large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Moondust

Na gisteravond mijn nieuwe SVS 20-39 PCi te hebben aangesloten en getest, kwam ik zojuist dit topic tegen en wil graag de Small-instelling eens gaan uitproberen. Een situatieschets.

De HT is alleen voor film, ik luister er nooit naar muziek (dat doe ik weer beneden). Ik heb de volgende apparatuur.

Mission M53 (fronts)
Enclosure Type     2-way Reflex Loaded
Frequency Response 3db    44Hz to 20kHz
Sensitivity SPL/m/2.83V    89dB
Cross-Over Frequency    2.4kHz
Effective Volume    30litres
Nominal Impedance    8 Ohm
(min.4.6 Ohms)
Amplifier power    25 - 150 W/Ch
Dimensions (HxWxD)    973x 205 x 355 (mm)

Mission M52 (rears)
Frequency Response 3db    58Hz to 20kHz
Sensitivity SPL/m/2.83V    88dB
Effective Volume    16 litres
Nominal Impedance    8 Ohm (min. 5 Ohms)
Amplifier power    25 - 100 W/Ch
Dimensions (HxWxD)    898 x 205 x 340 (mm)

Mission M5C (center)
Frequency Response 3db    65Hz to 20kHz
Sensitivity SPL/m/2.83V    87dB
Effective Volume    8.7 litres
Nominal Impedance    8 Ohm (min.5 Ohms)
Amplifier power    25 - 100 W/Ch
Dimensions (HxWxD)    150 x 480 x 260 (mm)

SVS 20-39 PCi (subwoofer)
320 watt RMS BASH amplifier
20 Hz extension quasi-anechoic
+/- 3 dB 20 Hz-100 Hz
39" tall, 16" in diameter

Ik wil inschatten welke crossover frequentie ik het beste kan instellen. Daarvoor moet ik weten op welke freqentie de zwakste speaker (center?) instort (niet meer lineair verloop). Is deze redenering goed? Ik weet echter niet hoe ik die frequentie uit de specs kan destilleren. Ik vermoed dat bij de center bij 65 Hz al 3dB afval is. Klopt dat? Maar wat is dan het 0dB punt? Want ik moet toch het 0dB punt hebben? Wie kan me hierbij helpen?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

blue-eyes

Minimaal op 80 hz, wellicht zelfs op 100hz.

Vergeet niet dat de genoemde 65hz steil afloopt en je een overloop van 2 curves hebt.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Moondust

Kan je dit wat meer toelichten/verduidelijken? Ik heb weinig verstand van de technische kant van geluid.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

blue-eyes

Ik ga van de center uit, dit is de "zwakste schakel". Heel simpel gezegt heb ik niet zoveel vertrouwen in de kwaliteit van je center richting de 80 hz. De 65hz is al op -3dB. Stel een lijn voor die horizontaal loopt en op een gegeven moment naar beneden gaat. Voor de sub geldt dat de lijn omhoog gaat en dan horizontaal loopt. Beide lijnen moeten samen een recht lijn vormen, dus waar de center lijn naar beneden duikt moet de sub dat overnemen.

Ik denk dat als je de sub op 80 hz instelt er geen rechte lijn zal zijn maar een lijn met een dipje. Bij 100hz zal de lijn recht zijn.

Overigens is dit een bekend probleem waar veel eigenaren mee zitten. Immers mijn speakers kunnen tot 33 hz hoor je vaak, dus kantel frequentie op 40hz...... Die hebben toch een dip........

Heeft iemand een tekening hiervan?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Moondust

Dank voor de toelichting, ik kan het nu uitstekend volgen.

