large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

relax

Sorry voor de vervuiling, ik zal t even doen, ik had dit gedaan omdat het aansloot (in mijn mening) op large en small...
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

Staaled

Citaat van: Martin_M op augustus 13, 2003, 22:29:27
Eén ding is hier volgens mij niet besproken: plaatsbaarheid.

Vanavond toevallig the Lord of the Rings nog eens gekeken en daar viel het me op dat de lage tonen (brokstukken die naar beneden komen vallen e.d.) van alle kanten komen (wij hebben geen sub, het LFE-kanaal wordt door de 4 speakers (full) weergegeven).

In theorie zijn de lage tonen niet richtinggevoelig maar in de praktijk hoor ik dat toch vaak anders en vind ik de sub toch lokaliseerbaar.

Het lijkt mij dus verstandig een zo laag mogelijk cross-over te kiezen zodat de sub ook alleen het sub-laag te verduren krijgt.

Martin

Hi Martin.

Ik heb per willekeur jou "gequoot " om een punt naar voren te brengen,waar het lokalisatie van geluid betreft.
Bij mijn weten is het afstraalgedrag van een conus omnidirectioneel zolang de golflengte langer is dan de diameter van desbetreffende conus.
Een sub is dan dus nooit directioneel onder 80Hz.
Het geluid lijkt een richting te hebben door de harmonischen en hogere frequenties.

Patrick schreef al:
"Gezegd wordt dat het gemiddelde menselijke gehoor vanaf ongeveer 80Hz en lager geen of geen duidelijke richting meer kan geven aan het laag. Toch wordt uit het LOTR geluidsfragment duidelijk dat het laag ook waarneembaar is van verschillende kanten. Is het wel zo duidelijk of zijn het toch de hoger gelegen frequenties welke maken dat wij het laag uit die richting menen te horen 
Een ander goed en vergelijkend voorbeeld in deze is een scene uit The Patriot waarbij het naderende kanonnengeweld ver weg uit de linkersurround klinkt, langzaam komt het geluid dichter bij en neemt het toe in intesiviteit. Ookal staan de linkersurround en sub van elkaar verwijdert, toch hoor ik duidelijk het laag uit de linkersurround komen (en niet vanuit de richting van de sub). Ook in plain stereo-beeld ervaar ik hetzelfde resultaat. De harmonischen zijn, vermoedelijk toch erg bepalend voor de richting aan het geluid, meer dan de lage toon anzich, althans zo is mijn beleving."

Ik kan dit staven aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
Lyngdorf audio en zijn sat/sub systeem.
Systeem:

1 TDA 2200 digitale geintegreerde amp
1 SDA 2175 semi digitale amp
1 Loopwerk DVD/CD
2 sat speakers bijv Dali Ikon2
2 Lyngdorf w-210 subwoofers.

De TDA heeft een interne crossover waarmee hij de SDA bedient die de W-210's aandrijft.
Zelf drijft hij de Dali's aan.
Onderstaand een foto van de Ikon 2 met daarachter een W-210 sub.

Nu komt het. Typische crossover voor de combinatie is 4 a 500 Hz!!!!!

De subs zijn wel zo geconstrueerd dat ze dit bereik ook aankunnen.
Reguliere subs zijn hiervoor niet geschikt.

Lyngdorf komt hiermee weg door de faseveschillen te optimaliseren=minimaliseren.
Dit bereik je door cornerplacement van de subs en afstellingsmogelijkheden in de TDA.
Ik heb heb een demo,stereo weliswaar, op de VAD gehoord die zeer indrukwekkend was.

HT kan het echter ook.http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Michel_Fombellida

Mijn streven is nu om 2 Velodyne's te gebruiken op mijn TDA.
De hoeken noodzakelijk voor de W-210's ontbreken in mijn ruimte.
Crossover in mijn situatie is nader te bepalen maar ik heb minimaal 120 Hz in gedachten.
De Velodyne gaat tot 200.
TDA is aangeloten op een Pioneer AX-10i ,beide fronts dan.
AX-10i heeft dan geen crossover geactiveerd staan.
De rest ,center & surrounds, worden door AX-10i aangedreven.

Ik laat in dit topic mijn vorderingen weten.

