large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

High level moet de speaker inderdaad op Large staan. Anders stuurt de high-level (speaker) uitgang op de receiver/versterker al een gefilterd signaal naar de sub. De sub krijgt dan niet het voer dat hij moet weergeven.

Of de sub zelf de rest van het signaal naar de speakers gaat sturen of dat het voor de sub afgetapt wordt staat daar los van. Maar sowieso moet de sub natuurlijk wel het laag voor zijn rekening kunnen nemen, dus speakers op Large!

JCL

Citaat van: Ejorne op december 20, 2012, 17:03:30
High level moet de speaker inderdaad op Large staan. Anders stuurt de high-level (speaker) uitgang op de receiver/versterker al een gefilterd signaal naar de sub. De sub krijgt dan niet het voer dat hij moet weergeven.

Of de sub zelf de rest van het signaal naar de speakers gaat sturen of dat het voor de sub afgetapt wordt staat daar los van. Maar sowieso moet de sub natuurlijk wel het laag voor zijn rekening kunnen nemen, dus speakers op Large!

Alle frequenties komen uit de terminal (even kort door de bocht). De sub krijg dit hele signaal en geeft dat weer wat onder de cross-over ligt. Dan weten de speakers toch niet wat de sub doet? Dus de speakers geven deze frequenties ook weer. De speakers/sub communiceren niet met elkaar omdat dit niet door de versterker wordt geregeld (de versterker stuurt immer aan op LARGE). Daarom zullen zowel de sub als de speakers de frequenties weergeven van onder de cross-over frequentie. Toch?

Ejorne

Citaat van: JCL op december 21, 2012, 00:23:53
Alle frequenties komen uit de terminal (even kort door de bocht). De sub krijg dit hele signaal en geeft dat weer wat onder de cross-over ligt. Dan weten de speakers toch niet wat de sub doet? Dus de speakers geven deze frequenties ook weer. De speakers/sub communiceren niet met elkaar omdat dit niet door de versterker wordt geregeld (de versterker stuurt immer aan op LARGE). Daarom zullen zowel de sub als de speakers de frequenties weergeven van onder de cross-over frequentie. Toch?

Als je een sub hebt met high-level aansluiting maar geen output/crosover voor (monitor) speakers, dan moet je natturlijk de crossover van de sub ongeveer op het -3db afvalpunt van de speakers moeten zetten. zet je hem hoger dan krijg je inderdaad (teveel) overlap...

HTip

Bedankt voor de uitleg! Had nog geen ervaring met high-level, maar dat hebben jullie even snel voor me bijgespijkerd :thumbs-up:

De Velodyne DD-series hebben 6 presets (Action/Adventure, Movies, Pop/Rock, Jazz, Custom en EQ Defeat) die allen afzonderlijk kunnen worden ingeregeld. Dat geldt voor de instellingen en EQ/DSP. Ik heb 2 presets gebruikt voor alleen voorstoelen bezet en ook achterstoelen bezet. Voor high level zal ik dan een andere preset (die ik toch niet gebruik ;)) moeten opofferen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

JCL

Citaat van: Ejorne op december 21, 2012, 01:03:48
Als je een sub hebt met high-level aansluiting maar geen output/crosover voor (monitor) speakers, dan moet je natturlijk de crossover van de sub ongeveer op het -3db afvalpunt van de speakers moeten zetten. zet je hem hoger dan krijg je inderdaad (teveel) overlap...

Precies. Dus moet je een sweep luisteren van hoog naar laag. En als je hoort dat de speakers afvallen draai je de sub erbij. Dit werkt volgens mij beter dan naar de specs kijken. Die kloppen niet altijd en de accoustiek van de ruimte speelt daarbij ook een rol.

kooba

Ik moet nog even kijken met mn subwoofer straks hoe ik dat aan ga sluiten als ik hem heb.

Ik denk eerst gewoon low level alleen en dan later eens proberen of high level een toevoeging/beter is.
Ik heb geen idee of het beter zou zijn dat high level.

Is dat vooral voor bij grote luidsprekers beter om te doen of juist bij kleine boekenplankluidsprekers die toch al niet zo heel laag gaan?

:unsure:

JCL

Citaat van: kooba op januari 14, 2013, 02:06:54
Ik moet nog even kijken met mn subwoofer straks hoe ik dat aan ga sluiten als ik hem heb.

Ik denk eerst gewoon low level alleen en dan later eens proberen of high level een toevoeging/beter is.
Ik heb geen idee of het beter zou zijn dat high level.

Is dat vooral voor bij grote luidsprekers beter om te doen of juist bij kleine boekenplankluidsprekers die toch al niet zo heel laag gaan?

:unsure:

Dat maakt niet zoveel uit. Nagenoeg iedere luidpsreker kan wel een sub gebruiken om het laag te ondersteunen. Het voordeel van high-level is dat je het volume appart kan instellen en in mijn geval ook de cross-over beter kan doen. Mijn sub gaat in stapjes van 3hz, mijn versterker met stappen van 20 hz... Met name op gebied van intergratie is het een uitkomst.

LuPo

Klopt het dat de A25 een -3dB punt van 54 Hz heeft? En de A225C 65 Hz? Ik zie namelijk nergens op de website van BA staan of dat op het -3dB punt is. Op dit moment staan de A25 op crossover 60 Hz en de center op 80 Hz. Als ik ze alle drie op 80 Hz instelde dan ging de sub naar mijn idee teveel mee lopen doen. Het werd dan te 'bonkerig'. De center zou volgens de berekening eigenlijk op 100 Hz moeten en de andere op 80 Hz.

Ik hoop dat ik het goed afgesteld heb. De sub heb ik op gehoor gedaan.

RalphH

Rule of thumb --> crossover instellen op 1.5 x het -3db punt van je fronts.

