Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

reactie verwijderd  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: peterrr op mei 15, 2010, 22:25:06

goed sorry voor het offtopic .....Snow ::)

grt Peterr

Voor mij is dit volledig ontopic. Dit zijn welkome aanvullingen !   

Rondprutsen in meterkasten of electrische circuits is niet zonder gevaar. Als iemand onvoldoende kennis van zaken heeft of te weinig bekwaamheid, moet je er gewoon vanaf blijven.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie

Citaat van: Snowmaster op mei 16, 2010, 13:40:22
Voor mij is dit volledig ontopic. Dit zijn welkome aanvullingen !   

Rondprutsen in meterkasten of electrische circuits is niet zonder gevaar. Als iemand onvoldoende kennis van zaken heeft of te weinig bekwaamheid, moet je er gewoon vanaf blijven.
Hier sluit ik me 100% bij aan.
JBL PRX Power!

scrutinizer

Waar we spreken over 'audio' waar zowel primaire en secundaire gezekerd is en in 98% van de 'serieuze' apparaten het chassis aan aarde ligt en deze vervolgens via eigen aardpen (zij het in paraplu patroon) aan 0.4 ohm verbonden is ..........

En wat is als iedereen de kap erop laat en keurig volgens specs de zekeringen vervangt het probleem t.o.v. het design waterkokertje op een RVS aanrecht. ::)

Er wordt hier op het forum mijns inziens wat te snel geroepen dat de ander er geen klote van begrijpt.
Anderzijds heb ik er persoonlijk geen moeite mee als iemand altijd tussen de lijntje, rigide zijn lev... hobby bedrijft.

Anton.

Ps. Ter info: Meerdere malen dat ik ondanks groot en klein bliksembeveiliging en nodige aardlekschakelaars in de omgeving Naardermeer d.m.v. blikseminslag van de hoofdkabel in de straat 'herstelbare' apparatuur heb opgehaald waar verder het vd gewoon in het PVC vastgesmolten zat...... En geloof me .... dat was geen huishoudelijke apparatuur.:-X
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Snowmaster

Citaat van: scrutinizer op mei 16, 2010, 20:42:36
Waar we spreken over 'audio' waar zowel primaire en secundaire gezekerd is en in 98% van de 'serieuze' apparaten het chassis aan aarde ligt en deze vervolgens via eigen aardpen (zij het in paraplu ) aan 0.4 ohm verbonden is ..........

En wat is als iedereen de kap erop laat en keurig volgens specs de zekeringen vervangt het probleem t.o.v. het design waterkokertje op een RVS aanrecht. ::)

Een beetje relativeren en de zaken in het grote geheel zien kan inderdaad geen kwaad.

In mijn huis zaten van oorsprong maar vijf groepen waarvan drie met aardlek.  Tsja, staat je kind op dat natte aanrecht met een Actionwaterkokertje thee te zetten  :-\.   Precies om deze reden hebben mijn beide dochters op hun slaapkamer een multistekkerblok met schakelaar en een rookmelder. s' Nachts en bij afwezigheid gaat alles uit.
Ondertussen is het aantal groepen flink uitgebreid en heeft alles aardlek. Eén groepje (ra,ra, welke  ;) ) ben ik spontaan vergeten  :D  

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op mei 16, 2010, 21:03:30
Een beetje relativeren en de zaken in het grote geheel zien kan inderdaad geen kwaad.

In mijn huis zaten van oorsprong maar vijf groepen waarvan drie met aardlek.  Tsja, staat je kind op dat natte aanrecht met een Actionwaterkokertje thee te zetten  :-\.   Precies om deze reden hebben mijn beide dochters op hun slaapkamer een multistekkerblok met schakelaar en een rookmelder. s' Nachts en bij afwezigheid gaat alles uit.
Ondertussen is het aantal groepen flink uitgebreid en heeft alles aardlek. Eén groepje (ra,ra, welke  ;) ) ben ik spontaan vergeten  :D  

Grappen maken doe ik niet met mijn gezin, alleen met audio-fanaten. ;)

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

dre73

Citeerben ik spontaan vergeten

zal de verzekering leuk vinden......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

Citaat van: dre73 op mei 16, 2010, 21:31:31
zal de verzekering leuk vinden......

