Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op november 22, 2009, 13:06:56
Ik vind het poetsen van die zekering ook niet fijn dus heb ik SilClear aangeschaft. Daarmee ga je probleem van oxidatie tegen en kan je jaren (volgens de advertentie) onderhoudsvrij genieten.
Ik heb zojuist (eindelijk) je review gelezen mbt dat goedje ;). Ben waarschijnlijk nog even sceptisch als dat jij was in het begin, dus het moet even bezinken :)
Hoeveel uren ben je in totaal kwijt geweest om alle contacten te behandelen?

Citaat van: HTip op november 22, 2009, 13:06:56
Succes met je laatste tentamen.
Bedankt! Ga wederom mijn best doen 8)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Het oxideren van zilver kan geen kwaad aangezien zilveroxide uitstekend geleidt.
Poetsen hoeft dus niet. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

filmkelder

Net met interesse dit draadje gelezen.
Heb vorige week mijn AHP er even uitgehad ivm werkzaamheden, maar deze zag er nog net zo uit als 3 jaar geleden toe ik de module in de groepenkast heb bijgeplaatst.
Géén oxidatie geconstateerd! Ik poets dus ook niet.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Staaled

Citaat van: Erik van Voorst op november 21, 2009, 21:42:39

Foto:...kijk eens hoe dun de vlakjes van de schroefverbinding naar de houders zijn....hier laten ze echt veel liggen.... ;)
Zou het echt uitmaken vraag ik me af.
Hoe dun is het zekeringdraadje wel niet?

Of de interne zekeringen van apparatuur? ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Citaat van: Hipster op november 22, 2009, 14:13:43
Het oxideren van zilver kan geen kwaad aangezien zilveroxide uitstekend geleidt.
Poetsen hoeft dus niet. :thumbs-up:
Grappig dat Kemp Electronics op hun site juist wel adviseert om regelmatig te poetsen bij de CFC-module... (enkele keren per jaar).
(=> voor mij dus een reden om tot nu toe voor HMS te gaan, maar de grote investering is nog niet gemaakt)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

peterrr

Ook ik moet bekennen dat ik veel tweaks geprobeerd heb, maar het verschil tussen zekeringen.
in dit geval AHP, geen enkel verschil heb kunnen waarnemen. ( in versterker en cd speler)
Sommige andere tweaks weer wel. ( geen opsomming tegen topic vervuiling ;))

Maar goed interessant topic van "snow" ik lees rustig mee...
Succes .

groet Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Staaled

Citaat van: Jean Sibelius op november 22, 2009, 14:32:35
Grappig dat Kemp Electronics op hun site juist wel adviseert om regelmatig te poetsen bij de CFC-module... (enkele keren per jaar).
(=> voor mij dus een reden om tot nu toe voor HMS te gaan, maar de grote investering is nog niet gemaakt)
Merkwaardig, aangezien ook nog vermeld wordt dat Silclear de oxidatie tegengaat.
In Silclear zit.........zilver.

Staaled

Hier is de situatie:

6 groepen totaal

4 Neozed
2 Siemens/Kemp waarvan 1 voor de set ,1 voor de subs.
Set met Lapp 5x2,5mm²
Subs installatiedraad.

Platenspeler en 2de set zitten achter een Neozed ( kan niet anders)
De Neozed en de Neozed module zijn ook gevoelig voor Deoxit met name en Silclear.

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op november 22, 2009, 13:34:13
Ik heb zojuist (eindelijk) je review gelezen mbt dat goedje ;). Ben waarschijnlijk nog even sceptisch als dat jij was in het begin, dus het moet even bezinken :)
Hoeveel uren ben je in totaal kwijt geweest om alle contacten te behandelen?
De zekering was in 5 minuten gebeurd. Het moeilijkste was ervoor zorgen dat je niet met je vingers de pasta er weer vanaf haalde ;)

