(400 euro) Nieuwe subwoofer XTZ, BK of toch een SVS?

Gestart door Arcenon, december 25, 2009, 12:55:28

Vorige topic - Volgende topic

Arcenon

Hallo iedereen, merry christmas  :D

Maar na dat gehad te hebben komt nu het ''probleem'', wat voor subwoofer moet ik halen? Ik wil hem het liefste deze week of volgende week bestellen. Ik zal de subwoofer gebruiken voor  65% muziek en 35% film maar ik vind de film prestaties vele malen belangrijker aangezien mijn huidige subwoofer(s) tekort schieten. Verder ben ik een ongelovige doerak en geloof ik niet dat een film sub niet zou presteren onder muziek en zeker onder mijn soort muziek (lees in jullie ogen herrie :P). Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een echte film sub. Het budget is 400 euro en hier wil ik liever niet over heen gaan. Nou ik kwam al gauw achter de 2 grote; SVS en BK.

SvS heeft als enige binnen mijn budget de PB10-NSD en de PC12-NSD maar komt inclusief verzendskosten en gedoe helaas een eindje boven budget, maar tweedehands is voor mij oke alleen word er op dit moment niks leuks aangeboden.

BK Subs heeft als subwoofer binnen mijn budget de RA Subs Model I maar zelf denk ik niet dat deze zal voldoen aan mijn eisen aangezien de relatief kleine kast, 150W en 270mm.
Ook valt de XLS 200 mk II nog binnen budget met zijn 10'' peerless XLS en 275Watt
Maar wat ik me afvraag waarom deze subwoofers allemaal zo ''licht'' zijn, ik zie ze liever zwaarder dan heb ik het idee dat ik een beest in handen heb :P.

XTZ heeft twee subwoofers voor mijn budget:

-XTZ 99 W12.16       12'', 300W (is dit op dezelfde manier gemeten als de Subs model 1?) en is frontfiring
-XTZ 99 W12.18    12'' Peerless XXLS, ik zou deze kunnen gebruiken in combinatie met 1 marantz ma-6100 en desnoods 2x ma-6100 (ik weet niet in hoeverre die W12.18 moet worden gevoed)

Dus ja dat is een heel lijstje kandidaten, ik weet dat de SVS ongetwijfeld een knaller van een sub is. Maar helaas is nieuw geen optie en dan zou ik met een beetje ongeluk sowieso een paar weken of langer moeten wachten. Tenzij hier iemand een adresje heeft :P?

Dan zit ik met de BK subs, zien er leuk uit maar ik ben bang dat er voor mij teveel rekening gehouden is met het leuk en klein houden wat ten koste gaat van het eventuele geluid in vergelijking met de rest.

Dan de XTZ's,,,, de 12.16 is een kandidaat maar redelijk aan de dure kant,, en hoe zit het met de 12.18 dit is volgens mij echt een beest. Alleen zit ik daar dus nog mee in mijn maag van hoeveel Watt de sub opslurpt? 1x MA-6100 of 2x?   

Dus welke van deze subwoofers geeft mij dat super mooie film bass geluid?

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Vin_cent

Staat een SVS sub te koop op de markt. Wel boven je budget maar misschien kunnen jullie samen op een mooi prijsje uitkomen. Als je info over RA subs wil hebben kan je Ralf altijd een PM sturen. Die heeft regelmatig mooie aanbiedingen.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

yorkie13

de RA 1 is vanaf 1 januari niet meer leverbaar en gaat uit de reeks subwoofers
mocht je de xxls400 willen beluisteren, kom dan eens langs
de xxls400 is wel net boven je budget maar zeker de moeite waard

de xtz 99w12.18P met peerless woofer heeft een stevige subamp nodig om vol uit te sturen
en is ook te beluisteren

Ralf

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 25, 2009, 15:07:59
de RA 1 is vanaf 1 januari niet meer leverbaar en gaat uit de reeks subwoofers
mocht je de xxls400 willen beluisteren, kom dan eens langs
de xxls400 is wel net boven je budget maar zeker de moeite waard

de xtz 99w12.18P met peerless woofer heeft een stevige subamp nodig om vol uit te sturen
en is ook te beluisteren

Ralf

Ah oke, hmm ik zal het topic van de XXLS400 eens doorlezen.
Maar op dit moment neig ik nog het meeste naar de XTZ 99w12.18p, wat bedoelde je met stevige subamp? Aan hoeveel watt moet ik denken?
Specificaties van mijn versterkers:

MA-6100
Amplifier Section
Continuous power output (RMS)
8½ 20 Hz - 20 kHz 125 W
Total harmonic distortion <.05%
4½ 20 Hz - 20 kHz 180 W
Total harmonic distortion <.09%
Bridged mode (2 x MA-6100)
Continuous power output (RMS)
8½ 20 Hz - 20 kHz 360 W
Total harmonic distortion <.1%
Damping factor at 8½ 200
Frequency response 1 W 10 Hz - 100 kHz ± 1 dB
S/N ratio 116 dB
Input sensitivity/impedance 1 V/30 k½
General
Power requirements 120 V, 60 Hz, 230 W
Dimensions W/H/D 35⁄16" x 51⁄2" x 173⁄4"
84mm x 140mm x 451mm
Weight 14 lbs. 6.4 kg.

Zou 1 van deze of 2 van deze genoeg zijn?

En bedoelde je trouwens dat de XTZ 99w12.18p ook bij jou te beluisteren is of gewoon in het algemeen dat die ook te beluisteren is :P?

yorkie13

ik hrb de orginele 300 w subamp van XTZ erop staan
en dat heb je wel nodig om deze woofer aan te sturen
125 watt is wat aan de lage kant
en nee die is hier niet ter demo te beluisteren

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 25, 2009, 20:23:20
ik hrb de orginele 300 w subamp van XTZ erop staan
en dat heb je wel nodig om deze woofer aan te sturen
125 watt is wat aan de lage kant
en nee die is hier niet ter demo te beluisteren

Ik heb het dan over 2x ma-6100 gebridged oftewel continuous power output (RMS)
8½ 20 Hz - 20 kHz 360 W  ik neem aan dat ik dan meer dan genoeg power heb?

Ik moet zeggen dat de Bk XXLS-400 er zeker ook niet verkeerd uitziet!, alleen scheelt het nogal een eind met 350 voor de XTZ en een kleine 500 voor de BK.

yorkie13

de gebruikte peerless woofer is wel een 4 ohm
van de xtz 99w12.18p

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 25, 2009, 22:15:09
de gebruikte peerless woofer is wel een 4 ohm
van de xtz 99w12.18p

Wat wil je daarmee zeggen? Dat mijn versterker dat niet kan of dat de BK XXLS-400 een andere woofer gebruikt?

De Marantz monoblockjes kunnen dat prima:
High power output delivers a huge 125W (RMS into 8ohms), rising to a powerful 180W into demanding 4ohm loudspeakers  <<van 1 monoblock.

yorkie13

dat de leverancier van de xtz passieve subwoofer vermoedelijk de 300 watt subamp met of zonder dsp zal
adviseren, die is daar immers voor ontworpen
180 watt blijft wat aan de lage kant, zeker daar de woofer een Re heeft van 2,5 ohm
maar anders gewoon even contact zoeken met Intosurround, die weten wel wat mogelijk is

ik weer echter wel uit eiegen ervaring dat deze subwoofer zonder boost niet onder de 23 hz gaat -3db
er zijn subwoofers die dat beter doen
vermoedelijk zit de woofer in een iets te kleine kast
anders misschien leuk hier een project van te maken, bv een zelfbouw topic openen
de gebruikte peerless woofer is wel erg mooi, uit dezelfde serie als in de xxls400 gebruikt
ik zal de datasheets eens opzoeken, en de gebruikte varianten

yorkie13

wat anders ook een optie is, eerst de passieve xtz subwoofer met de marantz 6100 aan te sturen en later de xtz subamp erbij kopen
die zonder dsp is dacht ik 250 euro

de subamp zal gewoon meer controle hebben over de woofer
300 watt of 180 watt aan 4 otm scheelt toch wel

zelf draai ik met de xtz 12w12.18p met de 300 w dsp amp en de Roomanalyzer
komt op 350 + 550 + 200 euro =100 euro
maar dan puur voor stereo, gaat bij HT niet diep genoeg

voor HT gebruik ik de xxls400, mede daaar deze wel 20 hz dot met voldoende decibellen
bovenstaande ervaringen zijn puur in MIJN ruimte met deze subwoofers

yorkie13

foto van de xtz subamp en passieve subwoofer

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 26, 2009, 11:01:53
dat de leverancier van de xtz passieve subwoofer vermoedelijk de 300 watt subamp met of zonder dsp zal
adviseren, die is daar immers voor ontworpen
180 watt blijft wat aan de lage kant, zeker daar de woofer een Re heeft van 2,5 ohm
maar anders gewoon even contact zoeken met Intosurround, die weten wel wat mogelijk is

ik weer echter wel uit eiegen ervaring dat deze subwoofer zonder boost niet onder de 23 hz gaat -3db
er zijn subwoofers die dat beter doen
vermoedelijk zit de woofer in een iets te kleine kast
anders misschien leuk hier een project van te maken, bv een zelfbouw topic openen
de gebruikte peerless woofer is wel erg mooi, uit dezelfde serie als in de xxls400 gebruikt
ik zal de datasheets eens opzoeken, en de gebruikte varianten
25

Ai technische termen :P. Nou duidelijk 1 monoblock zal het niet redden, 2 lijkt me wel oftewel dan zit je op 360W op 4 ohm.  Wat houdt ''subwoofer zonder boost'' in? Een Re van 2,5ohm? Zit ik nou wel of niet goed met 2x 180W (360) @ 4 ohm?

Mijn set staat trouwens op zolder en de totale (het is open) ruimte is zo een; 43 m3 maar de ''luister en kijk'' ruimte is maar 25m3.

/Edit; Ah ziet er erg mooi uit jij hebt dus de subamp+dsp gekocht? Maar wat kan je ervan zeggen? Hoe denk je dat die subwoofer zich zal verhouden  met zijn bass reflex (=in feite toch meer geluidsdruk?) en 360W tegenover de BK XXLS400?

yorkie13

je zal met de xtz zeker een mooie subwoofer hebben voor muziek en HT in de genoemde ruimte
ik zou zelf de subamp zonder dsp erbij kopen ipv de marantz eindversterker
maar dan zit je al op 600 euro, ruim boven budget
de xtz met marantz eindtrap zal wel geluid geven, maar heeft gewoon niet genoeg controle over de woofer
dus je kan ook in stappen de set aanschaffen
met een xxls400 ben je in 1 keer klaar
zelf ben ik een grote fan van de peerless woofers, en er zijn veel zelfbouwprojecten mee te vinden
wel even op het juiste model xxls12 woofer zoeken met aluminium conus

Vin_cent

Kleine toevoging op Ralf, de vraagprijs van de XXLS400 is inclusief verzenden en kabels toch? Misschien dat dit de TS over de streep trekt ;)
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 26, 2009, 11:51:24
je zal met de xtz zeker een mooie subwoofer hebben voor muziek en HT in de genoemde ruimte
ik zou zelf de subamp zonder dsp erbij kopen ipv de marantz eindversterker
maar dan zit je al op 600 euro, ruim boven budget
de xtz met marantz eindtrap zal wel geluid geven, maar heeft gewoon niet genoeg controle over de woofer
dus je kan ook in stappen de set aanschaffen
met een xxls400 ben je in 1 keer klaar
zelf ben ik een grote fan van de peerless woofers, en er zijn veel zelfbouwprojecten mee te vinden
wel even op het juiste model xxls12 woofer zoeken met aluminium conus

Dat is waar met de XXLS400 ben ik in een keer klaar, alleen dan zit ik ook nog met het dilemma frontfiring<>downfiring... En waar ik de sub zou plaatsen, voorin tussen de fronts? ergens aan de zijkant? Achter de bank? Volgens mij hoort de frontfiring dus op je gericht te staan (tussen de fronts)  downfiring scheen volgens mij minder te geven om de plaats alleen ben ik bang dat als ik die vooraan zet tussen de fronts dat het geluid daar blijft ''hangen'' en mijn bank niet zal bereiken 4/5 meter verop.

yorkie13

de xxls400 gebruikt een xxls12 type 830845 met 400 watt mosfet subamp en Linkwitz transform

de xtz gebruikt een xxls12 van type in de link hieronder

http://www.audiokit.it/ITAENG/Altoparlanti/PeerlessDK/835017.pdf

een andere optie is natuurlijk nog zelfbouw, dus zelf een kist voor de woofer bouwen, kan je aardig wat kosten besparen
neem de woofer uit de xtz, heb je voor net onder de 200 euro
maar met baspoorten, mdf, lijm en dempingsmateriaal, is 150 euro weer krap
en was voor mij een reden de 99w12.18P aan te schaffen
ben je in 1 x klaar

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op december 26, 2009, 12:15:42
de xxls400 gebruikt een xxls12 type 830845 met 400 watt mosfet subamp en Linkwitz transform

de xtz gebruikt een xxls12 van type in de link hieronder

http://www.audiokit.it/ITAENG/Altoparlanti/PeerlessDK/835017.pdf

een andere optie is natuurlijk nog zelfbouw, dus zelf een kist voor de woofer bouwen, kan je aardig wat kosten besparen
neem de woofer uit de xtz, heb je voor net onder de 200 euro
maar met baspoorten, mdf, lijm en dempingsmateriaal, is 150 euro weer krap
en was voor mij een reden de 99w12.18P aan te schaffen
ben je in 1 x klaar

Ik heb helaas geen idee wat er nu precies af te lezen is in het pdfje wat je me hebt gestuurd, ik ben nog niet zo thuis in de audio wereld meer in de pc wereld :P. Zelfbouw lijkt me ook geen plan voor mij alleen, aangezien ik niet zo een handige ben met knutselen wellicht dat mijn vader me wilt helpen maar ik denk dat het nog een hele tijd zal duren voordat het af is en ik wil de subwoofer ''zo snel mogelijk'' hebben.
Dus het blijft gaan tussen de BK XXLS400 of de 99w12.18p. Als ik voor mezelf even een lijstje opstel met voordelen en nadelen kom ik op:

BK XXLS400 Voordelen:

-Ik ben in een keer klaar
-Wellicht dat er al bekabeling bij zit?
-Zal ongetwijfeld goed presteren
-Downfiring beter dan frontfiring?
-Service

Nadelen:

-Duur als ik hier wat topics doorlees zit je aan de 500 euro.
-Frontfiring beter dan downfiring?

XTZ Subwoofer Voordelen:

-Ook een XXLS 12'' woofer
-Maar 350 euro
-Bass reflex (misschien minder ''diep''? maar toch wel meer geluidsdruk?)
-Eindhoven ligt hier 30km vandaan dus makkelijk te halen

Nadelen:

-2x MA-6100 monoblokjes in gebruik.
-Wellicht niet zo diep als de BK.

Mario D

Voor de 65% stereo zou ik wel kiezen voor de BK sub, ik heb de ervaring dat een gesloten sub zich makelijker laat integreren in stereo.

Arcenon

Citaat van: kalimero op december 26, 2009, 12:45:51
Voor de 65% stereo zou ik wel kiezen voor de BK sub, ik heb de ervaring dat een gesloten sub zich makelijker laat integreren in stereo.

Stiekem luister ik wel veel meer muziek dan dat ik film kijk, is natuurlijk ook logisch maar ik zoek echt een subwoofer die kan blazen met films :P. Als hij dat kan lukt het ook wel om hem met muziek fatsoenlijk te laten meespelen, ik ben niet vies van wat bass bij m'n muziek xD.

Xander32

Citaat van: Arcenon op december 26, 2009, 12:37:32
Ik heb helaas geen idee wat er nu precies af te lezen is in het pdfje wat je me hebt gestuurd, ik ben nog niet zo thuis in de audio wereld meer in de pc wereld :P. Zelfbouw lijkt me ook geen plan voor mij alleen, aangezien ik niet zo een handige ben met knutselen wellicht dat mijn vader me wilt helpen maar ik denk dat het nog een hele tijd zal duren voordat het af is en ik wil de subwoofer ''zo snel mogelijk'' hebben.
Dus het blijft gaan tussen de BK XXLS400 of de 99w12.18p. Als ik voor mezelf even een lijstje opstel met voordelen en nadelen kom ik op:

BK XXLS400 Voordelen:

-Ik ben in een keer klaar
-Wellicht dat er al bekabeling bij zit?
-Zal ongetwijfeld goed presteren
-Downfiring beter dan frontfiring?
-Service

Nadelen:

-Duur als ik hier wat topics doorlees zit je aan de 500 euro.-Frontfiring beter dan downfiring?

XTZ Subwoofer Voordelen:

-Ook een XXLS 12'' woofer
-Maar 350 euro
-Bass reflex (misschien minder ''diep''? maar toch wel meer geluidsdruk?)
-Eindhoven ligt hier 30km vandaan dus makkelijk te halen

Nadelen:

-2x MA-6100 monoblokjes in gebruik.
-Wellicht niet zo diep als de BK.

De XXLS 400 is zeker niet duur, bied veel waar voor het geld. Dat de sub buiten jouw budget valt is m.i. wat anders.
Ik ben zelf een tevreden bezitter van een 400 - mijn advies: de koop uitstellen totdat je voldoende budget hebt om het in 1x goed te doen(XTZ+subamp / BK XXLS400 / ...).

Citaat van: Arcenon op december 26, 2009, 13:09:06
Stiekem luister ik wel veel meer muziek dan dat ik film kijk, is natuurlijk ook logisch maar ik zoek echt een subwoofer die kan blazen met films :P. Als hij dat kan lukt het ook wel om hem met muziek fatsoenlijk te laten meespelen, ik ben niet vies van wat bass bij m'n muziek xD.
Is niet geheel juist: veel subwoofers zijn door diens bouw/gebruikte materialen meer of minder geschikt voor muziek dan wel films.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Arcenon

Citaat van: Xander32 op december 26, 2009, 13:12:22
De XXLS 400 is zeker niet duur, bied veel waar voor het geld. Dat de sub buiten jouw budget valt is m.i. wat anders.
Ik ben zelf een tevreden bezitter van een 400 - mijn advies: de koop uitstellen totdat je voldoende budget hebt om het in 1x goed te doen(XTZ+subamp / BK XXLS400 / ...).
Is niet geheel juist: veel subwoofers zijn door diens bouw/gebruikte materialen meer of minder geschikt voor muziek dan wel films.

Sander.

Alles is vanuit mijn perspectief, de XXLS400 is niet duur vergeleken met de concurrentie dat weet ik. Maar toch wel eventjes 100 euro meer dan mijn budget dus op die manier in mijn ogen duur. En dan van de muziek kwestie, voor mij maakt het niet heel veel uit tot nu toe de subwoofers die ik heb gehoord deden het allemaal prima als je het een beetje afregelt.

Arcenon

Citaat van: Arcenon op december 26, 2009, 13:47:58
Alles is vanuit mijn perspectief, de XXLS400 is niet duur vergeleken met de concurrentie dat weet ik. Maar toch wel eventjes 100 euro meer dan mijn budget dus op die manier in mijn ogen duur. En dan van de muziek kwestie, voor mij maakt het niet heel veel uit tot nu toe de subwoofers die ik heb gehoord deden het allemaal prima als je het een beetje afregelt.

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, maar ik zat net op marktplaats te kijken en ik kwam de volgende advertentie tegen:

http://link.marktplaats.nl/308423675

Graag jullie mening hierover!

yorkie13

en zijn al verdere ontwikkelingen wat subwoofer betreft ?

Douma

Citeeren zijn al verdere ontwikkelingen wat subwoofer betreft?

Het kan zijn dat ik erover heen lees(in dat geval alvast excuses :D), maar volgensmij heb je de TS nog geen antwoord gegeven op een vraag die een aantal keer gesteld is:

CiteerZou 1 van deze of 2 van deze genoeg zijn?

CiteerIk heb het dan over 2x ma-6100 gebridged oftewel continuous power output (RMS)
8½ 20 Hz - 20 kHz 360 W  ik neem aan dat ik dan meer dan genoeg power heb?

CiteerNou duidelijk 1 monoblock zal het niet redden, 2 lijkt me wel oftewel dan zit je op 360W op 4 ohm.foutje van TS, volgens specificaties 360Watt bij 8Ohm  Wat houdt ''subwoofer zonder boost'' in? Een Re van 2,5ohm? Zit ik nou wel of niet goed met 2x 180W (360) @ 4 ohm?

Ik zie je in jouw reacties alleen maar hebben over 1 MA-6100. Dus wat nou als je twee MA-6100 blokken brugt, wat een totaal oplevert van 360Watt bij 8 Ohm, kun je daarmee de XTZ wel fatsoenlijk aansturen?

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Arcenon

Citaat van: Douma op januari 10, 2010, 17:30:26
Het kan zijn dat ik erover heen lees(in dat geval alvast excuses :D), maar volgensmij heb je de TS nog geen antwoord gegeven op een vraag die een aantal keer gesteld is:

Ik zie je in jouw reacties alleen maar hebben over 1 MA-6100. Dus wat nou als je twee MA-6100 blokken brugt, wat een totaal oplevert van 360Watt bij 8 Ohm, kun je daarmee de XTZ wel fatsoenlijk aansturen?

Hehe inderdaad. Maar een probleempje wat ik ondervond, hoe zou ik de gain moeten instellen van de subwoofer als ik dus geen ''controlpanel'' achter op de subwoofer heb? Hierdoor neig ik op het moment toch meer naar een bk xxls400'tje.. of anders nog een XTZ 99 W12.16/W10.16....
Dus ik ben van mijn passieve subwoofer verhaal afgestapt. Het wordt een actieve.