Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

TER INLEIDING :

Al enkele jaren vervang ik in mijn componenten en soms in een andere set de standaard glaszekering door audiofiele exemplaren.

Op dit moment ben ik opnieuw aan het testen met nieuwere exemplaren. Elders op dit forum was ik al bezig uitgebreid verslag te doen van mijn bevindingen en daarom "knip en plak" ik een aantal posts van elders naar deze topic.

Vaak lopen dit soort topics uit de hand omdat de discussie niet constructief blijft. Deze topic is slechts een post van mijn bevindingen en ik hoop daarom dat dit wordt gerespecteerd. Alle vragen en reacties blijven natuurlijk welkom  :thumbs-up:.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Kopie 1 van elders :

Vandaag is de eerste zekering voor mijn Pio binnengekomen en ik zag dat ook de Groef een nieuwe zekering heeft voor de Klangmodule.  Die oude AHP2 was door mij al vervangen door een betere van Hifi Tuning.  Of de nieuwe zekering van de Groef beter is dan mijn huidige weet ik niet, maar ik twijfel daar wel aan.
Stap voor stap ga ik mijn set nu doorlopen om te horen en zien of er verschil is door het omdraaien van de audiofiele zekeringen.

Vanavond ben ik begonnen met omdraaien van de hoofdzekering in de meterkast. Daarna alles aangedaan en gewoon lekker TV kijken. Het karakter van beeld en geluid is na 90 minuten al duidelijk veranderd.  Omdat ik weet dat dingen soms tijdelijk zijn, doe ik nog geen uitspraken over beter/slechter.  Ik was bang dat de richting moeilijk te horen zou zijn doordat de hoofdzekering al ingespeeld was. Maar ik geloof dat het helemaal niet zo'n probleem is, blijkbaar zat hij verkeerd want het wordt op dit moment nog steeds beter na een aanvankelijk ingetogen begin.
Altijd fijn zo'n goede start.....

Kopie 2 van elders :

Furutech heeft geen "eigen" zekeringen. Zij hebben in Duitsland een produkt samen met Padis voor €20,-. Ditzelfde produkt wordt in Nederland onder de naam Furutech verkocht voor €48,- en nu verlaagd naar €40,-. Furutech Nederland zegt dat het voor de meerprijs cryogeen behandeld is.  Tsja.. .
Voor de meterkast heeft Furutech/Padis (nog) geen zekering in het grote formaat.

Een zekering in je apparaat vervangen stelt eigenlijk niets voor. Iedereen kan dit, maar het druist vaak in tegen je gevoel en een beetje vertrouwen moet je wel hebben. Als je gewoon goed oplet, kan het ook niet verkeerd gaan bij een "echte HT-er"  .

Als ik mag adviseren :

1. Start in de meterkast met Siemens of AHP klangmodule omdat daar de beste zekeringen voor zijn.
2. Bepaal bij deze zekering eerst de beste stroomrichting
3. Vervang vervolgens een zekering van CD, DVD of decoder.  
   Meestal hebben deze apparaten een glaszekering van 1.6 A traag. Een vervangend exemplaar van Hifi Tuning 3 (!)
   of Furutech /Padis kost ca. € 20,-.  Beide zekeringen kennen een iets ander karakter.
   De Furutech/Padis (rodium) is ietsje koeler en gecontroleerder. De Hifi Tuning 3 (zilver) is net als Furutech/Padis ook    
   duidelijk beter dan AHP (goud) , maar iets warmer in beeld en geluid dan de Furutech/Padis.
   Ik neig zelf naar Furutech/Padis als de zekering met meeste controle, maar het zal waarschijnlijk ook van de set
   afhangen. AHP is beter dan een standaard glaszekering maar komt in dit vergelijk duidelijk niet mee.

Bij een bronspeler hoor en zie je meestal het makkelijkst de vooruitgang. Gun de nieuwe zekering een paar uurtjes inspeeltijd.
Voor twijfelaars :  bestel alsjeblieft zo'n zekering, het kost je slechts € 20,- en je zult mij gaan snappen.
Als je twee apparaten met een "1.6A traag" hebt, dan zou ik een Hifi Tuning 3 en een Furutech/Padis bestellen.
Je kunt dan mooi kijken welke het best in je set past. Vergeet niet ook de juiste richting te bepalen.
Let niet op het geld , want voor dit geld bestaat er echt geen vergelijkbare verbetering.