Ik ben in totaal voor 4 stroomstekkers en 20 banaanpluggen aan speakerkant en 14 banaanpluggen aan versterkerkant ca. 2 uur bezig geweest. Maar ik vond die investering het helemaal waard. Daarom volg ik nu ook de reis van Snowmaster, want zekeringen upgraden klinkt heel interessant en niet kostbaar :)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Hipster op november 22, 2009, 14:37:19
Merkwaardig, aangezien ook nog vermeld wordt dat Silclear de oxidatie tegengaat.
In Silclear zit.........zilver.
Snap ik ook niet, maar Kemp zal het niet voor niets vermelden ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: filmkelder op november 22, 2009, 14:21:27
Net met interesse dit draadje gelezen.
Heb vorige week mijn AHP er even uitgehad ivm werkzaamheden, maar deze zag er nog net zo uit als 3 jaar geleden toe ik de module in de groepenkast heb bijgeplaatst.
Géén oxidatie geconstateerd! Ik poets dus ook niet.
AHP zekering is verguld en dat is het voordeel, want dat oxideert niet. De geleiding met zilver is daarentegen weer beter ;)
Showcase - Topic

HTip

Misschien een beetje offtopic, maar ik heb net mijn set opnieuw afgesteld, omdat ik het vermoeden had dat het wat ontregeld was door de behandeling van o.a. de zekering met SilClear. Het vermoeden was juist, want ik heb het volume van alle speakers met ca. 8dB :o moeten verlagen. Dat duidt er volgens mij op dat er door de SilClear minder verlies aan vermogen optreedt, maar ik kan het verkeerd hebben :unsure:
Showcase - Topic

Snowmaster

Citaat van: HTip op november 22, 2009, 17:30:40
Daarom volg ik nu ook de reis van Snowmaster, want zekeringen upgraden klinkt heel interessant en niet kostbaar :)

Tsja, op dit moment is Snowmaster niet zo heel gelukkig. Hij zit nog niet helemaal op zijn oude niveau en vraagt zich af waar het nu verkeerd gaat. Stelregel één : vervang 1 ding tegelijkertijd en heb geduld voor je de volgende stap maakt !
Wat deed ik ?  De grootste condensator in mijn decoder laten vervangen, een andere zekering (Furutech) en een zekeringhouder plaatsen in de Pioneer.  Dat zijn drie dingen !  
Bij het vorige scherm en decoder leverde dit direct meerwaarde, maar nu levert het een iets minder gedetailleerd en minder fris beeld op bij TV kijken.  Meestal zie ik wel een lichtpunt na een aantal speeluren, maar nu ?  :-\.  Oorzaak ? Nog geen idee.
Een ander forumlid heeft zijn zekering ook een paar uur omgedraaid afgelopen dagen en daarna weer teruggezet. Die is ook dezelfde kwaliteit in zijn beeld kwijt en dit is ook na 2 dagen nog niet terug.
Als ik het niet zag, zou ik dit zelf niet geloven. Hoe kan zoiets nu?  

Ondertussen ben ik weer een paar uur verder, het is nu 0.18 uur :
De zorgen beginnen langzaam te verdwijnen en ik zie nu een diepte die ik nog niet eerder heb gezien, detail keert terug.
Het verloopt met twee stappen vooruit en één terug naarmate er meer uren verstrijken.    
Ik kan mij ook bij DVD en indertijd bij de decoder herinneren dat het inspelen van de Padis/Furutech zekering moeizaam verliep. Ook toen was er aanvankelijk sprake van teruggang. Er zijn andere zekeringen die vanaf het begin direct verbeteren zoals Hifi-Tuning.  Ondertussen kan ik vocht op de onderkant van de oogleden, verkleuring in de huid en secondenwijzers e.d. weer zien bij goede uitzendingen.

Hoe is het geluid na het plaatsen van de Black Gate in de decoder ?:  
Tsja, wat moet ik zeggen als je bij reclames moet dimmen en de subwoofer de woonkamer soms onveilig maakt?
De Analysis Plus Oval aan de decoder wordt nog beter benut en het signaal is duidelijk vooruit gegaan in dynamiek, natuurlijkheid en detail. TV kijken in PLII is weer een stukje dichterbij DD5.1 gekomen.