Saludos.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

dmeerpa

Ik heb hier vanalles gelezen over large vs small. Momenteel staat bij mij alles op small.
Echter ik lees nergens wat ingeval je gebruik maakt van bi-amping.
Hier worden de lage tonen door de versterker afzonderlijk onder handen genomen. Heeft het dan zin, omdit alsnog aan de subwoofer over te laten, of zie ik het verkeerd.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

BOUBOU

Citaat van: dmeerpa op december 26, 2005, 12:54:09
Ik heb hier vanalles gelezen over large vs small. Momenteel staat bij mij alles op small.
Hier worden de lage tonen door de versterker afzonderlijk onder handen genomen. Heeft het dan zin, omdit alsnog aan de subwoofer over te laten, of zie ik het verkeerd.

Het herrouten van de bass naar een sub is volgens mij voornamelijk bedoeld om de woofers van de mains een beetje te ontlasten voor een rustiger geluidsbeeld.
Het gebruik van sub kan dus nog steeds voordelig zijn ondanks biampen. :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Moondust

Citaat van: dmeerpa op december 26, 2005, 12:54:09
Bi-ampen staat volledig los van de small/large-instelling. Van de LF wordt bij de small-instelling maar een klein deel overgenomen door de sub. Hierdoor wordt zoals boubou al zegt de woofer ontlast en ontstaat in de meeste gevallen een rsutiger geluidsbeeld.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

relax

Als newbee heb ik dit begrepen als volgt:

Bi-ampen is een apart versterkerkanaal gebruiken om het laag gescheiden van het hoog aan te sturen.
Het grote verschil zou zijn dat je je vermogen beter gebruikt zodat het geluid verbetert.
Dit heeft geen enkele invloed op de maximale frequenties die je speakers doorgeven (vooral dus in het laag)

Large of small heeft invloed op de maximale frequenties omdat je aan gaat geven dat je speakers wel of niet alle frequenties aan kunnen.
Zover ik heb begrepen zijn bijna alle (laat ik dan zeggen de speakers die ik betaalbaar noem) frontspeakers small.
Het heeft geen enkele link met de omvang van de speakers.

Een sub vult datgene van het geluid van je frontspeakers aan dat niet meer weergegeven kan worden door je fronts.
Bij DVD krijgt het het LFE kanaal te verwerken (dat meestal lagere frequenties bevat dan bij audio).
Doordat je geluid onder een bepaalde frequentie niet meer kunt localiseren is het mooie dat een sub niet aan te wijzen is.
Het geluid komt daar vandaan waar het in de mix is geplaatst.

Nu kan bij een goed afgestelde sub zelfs het middengebied van het geluid mooier klinken, niet alleen omdat de fronts ontlast worden, maar ook omdat de overige frequenties beter afgestemd zijn. Ik heb dit een keer zelf mogen horen bij een nummer zonder laag, waarbij het stemgeluid stukken beter klonk toen de sub werd ingeschakeld. Het hinderlijke lage randje aan het stemgeluid werd compleet opgelost door het inschakelen van de sub.

Sinds kort heb ik ook een sub bij mijn surround set, en ik moet zeggen dat het adembenemend klinkt....

Mooie verhaal:
Een familielid verklaarde me voor gek dat ik zoveel geld in een laagspeaker stopte: dat zou hij nooit doen.
Nu is hij geweest om te luisteren en is het verhaal gewijzigd in 'als ik er geld voor had zou ik het ook kopen' ;-).

HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

THX-UltraII

als ik nou geen zin/tijd  ;D ::) heb om alle 26 pagina's van dit topic door te lezen en toch antwoord wil hebben op een vraag, mag ik die dan stellen  ;D.

Nou, ik doe het vast maar  8):

Heb een Denon A1-SR versterker en ga in een 7.1 setup draaien met 6x een B&W 705 en één HTM7 centerspeaker. Heb een zeer goede THX-gecertificeerde Boston VR-2000 subwoofer. Hoe stel ik mijn versterker dan in?

-Speakers op large of small ?
-Crossover op 60/80/100/120 Hz ?

dmeerpa

Citaat van: sanderh op januari 12, 2006, 16:34:47
als ik nou geen zin/tijd  ;D ::) heb om alle 26 pagina's van dit topic door te lezen en toch antwoord wil hebben op een vraag, mag ik die dan stellen  ;D.

Nou, ik doe het vast maar  8):

Heb een Denon A1-SR versterker en ga in een 7.1 setup draaien met 6x een B&W 705 en één HTM7 centerspeaker. Heb een zeer goede THX-gecertificeerde Boston VR-2000 subwoofer. Hoe stel ik mijn versterker dan in?