De radio staat nu weer een uurtje aan en de richting is duidelijk herkenbaar van de zekering in de Klangmodule.
Ik weet het nu zeker : hij zat verkeerd om !  
Dit betekent dat ik nu ga beginnen aan de volgende stap :  of richting bepalen van zekering in de decoder of het plaatsen van de Furutech/Padis in de KRP 500.  Het vervangen van de zekering in de KRP500 is alleen stap één, maar het bepalen van de juiste richting in het scherm, is een hele andere . Met een beetje pech moet hij 3x van de muur en 3 x open.  

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Staaled

Gek genoeg is de nul in klankmodule ook richtingsgevoelig, naar mijn ervaring. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Snowmaster

Citaat van: Hipster op november 20, 2009, 14:24:13
Gek genoeg is de nul in klankmodule ook richtingsgevoelig, naar mijn ervaring. ;)

Hoe bedoel je?  Heb je de klangmodule op de kop geprobeerd of andersom aangesloten?

Ik kan de nulgeleider niet omdraaien omdat hij zit vastgeschroeft.

advr

dit ga ik even volgen. ;D

overal zitten bij mij de AHP zekeringen in, ook in de AHP klankmodule. :baaa: :baaa:

Ik zal eens wat gaan bestellen. :xmas:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Staaled

Citaat van: Snowmaster op november 20, 2009, 14:30:59
Hoe bedoel je?  Heb je de klangmodule op de kop geprobeerd of andersom aangesloten?

Ik kan de nulgeleider niet omdraaien omdat hij zit vastgeschroeft.

Eén kant zit de zekering andere zit een staafje oid.

Bedoel het staafje.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Snowmaster

Citaat van: Hipster op november 20, 2009, 19:21:58
Eén kant zit de zekering andere zit een staafje oid.

Bedoel het staafje.

Dat staafje zit bij mij vastgeschroefd. Ik kan hem waarschijnlijk alleen verwijderen door de Klangmodule te demonteren.
Kun jij hem er gewoon uit halen?  Wat gebeurt er als je hem omdraait? Of was het een grap ? :sigh:

De Hifi-Tuning zekering in de meterkast is richtingsgevoelig.  Beste resultaat is bij mij als de zekering met tekst tegen de stroom in wordt geplaatst.  Let wel : ik weet niet of de zekeringen consequent geproduceerd worden en of dit altijd opgaat.
De Furutech/Padis heb ik in de DVD speler omgedraaid, maar hierin was nauwelijks verschil waarneembaar.
Er zat een marginaal klankkarakterverschil in, het leek ietsje dunner te worden. Daarom heb ik hem na twee uur teruggezet in de oude stand (= met de tekst mee).

Totaal zitten er 13 zekeringen in de set. Wordt dus nog leuk klusje  ;D.

Staaled

Citaat van: Snowmaster op november 20, 2009, 20:51:02
Dat staafje zit bij mij vastgeschroefd. Ik kan hem waarschijnlijk alleen verwijderen door de Klangmodule te demonteren.
Kun jij hem er gewoon uit halen?  Wat gebeurt er als je hem omdraait? Of was het een grap ? :sigh:

De Hifi-Tuning zekering in de meterkast is richtingsgevoelig.  Beste resultaat is bij mij als de zekering met tekst tegen de stroom in wordt geplaatst.  Let wel : ik weet niet of de zekeringen consequent geproduceerd worden en of dit altijd opgaat.
De Furutech/Padis heb ik in de DVD speler omgedraaid, maar hierin was nauwelijks verschil waarneembaar.
Er zat een marginaal klankkarakterverschil in, het leek ietsje dunner te worden. Daarom heb ik hem na twee uur teruggezet in de oude stand (= met de tekst mee).

Totaal zitten er 13 zekeringen in de set. Wordt dus nog leuk klusje  ;D.
Ah, dat wist ik niet.