Het gaat nu echt de goede kant op, gezien de "forse" ingreep.  Nu moet de ontwikkeling alleen nog stabiel blijven,
want de volgende stap moet weer gezet worden  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

advr

Black Gates zijn pas na 100 uur op stoom, dat gebeurt dan ook ineens alsof een schakelaar wordt overgehaald ;D
geduld zou ik zeggen. 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Summer

Ik heb de twee zekeringen in mij Denon PMA-1500R welke ik als eindversterker gebruik vervangen door de vergulde (type 2) versies van Hifi-Tuning.

Resultaat: veel opener geluid zonder negatieve invloeden tot dusver (na 50 uur)
Het effect is bij mij zelfs groter als dat de zoektocht naar een goede interlink opleverde!

Snowmaster

Citaat van: Summer op november 26, 2009, 19:51:00
Ik heb de twee zekeringen in mij Denon PMA-1500R welke ik als eindversterker gebruik vervangen door de vergulde (type 2) versies van Hifi-Tuning.

Resultaat: veel opener geluid zonder negatieve invloeden tot dusver (na 50 uur)
Het effect is bij mij zelfs groter als dat de zoektocht naar een goede interlink opleverde!

De meesten onderschatten deze tweak. Verbeteren voor zo weinig geld lukt niet in audioland.
Waarom heb je de CD of DVD speler niet gedaan?
Waarom heb je de Hifi tuning ultimate type 3 niet geprobeerd?  
Deze is helaas weinig bekend in Nederland, maar net iets beter dan de 2 volgens de meeste gebruikers.
De Padis/Furutech kan dit nog ietsje te overtreffen, maar moet wel bij je set passen.

Hier draaien 4 bekende merken nu hun uurtjes.  Merk 1 (AHP) is afgevallen, maar dit is ook de goedkoopste en daarom kan ik ze niets verwijten.

Als iemand iets wil proberen, heb ik hier AHP zekeringen liggen in diverse waardes.
Voor 3,- stuur ik er eentje op. Komen er alleen nog de postzegelkosten bij.
Op deze manier kun je voor € 3,50 proberen of je set erop reageert en het iets voor je is.  

Voor de meterkast heb ik hier nog 2 AHP zekeringen liggen : een nieuwe en een ingespeelde voor € 10,- p.st. incl. verzenden.  
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HTip

Klinkt allemaal erg goed dat zo'n kleine tweak zo'n resultaat kan opleveren. Hoe kan ik weten welke zekering (type, amperage, snelheid) ik nodig heb voor bijv. mijn Marantz SR9600 en DV9600 zonder het apparaat open te maken?
Showcase - Topic

Snowmaster

Citaat van: HTip op november 27, 2009, 12:50:16
Klinkt allemaal erg goed dat zo'n kleine tweak zo'n resultaat kan opleveren. Hoe kan ik weten welke zekering (type, amperage, snelheid) ik nodig heb voor bijv. mijn Marantz SR9600 en DV9600 zonder het apparaat open te maken?

Die receiver kon wel eens een dure jongen worden......zitten er vast veel in....stuk of 8 schat ik.... :P.
Voor mensen die willen experimenteren is het verstandig om met een speler of TV decoder te starten.
Een decoder heeft meestal maar twee schroefjes dus binnen 3 minuten heb je iets verwisseld.

Een DV9600 zal 1,6 A traag of een stop hoger hebben.  Het komt ook niet zo heel precies.
AHP zekeringen dienen sowieso 1 stop hoger geplaatst te worden omdat zij iets te gevoelig zijn en bij inschakelen dan de geest kunnen geven door de piekstroom.

Jullie moeten de verwachtingen ook niet te hoog hebben, want een gebruikt AHP-tje van mij kost maar € 3,50 incl. verzenden.  Als dat bevalt kun je diezelfde verbetering nog een keer maken door Hifi Tuning Ultimate 3 te bestellen.
Die kost ook direct flink meer. Als je het dan helemaal goed wilt doen bestel je een Padis/Furutech erbij en ga je kijken wat voor jouw installatie het meest geschikt is. 
In een HT ruimte kan het zeker merkbaar zijn als je hoofdzekering meterkast, zekering DVD speler en zekering van de Beamer vervangt.  Ik wist het wel.......schroeven met die handel  ;)

Summer

Citaat van: Snowmaster op november 26, 2009, 21:54:58
Waarom heb je de CD of DVD speler niet gedaan?
Waarom heb je de Hifi tuning ultimate type 3 niet geprobeerd?

