large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: FieroGT op oktober 18, 2004, 20:13:11
ALs ik dat ding op DTS zet krijg ik veel rare herrie

LOL ;D Dat kan ik me heel goed voorstellen indien je geen DTS-decoder hebt....op bepaalde, vooral wat 'oudere' DVD's werd men ook gewaarschuwt van het feit dat men een DTS-decoder diende te hebben indien men de DTS surroundtrack selecteerde.

mvrg

Patrick

Tube-freak

Ja ik dacht omdat er een DTS decoder in de DVD speler zit dan moet ie het gewoon kunnen.
Maar schijnbaar werkt dat niet zo. In elk geval niet als je een Stereo versterker hebt.
Ik kan ook alles met DTS afspelen enzo aleen met de DTS->PCM aan staan in de decoder.

(Sorry voor de Offtopic)
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

patrick_vdb

Hi FieroGT,

We geraken een beetje off-topic maar vooruit ;)

De DTS-decoder in de DVD-speler wordt ge-by-passed wanneer je 'm digitaal verbonden hebt met de geintegreerde versterker.....indien je de DVD-speler analoog aansluit maak je wel gebruik van de interne decoders, immers de digitaal-analoog conversie vind dan in de DVD-speler plaats ;)

mvrg

Patrick

Tube-freak

Ik heb hem digitaal aan me Northstar DAC aangesloten.  Maar maakt niet uit allemaal.  Het werkt allemaal.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

GPO

Citaat van: patrick_vdb op oktober 18, 2004, 20:22:33
Hi FieroGT,

We geraken een beetje off-topic maar vooruit ;)

Ik wil wel wat zeggen over de topic:

Ik was eerst (tot gisteravond) ook in de veronderstelling dat je bijna als vanzelfsprekend grote speakers (zuilen of flinke boekenplank-types) als 'large' definieerd en de kleinere als 'small'. Nou, niet dus: ik heb gisteren mijn JBL E90 (zuilen van ongeveer 1 m met 2 x 20 cm woofers) als 'small' geconfigureerd ipv 'large'. Gewoonweg omdat het beter klonk en ik mijn sub beter kon inregelen. Ook was de basverdeling door de huiskamer een stuk beter als de andere instelling (small met sub). Overigens: mijn receiver filtert bij 100 Hz (vaste instelling), maar ik kon toch niet goed bepalen waar de bas vandaan kwam (sub staat rechts in hoek van de kamer net naast de rechter frontspeaker). Daar was ik in eerste instantie wel bang voor, maar dat hoor ik gewoonweg niet  :) :).

Ik denk wel dat dit soort instellingen ook in bepaalde mate afhankelijk zijn van de akoestiek en de opstelling.

groeten,

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

GerritZ

Citaat van: GPO op oktober 20, 2004, 12:58:40

Ik wil wel wat zeggen over de topic:

Ik was eerst (tot gisteravond) ook in de veronderstelling dat je bijna als vanzelfsprekend grote speakers (zuilen of flinke boekenplank-types) als 'large' definieerd en de kleinere als 'small'. Nou, niet dus: ik heb gisteren mijn JBL E90 (zuilen van ongeveer 1 m met 2 x 20 cm woofers) als 'small' geconfigureerd ipv 'large'. Gewoonweg omdat het beter klonk en ik mijn sub beter kon inregelen. Ook was de basverdeling door de huiskamer een stuk beter als de andere instelling (small met sub). Overigens: mijn receiver filtert bij 100 Hz (vaste instelling), maar ik kon toch niet goed bepalen waar de bas vandaan kwam (sub staat rechts in hoek van de kamer net naast de rechter frontspeaker). Daar was ik in eerste instantie wel bang voor, maar dat hoor ik gewoonweg niet  :) :).

Ik denk wel dat dit soort instellingen ook in bepaalde mate afhankelijk zijn van de akoestiek en de opstelling.

groeten,

GPO

Het is inderdaad ook een beetje verwarrend, want het heeft immers niets met de grote te maken. Het enig wat je er mee aangeeft is of je bassmangement wilt doen of niet.

En zo zie je maar dat het het geen gouden regel is en dat je het voor je zelf moet proberen ! Jij hebt dit gedaan en een ander denkt gewoon van ik heb vloerstaanders dus het moet op large, zonder eigenlijk te weten wat het verschil is.