-Speakers op large of small ?
-Crossover op 60/80/100/120 Hz ?

small : Frequency response: 46Hz verlies ±3dB; 43Hz verlies -6dB.
voor de Crossover zou 60Hz al voldoende moeten zijn. Maar de THX norm is 80Hz.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Mr_Parker

Als ik ook zo onbelefeed mag zijn en hier even een paar vraagjes mag stellen, die wellicht ergens in de 26 pagina's al beantwoord zijn maar die ik niet gevonden heb (hoewel ik niet alle 26 pagina's nagepluist heb).

Ik heb als fronts en rears de "nieuwe"  Kef's iQ7 aangeschaft daar deze niet zo handig als centre is heb ik als centre de "nieuwe"  iQ6c gekocht. Als sub heb ik de PSW 2500 van Kef genomen. Ik heb bewust voor deze sub gekozen omdat ik gewoon weg het liefst alles van een merk wil hebben, wellicht waren er betere verstandigere keuze, maar mijn keuze is nu al gemaakt.
De speakers, versterker en dvd-speler moeten nog geleverd worden, maar ik wil alvast wat begin ideeen op doen om meteen een beetje in de goede richting met experimenteren te beginnen.

Het enige wat ik op de site van KEF kan vinden is dat de iQ7 een frequentie response hebben van 40Hz - 40KHz en voor de centre is dit 65Hz - 40KHz Beiden hebben tevens de vermelding 3-weg bass reflex.
Er staat geen melding van - 3, 6, of 12 dB in de specificatie (ook nergens anders op internet gevonden).
Wel staat er bij de specs nog een regel, nl. "crossover frequentie". Voor de iQ7 staat hier 250 Hz - 2.8K Hz vermeld, voor de iQ6c is dit 280Hz - 2.8 KHz

De specs van de door mij gekozen sub zijn:
frequency response: 33 Hz - 150 Hz (geen dB vermelding)
crossover frequentie: variable.

Nu vraag ik me een beetje af waar de vermelding crossover frequentie bij de speakers voor staat. Mijn gevoel zegt dat ze hier mee aangeven (als voorbeeld de iQ7) dat alls van 2.8 KHz door door de HF dome gedaan worden, alles tussen 250 Hz en 2.8 KHz door de Uni-Q en alles onder de LF. Is mijn gevoel juist?

Kan iemand daarnaast nog een advies geven omtrent het instellen als large of small?
Ik ga er vanuit dat de 40Hz, dan wel 65Hz (centre) bij 0 dB is, welke stel regel moet ik gebruiken om de crossover in te stellen? Volgens de hoofdteskt van dit topic zou het 1,5x bij -3dB zijn en 2x bij -6dB, maar wat is het bij 0db?

Ik dacht zelf aan de volgende setting, om te beginnen met experimenteren.
Stereo (los in te stellen): De fronts op large (rest doet dan meteen niet meer te zake, mede omdat ik geen DSP / DPLII wil gaan gebruiken).
5.1 setup: Alles op small en crossover op 60 Hz, ik weet niet of het los in te stellen is anders de crossover voor de centre op 80 Hz of zo.

Bedankt voor het meedenken in iedergeval.

Moondust

In dit artikel getiteld "Understanding Speaker Frequency Response" wordt het een en ander uit de doeken gedaan. Indien je de crossoverfrequentie niet voor elke speaker afzonderlijk kan instellen denk ik dat je er verstandig aan doet uit te gaan van de speaker met de hoogste ondergrens. In jouw geval dus de centerspeaker. Die 65Hz is dus voor jouw centerspeaker de ondergrens met een amplitude van maximaal 3dB naar boven en maximaal 3dB naar beneden ten opzichte van de 0dB lijn. Om ervoor te zorgen dat bepaalde frequenties onvoldoende naar voren komen bij het scheiden van de signalen voor de speakers en de sub (gat in het frequentiespectrum), moet je altijd hoger gaan zitten dan de de standaard frequentieondergrens van je speakers (in Hz bij +/- 3dB). In jouw geval moet je dus een crossover instellen die hoger ligt dan 65Hz (indien je de crossover van de verschillende speakers niet afzonderlijk kan instellen). Om te bepalen of je rond de 80Hz of rond de 100Hz moet gaan zitten met je crossover lijkt me een kwestie van uitproberen. Gewoon de instelling kiezen die het beste klinkt.