@ Snowmaster,

De ultimate 2 omdat ik bij de vaste audiowinkel het verschil heb kunnen testen tussen AHP/Hifi-Tuning/standaard. De Hifi-Tuning Ultimate 2 bleek erg te bevallen.

Ik had het idee dat ik iets van scherpte merkte in de eindversterker en had het gevoel (vraag me niet hoe) dit te kunnen verhelpen met een Hifi-Tuning zekering. Dit bleek inderdaad de oplossing te zijn. Altijd fijn als je je iets bedenkt en het blijkt nog te werken ook :) zeker als je je bedenkt dat ik totaal geen ervaring had met audiofiele zekeringen. De CD, DVD en BRD speler zal ik ook nog eens proberen te upgraden met een zekering, hoop op dezelfde positieve resultaten.

Ik heb al vele tweaks geprobeerd. Heb al meegemaakt dat dure, te beredeneren, tweaks niets uithaalden en eenvoudige tweaks die ik zelf niet kan verklaren (zoals de zekeringen) dan weer wel duidelijk verbetering laten horen. Maar goed gewoon blij zijn met het resultaat denk ik dan maar.

@ HTip

Je zal je apparaat inderdaad even open moeten maken, is toch zo gebeurd! ps. in mijn Marantz DV7600 zit een 2A Traag dus in jouw DV9600 zal wel meer zitten dan 1,6A

Snowmaster

Citaat van: Summer op november 27, 2009, 17:06:59
De CD, DVD en BRD speler zal ik ook nog eens proberen te upgraden met een zekering, hoop op dezelfde positieve resultaten.

Wat denk je zelf ?  ;).

In de Denon receiver zit een zekering voor de voeding en nog één apart voor elke eindtrap en één voor het videoboard.
Had jij niet nog een zekering voor de voeding zitten of heb je twee voedingen?

Snowmaster

Ondertussen kon ik het niet laten om een paar dagen gelden ook de nieuwe zekering van De Groef in mijn meterkast te pluggen.  De Hifi Tuning eruit en De Groef erin nadat ik eerst snel gekeken heb naar een eerste indruk voor de goede richting.

Nu heb ik al wel iets meegemaakt....maar opnieuw was ik verbaasd over "inspelen".  Zowel het beeld als het geluid zat in een echte schommelbeweging met de kwaliteit. Soms booming en dynamisch, dan weer vlak, dun en minder scherp.

De Groef heeft nu nog onvoldoende uren maar toch kon ik vanavond een vergelijk met de Hifituning niet laten.
Zekering erin en eruit.......het verschil was hoor en zichtbaar.
Nog nooit heeft mijn jongste dochter van elf gereageerd...."Papa, ik hoor de stemmen nu minder goed, klopt dat?"
"Ja, meid je hoort dat heel goed".  Ik wissel nog wel eens een kabeltje en pruts er wat af. Ze zijn er aan gewend en reageren nooit, maar het verschil in geluid was erg duidelijk. Niet direct beter of slechter maar een heel ander karakter.
Met een netsnoer heb ik zo'n verschil nog niet vaak gehoord.

