Spijkie stereo set -> luisteren en genieten

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

addesmo

Citaat van: pameijer op februari 23, 2026, 17:08:01Anders kunnen we wel een keer binnenkort een M&G houden? Ik rij met alle liefde van Groningen naar Spijkie in Leeuwarden, en weer terug als dat nodig is  ;).
Top, ik doe mee

mmuetst

Citaat van: RCD op februari 22, 2026, 15:34:07Het word niet overal gedebunked.
Hier is een PDF van een professor van een universiteit die gemeten en luister testen heeft gedaan.
Zijn stuk is gepubliceerd in het AES Journal (audio engineering society).
Die posten echt niet alles zo maar.

Rob

Audibility-of-cable-pathways--Kunchur.pdf

:D  Nee, heel goede onderzoeker als het gaat om audio kabels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

pameijer

Citaat van: addesmo op februari 23, 2026, 17:12:23Top, ik doe mee
Toppie! Maar eerst even checken of het lukt daar, besef me ff dat ik ons zelf heb uitgenodigd bij iemand anders....  :turn:
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

graafie

Citaat van: addesmo op februari 23, 2026, 16:38:43Ik vind deze
https://www.poelsaudio.nl/product/mavros/

Dat is een ouder model, ik heb de nieuwste.....ze zouden 2,75 meter moeten zijn maar ze gaan aardig richting 3 meter. Ik heb iets meer dan de helft van de nieuwprijs betaald. En daarnaast mijn 18 jaar oude Audioquest Gibraltar speakerkabels verkocht voor 400 Euro....ik klaag niet.  :D
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Spijkie

Citaat van: RZeemering op februari 23, 2026, 15:54:46Jullie wonen betrekkelijk dicht bij elkaar!
Ga ik wel mee om te bemiddelden tussen Groninger en Fries...

Oh dat is wel erg gezellig  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: addesmo op februari 23, 2026, 16:42:37Misschien wel leuk experiment.
Spijkie en ik zijn natuurlijk zwaar bevooroordeeld en dan kan jij vertellen welke de beste is.
Klein probleempje.....je hoort geen/weinig verschil in kabels :worship:

Voor de gezelligheid alleen maar leuk en wie weet  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: AudioLaan op februari 23, 2026, 16:50:55Ik had het idee dat de Triangles me zouden kunnen vertellen of er verschil is. Ja, er is verschil. Even paar plaatjes erbij als bewijs dat ik het echt heb geprobeerd.

Leuk dat je het hebt getest ! Plus , ik denk dat t ook wat positiefs zegt over de triangles .

Spijkie

Spijkie

Citaat van: pameijer op februari 23, 2026, 17:19:10Toppie! Maar eerst even checken of het lukt daar, besef me ff dat ik ons zelf heb uitgenodigd bij iemand anders....  :turn:

Het kan hier maar mag ook ergens anders , Groningen is idd goed te doen. En als we toch een MenG in het noorden hebben , moet er nog meer kabel gefreubel of voetjes getest worden ? We zijn er dan toch  :colgate: , maar ook weer niet teveel

Spijkie

Citaat van: graafie op februari 23, 2026, 18:11:20Dat is een ouder model, ik heb de nieuwste.....ze zouden 2,75 meter moeten zijn maar ze gaan aardig richting 3 meter. Ik heb iets meer dan de helft van de nieuwprijs betaald. En daarnaast mijn 18 jaar oude Audioquest Gibraltar speakerkabels verkocht voor 400 Euro....ik klaag niet.  :D

Das een heel mooie prijs !

addesmo

Citaat van: Spijkie op februari 23, 2026, 18:34:01Het kan hier maar mag ook ergens anders , Groningen is idd goed te doen. En als we toch een MenG in het noorden hebben , moet er nog meer kabel gefreubel of voetjes getest worden ? We zijn er dan toch  :colgate: , maar ook weer niet teveel
Er is een meet en greet topic. We kunnen daar wat afspreken?
Pameijer wil jij het voortouw nemen?

Spijkie

RZeemering

Citaat van: addesmo op februari 23, 2026, 16:42:37Misschien wel leuk experiment.
Spijkie en ik zijn natuurlijk zwaar bevooroordeeld en dan kan jij vertellen welke de beste is.
Klein probleempje.....je hoort geen/weinig verschil in kabels :worship:
Op dit moment in mijn set inderdaad.
Het zou kunnen dat ik het in andere sets wel hoor.

