large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Lucky.L

Citaat van: jaco op december 19, 2004, 10:39:29

Voor een man die sneller schiet dan zijn schaduw mag het geen probleem zijn  ;D

Of doelt je nickname niet op die snelle cowboy ?

Jaco
Nee,het is die gevaarlijke Italiaan ;D!!
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

Lucky.L

Ik heb dus mijn speakers op small gezet,en alles met een db meter af gesteld!
Nu ging ik eerst Hotel California draaien [dvd Eagles],ik vind de impact minder dan dat ik mijn speakers op large heb,vooral dat stukje als de congo erbij komt,maar wel veel natuurlijker en mooier!Want als ik mijn speakers op large had staan leek het wel alsof er op een grote Japanse trom werd geslagen !Toen U571 gedraaid,nu vind ik dat er bij die film niet zo gek veel via de sub gaat,nu denk ik dat die knallen wel hard maar niet echt super laag zijn, en dat ze daarom toch via mijn speakers gaan!

Ik vind het in ieder geval een verbetering[en dat is het belangrijkste]!

MVG Lucky
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

hillie

Bij mij werkt "large" het beste op large speakers. "small" maakt het geheel te boomerig en komen mijn B&W 603/602 niet tot hun recht. "small" lijkt in eerste instantie beter te klinken omdat het meer spectakel geeft, maar na een week wordt dit als uiterst onrustig ervaren. Op "large" treedt er geen moeheid op en klinkt het toch beter dan "small". De sub speelt "iets" mee door een setting in mijn HT versterker.

VlisChris

Over borsato:
Als je het over Live in de Kuip hebt kan het kloppen dat je .1 kanaal erg weinig doet. Die zit er namelijk helemaal niet op. Tenminste, in het DD gedeelte. De DTS track heeft wel 5.1 daar in tegen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GPO

Citaat van: Lucky.L op december 21, 2004, 13:38:36
Ik heb dus mijn speakers op small gezet,en alles met een db meter af gesteld!
Nu ging ik eerst Hotel California draaien [dvd Eagles],ik vind de impact minder dan dat ik mijn speakers op large heb,vooral dat stukje als de congo erbij komt,maar wel veel natuurlijker en mooier!Want als ik mijn speakers op large had staan leek het wel alsof er op een grote Japanse trom werd geslagen !Toen U571 gedraaid,nu vind ik dat er bij die film niet zo gek veel via de sub gaat,nu denk ik dat die knallen wel hard maar niet echt super laag zijn, en dat ze daarom toch via mijn speakers gaan!

Ik vind het in ieder geval een verbetering[en dat is het belangrijkste]!

MVG Lucky

Volgens mij moeten die knallen in U571 wel lekker voelbaar zijn hoor... Ik vraag me af of het goed afgesteld staat...

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Lucky.L

Citaat van: GPO op december 25, 2004, 23:58:34

Volgens mij moeten die knallen in U571 wel lekker voelbaar zijn hoor... Ik vraag me af of het goed afgesteld staat...

GPO
Nou ik ben er na 3 jaar achter gekomen :o :o dat in mijn afstellingen in de receiver de basspiek controll aan staat ;D ;D!!
Dat hadden die gasten gedaan die het hier geplaatst en afgesteld hadden!!
Wat een verschil zeg nu die op off staat!!

Hoekstra

Citaat van: Christiaan Sauer op december 25, 2004, 21:26:24
Over borsato:
Als je het over Live in de Kuip hebt kan het kloppen dat je .1 kanaal erg weinig doet. Die zit er namelijk helemaal niet op. Tenminste, in het DD gedeelte. De DTS track heeft wel 5.1 daar in tegen ;)

Dat snap ik :-)
Die doet het ook niet als de woofer in de voorversterker op Yes staat ipv Max.

Maar goed... ik heb alle speakers op full staan... geen cross in de voorversterker ...
Als ik op de sub dan ook niet filter kan het .1 kanaal volledig zijn gang gaan toch ? Dit is dus niet om aan te horen! (staat volume sub echt 3 mm open)

Ik heb op de sub nu een filter van 45/50 hz staan... dus ik filter het .1 kanaal nu volgens mij tot 45/50 hz.
Nu krijg ik een redelijke bass uit de sub.
Dit lijkt me toch ook niet de bedoeling ?

Als ik het artikel nog eens goed lees;

speakers op small... (ik heb 4x 7 cdm nt)
filter in voorversterker op 60 hz
dus alles lager dan 60 hz gaat naar de sub + het .1 kanaal
cross op sub of uit of aan en dan het filter helemaal opendraaien 120hz

Wanneer ik cross op sub uitzet.. krijg ik geen mooie bass... wanneer ik filter aanzet en opendraai (120hz) krijg ik geen mooie bass.
draai ik het filter terug naar 45/50 hz klinkt het duidelijk beter... maar dit is toch tegen alle principies in ?

Ik snap er geen moer meer van.....

jaco

De laatste sectie van wat je beschrijft lijkt me prima.

