Spijkie stereo set -> misschien toch langere luidspreker kabels

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

SpaceJS en 7 gasten bekijken dit topic.

Spijkie

Citaat van: morca op september  2, 2026, 13:38:10Pas maar op.
Straks heb je kosten overal een  lineaire voeding aan te zetten.
 :D

Ik lees op internet mensen die verbetering halen met een voeding aan de accespoints en aan de switch 🙈

Oh boy , daar gaan we weer  :clapping: . Maar is ook weer onderdeel van de hobby
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Ik ga voor de zekerheid volgende week nog testen met de de axxess switch op dezelfde groep als de versterker. Vrijdag ga ik weer uitgebreid luisteren naar hoe de wifi nu aangesloten is. Vandaag niet goed genoeg voor kunnen zitten om er echt iets over te kunnen zeggen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Nou ik zou eigenlijk niet gaan luisteren maar dat lukte niet helemaal. Vandaag na mijn werk in de ochtend kom ik altijd even bij met wat muziek op de achtergrond. Het album van Mark knopfler , Tracker, is heerlijke relaxte muziek met een mooie melodie in zijn nummers.

Ik begin met river Towns en hoor niet direct het nummer zoals ik het ken maar besteed er weinig aandacht aan want ik lig gewoon wat op de bank. Daarna mighty man , hier zingt af en toe een mannelijk achtergrond koor mee maar ik hoor het nauwelijks.

Waar ik gister aangaf dat het eigenlijk " waanzinnig " goed klonk klopt dat maar deels. Nu proberen te omschrijven is lastiger maar denk t te kunnen:

De achtergrond muziek / melodie komt met de bekabelde switch veel meer tot uiting , naar voren ? De muziek waarop de stem meedeint zit verder verstopt waardoor de stem meer naar voren komt en lijkt daardoor beter.

Er verdwijnt veel van de achtergrond nog verder naar de achtergrond met het vaak genoemde gordijn erover heen.

Morgen zal ik wat frisser kunnen luisteren maar voor nu lijkt het geen verbetering of vervanging. Natuurlijk is het digitale data dus het kan helemaal niet. Daarom ga ik morgen nog een keer luisteren.

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Spijkie

morca

Citaat van: Spijkie op september  3, 2026, 12:17:50Nou ik zou eigenlijk niet gaan luisteren maar dat lukte niet helemaal. Vandaag na mijn werk in de ochtend kom ik altijd even bij met wat muziek op de achtergrond. Het album van Mark knopfler , Tracker, is heerlijke relaxte muziek met een mooie melodie in zijn nummers.

Ik begin met river Towns en hoor niet direct het nummer zoals ik het ken maar besteed er weinig aandacht aan want ik lig gewoon wat op de bank. Daarna mighty man , hier zingt af en toe een mannelijk achtergrond koor mee maar ik hoor het nauwelijks.

Waar ik gister aangaf dat het eigenlijk " waanzinnig " goed klonk klopt dat maar deels. Nu proberen te omschrijven is lastiger maar denk t te kunnen:

De achtergrond muziek / melodie komt met de bekabelde switch veel meer tot uiting , naar voren ? De muziek waarop de stem meedeint zit verder verstopt waardoor de stem meer naar voren komt en lijkt daardoor beter.

Er verdwijnt veel van de achtergrond nog verder naar de achtergrond met het vaak genoemde gordijn erover heen.

Morgen zal ik wat frisser kunnen luisteren maar voor nu lijkt het geen verbetering of vervanging. Natuurlijk is het digitale data dus het kan helemaal niet. Daarom ga ik morgen nog een keer luisteren.
Misschien is het data.
Maar jij hebt al ervaren dat een andere power cord aan je switch verschil geeft.
Dus het is data,..maar

toetertje

Is er niet iets van een audiophile kamboe, die eventueel kan voorkomen dat bitjes die door de lucht gaan, vermist raken?  ;)

Dura

Citaat van: Spijkie op september  3, 2026, 12:51:55Tot nu toe geef ik de wifi de schuld

Dat klinkt wel aannemelijk ja. Is per apparaat vast wel verschillend, dus zeker goed om te proberen.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XLR, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

jazzy

Citaat van: morca op september  3, 2026, 12:57:24Dus het is data,..maar
Ho ho, niet zo snel. :) Als de data verandert tijdens transport via Wifi dan zou je dat overal in terug zien, dan is een Word-document of foto corrupt en kun je deze website niet meer lezen omdat de computer/iPad er geen valide HTML-pagina meer van kan maken.