Overigens hoor ik heel vaak verschillen. Maar bij nogmaals testen en vergelijken meestal niet.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mao

Citaat van: brt op februari 22, 2026, 16:08:09Aan degenen die wel verschil horen tussen kabels: wat heeft meer invloed op het geluid naar jullie mening: interlink of speakerkabel?
. Mijn bankrekening
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: SpaceJS op februari 23, 2026, 14:15:40lol, en die zie rechtsonder in verwante producten een speaker kabeltje van bijna 42k. Snap trouwens niet waarom er aarde om speaker kabel moet.
.

De aarde om de kabel heen doet dienst als de kooi van faraday. Mijn luidspreker kabel heeft ook afscherming maar heb het nooit aangesloten. Bij de laaste knutselronde heb ik er een "grun" aangeknoopt en dus de afscherming aangesloten. Het lijkt of alles nu veel rustiger klinkt en evenwichtiger.
Vergeet niet dat vooral bij hogere frequenties het signaal als het ware niet door de kabel gaat maar erom heen. Maar dan praten we wel over meer dan 20k Hz.
Voor die 10 euro en wat werk aan de kabel werk die afscherming bij mij wel.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

SpaceJS

Citaat van: Mao op februari 24, 2026, 13:19:25.

De aarde om de kabel heen doet dienst als de kooi van faraday. Mijn luidspreker kabel heeft ook afscherming maar heb het nooit aangesloten. Bij de laaste knutselronde heb ik er een "grun" aangeknoopt en dus de afscherming aangesloten. Het lijkt of alles nu veel rustiger klinkt en evenwichtiger.
Vergeet niet dat vooral bij hogere frequenties het signaal als het ware niet door de kabel gaat maar erom heen. Maar dan praten we wel over meer dan 20k Hz.
Voor die 10 euro en wat werk aan de kabel werk die afscherming bij mij wel.

Duidelijk, ik vermoed dat hier misschien ook de gebruikte versterkers iets mee te maken hebben?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Mao

Citaat van: SpaceJS op februari 24, 2026, 13:51:33Duidelijk, ik vermoed dat hier misschien ook de gebruikte versterkers iets mee te maken hebben?

Heeft niet met versterkers te maken.

SpaceJS

Citaat van: Mao op februari 24, 2026, 13:52:30Heeft niet met versterkers te maken.

kan bij een buizenversterker de speaker kabel niet als een soort antenne werken? Meen dat ooit eens ergens gelezen te hebben.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

RZeemering

Aangezien we met z'n allen in dit topic wat te lopen discussiëren of we wel of geen dingen horen of anders horen zit in deze video van Paul van PS Audio wel een interessante opmerking:
ergens aan het begin heeft hij het over een onderzoek welke stelt dat veel van wat we zien niet is zoals de werkelijkheid en zijn conclusie is uiteindelijk dat dit ook zo bij het gehoor zal zijn. Hij neemt het letterlijk als welk plaatje heb je in je hoofd als je luistert, ik denk dat dit nog breder te trekken is.
Mocht iemand uit kunnen vissen welk onderzoek dit is hou ik me aanbevolen :)

https://www.youtube.com/watch?v=Qrj4122YDvc
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Spijkie

Dan zou je eigenlijk geblinddoekt een audiozaak moeten binnen gaan, budget duidelijk stellen en dan blind gaan luisteren en kopen.

Dat lijkt me best wel een coole ervaring, zit je ineens met spuuglelijke speakers thuis maar ze klinken oh zo mooi , of ze klinken niet meer mooi omdat ze lelijk zijn  :nopompom:

Dit lijkt me wel een zeer gaaf experiment

chansig

Kom op insta nog wel eens filmpjes tegen waarin supporters aan het zingen zijn en er verschillende teksten meelopen. En wat denk je ? Dat wat je leest is wat je hoort of andersom.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op februari 24, 2026, 18:32:33Dan zou je eigenlijk geblinddoekt een audiozaak moeten binnen gaan, budget duidelijk stellen en dan blind gaan luisteren en kopen.

Dat lijkt me best wel een coole ervaring, zit je ineens met spuuglelijke speakers thuis maar ze klinken oh zo mooi , of ze klinken niet meer mooi omdat ze lelijk zijn  :nopompom:

Leuk! Ik sluit niet uit dat de geblinddoekte blij wordt van iets dat de helft van het budget kost. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Citaat van: AudioLaan op februari 24, 2026, 18:48:53Leuk! Ik sluit niet uit dat de geblinddoekte blij wordt van iets dat de helft van het budget kost. :)

Zeker als dat het gene is wat hij in gedachten had.

RZeemering

Citaat van: Spijkie op februari 24, 2026, 18:32:33Dan zou je eigenlijk geblinddoekt een audiozaak moeten binnen gaan, budget duidelijk stellen en dan blind gaan luisteren en kopen.

Wat let je?