Citaat van: Mr_Parker op februari  2, 2006, 11:04:04
Nu vraag ik me een beetje af waar de vermelding crossover frequentie bij de speakers voor staat. Mijn gevoel zegt dat ze hier mee aangeven (als voorbeeld de iQ7) dat alls van 2.8 KHz door door de HF dome gedaan worden, alles tussen 250 Hz en 2.8 KHz door de Uni-Q en alles onder de LF. Is mijn gevoel juist?
Volgens mij is je gevoel goed. Maar weet wel dat de in de specs vermelde crossoverfrequentie (scheidingsfilter in je speaker) niets te maken heeft met de crossoverfrequentie (scheiding frequenties in de receiver) die je hanteert als je je speakers op small zet en alles onder een bepaalde frequentiegrens via de sub laat gaan.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

BOUBOU

Niets aan toe te voegen, een mooie en duidelijke uitleg  8)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

rykers

Hoi,

Ik heb niet alle postsgelezen maar wat is jullie setting bij muziek dvd; ik heb alle speakers behalve de center op large staan. Naar mijn mening  klinkt het allemaal wat voller, tenminste bij de dvd van Queen.

greetz

MarcoV

Citaat van: rykers op februari  2, 2006, 21:21:09
Hoi,

Ik heb niet alle postsgelezen maar wat is jullie setting bij muziek dvd; ik heb alle speakers behalve de center op large staan. Naar mijn mening  klinkt het allemaal wat voller, tenminste bij de dvd van Queen.

greetz

Misschien is het handig dat je dan toch een en ander eens doorneemt; de instellingen van je luidsprekers zijn niet afhankelijk van of je een muziek DVD draait of niet  ;)

Marco

Spacebass

Spec's kunnen uitgangspunten zijn voor je uiteindelijke "settings".

Als je speaker 40 Hz +/- 3 db meet op 1 meter, wil dat niet zeggen dat je die frequenties ook op luisterafstand met voldoende realisme ervaart. Het zou zomaar kunnen dat de x-over wat hoger komt te liggen omdat je sub de benodigde druk wel over die afstand kan trekken. Het kan best zijn dat dat niet de meest audiofiel metende oplossing is, maar het pad van compromis ben je toch al aan het bewandelen...

CiteerMijn streven is nu om 2 Velodyne's te gebruiken op mijn TDA.
De hoeken noodzakelijk voor de W-210's ontbreken in mijn ruimte.
Crossover in mijn situatie is nader te bepalen maar ik heb minimaal 120 Hz in gedachten.
De Velodyne gaat tot 200.
Het Lyngdorf concept spreekt mij zeer aan, alleen merkte ik daar dat hun sub eigenlijk ook weer opgedeeld zal moeten worden.
De "hoekwoofer" moest bij bepaalde muzieksoorten te veel "werken" wat ten koste ging van dynamiek. Hij liep met sommige CD's dicht.
Ben benieuwd of de velodyne's daar verandering in zullen brengen. Eigenlijk maakt Lyngdorf van een twee weg monitor een 3-weg undercover mid/bashoorn systeem...zoals hij dat zelf zo mooi omschreef  :D

garmtz

Spacebass

riwi

Ja, lange vakantie geweest ;)
We misten je al  8)

BOUBOU

Citaat van: riwi op februari  2, 2006, 22:07:55
We misten je al  8)

Je was niet de enige iig.  :D

Paulus_2

Citaat van: jaco op augustus 13, 2003, 18:05:03
Discussies over het gebruik van van grootte / kleine speakers wel of geen cross overs heb ik nu al een aantal keer voorbij zien komen.

[knip]

Nu wil ik een stelling deponeren:

Elke speaker die niet echt full range (16 Hz -0dB) is moet je op small instellen en gebruik maken van bass management

Mijn argumenten:
1. Als je geen small gebruikt zal dus het frequentie gebied tussen de 16 Hz en het punt waar je speaker af begint te vallen verzwakt en gedeeltelijk geheel niet weergegeven worden.

2. Bij home Cinema krijgt een speaker er behoorlijk van langs, en dus is het beter een crossover te gebruiken om zodoende de hoge energiepieken niet te hoeven weergeven en minder beinvloeding van het midden gebied te krijgen.

3. Laag vanuit 1 plaats weergeven is makkelijker dan vanuit 5 plaatsen weergeven, althans om het goed te krijgen zonder teveel plaatsing problemen en ruimte problemen.