Net zoals een switch niets verandert aan de pakketjes die er doorheen gaan doet Wifi dat ook niet. Als er een extreme omstandigheid waardoor de data niet goed kan worden overgebracht (drops) dan moet je dat bij alle datatransport terugzien.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

morca

Citaat van: jazzy op september  3, 2026, 13:13:51Ho ho, niet zo snel. :) Als de data verandert tijdens transport via Wifi dan zou je dat overal in terug zien, dan is een Word-document of foto corrupt en kun je deze website niet meer lezen omdat de computer/iPad er geen valide HTML-pagina meer van kan maken.

Net zoals een switch niets verandert aan de pakketjes die er doorheen gaan doet Wifi dat ook niet. Als er een extreme omstandigheid waardoor de data niet goed kan worden overgebracht (drops) dan moet je dat bij alle datatransport terugzien.
En toch klinkt de ene beter als de andere

jazzy

Citaat van: morca op september  3, 2026, 14:30:14En toch klinkt de ene beter als de andere
Ik lees het, zelf hoor ik dat soort verschillen niet. Maar als je een verklaring zoekt dan lijkt de conclusie dat het aan de data ligt me niet de juiste.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Spijkie

Nee de data is het niet, ze zingen nog steeds dezelfde tekst  :colgate: . Wat ik van internet terug krijg is dat mijn wifi processor ( het dingetje wat de data moet ophalen en op volgorde moet zetten) keihard moet werken waardoor er ruis , RFI in m'n T+A komt. Aangezien ik een all in one heb heeft dit weer invloed op de dac etc . De hele keten dus.

Dont shoot the messenger , dit is wat ik lees en waarvan ik niet weet of het kan of waar is. Ik vertrouw op wat ik hoor. Dat heb ik met mezelf afgesproken.

morca

Citaat van: jazzy op september  3, 2026, 15:18:37Ik lees het, zelf hoor ik dat soort verschillen niet. Maar als je een verklaring zoekt dan lijkt de conclusie dat het aan de data ligt me niet de juiste.
De switch is beter afgeschermd.
De schakelende voeding eruit.
Afgeschermde power cord eraan.
Minder crap in. Minder crap out.
Dat denk ik

Spijkie

Citaat van: morca op september  3, 2026, 16:07:51De switch is beter afgeschermd.
De schakelende voeding eruit.
Afgeschermde power cord eraan.
Minder crap in. Minder crap out.
Dat denk ik

Dat moet het zijn maar fascinerend is het wel.

Kingpin

Ik acht T+A vrij hoog in dat de engineers dit wel zouden hebben uitgezocht of dat inderdaad zo is.
Je kan vrij eenvoudig met een probe en spectrum analyzer dit soort zaken uitpluizen als engineer en daarop de dac isoleren van RFI.
Persoonlijk denk ik dat T+A met hun ASA G3 platform daar echt wel over hebben nagedacht.
Maar goed ik kan niet in jou situatie kijken, misschien ben je gewend aan ethernet met eventueel bijbehorende noise.

Note:
De T+A Symphonia heeft intern geisoleerde modules en printplaten omwikkeld met een extra laag koperen afscherming.
De Symphonia gebruikt volledige galvanische isolatie tussen de ruisgevoelige netwerk-/streamingkaart en de uiterst precieze klokmodules. Eventuele timingfouten (jitter) of pakketruis die door de wifi-stream worden geïntroduceerd, worden volledig verwijderd voordat ze de converters bereiken (aldus T+A).