Waar ik een beetje mee zit is de crossover op 100Hz zetten, omdat de sub dan hoogstwaarschijnlijk te lokaliseren is.
Zou 80Hz ondanks de beperking van de center toch niet kunnen. De fronts en rears kunnen het hoogstwaarschijnlijk wel aan, waardoor het dipje in het spectrum zich alleen bij de center zou voordoen. De center is echter maar 1/5 deel van het geluid en zal het minst lage frequenties te verduren krijgen lijkt me. Kortom, moet ik wat betreft de bepaling van de beste kantelfrequentie in mijn geval niet uitgaan de capaciteiten van de rears?

Is het nog een optie om een mix van Large en Small te kiezen? Zo ja, in welke gevallen en waar doe ik dan het verstandigst aan?
Ik heb niet alle pagina's van deze thread doorgelezen, dus wellicht vraag ik hier iets dat reeds aan bod is gekomen. In dat geval mijn excuses.

marcel85

Citaat van: Garmt op juni 17, 2005, 07:24:00
Klopt. Immers, de fronts zijn full-range, dus geen reden voor de sub om mee te doen, alle bas gaat naar de fronts!

...

maar toch zou ik graag in stereo , de sub laten meespelen, terwijl de fronts op large staan , maar dat kan dus blijkbaar niet met mijn pioneer ax5ai?
of zou ik dan men subkabel op de dvdspeler moeten aansluiten???

bvd

gr marcel

blue-eyes

Wellicht dat 80 ook prima voldoet. Je zal het gewoon moeten uitproberen.

Moondust

Tot mijn grote verrassing kwam ik op de site van SVS een mooie grafiek tegen van mijn sub.

Kan ik hieruit afleiden dat deze tussen de 25Hz en 180Hz enigszins lineair loopt?

BOUBOU

Citaat van: Moondust op juni 20, 2005, 09:48:51
Tot mijn grote verrassing kwam ik op de site van SVS een mooie grafiek tegen van mijn sub.

Kan ik hieruit afleiden dat deze tussen de 25Hz en 180Hz enigszins lineair loopt?

De grafiek geeft een ideale situatie weer.
Hoe de respons bij jouw is, heeft  alles te maken met jouw ruimte.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Moondust

Ik heb nu twee films (met behoorlijk wat bas: Brotherhood of the Wolf & Donnie Darko) geluisterd met alle speakers op Small en de crossover op 80Hz. Het klinkt vooralsnog fantastisch. Bij wat testen met The Incredibles kon ik goed het verschil horen tussen Small + crossover en alle speakers op Large. Op Small hoorde ik nu bas op momenten waar ik op Large geen echte bas hoorde. Dat is dus de bas die de speakers niet goed aankunnen en welke nu dus door de sub wordt afgehandeld. Ik laat mijn systeem voorlopig op Small zijn werk doen en zal nog wel wat schuiven met de kantelfrequentie. Eerlijk gezegd kon ik het verschil van de kantelfrequentie op respectievelijk 80Hz en 250Hz niet zo goed horen bij The Incredibles. Maar goed, ik heb dan ook niet echt getrainde oren. Ik weet niet goed waar ik naar moet luisteren om het verschil te horen.

Moondance

Ook ik heb naar aanleiding van deze thread  alle speakers op smalll gezet. BIG DIFFERENCE. Hoewel mijn Synthese Floating One (main) geen misselijke bas afscheidt, hoor ik met dezelfde speaker op small bassen die ik voorheen heb gemist. Het geheel klinkt nu veel voller, er zit meer puch in de sound. Ik moet alleen nog een beetje vogelen met de kantelfrequentie van mijn sub (Yamaha SW800), maar ik weet nu wel dat  ik mijn speakers niet meer op large zet. Dus guys, thanks for the advice!!
HT: Denon AVR 4520 receiver, Samsung BDH 6500 BluRay, Apple TV 4K, Optoma 3D DLP projector, Projecta scherm 2.30 m. Front & rear speakers: Synthese Floating 2. Center: B&W HTM7. Rear center: B&W CDM CSE. Sub: Yamaha DXS12.
Stereo: Sphinx PJ10 amp, Cocktail Audio X40 streamer,
Pro-ject 2Xperience acryl TT, Denon DL110 element, Project Speed Box 2, Musical Fidelity M1Vinl phono pre-amp, Synthese Floating 1 speakers
Monster HTS 2600 netfilter (2 x) Buttkicker Concert LFE, Buttkicker