[knip]
Jaco

Film geluid is qua klankspectrum totaal anders dan het geluid van muziek DVD's of cd's.
In het eerste geval is sprake van extreem harde, lage tonen. In het 2e geval is het laag (meestal) minder diep en meer in verhouding met de andere geluiden. Op turkse troms en grote pijporgels na dan.

Gelukkig heeft een surround set als de Denon 3806 een Pure Direct mogelijkheid.
Hiermee kun je de set van Surround naar gewoon stereo geluid (HIFI) schakelen.
In surround mode zet je de front, center en surround speakers op als "small". Al het laag (incl. het extreme) uit de diverse kanalen wordt door de sub weergegeven. Geen gevaar voor overbelasting en vervorming van de frontspeakers.
Ga je stereo luisteren, kies dan Pure Direct. Alleen de front speakers zijn in bedrijf en deze krijgen het komplete spectrum.

De woofer is een apart verhaal. Deze heeft in beide modes eigenlijk een ander frekwentie instelling nodig. In Surround moet ie al bij zo'n 80 hz overnemen. In de "HIFI" stand moet ie de front speakers aanvullen. In mijn geval 2 Xanadu's en die gaan door tot 40 Hz. Dus als de sub rond de 40 Hz inkomt is dat goed.
Ik heb een REL Strata V. Deze heeft 2 ingangen: 1) om af te takken van de luidsprekers en 2) om aan te sluiten op de aparte subwoofer uitgang van de receiver
Met de afstandbediening kan de juiste ingang worden gekozen bij de gewenste mode van de set.
1) in Pure Direct mode (HIFI)
2) in Surround Mode
Met de afstand bediening kun je ook de kantelfrekwentie aanpassen.
Blijft over de positie van de sub. Voor film (surround) staat ie het best in de hoek van de kamer en voor stereo liefst ergens tussen de front speakers.
Helaas, hier moet een compromis mogelijk zijn, anders moet je ook nog met je sub gaan slepen!  ^-^
========================
º   __   __            º
º  /  '-' (         ,, º
º {  I I ºººººººººº::Ùº º  \__.-._(         '' º º            Paulus_2  º ========================

BOUBOU

Citaat van: Paulus_2 op februari 15, 2006, 16:13:09
Film geluid is qua klankspectrum totaal anders dan het geluid van muziek DVD's of cd's.
In het eerste geval is sprake van extreem harde, lage tonen. In het 2e geval is het laag (meestal) minder diep en meer in verhouding met de andere geluiden. Op turkse troms en grote pijporgels na dan.

Gelukkig heeft een surround set als de Denon 3806 een Pure Direct mogelijkheid.
Hiermee kun je de set van Surround naar gewoon stereo geluid (HIFI) schakelen.
In surround mode zet je de front, center en surround speakers op als "small". Al het laag (incl. het extreme) uit de diverse kanalen wordt door de sub weergegeven. Geen gevaar voor overbelasting en vervorming van de frontspeakers.
Ga je stereo luisteren, kies dan Pure Direct. Alleen de front speakers zijn in bedrijf en deze krijgen het komplete spectrum.

De woofer is een apart verhaal. Deze heeft in beide modes eigenlijk een ander frekwentie instelling nodig. In Surround moet ie al bij zo'n 80 hz overnemen. In de "HIFI" stand moet ie de front speakers aanvullen. In mijn geval 2 Xanadu's en die gaan door tot 40 Hz. Dus als de sub rond de 40 Hz inkomt is dat goed.
Ik heb een REL Strata V. Deze heeft 2 ingangen: 1) om af te takken van de luidsprekers en 2) om aan te sluiten op de aparte subwoofer uitgang van de receiver
Met de afstandbediening kan de juiste ingang worden gekozen bij de gewenste mode van de set.
1) in Pure Direct mode (HIFI)
2) in Surround Mode
Met de afstand bediening kun je ook de kantelfrekwentie aanpassen.
Blijft over de positie van de sub. Voor film (surround) staat ie het best in de hoek van de kamer en voor stereo liefst ergens tussen de front speakers.
Helaas, hier moet een compromis mogelijk zijn, anders moet je ook nog met je sub gaan slepen!  ^-^

Die 4Hz. van de Xanadu's is dat met een Db meter gemeten?, of overgenomen van de specificaties van de fabrikant?

