detail weer. Daarentegen is de Primaluna veel dynamiek rijker, en er zit meer "lucht" tussen de instrumenten. De zang staat ook iets meer naar de voorgrond wat ik iets mooier vind dan bij de Astin Trew...

De Primaluna staat in ieder geval weer op zolder....ik ben in ieder geval zeer onder de indruk van het buizengeluid...in ieder geval ga ik nog iets proberen met demping in de woonkamer, ben benieuwd wat dat nog oplevert. Verder wil ik nog eens andere buizenversterkers horen...bijvoorbeeld een LA Audio A-100R die bij WenW audio te koop staat...en misschien mag ik de VTL 2.5 van MarkD wel eens thuis proberen  :D , ik denk dat dit ook wel mijn smaak is. Deze kwam bij mij niet zo "hard" over als de Primaluna, bovendien werd een piano toch wel een stuk echter / natuurlijker neergezet.

Citaat van: dre73 op augustus 11, 2010, 12:15:58
modificeren!! :D

Daar ga ik denk ik niet aan beginnen, het zal toch geen vervanger worden voor de set in de woonkamer...geen afstandsbediening :) . En eigenlijk moet het standaard gewoon goed klinken, als de Primaluna nou helemaal mijn smaak was geweest dan had ik zeker de Dialogue Two uitgeprobeerd..maar ik verwacht dat dit niet veel anders zal klinken. Ik heb deze ook al gehoord bij MarkD en deze was ook behoorlijk "hard" in het mid/hoog...ik dacht eerst dat dit met zijn speakers te maken had...maar de versterker speelt hier zeker een rol in.

MarkD

Je mag de VTL zeker wel een keer thuis proberen, no problemo. Ben ook wel benieuwd hoe dit bij jou klinkt. :) Ik heb nu zelf trouwens even een setje DNM Solid Core LS-kabels aangesloten. Eerste indruk: dat klinkt behoorlijk anders. :o Groter gevoel van snelheid en ruimtelijkheid. Het klinkt allemaal wat puntiger en pittiger. Overigens zonder schel o.i.d. te worden. Integendeel, het hoog is zo wel prettig geregeld! Ik weet nog niet of ik dit nu mooier vind dan de Cardas Crosslink. Eerst maar eens een wat langere periode luisteren. Deze kabel zou het bij jou ook best eens goed kunnen doen. T.z.t. maar eens testen?
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Na de vakantie even weer verder testen  ;) , mijn indruk van een DNM interlink was destijds erg positief. Als speakerkabel nooit gebruikt, ben benieuwd!
Ben ook wel erg benieuwd hoe jouw VTL versterker het bij mij doet... :D

MarkD

Gaat goedkomen na jullie vakantie. Ondertussen hoop ik dan thuis al een VTL ST-85 eindversterker te hebben getest.

aMUSEd

IS de versterker goed warm? Zou het kunnen dat de PL wat te hard speelt?
Ik heb de PL 2 een keer beluisterd en het felle hoog viel mij destijds niet op (terwijl ik heel veel andere versterkers op die speakers heb gehoord).

KlipschHT

Hij stond inderdaad vrij hard...(iets meer als een kwart open) , warm was hij wel na een paar uur aan te hebben gestaan  :D .

aMUSEd

Citaat van: JeroenGRT op augustus 11, 2010, 21:57:00
Hij stond inderdaad vrij hard...(iets meer als een kwart open) , warm was hij wel na een paar uur aan te hebben gestaan  :D .
Zou dan op zich geen probleem mogen zijn. Mogelijk toch geen optimale match.
Hebben de speakers een (erg) heldere hoogweergave?

Guester

Ik heb me laten vertellen dat de EL34 liever klinkt. Ik heb in iedergeval nooit last van een schel of fel hoog.
Heb je deze ook gehoord alvorens tot aankoop over te gaan?
Sonos - Spotify

KlipschHT

Citaat van: aMUSEd op augustus 11, 2010, 22:40:46
Zou dan op zich geen probleem mogen zijn. Mogelijk toch geen optimale match.
Hebben de speakers een (erg) heldere hoogweergave?

De Vertigo's hebben wel een heldere hoogweergave, maar zijn zeker niet fel in het hoog. Eerder een beetje laidback...maar ik vind de Primaluna zeker een erg mooie versterker...ik ga nog wel wat experimenteren en verder luisteren. Zowel op de Vifa als Scan Speak Vertigo's hoor ik toch wel een beetje een "hard" geluid....terwijl de akoestiek (zolder/woonkamer) behoorlijk verschillend is. Aan de speakerbekabeling en interlinks kan het niet liggen. Misschien toch een eigenschap van de Primaluna buizenversterkers....of dat dit gewoon net mijn smaak niet is. Het verschilt natuurlijk ook erg per opname....heel veel opnames klinken ook erg mooi, lekker dynamiekrijk met een stevig laag, en dit kunnen de Vertigo's best gebruiken. Helaas klinkt de Primaluna voor mijn gevoel niet altijd even realistisch, het spettert lekker maar de emotionele betrokkenheid zoals ik die heb bij de Astin Trew is er niet bij de Primaluna.

Citaat van: B110 op augustus 12, 2010, 10:50:27
Ik heb me laten vertellen dat de EL34 liever klinkt. Ik heb in iedergeval nooit last van een schel of fel hoog.
Heb je deze ook gehoord alvorens tot aankoop over te gaan?

Ik heb de Primaluna niet gehoord, heb hem als occasion aangeschaft bij AudioXperience. Het was een beetje een gok, maar het beste kun je zo'n versterker toch thuis beluisteren...het is ook voor een tweede set...en ik wil juist wat experimenteren daar mee. Mocht de Primaluna nou helemaal niet gaan bevallen dan verkoop ik hem weer...en ga ik wat anders proberen...zolang je occasions aanschaft blijft het ook nog een beetje betaalbaar  :D , ach en een hobby mag een beetje geld kosten.. ;) . Wat kost trouwens zo'n EL34 buis?

dre73

CiteerAan de speakerbekabeling en interlinks kan het niet liggen

::)

fase goed aangesloten?