Gerrit

Richi

Citaat van: garmtz op augustus 13, 2003, 18:44:50
Er zijn echter mensen die niet eens PROBEREN hun speakers op small te zetten: "Ik heb grote fronts en die weiger ik op small te zetten", krijg je dan. Zonde... ::)

Tot gisteren dacht ik er ongeveer ook zo over, je hebt toch zoiets van: nu heb ik zoveel geld uitgegeven aan mijn fronts, dan wil ik ook het onderste uit de kan halen.  ;) Maar bij mij geldt in dit geval: minder is meer!  :P

Nu heb ik nog maar één maand een subwoofer (REL Strata V) en tot nu toe had ik mijn receiver op Source Direct staan (Fronts large, rest small en SW on). De kantelfrequentie van mijn receiver is 80hz vast. De sub speelde muziek via de high level en film via de low level aansluiting, waarbij ik de REL afkapte op 38hz (heb eerder ook geëxperimenteerd met 32hz en 44hz). Alles daarboven werd dus door mijn fronts weergegeven. Op aangeven van deze thread heb ik gisterenavond alle speakers op small ingesteld, de Source Direct uitgeschakeld en de filtering op de REL zo hoog mogelijk ingesteld (99hz). Nu regelt de receiver dus het bass management.

Mogelijk houdt het verband met een niet optimale afstelling voor die tijd, maar de muziek werd een stuk transparanter (lees: lichter). Ik vermoed doordat er rond het 38hz bereik een dubbeling van laag plaatsvond: weergave vanuit zowel de fronts als de SW. Het laag en midden sluiten veel beter op elkaar aan, zonder dat het laag plaatsbaar wordt. Zowel muziek (Lente Hi-Fi show CD) als film (Saving Private Ryan) worden mooi strak weergegeven. Het was voor mij een hele openbaring.

Kortom, ook ik zeg nu: probeer het eens. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.   ;D

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

GPO

Citaat van: Richi op oktober 21, 2004, 09:12:37

Tot gisteren dacht ik er ongeveer ook zo over, je hebt toch zoiets van: nu heb ik zoveel geld uitgegeven aan mijn fronts, dan wil ik ook het onderste uit de kan halen. ;) Maar bij mij geldt in dit geval: minder is meer! :P

...

Het was voor mij een hele openbaring.

Kortom, ook ik zeg nu: probeer het eens. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. ;D

Groet,
Richard

Weer eentje die om is !!!  :D :D :D

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

VlisChris

Ik zit eigenlijk eens wat na te denken over het instellen van je sub in relatie tot het referentieniveau wanneer je je speakers afstelt.
Stel, ik stel mijn speakers (en dus sub ruwweg) af op 70 db. Dan staan mijn speakers netjes, en mijn subwoofer staat voor bv 20% open.
Nu wil ik echter eens mijn speakers afstellen op 85db (tip: doe dit niet zoals ik om 0130). Nu kan ik twee dingen doen: de versterking van mijn receiver gebruiken om mijn sub een boost te geven om naar de 85 te gaan, maar dat doe ik lekker niet. Waarom eerst daar versterken om het later weer te verzwakken heb ik geleerd ;) Dus ik zet mijn subwoofer verder open. Stel, hij staat dan op 40% van zijn max open.
Wat gaat dit nu voor gevolgen hebben voor mijn uiteindelijk volume? Want het eindresultaat is qua volume wel gelijk, maar ik denk dat het met het volgende vergelijkbaar is:
je praat normaal in microfoon en je haalt de 85db, of je fluistert in een microfoon die je dan harder moet zetten. De uiteindelijk geluidsdruk is het zelfde. Maar het geluid is toch weer anders.
Ik weet dat het een wazig verhaal is, maar ik hoop dat iemand het toch wel snapt en me nu kan vertellen hoe dit precies zit :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

simpel..de bron altijd zo optimaal mogelijk houden  ;)

VlisChris

Dus wat is de beste oplossing in dit geval?
Of zit ik nog niet op te letten en moet ik nog omschakelen van schooldenken naar audiodenken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Richi

Citaat van: GPO op oktober 21, 2004, 13:00:38
Weer eentje die om is !!!  :D :D :D

Het verhaal ligt inmiddels iets genuanceerder. CD's speel ik altijd (analoog) op Source Direct, omdat dat hoorbaar beter klinkt dan op de Auto stand. Maar op Source Direct gaan de fronts automatisch op Large. Alle overige bronnen luister ik op Auto en dus met de fronts op Small. De Strata V sub heeft 4 geheugens, dus heb ik een frequentie instelling gemaakt voor de Large (44hz) [Edit: dit is nog onderwerp van onderzoek  ;)] en Small (99hz) instellingen.

De RC5400 afstandsbediening is nu zo geprogrammeerd dat als ik CD kies (Large), de 44hz instelling wordt geactiveerd op de Strata V en als ik een andere bron kies (Small), wordt de 99hz instelling geactiveerd. Eens even kijken hoe dat in de praktijk werkt, maar gelukkig is de IR ontvangst van de Strata V heel goed, dus dat lijkt goed te gaan.

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Spacebass

Chris, je Sub staat op 20% zeg je...dan ben je toch al aan het verzwakken?