WiFi heeft perfecte galvanische isolatie. Standaard Ethernetkabels die zijn aangesloten op routers kunnen hoogfrequente elektrische ruis van de voeding van de router rechtstreeks overbrengen naar de behuizing van een audiocomponent. Omdat Wi-Fi geen fysieke kabel heeft, is er geen enkel risico dat via de kabel overgedragen elektrische ruis de delicate analoge voorversterkertrappen van de Symphonia binnendringt.

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

jazzy

Citaat van: Spijkie op september  3, 2026, 15:32:49Nee de data is het niet, ze zingen nog steeds dezelfde tekst  :colgate: . Wat ik van internet terug krijg is dat mijn wifi processor ( het dingetje wat de data moet ophalen en op volgorde moet zetten) keihard moet werken waardoor er ruis , RFI in m'n T+A komt. Aangezien ik een all in one heb heeft dit weer invloed op de dac etc . De hele keten dus.

Dont shoot the messenger , dit is wat ik lees en waarvan ik niet weet of het kan of waar is. Ik vertrouw op wat ik hoor. Dat heb ik met mezelf afgesproken.
Kan me even niet herinneren waar je dat vandaan hebt, maar heb dat ook wel eens gelezen. Dat is weer zo'n stuk waar iemand uitspraken doet die op zichzelf wel aannemelijk klinken, maar waarvan je heel moeilijk kunt bepalen in hoeverre het hout snijdt. Moet die chip daadwerkelijk zo hard werken dat hij allemaal ruis en straling zou veroorzaken? Er zit niet eens een heatsink op en computertechnisch is dit zo standaard als wat, helemaal niet spannend.

Wat mij vooral opvalt is dat deze personen nergens kunnen aanduiden wat er precies gebeurt. Ruis kun je meten, straling kun je meten, verschillen met een zonder wifi kun je meten.

Wat de rode draad is is dat ze beginnen met een stelling (switch veroorzaakt ruis, wifi veroorzaakt ruis), die niet aangetoond is, en daar een niet te controleren onderbouwing bij verzinnen. Of het nu Hans Beekhuizen, onze vrienden van Alpha Audio of andere zelf benoemde experts zijn. Het is de brakke logica waarop je ze kunt ontmaskeren.

Sorry voor het lange verhaal. Gebruik inderdaad maar lekker je oren. :)

toetertje

Sjips, als je dus wilt blijven tweaken, kun je beter een andere versterker kopen die niet alles filtert.  8)  ;D

Spijkie

Citaat van: Kingpin op september  3, 2026, 16:24:53Ik acht T+A vrij hoog in dat de engineers dit wel zouden hebben uitgezocht of dat inderdaad zo is.
Je kan vrij eenvoudig met een probe en spectrum analyzer dit soort zaken uitpluizen als engineer en daarop de dac isoleren van RFI.
Persoonlijk denk ik dat T+A met hun ASA G3 platform daar echt wel over hebben nagedacht.
Maar goed ik kan niet in jou situatie kijken, misschien ben je gewend aan ethernet met eventueel bijbehorende noise.

Note:
De T+A Symphonia heeft intern geisoleerde modules en printplaten omwikkeld met een extra laag koperen afscherming.
De Symphonia gebruikt volledige galvanische isolatie tussen de ruisgevoelige netwerk-/streamingkaart en de uiterst precieze klokmodules. Eventuele timingfouten (jitter) of pakketruis die door de wifi-stream worden geïntroduceerd, worden volledig verwijderd voordat ze de converters bereiken (aldus T+A).

WiFi heeft perfecte galvanische isolatie. Standaard Ethernetkabels die zijn aangesloten op routers kunnen hoogfrequente elektrische ruis van de voeding van de router rechtstreeks overbrengen naar de behuizing van een audiocomponent. Omdat Wi-Fi geen fysieke kabel heeft, is er geen enkel risico dat via de kabel overgedragen elektrische ruis de delicate analoge voorversterkertrappen van de Symphonia binnendringt.