Zo kun je beter zelf op de hoogte blijven van alle nieuwe voorschriften, Dre. En daarnaast vooral oppassen dat je door het veelvoudig wisselen van apparatuur niet onderverzekerd raakt.
Hun brengen je er niet van op de hoogte ....... en wanneer benodigd is dit een veel voorkomend verzekeringsprobleem. ;)

Anton.

dre73

Citeer. En daarnaast vooral oppassen dat je door het veelvoudig wisselen van apparatuur niet onderverzekerd raakt.

zat ik laatst ook al aan te denken...... ::)
ik moet maar eens :-X
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kjelt

Enigste wandcontactdoos die ik buiten de aardlek heb liggen is die van de vriezer in de garage. Aangezien ik al twee keer na de vakantie een plas water in de garage vond en meerdere kilo's dure ribeye en lamsracks heb kunnen weggooien. Reden, de aardleks vliegen er bij bliksem uit. Al door meerdere electriciens naar gekeken maar niemand kan de oorzaak vinden. Heb ik ook nog dure "bliksemongevoeligere" aardleks gekocht van 150 euro maar ook die vliegen er uit  :-X

scrutinizer

Wat een culinair verlies....... :(
Anderzijds kan dat plasje water dan weer voor die mensen die een andere studie genoten hebben en/of 'technische blinders' een probleempje vormen. :-\

Hoe (be)veilig(t) is je omgeving zonder (met minimale) neven effecten ::)

;)

Anton.

HTip

Ik heb geprobeerd om uit te vinden welk type zekering in de Marantz DV9600 zit. Nu denken Snowmaster en ik dat de zekering(en) onder dit kapje verborgen zit. De aan-/uitknop zit hier ook aan vast. Nu heb ik geprobeerd het kapje open te maken, maar deze zit vast.

Iemand een idee?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Snowmaster

Hoooo, ik "schrik" bijna van deze foto's.
Op de foto van je HT leek het een zekeringhouder met een kapje. Maar volgens mij zit hieraan een aan/uit knop vast.
Het is gewoon het aan/uit mechanisme. Als je dat openmaakt springt je straks nog een veertje tegemoet  :D
Ik zou ook niet gaan trekken met vaste componenten want dan kom je op een ander pad.
Ook het demonteren van voedingsprinten is zinloos, want aan de onderkant zit nooit een zekering. Deze zitten doorgaans op een makkelijk bereikbare plaats. Alleen de glazen zekeringen zijn een zwakkere factor en laten zich gemakkelijk vervangen door een beter exemplaar.  Als deze niet zichtbaar aanwezig zijn dan zou ik alles gewoon onaangeroerd laten.

Raphie

goede tip:  laten we het tweaken beperken tot hetgene dat "Plug & Pray" is.
meestal hebben dit soort blokjes lipjes die je openwipt. maar volgens mij zit hier ook géén zekering in.
JBL PRX Power!

HTip

Bedankt voor het meedenken. Ik had ook een beetje hetzelfde idee. Niet aankomen dus. Ik ga de schakelaar weer inbouwen en dan laat ik de DVD-speler voor wat het is. Geen mogelijkheden om de zekeringen te tweaken dus. Jammer.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Raphie

hou ook rekening, niet iedere verandering is een verbetering ;)

Stel nou dat Marantz morgen met een verhaal komt waarin zij hun zekeringen speciaal geselecteerd hebben op klankmatige eigenschappen, zou je dan nog steeds de drang hebben om dit te veranderen?

JBL PRX Power!

peterrr

De gegevens die erop staan zijn "waarden" die geschakeld mogen worden. dus bij 230V  maximaal 5 ampère

Met de merkjes voor welk land/werelddeel ( elke heeft zijn eigen voorschriften).
Zoals bij die andere staat Max 4 ampère bij 128V

Bij Marantz zitten de zekeringen vaak Of achterop ( een soort rondje waar met een muntje/schroevendraaier in een gleufje moet) of een klein zwart rechthoekig doosje op de print die je rechtstandig omhoog moet trekken, waarbij de houder op de print achterblijft

grt Peterr

Citaat van: HTip op mei 23, 2010, 10:20:33
Ik heb geprobeerd om uit te vinden welk type zekering in de Marantz DV9600 zit. Nu denken Snowmaster en ik dat de zekering(en) onder dit kapje verborgen zit. De aan-/uitknop zit hier ook aan vast. Nu heb ik geprobeerd het kapje open te maken, maar deze zit vast.

Iemand een idee?
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

HTip

Citaat van: Raphie op mei 23, 2010, 12:20:26

Stel nou dat Marantz morgen met een verhaal komt waarin zij hun zekeringen speciaal geselecteerd hebben op klankmatige eigenschappen, zou je dan nog steeds de drang hebben om dit te veranderen?
Heb je ook weer gelijk in. Het is ook niet de drang om te veranderen, maar meer experimenteren of het nóg beter kan. Net zoals een andere kabel of andere tweak.