MvGr. BOUBOU

Paulus_2

Citaat van: BOUBOU op februari 15, 2006, 17:32:50
Die 40Hz. van de Xanadu's is dat met een Db meter gemeten?, of overgenomen van de specificaties van de fabrikant?

MvGr. BOUBOU

Nee, niet gemeten, maar ik geloof het wel. Xanadu maakt fraaie luidsprekers. Geen reden om te twijfelen aan hun opgave.
Luisteren naar de Philips Audiotest CD "Digital sounds" geeft ook een indicatie dat het met dat frekwentiebereik wel goed zit.
Je hoort de luidsprekers al snel inkomen als de glijtoon van 20 Hz - 20Khz inzet.

Ik zou mijn toongenerator aan de installatie kunnen hangen en dan met een microfoon het geluidsniveau opnemen per frekwentie.
Maar er zijn hier enkele respectabele forumleden met 5 sterren of meer die even met een db-meter in de kamer geluidsdruk gaan meten en aldus het frekwentiegedrag denken te bepalen >:D
De frekwentiekarakteristiek van een luidspreker wordt gemeten in een zogenaamde "dode" kamer.
De luidspreker krijgt een signaal aangeboden van 20-20.000Hz en de output wordt op een recorder vastgelegd.
Waarom in een dode kamer meten?
Dit type ruimte is speciaal gemaakt om geen akoestische eigenschappen te hebben. Geen reflectie geen staande golven. Alsof je met je luidspreker buiten zit eigenlijk!
Je meet dus alleen de luidspreker en niet de eigenschappen van de ruimte er om heen.
Ik heb wel eens van een van mijn luidsprekers, achter in de tuin op een rustige ochtend, een frekwentiekarakteristiek opgenomen. De buren kwamen wel even kijken wat er aan de hand was!  ^-^
Heb je hier voldoende aan?

========================
º   __   __            º
º  /  '-' (         ,, º
º {  I I ºººººººººº::Ùº º  \__.-._(         '' º º            Paulus_2  º ========================

jowi

Citaat van: Paulus_2 op februari 15, 2006, 18:24:31
Maar er zijn hier enkele respectabele forumleden met 5 sterren of meer die even met een db-meter in de kamer geluidsdruk gaan meten en aldus het frekwentiegedrag denken te bepalen >:D
De frekwentiekarakteristiek van een luidspreker wordt gemeten in een zogenaamde "dode" kamer.
Ten eerste, om een indicatie te krijgen is een dB meter altijd nog beter dan 'op het gehoor' >:D

Ten tweede, er wordt eerder gebruik gemaakt van een meet-microfoon, en analyse software.

Ten derde, die respectabele leden weten over het algemeen zeer goed dat ze de kamerakoestiek meten. In 99% van de gevallen betreft het een subwoofer, en gaat de meting overigens niet verder dan 100-120Hz.

En ten vierde, als jij je speakers in de tuin doormeet weet je nog steeds niet hoe groot de invloed is van jouw kamer, die immers niet dood is. >:D Zie puntje 3. Je wilt JUIST de kamer meemeten om eventueel te kunnen corrigeren. Tenzij je de speakers altijd in de tuin laat staan natuurlijk...

patrick_vdb

Hi Paulus_2,

Citaat van: Paulus_2 op februari 15, 2006, 18:24:31

Waar wordt ergens vermeldt dat men hier de frequentierespons van een luidspreker middels een dB-meter meet/bepaalt?

Dat filmgeluiden en muziek totaal verschillende soorten geluiden kunnen zijn, ben ik volkomen met je eens. Het doet mijns inzien verder echter niets af van het gegeven dat een luidspreker gewoon moet weergeven wat 'ie binnen krijgt. Indien een fabrikant stelt dat een bepaalde luidsprekerlijn speciaal geoptimaliseerd is voor een bepaalde weergave, hetzij muziek of film, dan vergeet dezelfde fabrikant ook te vertellen dat zijn luidsprekerlijn op alle andere gebieden veelal zwaar comprimeerd ;D ;)

mvrg

Patrick

Paulus_2

Citaat van: jowi op februari 15, 2006, 18:38:49
Ten eerste, om een indicatie te krijgen is een dB meter altijd nog beter dan 'op het gehoor' >:D

Ten tweede, er wordt eerder gebruik gemaakt van een meet-microfoon, en analyse software.