Dit heb ik ook gelezen, en dat er zoveel mogelijk scheiding tussen digitaal en analoog is. Dat mag ook wel voor een dergelijk apparaat. Ik kan me ergens ook niet voorstellen dat wifi " slecht" zou zijn of slecht zou klinken.

Spijkie

Citaat van: jazzy op september  3, 2026, 16:30:22Kan me even niet herinneren waar je dat vandaan hebt, maar heb dat ook wel eens gelezen. Dat is weer zo'n stuk waar iemand uitspraken doet die op zichzelf wel aannemelijk klinken, maar waarvan je heel moeilijk kunt bepalen in hoeverre het hout snijdt. Moet die chip daadwerkelijk zo hard werken dat hij allemaal ruis en straling zou veroorzaken? Er zit niet eens een heatsink op en computertechnisch is dit zo standaard als wat, helemaal niet spannend.

Wat mij vooral opvalt is dat deze personen nergens kunnen aanduiden wat er precies gebeurt. Ruis kun je meten, straling kun je meten, verschillen met een zonder wifi kun je meten.

Wat de rode draad is is dat ze beginnen met een stelling (switch veroorzaakt ruis, wifi veroorzaakt ruis), die niet aangetoond is, en daar een niet te controleren onderbouwing bij verzinnen. Of het nu Hans Beekhuizen, onze vrienden van Alpha Audio of andere zelf benoemde experts zijn. Het is de brakke logica waarop je ze kunt ontmaskeren.

Sorry voor het lange verhaal. Gebruik inderdaad maar lekker je oren. :)

Geen lang verhaal hoor , bedankt juist dat je nog wil antwoorden  :colgate: . Ik heb dit keer geen bron in het stuk van Google maar dit is een antwoord zoals ik het zelf kwa geluid omschrijf en dan komt Google met wat daarvan de oorzaak zal zijn:

Dat heldere en frissere geluid via wifi, gecombineerd met een minder diep geluidsbeeld, sluit precies aan bij hoe hoogfrequente (HF) ruis en jitter een digitaal audiosignaal beïnvloeden.Bij audioapparatuur van het niveau van T+A zorgt extra energie in het hoogste frequentiegebied vaak voor een schijnbare toename in detail en frisheid. Dit fenomeen trekt het geluidsbeeld echter vaak ook 'plat', waardoor de diepte en de natuurlijke rust in de plaatsing (soundstage) afnemen.

De wifi-ontvanger in de T+A moet continu datapakketjes uit de lucht vissen, deze controleren en decoderen. Dit vraagt meer processorkracht en veroorzaakt hoogfrequente straling (RFI/EMI) binnenin de behuizing. Deze interne HF-ruis kan de DAC-klok subtiel beïnvloeden (fase-jitter).

Spijkie

Net een uur lang verschillen proberen te ontluisteren tijdens het luisteren tussen wifi en ethernet kabel. De verschillen zijn vele malen kleiner op punten waarvan ik vooraf dacht t anders zou zijn dus dit was voor mij weer een goede ear opener ?

Geluisterd is naar CSN met de nummers
- shadow captain
- helplessly hoping
- cathedral
Mark Knopfler
- mighty man
Chie Ayado
- mr bojangles

Mijn aantekeningen toen ik luisterde naar wifi:

Schaduw captain
In het begin trommels zachtjes op de achtergrond , trommel blijft goed hoorbaar tijdens het nummer
Meerstemmigheid matig

Cathedral ik hoor de instrumenten minder

Chie Ayado mr bojangles stem staat mooi , iets scheller in het hoog maar ik mis haar tinbre in haar stem , stem is vlakker maar ook piano minder aangezet .

Mark knopfler  mighty man

Moet meer m'n best doen om te verstaan , bas gaat minder diep . Achtergrond koor nauwelijks aanwezig .