Hoe heb je het level van de sub afgesteld ? Dat zou je wel met een SPL meter moeten doen, want op je gehoor valt dat niet echt te doen.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Hoekstra

Citaat van: jaco op december 31, 2004, 12:51:13
De laatste sectie van wat je beschrijft lijkt me prima.

Hoe heb je het level van de sub afgesteld ? Dat zou je wel met een SPL meter moeten doen, want op je gehoor valt dat niet echt te doen.

Jaco

Hey, ik moet dat nog met de meter doen.... maar de volumeknop van de woofer kan nog geen 5mm open... staat die sub al te blaffen... bass is echt niet om aan te horen...

GerritZ

Welke sub heb je dan ?

Het filter op de sub kan gewoon uit de DSP regelt het allemaal.

Gerrit

Hoekstra

Citaat van: GerritZ op december 31, 2004, 16:46:07
Welke sub heb je dan ?

Het filter op de sub kan gewoon uit de DSP regelt het allemaal.

Gerrit

Ik heb de ASWCDM (b&w)
Wanneer ik het filter op de woofer uitzet en de volumeknop open (5mm) ben ik niet tevreden.
Nu heb ik het filter op de woofer aangezet en deze op 120 hz gezet, kan tot 140 trouwens.
Klinkt al beter. Volumeknop kan meer open dan wanneer ik het filter uitzet op de woofer.. dat is niet goed...
Ik ga de woofer ook nog proberen ergens anders te plaasen morgen en op een steen....

Ik ga 'm naast de tv plaatsen..... (zie corner's cinema in private home theater)

Groet,
Hoekie

patrick_vdb

Hi Hoekie,

Hetgeen je beschrijft doet toch sterk vermoeden naar een akoestische koppeling van de sub aan de aanwezige staande golven in de ruimte. Ik zou inderdaad eens goed met verschillende posities van de subwoofer gaan spelen, telkens even opnieuw calibreren en luisteren. Neem er de tijd voor want een subwoofer goed integreren in het geluidsbeeld kost even wat tijd.

mvrg

Patrick

Toni71

wat een termen lees ik hier allemaal.Soms een beetje moeilijk te volgen voor een leek.(ben lerend;) )
Okay , ik ben in het bezit van een onkyo 701e en 4 keer de mission m35 floorstanders,en de center m3c2.
Ik heb nog geen subwoofer aangezien ik de sub van mission die erbij hoord een beetje aan de dure kant vind.
Dus ik speel zonder sub.
Nu moet ik aangeven dat met die floorstanders all around het met bas weergave wel aardig goed zit.
Nu mijn vraag,moet ik nu alles gewoon op large zetten of op small.Heeft small alleen effect met een sub en instelling van die crossover.
Als dit logische vragen zijn sorry ;).ik probeer er wat van te leren.
Vr.gr.Tony

bmateijsen

Zonder sub is beter om large te spelen...maar koop een sub, dat zal een hoop schelen ;)

GerritZ

Citaat van: bmateijsen op januari 12, 2005, 14:54:11
Zonder sub is beter om large te spelen...maar koop een sub, dat zal een hoop schelen ;)

Zal niet anders kunnen. De Mains zullen in ieder geval op large moeten omdat die dan de LFE voor hun kiezen krijgen.

Gerrit

kuiperik

Ben momenteel bezig met de bouw van een (TL) Sub. Deze wordt tijdelijk aangestuurd via een oude Yamaha versterker die is aangesloten op het LFE-kanaal van mijn Marantz SR14. Op de receiver staan alle kanalen op Small en LFE aan, de wisselfrequentie ligt vast op 80Hz. Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor de oude versterker door een eindversterker (?) of door een SubwooferModule (Thommessen Proteus SW2.5?).

- Een eindversterker zou, net als nu, worden aangesloten op de LFE.
Instellingen: Alles small en LFE On.

Voordelen: Makkelijker (tweedehands) aan te komen, stabieler?
Nadelen: Source direct schakelt LFE uit en Fronts op Large, daardoor piek in het laag vanwege plaatsing fronts.

- De Subamp zou ik inschakelen tussen de pre-out en main-in van de receiver. Zo kan ik op de SubAmp voor zowel de Sub als de Fronts een flexibel frequentiepunt instellen. Het gefilterde signaal komt dus via de cinch-out van de SubAmp terug op de main-in van de receiver, waardoor de fronts niet het gehele laag hoeven weer te geven.
Instellingen: Fronts Large, overig small en LFE Off.

Voordelen: Kan scheidingsfrequentie lager leggen, Source Direct is te gebruiken.
Nadelen: Filter van SubAmp wordt in signaalweg van Fronts opgenomen, extra bekabeling.

Wat kan ik nu het beste kiezen en zijn er nog meer punten waar ik op moet letten?  ???

De bouw van de sub is hier te volgen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=26098.0
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

...dune...

Ik heb even een basaal vraagje gerelateerd aan dat dB punt.