Zeker niet.
Ik heb de Kemp versie.
Daar zit een verzilverd staafje op de nul.
Verwachtte er 0,nix van maar verschilde toch.

Staaled

Snowmaster

Ben nu een paar uur verder.  Overal liggen schroefjes en de voedingsprint is al lang uitgebouwd en de zekering losgesoldeerd maar hij is niet te verwijderen uit de houder  :devil:.  Nu moet ik eerst op zoek naar een alternatief. Ondertussen heb ik het hele internet afgezocht naar een zekeringhouder van 10A en bij voorkeur verguld, maar helemaal niets, nada.... :-\.  Terugplaatsen doe ik niet, dat is mijn eer te na.
Morgen maar 's bellen met De Groef. Vervang ik ook gelijk een paar condensatoren in de voeding van mijn decoder als ze die hebben liggen  :P.

HTip

Interessante discussie en omdat ik deze niet meer kan volgen in mijn eigen topic, ga ik hem natuurlijk hier volgen ;)

Ik heb ook de Siemens module en de nul is inderdaad een zwaar verzilverd koperen staafje. Maar nooit gedacht dat omdraaien daarvan ook nog verschil gaat uitmaken. Ga ik natuurlijk proberen, maar eerst het MP3/Lossless vergelijk, anders gooi ik alles door elkaar :D

Ben benieuwd naar je ervaring met de De Groef zekering...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Snowmaster

Citaat van: HTip op november 21, 2009, 08:43:48
Ben benieuwd naar je ervaring met de De Groef zekering...

Ho, ho, er komt geen De Groef zekering in mijn KRP 500 hoor.
Een Ferrari zet je toch ook niet op Volkswagenbanden  :D

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HTip

Citaat van: Snowmaster op november 21, 2009, 09:48:22

Ho, ho, er komt geen De Groef zekering in mijn KRP 500 hoor.
Een Ferrari zet je toch ook niet op Volkswagenbanden  :D
:D Ik bedoelde de AHP zekering ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Snowmaster

Citaat van: HTip op november 21, 2009, 10:26:14
:D Ik bedoelde de AHP zekering ;)

Nee, in de componenten wordt het geen AHP, dat is zeker.
De Groef is importeur van AHP en ze heeben wel een nieuwe hoofdzekering voor de meterkast. Het is een kleine zaak met goede service en de nodige ervaring met modificeren.
Helaas gaan ze pas om 11.00 open en ik zit hier nu al twee uur te wachten voordat ik tevergeefs naar Groningen rij voor een geschikte zekeringhouder.  

Over de verzilverde staafjes heb ik al meerdere goede geluiden gehoord.
Helaas heb ik hierover onvoldoende gebruikerservaringen kunnen verzamelen om te vermoeden het beter functioneert dan het koperen (messing?) pijpje van AHP.

Eerst ga ik stap voor stap zorgen dan ik van bron tot einde alles goed heb staan. Daarna is het uitzoeken van zekeringhouder misschien wel een leuke volgende stap.  

HTip

Showcase - Topic

advr

ik heb er nog de oude versie in zitten. die nieuwe ga ik ook eens proberen ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Snowmaster, toch ben ik niet zo onder de indruk van de AHP Klangmodule...het is eigenlijk een standaard El-Cheapo Siemens module (luttele euroos) voor standaard gebruik in de duitse meterkasten met veel "billig" plastic en een zeer klein dun contact oppervlak

AHP heeft de vlakken audiofiel verguld en de standaard zekeringen voorzien van een audiofiel  verguld kapje...en voila...business  :angel:

Dat dit in de praktijk de muziekliefhebber omturnt behoeft geen betoog mijn audiovriend was onvermurwbaar en ik moest en zou het voor hem monteren... ;D

Toegegeven alles beter dan die verdomde magneetschakelaars....maar een ouderwetse zekeringhouder met keramiek en flinke contactvlakken doen meer...

Daarnaast is er een beetje klunzig gewerkt met de zg. NUL module deze heeft namelijk ineens geen verend bevestigingstandje meer waardoor hij als onlosmakelijk geheel ineens gammel/uit balans op de Din-rail wordt geklemd....dus die NUL kun je beter meteen doorlussen...ipv die rare staafjes in allerlei uitvoeringen.. :-X

ik heb ze gemonteerd bij een vriend maar geef mij die ouderwetse maar...