Ethernet

Als ik daarna naar de switch ga kun je bijna alles doorstrepen , de trommel bij shadow captain is bij beide even goed hoorbaar en loopt prima door.
Bij Mark Knopfler is het achtergrond koor toch duidelijk minder aanwezig dan ik in mijn hoofd had zitten dus gelijk aan wifi. Verstaanbaarheid komt ook overeen.

MAAR, toch is er verschil. Ik hoor meer op de achtergrond , de ethernet is "warmer" . Wifi komt harder binnen ofzo is minder prettig om naar te luisteren , sneller luistermoe of minder interessant want vlakker.

Ethernet is bij mij meer melodieus ? Er gebeurt meer. De meerstemmigheid is duidelijker bij CSN , het timbre is duidelijker aanwezig bij Chie Ayado, de muziek deint meer bij Mark Knopfler mighty man.

Zou ik het anders hebben aangepakt wanneer ik dit vooraf wist , JA dat zeker. Ik zou meer moeite doen om te testen tussen wifi en bekabeld. Ook het tv kijken via wifi zou ik eerst grondiger onderzocht hebben. Waarom?

Ik heb een enkele LAN wcd , die zou ik kunnen gebruiken om een bekabelde verbinding te maken. Mijn huidige ethernet kabel is te kort. Dan zou de tv op de wifi kunnen bijvoorbeeld en zou de switch er tussen uit kunnen. Of indien niet gekocht had ik me een switch bespaart. Nu heb ik de spullen al en levert het tweedehands denk ik niet voldoende op om er serieus een voordeel uit te halen.

Overigens , met tv kijken via de deco bekabeld naar de Samsung box klinkt het geluid ook meer in youre face / scheller maar dat vinden we niet storend genoeg dus dat zou kunnen.

Ik vond het weer een leerzame test en geeft mij nieuwe inzichten . Ik kan dus niet zeggen dat wifi slecht is maar hier wel minder dan bekabeld, dan laat ik nog even in het midden of dat via een switch moet zijn of direct van het modem want dat schijnt ook weer een ding te zijn  :colgate:

brt

Leuk dat je dit zo grondig aanpakt en er verslag van geeft, Spijkie  :thumbs-up:

Ik ben benieuwd hoeveel van deze resultaten gekoppeld zijn aan het feit dat je weet waar je naar luistert.
Kun je je vrouw niet vragen om dit willekeurig om te schakelen? Dat is de échte test.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Spijkie

Citaat van: brt op september  4, 2026, 10:40:52Leuk dat je dit zo grondig aanpakt en er verslag van geeft, Spijkie  :thumbs-up:

Ik ben benieuwd hoeveel van deze resultaten gekoppeld zijn aan het feit dat je weet waar je naar luistert.
Kun je je vrouw niet vragen om dit willekeurig om te schakelen? Dat is de échte test.

Snap ik maar als ik dit soort dingen doe werkt mijn vrouw  :colgate: .

Kingpin

Realtime schakelen zonder weten wat er speelt (wifi/ethernet) is vaak een eyeopener.

Ik kan de test binnenkort ook wel ff doen, dan sluit ik de streamer via ethernet op m'n repeater aangezien ik geen kabels meer kan leggen (vloer zit net weer dicht).
Maar dan kan ik wifi wel uitzetten in de streamer.

Nu ff te druk met Convolution filters ... das pas een verschil ;)

frank2

Hoewel ik geen switch  gebruik,  mijn lan kabel komt rechtstreeks  vanaf mijn modem.  Heb in het verleden  wel verschil  gehoord tussen kabel en wifi, de laatste was destijds schoner helderder dan bekabeld.  Mijn  aries s1 heeft geen wifi dus is nu bekabeld. De verschillen zijn echter niet groot. Dit us wat ik bij mijn set opmerkte destijds met de aries g 2.1
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

jazzy

Citaat van: frank2 op september  4, 2026, 10:52:27Hoewel ik geen switch  gebruik,  mijn lan kabel komt rechtstreeks  vanaf mijn modem.
Je modem (wat trouwens geen modem is, tenzij je nog op ADSL zit) heeft ook een switch ingebouwd. ;)