Ten derde, die respectabele leden weten over het algemeen zeer goed dat ze de kamerakoestiek meten. In 99% van de gevallen betreft het een subwoofer, en gaat de meting overigens niet verder dan 100-120Hz.

En ten vierde, als jij je speakers in de tuin doormeet weet je nog steeds niet hoe groot de invloed is van jouw kamer, die immers niet dood is. >:D Zie puntje 3. Je wilt JUIST de kamer meemeten om eventueel te kunnen corrigeren. Tenzij je de speakers altijd in de tuin laat staan natuurlijk...

Zo, dat is niet mis! 4 punten maar liefst.

Een eerste indicatie verkrijg ik via mijn gehoor. Bevalt het me wel of niet, wat ik hoor. Het inregelen van de surroundkanalen (volume) kan in 1e eerste instantie heel goed op het gehoor.

Natuurlijk bepaalt de akoestiek van de ruimte waarin je luistert + de luidsprekereigenschappen het geluidsbeeld.
Als je een en ander op elkaar gaat afstemmen is het als eerste stap nodig te weten wat de luidsprekereigenschappen zijn. Het compenseren van de effecten van de akoestische eigenschappen van de luisterruimte kun je door een frekwentiemeting uit te voeren. Het frekwentiegedrag van de luisterruimte in het gebied van ong. 600 tot 6.000 Hz kun je dan middels een graphic equaliser compenseren. Hogere frekwenties worden al afdoende gedempt door meubels en gordijnen.
Of je brengt dempend materiaal aan om bepaalde pieken in dit frekwentiespectrum terug te dringen.
Laag is een probleem. Staande golven zijn niet te voorkomen. Zeker niet in lange pijpvormige ruimtes. De enige remedie is de muren weg te halen. Inderdaad, luidsprekers toch in de tuin!  ^-^

Maar met de opkomst van surroundsets zijn de graphic equalisers van het toneel verdwenen.
Er zijn dus geen frekwentiecorrigerende componenten meer.

Verder ben ik benieuwd naar die " meetmicrofoon"  en "analysesoftware"...
Kun je aangeven wat je daar mee bedoeld en wat je precies analyseert? ???

========================
º   __   __            º
º  /  '-' (         ,, º

Paulus_2

Dag Patrick,

Citaat van: patrick_vdb op februari 15, 2006, 20:12:51
Hi Paulus_2,

Waar wordt ergens vermeldt dat men hier de frequentierespons van een luidspreker middels een dB-meter meet/bepaalt?

Nergens, maar ook als het alleen om het geluidsvolume (geluidsdruk) gaat is het gehoor in 1e instantie naar mijn mening toereikend. Toegegeven, enige ervaring in het luisterend bepalen van het volume is niet weg ^-^
Maar al doende leer je toch? Net als je gitaar stemmen bijv.

Citeer
Dat filmgeluiden en muziek totaal verschillende soorten geluiden kunnen zijn, ben ik volkomen met je eens. Het doet mijns inzien verder echter niets af van het gegeven dat een luidspreker gewoon moet weergeven wat 'ie binnen krijgt. Indien een fabrikant stelt dat een bepaalde luidsprekerlijn speciaal geoptimaliseerd is voor een bepaalde weergave, hetzij muziek of film, dan vergeet dezelfde fabrikant ook te vertellen dat zijn luidsprekerlijn op alle andere gebieden veelal zwaar comprimeerd ;D ;)

mvrg

Patrick

Dat moet je nog even toelichten. Comprimeren?
Filmmuziek kenmerkt zich door de extrem lage tonen, die ook een fors geluidsniveau kunnen hebben. Als een versterker een continue (sinus) vermogen van 120 Watt af kan geven, kan het piek vermogen mischien wel 300Watt of nog hoger zijn. Zeker als er fors in electrolytische condensatoren is geinvesteerd in de voeding(en) van de versterker. Bij 15 Hz is er meestal niets meer over van de luidsprekerimpedantie (i.p.v. 8 ohm, 2 of 3 ohm). Dus, er gaat een forse stroom lopen. Daarbij komt dat konusophangingen van luidsprekers die grote uitslagen weleens niet kunnen verwerken. Subwoofers zijn geoptimaliseerd voor de weergave van (sub)laag. Een "gewone" breedband luidsprekerbox, prima geschikt voor het beluisteren van CD's, in de meeste gevallen niet. Vervorming is het gevolg en wellicht schade.

Groet,
Paulus
========================
º   __   __            º
º  /  '-' (         ,, º