Jimmy Conway

Citaat van: Moondance op juni 22, 2005, 22:41:56
Ook ik heb naar aanleiding van deze thread  alle speakers op smalll gezet. BIG DIFFERENCE. Hoewel mijn Synthese Floating One (main) geen misselijke bas afscheidt, hoor ik met dezelfde speaker op small bassen die ik voorheen heb gemist. Het geheel klinkt nu veel voller, er zit meer puch in de sound. Ik moet alleen nog een beetje vogelen met de kantelfrequentie van mijn sub (Yamaha SW800), maar ik weet nu wel dat  ik mijn speakers niet meer op large zet. Dus guys, thanks for the advice!!

Volgens mij kun je het beste de kantelfrequentie op maximaal of uit zetten. En de crossover instellingen regelen op je receiver/surroundprocessor bijvoorbeeld
op 80 of 100 hz, afhankelijk van jouw speakers.

Groeten,
Jimmy C.

Kjelt

Ik kan het alleen maar bevestigen. Ik heb een nieuwe av versterker met audyssey auto room setup die voor de kamer corrigeert en die heeft dus ook al mijn speakers op small gezet. Ik dacht eerst aan een fout tot ik dit topic tegenkwam  ;D
Ik moet er wel even aan wennen want nu is dus mijn subwoofer erg belangrijk geworden en die heeft nooit een goed plaatsje gehad (ik ben niet zo'n bas liefhebber). Werk aan de winkel dus.

marcel85

ik heb echt alles wel geprobeerd, maar mijn fronts en surrounds op large,, en mijn center en backsurrounds op small, en de sub op plus, daarbij de crossover op 80 hz..  dit geeft bij mij het beste geluid....

maar dat ligt aan de speakers , de ruimte, reciever, enz enz ..

gr marcel

Moondust

Momenteel heb ik al mijn speakers op Small staan en de kantelfrequentie op 80Hz. Ik vraag me nu echter af wat er gebeurt met de frequenties boven de 80Hz van het LFE-kanaal. Gaan deze toch naar de sub ondanks de ingestelde kantelfrequentie?

BOUBOU

Citaat van: Moondust op juni 24, 2005, 22:23:52
Momenteel heb ik al mijn speakers op Small staan en de kantelfrequentie op 80Hz. Ik vraag me nu echter af wat er gebeurt met de frequenties boven de 80Hz van het LFE-kanaal. Gaan deze toch naar de sub ondanks de ingestelde kantelfrequentie?

LFE staat inderdaad los van het andere laag, dit gaat naar de sub.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

garmtz

LFE wordt niet altijd ongefilterd naar de sub gestuurd! Soms wordt de LFE afgekapt op de kantelfrequentie ingesteld in de receiver.

Antwoord is dus: soms wel, soms niet... :-\

BOUBOU

Citaat van: Garmt op juni 25, 2005, 00:05:04
LFE wordt niet altijd ongefilterd naar de sub gestuurd! Soms wordt de LFE afgekapt op de kantelfrequentie ingesteld in de receiver.

Antwoord is dus: soms wel, soms niet... :-\

Gaat het afgekapte LFE, bv. boven de 80Hz. dan naar de fronts, of ben je dat dan gewoon kwijt?

MvGr. BOUBOU

NielsLu

Citaat van: marcel85 op juni 19, 2005, 23:31:11

maar toch zou ik graag in stereo , de sub laten meespelen, terwijl de fronts op large staan , maar dat kan dus blijkbaar niet met mijn pioneer ax5ai?
of zou ik dan men subkabel op de dvdspeler moeten aansluiten???

bvd

gr marcel

Indien je subwoofer ook een highlevel input heeft zou je deze ook aansluiten. Dus low- en highlevel beide aansluiten. Bij muziek in stereo (speakers op large) geeft de sub het allerlaagste van de muziek weer en bij films (speakers ook op large) doet de sub én het echte laag van de "grote" speakers én het LFE.