Starred

Zal ik mijn Kef eitjes dan ook maar op Small zetten?

LOL  ;D

Hoekstra

ik heb de cdm 7nt's en staan op large in mijn rotel 1066 voorversterker.
mijn sub stond op yes maar zoal in een andere post deed het .1 het niet op de live dvd van Borsato.
sub op max dus. ik cross niet... staat uit op de voorversterker.. echter mijn sub staat 5 mm open en dat ding gaat te keer...
niet om aan te horen. Ik met de knoppen zitten kloten.. dacht ik ... dit klinkt lekker... na een paar dagen kijk ik nog eens, heb ik de low pass filter op in staan en ik hoor laag ... terwijl de knop low freq helemaal naar links staat dus op 0 denk ik dan...

ik ben nog steeds niet tevreden met die woofer... of moet ik mijn speakers of small zetten en gaan crossen ?

wie helpt mij ?

gr. Alex

Spacebass

Ik zou de 7NT zeker op small zetten en de sub het "echte" laag laten aanpakken  ;)

Hoekstra

Citaat van: Spacebass op november  2, 2004, 22:24:12
Ik zou de 7NT zeker op small zetten en de sub het "echte" laag laten aanpakken  ;)

bedankt voor je reactie. Zehga kwam ook nog met een goede! er zit een probleem in de 1066 wat betreft bass management... en die van mij is daarvoor nog niet terug geweest naar Rotel.

Spacebass

Kijk!! Raar dat ze eigenlijk niet alle kopers gewaarschuwd hebben  ???

mradem

Citaat van: Starred op november  1, 2004, 09:23:19
Zal ik mijn Kef eitjes dan ook maar op Small zetten?

LOL  ;D

Lmao ;D .

mradem

Citaat van: Spacebass op oktober 31, 2004, 22:41:55
Chris, je Sub staat op 20% zeg je...dan ben je toch al aan het verzwakken?

Is het niet het best om je cross-over helemaal open te zetten en dan af te stellen tussen de 73-77 DB?

Lucky.L

Ik wil mijn speakers ook op small zetten,maar op hoeveel HZ zet ik dan mijn sub,hij kan tussen de 50 hz en 150 hz afgesteld worden[ik heb geen regelbare crossover op mijn onkyo,dacht ik ???]
Ik heb deze topic wel doorgelezen maar ik kom er niet uit!
Graag een simpel antwoord  ;D!En hoe zet ik mijn phase op 180 of 0 ?

Bvd Lucky
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

blue-eyes

Phase is beide standen testen en naar jouw smaak instellen.

Crossover: Je onkyo heeft toch wel een instelbare crossover? Dat zal wellicht 40 / 60 / 80 /100 /120 oid zijn. Kies daar een van en draai de crossover van je sub helemaal open.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

jaco

Lucky,
Als je je speakers op small kunt instellen zit er een crossover in je Onkyo, want anders zou de naam erg misleidend zijn van deze instelling.
Waarschijnlijk zit er dus wel een crossover in, maar geen regelbare. Dit houdt vaak 80 of 100 Hz in.

Je moet met alle speakers op small een ingang op de woofer kiezen die geen eigen crossover heeft, of als dit niet kan de crossover van de woofer op maximaal zetten (120 Hz of hoger)

De onkyo zal nu de informatie van alle luidsprekers die op small staan, en onder zijn crossover frequentie zitten, naar de subwoofer sturen. Dit signaal is aan de bovenkant begrenst door een filter. Van de steilheid van het filter hangt het af of de verzwakking boven de crossover frequentie langzaam of snel gaat (vandaar ook dat je de crossover functie van de subwoofer uit of op maximaal moet zetten zodat deze niet meedoet op ook bijvoorbeeld 80 Hz)
De informatie in de kanalen die boven de crossover frequentie zitten worden normaal naar de luidsprekers gestuurd.

Als je niet zeker bent van de crossover frequentie van je subwoofer zou ik in eerste instantie proberen de subwoofer wel aan de voorkant in de nabijheid van je hoofdluidsprekers te plaatsten. Als je namelijk 100 of 120 Hz crsoovers hebt, en je zou stereo muziek draaien en de woofer staat achter je, zul je wellicht op merken dat de bas niet echt van voor lijkt te komen.
Maar uitproberen is de beste manier om het uit te vinden, en jij moet er naar luisteren.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Lucky.L

Bedankt jongens,ik ga er vandaag mee aan de slag!!
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

jaco

Citaat van: Lucky.L op december 19, 2004, 09:52:51
Bedankt jongens,ik ga er vandaag mee aan de slag!!
Voor een man die sneller schiet dan zijn schaduw mag het geen probleem zijn  ;D

Of doelt je nickname niet op die snelle cowboy ?

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable