Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Snowmaster op mei 23, 2010, 15:24:13
Maak hem niet gek....
Volgens mij hoort dit zo te zijn want ze hebben het allemaal. Aan de onderkant is nl. ook geen folie aanwezig en ze zijn vast niet gekrompen of gewassen in Dreft.

Ben ik al >:D :D Zeker als je met dit mooie weer binnen zit :unsure:

Ik heb de schakelaar weer ingebouwd... en een paar foto's gemaakt. Ik denk dat het er uitziet zoals het hoort te zijn. De DV9600 is nooit warm geweest, dat er zaken konden smelten. En als de PPP schade had aangebracht, dan had ik dat al gemerkt.

Tijdens het weer aanzetten hoorde ik een enorme brom. Ik dacht dat er iets mis was. Dat was het ook wel, maar gelukkig niet met de apparatuur, alles functioneert prima, analoog/digitaal maakt niet uit. Wat was het dan wel? Nou dit... (beetje offtopic)

Gelukkig zat ze (wespenkoningin) achter glas...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Snowmaster op mei 23, 2010, 15:29:46

Juist.   

De zwakheid zit ook voornamelijk in glazen exemplaren doordat deze slechter gedempt zijn, meer weerstand hebben etc.
Een vervanging is ook niet altijd een verbetering. Gelukkig zijn de meeste audiofiele exemplaren wel beter dan de standaard zekering en boek je daarmee meestal winst.
Bij sommige apparaten (NAIM?) werkt het bv. niet.
Het lijkt er dus echt op dat de DV9600 geen glazen zekeringen heeft. Dus geen winst te boeken. Is waarschijnlijk al optimaal. Het geluid, ook nu via de Sennheiser HD600, is erg gedetailleerd en prachtig om te luisteren. Erg tevreden dus... :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: peterrr op mei 23, 2010, 16:42:14
Quote HTip :Trouwens op het deksel staat 4A/128A250V~. Betekent dit dan toch 4A bij 128V?

Nee, nu je het zegt ik zag die A niet, dat betekend tussen 128v en 250V da`s de schakelspanning waar dat ding voor gebouwd is.( marge)
Dan hoeven ze voor B.v de Amerikanen niet een speciale te laten maken en testen op 110V.
Dan is de marge 128V bij de "inschakel spanning" die altijd hoger is op het moment dat je een apparaat aanzet.

Maar het zijn Idd vreemde zekeringen, ik had deze nog niet in Marantz gezien.
Zal ongetwijfeld te maken hebben dat ze dan liever een "print "verwisselen als hij stuk gaat.
Omdat dan er meer stuk gaat op dat deel van de print als hij eenmaal gaat...

Grt Peterr
Bedankt voor de uitleg. Helder! Niks mee doen dus ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Kjelt op mei 23, 2010, 17:07:58
De hele kleine elco's in het midden hebben dit niet, wellicht ander merk, ik heb dit nog nooit gezien overigens, wellicth een heel speciaal soort audio elco. Interessant om te vergelijken met een andere 9600.
Ik heb detailfoto's geplaatst, bovenaan pag. 13, en misschien kan je daar meer op zien. Ik denk dat alles uitziet zoals het hoort.
Showcase - Topic

Kjelt

Citaat van: HTip op mei 23, 2010, 17:23:44
Ik heb detailfoto's geplaatst, bovenaan pag. 13, en misschien kan je daar meer op zien. Ik denk dat alles uitziet zoals het hoort.
Tja aangezien ze het allemaal hebben en ook identiek denk ik nu dat het wel zo zal horen maar ik blijf me er over verbazen, ook omdat 14 pagina's google afbeelding van silmic elco's geen vergelijkbaar plaatje heeft opgeleverd. Wellicht speciale serie voor Marantz.

Overigens kun je de bruine printzekeringen wel upgraden naar glas maar dat is vrij moeizaam, zou ik zonder goede soldeer en knutselervaring niet aan beginnen. Ook ben je je garantie kwijt. Persoonlijk vind ik zowiezo de hele zekering in het apparaat vervangen VOOR de voeding een hype, iets wat niet uit te leggen of te verklaren valt waarom het uberhaupt zou werken. In het signaal (audio) pad is een ander verhaal.

Snowmaster

Citaat van: Kjelt op mei 23, 2010, 19:03:26
Persoonlijk vind ik zowiezo de hele zekering in het apparaat vervangen VOOR de voeding een hype, iets wat niet uit te leggen of te verklaren valt waarom het uberhaupt zou werken. In het signaal (audio) pad is een ander verhaal.

Hype..... :sigh:, nee hoor, gewoon een hele gemakkelijke verbetering/tweak.  Er zijn mensen die slepen met kabels die het vijf- of tienvoudige kosten. Een goede zekeringkeuze brengt meer verbetering, mits er glazen exemplaren aanwezig zijn   ;D.

Toch Philip, zo'n sloopsessie is altijd wel goed voor het vertrouwen en feeling met je apparaat. Je weet dan weer dat daar geen eer te behalen valt.
Heb je de kachel nog aangedaan?  BZZzzzzz.......pieeeepppssssssss.... :nowink:
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

ik hen een glazen zekering in mijn EV, een standaard ding. Zit bij de stroomtoevoer, voor het geval dat er iets mis gaat knalt deze zekering eruit. Zou deze zekering vervangen dus potentieel verschil opleveren?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Staaled

Citaat van: frank2 op mei 23, 2010, 19:56:37
ik hen een glazen zekering in mijn EV, een standaard ding. Zit bij de stroomtoevoer, voor het geval dat er iets mis gaat knalt deze zekering eruit. Zou deze zekering vervangen dus potentieel verschil opleveren?
ja
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Tja aangezien ze het allemaal hebben en ook identiek denk ik nu dat het wel zo zal horen maar ik blijf me er over verbazen, ook omdat 14 pagina's google afbeelding van silmic elco's geen vergelijkbaar plaatje heeft opgeleverd. Wellicht speciale serie voor Marantz.
Kan inderdaad zo zijn. Misschien dat een ander forumlid met een DV9600 dit kan bekijken. Ik heb de DV9500 ook nog, dus die kan ik checken.

Overigens kun je de bruine printzekeringen wel upgraden naar glas maar dat is vrij moeizaam, zou ik zonder goede soldeer en knutselervaring niet aan beginnen. Ook ben je je garantie kwijt. Persoonlijk vind ik zowiezo de hele zekering in het apparaat vervangen VOOR de voeding een hype, iets wat niet uit te leggen of te verklaren valt waarom het uberhaupt zou werken. In het signaal (audio) pad is een ander verhaal.
Mijn soldeerervaring stamt van de electronica-opleiding. Is erg lang geleden :D En dat waren niet dit soort printplaten. Kortom, begin ik niet aan ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Snowmaster op mei 23, 2010, 19:47:00
Hype..... :sigh:, nee hoor, gewoon een hele gemakkelijke verbetering/tweak.  Er zijn mensen die slepen met kabels die het vijf- of tienvoudige kosten. Een goede zekeringkeuze brengt meer verbetering, mits er glazen exemplaren aanwezig zijn   ;D.
En ga ik dus nog proberen, maar dat weet je al. Daarnaast ben ik benieuwd wat de IEC-inlet voor invloed heeft. De stroom moet nl. ook nog daar doorheen. Lijkt dan de zwakste schakel in het pad.

Zekeringkast => Kabel => WCD => Kabel => IEC-inlet => zekering => etc.

Toch Philip, zo'n sloopsessie is altijd wel goed voor het vertrouwen en feeling met je apparaat. Je weet dan weer dat daar geen eer te behalen valt.
Absoluut! Ik heb al meer geknutseld dan ik voor mogelijk had gehouden.

Heb je de kachel nog aangedaan?  BZZzzzzz.......pieeeepppssssssss.... :nowink:
:D
Showcase - Topic

Kjelt

Nou even met een expert overlegd (iemand die al meer dan 10 jaar av apparatuur repareert en letterlijk duizenden versterkers en spelers onder handen heeft gehad), en de Silmic elco's horen er zo niet uit te zien.
Of het kwaad kan is een tweede, het zou volgens hem een gevolg van het fabrikage proces kunnen zijn geweest (SMD reflow oven waardoor de jasjes gekrompen zijn). Hij zou ze zelf in ieder geval vervangen maar snapt dat iemand die het zelf niet kan dit pas gaat doen als ie iets hoort. Dus ik zou het voorlopig als je er geen last van hebt zo maar laten.

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op mei 25, 2010, 09:37:02
Hij zou ze zelf in ieder geval vervangen maar snapt dat iemand die het zelf niet kan dit pas gaat doen als ie iets hoort.
Dan hebben we ook al een feestje met confetti en stinkbommetjes om dit te vieren. :devil:

CiteerDus ik zou het voorlopig als je er geen last van hebt zo maar laten.
::)
Ken Ishiwata kennende een self-inflicted shrink voor resonanties.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op mei 25, 2010, 09:57:27
Dan hebben we ook al een feestje met confetti en stinkbommetjes om dit te vieren. :devil:
Ken Ishiwata kennende een self-inflicted shrink voor resonanties.

Anton.
Anton,
je hebt wel een aparte manier van indirect communiceren  :D maar ik mag aannemen dat je ze zelf dus meteen had vervangen? Dat zou ik en die expert dus ook doen maar goed dat is aan de eigenaar zelf om te beslissen.

scrutinizer

:smile:

Indirect is minder beladen Kjelt en geeft iig mijzelf meer plezier bij het posten. ;)

Vwb de Elna Silmic's. Ik heb daar uit ervaring weinig tot geen problemen mee gehad en zou mezelf 'pas' zorgen maken bij het iets uitbollen van de kapjes of (wanneer je op zeker wilt gaan) er een desolderen en inspecteren op lek (neg).
Daarnaast staan ze over het algemeen in het signaalpad of als lokale ontkoppeling aan het IC. ;)

Anton.

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op mei 25, 2010, 10:12:22
Indirect is minder beladen Kjelt en geeft iig mijzelf meer plezier bij het posten. ;)
Uh ja kan ik mee eens zijn alleen komt de communicatie bij mij anders over dan door jou bedoeld (zie mijn eerste conclusie)  :D oftewel dat kan een neven effect ervan zijn  ;)

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op mei 25, 2010, 12:05:13
Uh ja kan ik mee eens zijn alleen komt de communicatie bij mij anders over dan door jou bedoeld (zie mijn eerste conclusie)  :D oftewel dat kan een neven effect ervan zijn  ;)
Ben ik me van bewust, Kjelt.
Maar wat voor de een niet duidelijk is, is voor de ander gesneden koek.
Maar dit geld ook over het algemeen voor het serieus posten, en op deze wijze heb ik er zelf 'tenminste' nog wat aan. :D

Edit: Daarnaast is het 'content' serieus en dat heeft m.i. het belang.
Wat iemand er in wil of kan lezen ............

;)

Anton.

sr7000

Iemand ervaring met de Ahp v2 zekeringen? Vandaag heb ik er twee in mijn eindversterker gezet, en dat gaf een aangename verbetering. Ik begrijp in dit topic dat de ahp v1 wat minder is dan die van hifi tuning enz. Maar weet iemand ook hoe de verbeterde ahp v2 in dit verhaal meekomt?

HTip

Citaat van: Kjelt op mei 25, 2010, 09:37:02
Nou even met een expert overlegd (iemand die al meer dan 10 jaar av apparatuur repareert en letterlijk duizenden versterkers en spelers onder handen heeft gehad), en de Silmic elco's horen er zo niet uit te zien.
Of het kwaad kan is een tweede, het zou volgens hem een gevolg van het fabrikage proces kunnen zijn geweest (SMD reflow oven waardoor de jasjes gekrompen zijn). Hij zou ze zelf in ieder geval vervangen maar snapt dat iemand die het zelf niet kan dit pas gaat doen als ie iets hoort. Dus ik zou het voorlopig als je er geen last van hebt zo maar laten.
Bedankt voor het navragen. Ik gebruik de het analoge board niet veel, maar ik wil natuurlijk niet dat er iets kapot gaat. Ik zal eens in mijn DV9500 kijken hoe de elco's eruit zien.

Lijkt me best een kostbare reparatie... :unsure:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: sr7000 op mei 25, 2010, 23:45:18
Iemand ervaring met de Ahp v2 zekeringen? Vandaag heb ik er twee in mijn eindversterker gezet, en dat gaf een aangename verbetering. Ik begrijp in dit topic dat de ahp v1 wat minder is dan die van hifi tuning enz. Maar weet iemand ook hoe de verbeterde ahp v2 in dit verhaal meekomt?
Nog niet eerder gezien. De AHP-zekering (v1?) komt in de meeste testen er als de minste uit, dus ben benieuwd of de v2 een duidelijke verbetering is. De prijs (€10 per stuk) is zeker erg gunstig.
Showcase - Topic

scrutinizer

Citaat van: HTip op mei 26, 2010, 14:58:01
Bedankt voor het navragen. Ik gebruik de het analoge board niet veel, maar ik wil natuurlijk niet dat er iets kapot gaat. Ik zal eens in mijn DV9500 kijken hoe de elco's eruit zien.

Lijkt me best een kostbare reparatie... :unsure:

Lijkt mij een onnodige reparatie, Philip.
En de zekeringen - indien nodig - gewoon met de org. 383 Series - 300VAC Subminiatures vervangen.
Ik dol zo nu en dan wel maar de verstrekte informatie is serieus.

;)

Anton.

Snowmaster

Citaat van: sr7000 op mei 25, 2010, 23:45:18

Heb ik hier ergens geschreven dat ik hier de AHP 1 getest heb.....geloof van niet  ;)  

Maar de AHP 2 is anders dan de Hifi Tuning of Padis of Furutech.  Doordat hij van koper/goud is is hij iets terughoudender, maar kwalitatief is hij ook iets minder controlerend.  Voor heldere sets is de AHP zeker het proberen waard en natuurlijk is hij beter dan de standaard zekering.  
Als een set al helder van zichzelf is, kan een Hifi Tuning ultimate 3 iets te veel van het goede zijn door het zilver.
Deze zekering speelt wel met iets meer controle, dit kan dus ook ten koste gaan van een "bruine" stem of iets warme/wollige bas.

Probeer direct in het begin de beste richting te bepalen. Daarna heeft een zekering minimaal 3-6 uur nodig om zich te zetten, daarna nog wel 30 uur om op klank te komen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

sr7000

Bij mij hadden de ahp 2 in elk geval wel een positief effect tov de standaard glaszekeringen. Het geluid werd wat ruimtelijker en opener. Aan de andere kant werd het geluid ook iets warmer. Bij het hoog vindt ik dat niet erg, maar in het laag kan het mijn niet strak genoeg zijn  O0 Maar goed: ik heb nu ook nog redelijk warme interlinks tussen voor en eindversterker. Als ik daar zilveren in doe wordt het ook wel weer helderder. Oftewel leuke opties om mee te spelen en verder te finetunen.
Ik overweeg momenteel ook maar eens de andere zekeringen te bestellen om het eens uit te proberen.

Snowmaster

Neem dan één apparaat bv. kabeltuner of DVD speler. Waarde kun je rustig tijdelijk wisselen als verschil niet groter is dan 1 / 2 stops

HTip

Citaat van: scrutinizer op mei 26, 2010, 18:03:58
Lijkt mij een onnodige reparatie, Philip.
En de zekeringen - indien nodig - gewoon met de org. 383 Series - 300VAC Subminiatures vervangen.
Ik dol zo nu en dan wel maar de verstrekte informatie is serieus.

;)

Anton.

Bedankt Anton. Dollen vind ik helemaal niet erg, vaak erg leuk. Als het over zaken gaat waar ik geen verstand van heb, kan het wel eens zijn dat ik het serieus oppak :D
Showcase - Topic