Alle positieve gehoormatige reacties van gebruikers zijn  gebaseerd op hun eerder gebruik van magneetschakelaars....en nu naar Klangmodules  (nooit naar ouderwetse Diazed)

gewoon even een kritische noot.....dus geen aanval  ;)

Foto:...kijk eens hoe dun de vlakjes van de schroefverbinding naar de houders zijn....hier laten ze echt veel liggen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

HTip

Geldt dat ook voor de zilveren variant, Siemens CFC?
Showcase - Topic

audiolover

Ik heb de Siemens, moet hem echter nog monteren (luiheid maar nu méér tijd om naar muziek te luisteren). Als ik hem gemonteerd heb en iets meer weet over verbeteringen/veranderingen zal ik me melden!
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Jean Sibelius

Mooie discussie, mede omdat ik op korte termijn ga investeren in de stoppenkast voor mijn audiofiele groepen :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op november 22, 2009, 07:55:13
Mooie discussie, mede omdat ik op korte termijn ga investeren in de stoppenkast voor mijn audiofiele groepen :)
Heb je nog steeds de mogelijkheid om te kiezen tussen AHP en Siemens CFC? Ik vraag me nog steeds af welke van de 2 het beste is.

Kemp Elektronics zegt dat zilver beter is dan goud, maar heeft als nadeel de oxidatie.
Citeer
Wij krijgen bijna dagelijks de vraag wat het verschil is tussen onze Cylindric Fuse Cartridge en de AHP Klankmodule III. De verschillen zijn:
- De units zijn exact hetzelfde; alleen de CFC is verzilverd, de AHP is verguld. Zilver is de beste geleider, maar heeft als nadeel dat het oxideert. Goud heeft dit probleem niet. Regelmatig (een aantal keren per jaar) de zekering reinigen (met een zilverpoetsdoekje, of beter DeoxIT) is zeer aanbevolen. Door het toepassen van SilClear blijft de zekering vele jaren onderhoudsvrij, en klinkt de unit meteen ook nog een stuk beter.
- In de nuldoorgang zit bij de CFC een masief verzilverd staafje, i.p.v. een hol koperen buisje bij de AHP versie.
- Gratis reserve zekering.
- Meer dan de helft goedkoper!

Het hele artikel staat hier
Showcase - Topic

Snowmaster

Citaat van: Erik van Voorst op november 21, 2009, 21:42:39
Snowmaster, toch ben ik niet zo onder de indruk van de AHP Klangmodule...het is eigenlijk een standaard El-Cheapo Siemens module (luttele euroos) voor standaard gebruik in de duitse meterkasten met veel "billig" plastic en een zeer klein dun contact oppervlak

AHP heeft de vlakken audiofiel verguld en de standaard zekeringen voorzien van een audiofiel  verguld kapje...en voila...business  :angel:

Toegegeven alles beter dan die verdomde magneetschakelaars....maar een ouderwetse zekeringhouder met keramiek en flinke contactvlakken doen meer...

Daarnaast is er een beetje klunzig gewerkt met de zg. NUL module deze heeft namelijk ineens geen verend bevestigingstandje meer waardoor hij als onlosmakelijk geheel ineens gammel/uit balans op de Din-rail wordt geklemd....dus die NUL kun je beter meteen doorlussen...ipv die rare staafjes in allerlei uitvoeringen.. :-X

ik heb ze gemonteerd bij een vriend maar geef mij die ouderwetse maar...

Alle positieve gehoormatige reacties van gebruikers zijn  gebaseerd op hun eerder gebruik van magneetschakelaars....en nu naar Klangmodules  (nooit naar ouderwetse Diazed)

gewoon even een kritische noot.....dus geen aanval  ;)

Foto:...kijk eens hoe dun de vlakjes van de schroefverbinding naar de houders zijn....hier laten ze echt veel liggen.... ;)

Helemaal mee eens.  Maar....het is beter dan de standaardzekeringhouder.
Die nulmodule irriteer ik mij ook aan, maar schijnt verplicht te zijn voor NL. Hij is hierdoor onnodig duur.
Het is msschien wel aardig om eens uit te zoeken welke zekeringhouder het beste in elkaar steekt.
Zonder nulmodule kosten ze ook nog veel minder.

Ondertussen zit mijn Pioneer weer in elkaar met nieuwe zekering en vergulde zekeringhouder en is ook de decoder licht gemodificeerd.
Ben nu speeluren aan het maken, want de start was flink slechter. Het begon met een waziger beeld met minder details en diepte (het bekende werk). Ik maakte mij al lichtelijk zorgen gisteravond  :-X, maar ondertussen stijgt na 8 speeluren de beeldkwaliteit naar het oude niveau.

Ik ben nu ook in bezit van de nieuwste De Groef zekering voor de meterkast.
Deze plaats ik later op de dag, want ik heb een gouden stelregel : altijd maar één ding tegelijk verwisselen  :).
Trouwens :  ik verwacht niets van deze laatste toevoeging (ook dat kan  ;) )

Nu heb ik van alle merken bijna alle zekeringen in huis.....ik kan wel een winkel beginnen  :clapping:

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op november 22, 2009, 10:35:36
Heb je nog steeds de mogelijkheid om te kiezen tussen AHP en Siemens CFC? Ik vraag me nog steeds af welke van de 2 het beste is.

Kemp Elektronics zegt dat zilver beter is dan goud, maar heeft als nadeel de oxidatie.
Ik ken inderdaad deze vergelijking tussen AHP en Siemens CFC. Ik weet van mezelf dat ik niet elke 3 maanden de zekeringen ga poetsen dus ik heb in principe voor AHP gekozen.
Heb hier ondertussen 1 AHP klangmodule 3i liggen met zo'n nieuwe zekering met een optie op 7 extra modules.

De stoppenkast in mijn woonhuis is ondertussen klaar, dus is het wachten tot de 3 fase aansluiting door de netwerkbeheerder gerealiseerd is.
Maar zeer waarschijnlijk trekken we al eerder de grondkabel naar het bijgebouw en sluiten we alvast 1 fase aan (toch wel handig om alvast permanent stroom te hebben en niet constant met een verlengsnoer aan de gang te moeten) :)

De stoppenkast voor de audioruimte komt pas op het moment dat ik verder ga met het podium aan de voorzijde. Nog 1 weekje hard doorwerken en dan kan er een streep door voorlopig mijn laatste tentamen en de tuin en dan houd ik weer extra tijd over voor de HT-ruimte (de voortgang daar is momenteel bedroevend laag) :-[

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op november 22, 2009, 12:22:10
Ik ken inderdaad deze vergelijking tussen AHP en Siemens CFC. Ik weet van mezelf dat ik niet elke 3 maanden de zekeringen ga poetsen dus ik heb in principe voor AHP gekozen.
Heb hier ondertussen 1 AHP klangmodule 3i liggen met zo'n nieuwe zekering met een optie op 7 extra modules.

De stoppenkast in mijn woonhuis is ondertussen klaar, dus is het wachten tot de 3 fase aansluiting door de netwerkbeheerder gerealiseerd is.
Maar zeer waarschijnlijk trekken we al eerder de grondkabel naar het bijgebouw en sluiten we alvast 1 fase aan (toch wel handig om alvast permanent stroom te hebben en niet constant met een verlengsnoer aan de gang te moeten) :)

De stoppenkast voor de audioruimte komt pas op het moment dat ik verder ga met het podium aan de voorzijde. Nog 1 weekje hard doorwerken en dan kan er een streep door voorlopig mijn laatste tentamen en de tuin en dan houd ik weer extra tijd over voor de HT-ruimte (de voortgang daar is momenteel bedroevend laag) :-[

Groeten, Jan

Ik vind het poetsen van die zekering ook niet fijn dus heb ik SilClear aangeschaft. Daarmee ga je probleem van oxidatie tegen en kan je jaren (volgens de advertentie) onderhoudsvrij genieten.

Succes met je laatste tentamen.
Showcase - Topic