De KEF Q7's waarin ik geinteresseerd ben, hebben een  'horizontally off-axis  +/- 3dB  = 35Hz - 27kHz'

Wordt hiermee nou ook het 'afvalpunt' bedoeld van het geluid ?

In de folder staat namelijk heel kunstig een plusmin ipv plus of min. Waar kan ik nou vanuit gaan ?

BOUBOU

Citaat van: ...dune... op februari  5, 2005, 12:27:27
Ik heb even een basaal vraagje gerelateerd aan dat dB punt.

De KEF Q7's waarin ik geinteresseerd ben, hebben een  'horizontally off-axis  +/- 3dB  = 35Hz - 27kHz'

Wordt hiermee nou ook het 'afvalpunt' bedoeld van het geluid ?

In de folder staat namelijk heel kunstig een plusmin ipv plus of min. Waar kan ik nou vanuit gaan ?

Ik zou er vanuit gaan dat ze bedoelen dat hij bij 35Hz 3 db afval heeft.
Volgens mij hadden ze het beter om kunnen draaien "-3db = +/- 35Hz.  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

...dune...

Kerstmanno

Citaat van: Lucky.L op december 28, 2004, 14:19:24
Nou ik ben er na 3 jaar achter gekomen :o :o dat in mijn afstellingen in de receiver de basspiek controll aan staat ;D ;D!!
Dat hadden die gasten gedaan die het hier geplaatst en afgesteld hadden!!
Wat een verschil zeg nu die op off staat!!

ahahahaha schitterend!

NielsLu

Hallo,

Ik reageer niet zo vaak op het forum maar lees het met regelmaat.

Nu vraag ik me het volgende af: Ik heb inderdaad geconstateerd dat bij films het geluid mooier en gedataileerder is indien alle speakers op "small" staan en uiteraard de sub op "on". Maar ik vraag me af wat jullie doen als jullie een muziek dvd kijken. In dit geval vind ik het toch mooier om dan de speakers op "large" te hebben.

Graag jullie reactie
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Spacebass

Citaat van: NielsLu op februari 14, 2005, 21:28:44
Nu vraag ik me het volgende af: Ik heb inderdaad geconstateerd dat bij films het geluid mooier en gedataileerder is indien alle speakers op "small" staan en uiteraard de sub op "on".
in jouw set  ;)

Citeer
Maar ik vraag me af wat jullie doen als jullie een muziek dvd kijken. In dit geval vind ik het toch mooier om dan de speakers op "large" te hebben.
Graag jullie reactie
Ook in jouw set!

Wat ik mee wil zeggen is dat je gewoon voor je zelf in jouw situatie moet bepalen wat de beste opslossing is. Het is een richtlijn...geen wet. Dat het bij veel mensen wel een bepaalde richting op moet gaan vanwege de grenswaarden van de set staat echter als een paal boven water. ;)

Dus de enige die het kan bevestigen ben je zelf.

luistervinkje

Hallo,

Ik reageer niet zo vaak op het forum maar lees het met regelmaat.

Maar ik vraag me af wat jullie doen als jullie een muziek dvd kijken. In dit geval vind ik het toch mooier om dan de speakers op "large" te hebben.

Graag jullie reactie

Zo denk ik er ook over  ;D ;D ;D ;D, en laat de sub alleen het onderste laag doen !!!!!
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Arden

Dit is vrij logisch , omdat er in tegenstelling tot film-geluid er onder de 30 hz. niet zoveel meer gebeurt, en een goede luidspreker full-range homogener klinkt ( aansluiting met sub-woofer is bijna nooit naadloos ). :P Ben trouwens nooit echt te spreken over de opname's van muziek dvd's , want hoe goed men stereo opnamen tegenwoordig ook beheersen , zo slecht worden ze afgemixt naar 5.1. Wat te denken van  een concert waarvan je de piano voor je ziet , maar rechts achter hoort ( Diana Krall ) en zo zijn er nog plenty voorbeelden.  :'((Op dit vlak kan men nog een hoop leren uit de film industrie). Ik vraag me ook wel eens af , wat men wil bereiken met de thuis bios. Persoonlijk wil ik dezelfde druk en energie-pieken ervaren als in de echte bioscoop ( liefst nog beter ), en dat lukt nu eenmaal niet met  monitoortjes die ik op small moet zetten met een sub erbij. Full range mastodonten dus , en inderdaad nog een zware sub voor het LFE. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort , kun je nog steeds wel een goed resultaat behalen , maar het zal nooit TOP worden. >:D

daburnd

Uhmm  nu heb ik van alles door zitten nemen maar nog is het niet helemaal van toepassing op mij.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn standaard instellingen alleen de keus voor normal/thx voor alle surrounds, en de fronts kan ik dan nog eens op large zetten.

Tijdens de film zelf kan ik dan wel de speaker eq gebruiken om large/normal/small te kiezen.. maar als ik em dan op small zet gaat mijn merkbare ruisgrens van -5db naar -10db.. niet echt ideaal dus. Maar mis ik nu wat omdat ik alles op normal/thx heb staan?