Citaat van: peterrr op mei 23, 2010, 12:23:30
De gegevens die erop staan zijn "waarden" die geschakeld mogen worden. dus bij 230V  maximaal 5 ampère

Met de merkjes voor welk land/werelddeel ( elke heeft zijn eigen voorschriften).
Zoals bij die andere staat Max 4 ampère bij 128V

Bij Marantz zitten de zekeringen vaak Of achterop ( een soort rondje waar met een muntje/schroevendraaier in een gleufje moet) of een klein zwart rechthoekig doosje op de print die je rechtstandig omhoog moet trekken, waarbij de houder op de print achterblijft

grt Peterr

In mijn eigen topic heb ik nog meer foto's van de printplaten in de DV9600 staan. Daarop is te zien dat er veel zekeringen op de voedingsprint zitten (6 stuks zelfs), maar dat dat geen van alle makkelijk vervangbare zekeringen zijn.

Het voedingsbord met details

De bruine ronde componenten zijn de zekeringen in de waarden 3xT500mA, 1xT250mA, 1xT3,15A en 1xT2,5A. Op de volgende foto zijn ze beter te zien.

En omdat ik toen toch bezig was ook nog de andere printplaten (voor zover ik ze makkelijk kon zien)
Het analoge audioboard

De printplaat achter de aan-/uitknop maar dan gemonteerd. Deze heb ik dus eruit gehaald en apart gefotografeerd.

De hoofdtelefoonaansluiting

Verder dus geen zekering te vinden.

Trouwens op het deksel staat 4A/128A250V~. Betekent dit dan toch 4A bij 128V?
Showcase - Topic

Kjelt

Maak eens closeup foto's van die elco's op het audioboard, zit hun "bruine" jasje naar beneden dan is die plaats veel te warm geworden en dienen de elco's pronto vervangen te worden. Ze zouden er uit moeten zien als op de laatste foto, dus het bruine jasje helemaal eroverheen getrokken.
Staat je apparaat wel vrij genoeg in de kast of rack?

HTip

Citaat van: Kjelt op mei 23, 2010, 13:55:54
Maak eens closeup foto's van die elco's op het audioboard, zit hun "bruine" jasje naar beneden dan is die plaats veel te warm geworden en dienen de elco's pronto vervangen te worden. Ze zouden er uit moeten zien als op de laatste foto, dus het bruine jasje helemaal eroverheen getrokken.
De speler staat volledig vrij in een rack op een aparte etage.

Ik zal straks als ik de schakelaar weer inbouw een detailopname maken. Hoop niet dat je gelijk hebt ;)
Showcase - Topic

Raphie

Maak eens closeup foto's van die elco's op het audioboard, zit hun "bruine" jasje naar beneden dan is die plaats veel te warm geworden en dienen de elco's pronto vervangen te worden.
Dat is toch het beruchte inspelen?  :D
JBL PRX Power!

Snowmaster

Maak hem niet gek....
Volgens mij hoort dit zo te zijn want ze hebben het allemaal. Aan de onderkant is nl. ook geen folie aanwezig en ze zijn vast niet gekrompen of gewassen in Dreft.

Snowmaster

Citaat van: Raphie op mei 23, 2010, 12:20:26

Juist.   

De zwakheid zit ook voornamelijk in glazen exemplaren doordat deze slechter gedempt zijn, meer weerstand hebben etc.
Een vervanging is ook niet altijd een verbetering. Gelukkig zijn de meeste audiofiele exemplaren wel beter dan de standaard zekering en boek je daarmee meestal winst.
Bij sommige apparaten (NAIM?) werkt het bv. niet.

peterrr

Quote HTip :Trouwens op het deksel staat 4A/128A250V~. Betekent dit dan toch 4A bij 128V?

Nee, nu je het zegt ik zag die A niet, dat betekend tussen 128v en 250V da`s de schakelspanning waar dat ding voor gebouwd is.( marge)
Dan hoeven ze voor B.v de Amerikanen niet een speciale te laten maken en testen op 110V.
Dan is de marge 128V bij de "inschakel spanning" die altijd hoger is op het moment dat je een apparaat aanzet.

Maar het zijn Idd vreemde zekeringen, ik had deze nog niet in Marantz gezien.
Zal ongetwijfeld te maken hebben dat ze dan liever een "print "verwisselen als hij stuk gaat.
Omdat dan er meer stuk gaat op dat deel van de print als hij eenmaal gaat...

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Kjelt

Citaat van: Snowmaster op mei 23, 2010, 15:24:13
Maak hem niet gek....
Volgens mij hoort dit zo te zijn want ze hebben het allemaal. Aan de onderkant is nl. ook geen folie aanwezig en ze zijn vast niet gekrompen of gewassen in Dreft.
De hele kleine elco's in het midden hebben dit niet, wellicht ander merk, ik heb dit nog nooit gezien overigens, wellicth een heel speciaal soort audio elco. Interessant om te vergelijken met een andere 9600.