Groeten,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

marcel85

Citaat van: NielsLu op juli 10, 2005, 22:46:48
Indien je subwoofer ook een highlevel input heeft zou je deze ook aansluiten. Dus low- en highlevel beide aansluiten. Bij muziek in stereo (speakers op large) geeft de sub het allerlaagste van de muziek weer en bij films (speakers ook op large) doet de sub én het echte laag van de "grote" speakers én het LFE.

Groeten,
Niels

hey Niels,

erg bedankt voor je tip! ik ga het eens proberen, ik heb trouwens de svs pci subwoofer (toppertje!) maar hier zit naar mijn mening geen high level input op? * zie afbeelding

ik heb ook een vraag, ik ga binnenkort één of twee subwooferversterkers aansluiten op mijn bestelde clark bass-shakers, en daarbij moet ik het subkanaal splitsen , dus één kabel naar mijn svssub, en één naar de versterkers voor de bass-shakers...  maaar: kan ik ipv splitsen ook die low-out uitgang van mijn svs-subwoofer gebruiken als signaal voor die shaker-amps?

ps, ik heb uitgevonden dat wanneer ik mij ax5 reciever sub-instelling op "plus" zet, dan speelt de sub ook mee als de fronts op large staan, dus dat probleem heb ik al opgelost  ;D

bvd marcel

ps hier die afbeelding van de versterker van mijn svs: *

Kjelt

Citaat van: marcel85 op juli 11, 2005, 00:06:05
ik heb trouwens de svs pci subwoofer (toppertje!) maar hier zit naar mijn mening geen high level input op? * zie afbeelding

Hey Marcel,

wat staat er bij de rechtse 4 luidspreker ingangen dan ?  Volgens mij High Level Input?

marcel85

Citaat van: Kjelt op juli 11, 2005, 09:27:39

Hey Marcel,

wat staat er bij de rechtse 4 luidspreker ingangen dan ?  Volgens mij High Level Input?

heeey kjelt,  ;D  al iets gehoord van part-express  ;) haha

ivm de high level input, ik dacht dat Niels bedoelde een tulp ingang voor high???

hmmm hij bedoeld dus , dat ik die svs-versterker tussen de fronts en mijn reciever moet zetten dmv die speakeraansluiting op die sub-amp, waardoor hij extra laag weergeeft ofzo??

want mijn fronts staan al op large, en de sub speelt al mee , ook bij stereo enz.. dus ik weet niet goed of dit dan wel helpt?

eerder in dit topic speelde mijn sub alleen mee in films, maar door mijn subinstelling op men ax5 op plus te zetten , speelt de sub nu altijd mee ;)

mvg marcel

Kjelt

Hey Marcel,

die slapen daar nog  ;)
Maaruh dan heb je dadelijk helemaal een groot probleem als je Tactile transducers ook nog gaan mee-ramm(el)en  ;D

Ik weet niet wat HIJ bedoeld dat moet je hem zelf maar vragen ik zag alleen een high level input  :)

marcel85

Citaat van: Kjelt op juli 11, 2005, 12:15:41
Hey Marcel,

die slapen daar nog  ;)
Maaruh dan heb je dadelijk helemaal een groot probleem als je Tactile transducers ook nog gaan mee-ramm(el)en  ;D

een groot probleem??  :o  je bedoeld bv dat kleine scheurtjes in de muur nu gevaarlijk kunnen worden  ;D O0

Kjelt

Citaat van: marcel85 op juli 11, 2005, 12:56:35
een groot probleem?? 

Ik doelde meer op je buurman, hoe groot is die eigenlijk ?  ;D