De zekering met het beste beeld had helaas nog niet een overtuigend geluid. De Groef zekering klonk anders, maar nog niet beter.   Dus hij zit er weer in en gaat meer uren maken.  

advr

Welke de Groef zekering is het precies, heb je een link? ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HTip

Citaat van: advr op november 28, 2009, 09:17:41
Welke de Groef zekering is het precies, heb je een link? ;D
Ik denk dat Snowmaster de vlakdraadzekering heeft geprobeerd. Ik ben erg benieuwd of het een verbetering gaat zijn, want die staat ook bij mij op het verlanglijstje voor de Siemens CFC :music:

Showcase - Topic

advr

ok, ik heb nog een oude versie erin zitten, zal die ook eens proberen. :sleepy:

Snowmaster

Citaat van: HTip op november 28, 2009, 09:33:30
Ik denk dat Snowmaster de vlakdraadzekering heeft geprobeerd. Ik ben erg benieuwd of het een verbetering gaat zijn, want die staat ook bij mij op het verlanglijstje voor de Siemens CFC :music:

Inderdaad.  De Groef heeft maar één eigen zekering.
Die hebben ze speciaal laten ontwikkelen omdat zij vonden dat het beter kon dan de AHP kwaliteit.
Ik zei ook al :  Niets mis met AHP voor die prijs, maar dit merk valt wel af  ;).

Gek hè, dat niemand wat AHPtjes van mij wil proberen  :P  

Ondertussen herken ik eigenschappen van zekeringen en kan mij vinden in een technische test die ik tegenkwam op een Duitse website.  Daar heeft een professioneel calibratiebedrijf de invloed van zekeringen getest op de apparaten.
Ze hebben o.a. de standaard glaszekering genomen, een keramische, AHP, Hifi Tuning en Padis Furutech  
Ze hebben gekeken naar invloed van diverse waardes, weerstand, impedantie, de optimale richting van de zekering en nog wat meer. Het was puur technisch en ik moest er flink voor zitten om het te snappen.

Maar ik snap nu hoe het kan dat je beeld steeds "feller" en geluid harder kan worden door wijzigingen in de stroomaanvoer.
Dit zijn maar minieme verschillen, waarbij het geluid 1 tot 2db's verschilt en het beeld koeler of juist kleurrijker oogt.    
Mensen die roepen dat 220 volt gewoon 220 volt is, laat ik nu in hun waarde want de technische werkelijkheid is dus ook meetbaar zo blijkt uit dit document. Belangrijk is voor een zekering : lage weerstand en behoudt van rust/stabiliteit.
Het leuke is dat de zekeringen die nu overblijven ook het beste uit de test komen.  
De vlakdraad van De Groef is dus een vreemde eend in de bijt. Hij heeft in ieder geval erg veel rust maar lijkt meer weerstand te hebben (bij audio) en ik denk dat dit nog kan verbeteren. Daarom gun ik hem ook nog meer tijd.

Tot slot draai ik de zekering(en) in de meterkast nog een keer om voor een proef op de som.
Het vervelende van omdraaien is, dat het vaak eerst weer slechter wordt. Je moet je scherm en je set dus heel goed kennen om dan nog te kunnen oordelen.

Vorig weekend heeft alles de nodige uurtjes inspanning en 400 km rijden gekost, maar dit is het nu al meer dan waard.
De Black Gate doet het ook erg goed en bewegingsonscherpte is voor mij nu echt bijna vreemd, zelfs bij de snelste camerazwenks. Veel mensen zoeken dit probleem bij hun Pio, maar het zit hem vaak deels in de stroomaanvoer.
De electronica kan dan gewoon sneller reageren.  

Als ik klaar ben met de zekeringen heb ik nog een nieuwe review in de pijplijn :  De Hifi Tuning HT2 Demagnetizer.
Natuurlijk is ook dit apparaat weer vergeleken met een paar soortgenootjes zoals de Acoustic Revive, de Furutech en de Bedini.  Liefhebbers kunnen dan ook eens proberen om het strooilicht te verminderen door de rand van hun CD of DVD  
te zwarten. Hiervoor heb ik een makkelijk truukje zodat het niet mis kan gaan. Er zijn dus nog tweaks genoeg  :P.

De demagnitizers zijn geleverd door twee forumsponsors : W &W Audio en Hifi Supply.
Daarom langs deze weg : Karel en Peter bedankt voor jullie snelle en meer dan goede service ! Helemaal TOP !  
Peter weet ondertussen mijn keuze omdat hij de betaling binnen heeft. (Oooh....ben jij van dat draadje  :D....yep  ;) )