Als je de sub op t gehoor hebt ingesteld, staat ie waarschijnlijk te hard. Wellicht toch even een dB meter aanschaffen, is eigenlijk onmisbaar voor een goeie afstelling.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

LuPo

Citaat van: RalphH op januari 28, 2013, 21:21:24
Rule of thumb --> crossover instellen op 1.5 x het -3db punt van je fronts.

Als je de sub op t gehoor hebt ingesteld, staat ie waarschijnlijk te hard. Wellicht toch even een dB meter aanschaffen, is eigenlijk onmisbaar voor een goeie afstelling.

Ja die regel ken ik. Ik vraag dus expliciet of de BA een -3dB punt hebben van 54 Hz en 65 Hz (center). :)

dB meter heb ik al. Maar net zoals een ander persoon hier op het forum moet ik hem flink opschroeven wil ik de 75dB aantikken (vanaf de luisterplek gemeten) en dan is de sub veel te overheersend. Ik heb hem dus juist een stuk zachter afgesteld op gehoor dan wat de meting zegt. ;) Overigens las ik hier ook ergens dat je voor de sub de dB meter er een meter voor moet houden ipv op je luisterplek laten staan. Ik weet niet hoe jullie dat doen?

RalphH

Citaat van: LuPo op januari 28, 2013, 22:34:20
Ja die regel ken ik. Ik vraag dus expliciet of de BA een -3dB punt hebben van 54 Hz en 65 Hz (center). :)

Die aanname doe ik voor het gemak maar, staat idd niet -3dB, maar das wel een beetje de standaard.
Dat maal 1.5 is dan 80Hz inderdaad, ik zie nu pas dat je dat er gewoon bij had staan, tijd om naar bed te gaan geloof ik ;D.

Ik meet zelf gewoon op de luisterplek en dat resultaat voldoet naar mijn idee. Je gebruikt de roze ruis uit je receiver en je speakers staan ook op 75dB? Kan zijn dat je flink last van staande golven hebt en dat je dus op bepaalde frequenties een flinke boost in het laag krijgt. Dit maakt het dan niet prettig luisteren terwijl de meeste frequenties wellicht toch op het juiste volume doorkomen.

Lastig. Wil je dit inzichtelijk maken, moet je met REW aan de gang.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

LuPo

Citaat van: RalphH op januari 28, 2013, 22:44:57
Die aanname doe ik voor het gemak maar, staat idd niet -3dB, maar das wel een beetje de standaard.
Dat maal 1.5 is dan 80Hz inderdaad, ik zie nu pas dat je dat er gewoon bij had staan, tijd om naar bed te gaan geloof ik ;D.

Ik meet zelf gewoon op de luisterplek en dat resultaat voldoet naar mijn idee. Je gebruikt de roze ruis uit je receiver en je speakers staan ook op 75dB? Kan zijn dat je flink last van staande golven hebt en dat je dus op bepaalde frequenties een flinke boost in het laag krijgt. Dit maakt het dan niet prettig luisteren terwijl de meeste frequenties wellicht toch op het juiste volume doorkomen.

Lastig. Wil je dit inzichtelijk maken, moet je met REW aan de gang.

Ok thanks. Geeft niet hoor, ik leg het misschien ook niet helemaal goed uit. :P

Maar eigenlijk moet de fronts en rears (A25) op 80 Hz en de center op 100 Hz dus? Ik gebruik de ruis van de receiver en dan begin ik bij de FL en die zorg ik dat 75 dB aangeeft. Dan ga ik vervolgens de andere kanalen langs en schrijf op hoeveel ik + of - moet doen. Daarna stel ik dat in de receiver in. Dus precies zoals omschreven in de startpost dacht ik. :)

Alleen de subwoofer moet dus voor m'n gevoel heel erg hard om op de dB meter 75dB aan te geven. Maar misschien moet ik maar eens kijken of er iemand in de buurt van Groningen woont die eens een beetje uitleg kan geven en zin heeft in een middagje prutsen. :D

HTip

Zo te zien heb je het bijna helemaal goed gedaan :thumbs-up: Waarom bijna? Vaak is de interne ruisgenerator van een receiver niet breedbandig genoeg voor een nauwkeurige afstelling. Daarom adviseer ik ook een testschijf, zoals bijv. DVE, AVIA, CARA, e.d.

Het volume van je sub op 1/3 zetten is de mooiste instelling. Als je dan geen 75 dB haalt, dan in de receiver de sub harder instellen. Maar het kan ook komen door de interne ruisgenerator die het LFE signaal niet ondersteunt. En om te weten waar de probleemgebieden liggen is REW inderdaad een van de weinige middelen
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LuPo

Citaat van: HTip op januari 29, 2013, 23:53:29
Zo te zien heb je het bijna helemaal goed gedaan :thumbs-up: Waarom bijna? Vaak is de interne ruisgenerator van een receiver niet breedbandig genoeg voor een nauwkeurige afstelling. Daarom adviseer ik ook een testschijf, zoals bijv. DVE, AVIA, CARA, e.d.

Het volume van je sub op 1/3 zetten is de mooiste instelling. Als je dan geen 75 dB haalt, dan in de receiver de sub harder instellen. Maar het kan ook komen door de interne ruisgenerator die het LFE signaal niet ondersteunt. En om te weten waar de probleemgebieden liggen is REW inderdaad een van de weinige middelen

Dan moet ik inderdaad zo'n testschijf gaan kopen! Enig idee welke de beste is? Of welke het goedkoopste is?

HTip

Citaat van: LuPo op januari 30, 2013, 07:38:12
Dan moet ik inderdaad zo'n testschijf gaan kopen! Enig idee welke de beste is? Of welke het goedkoopste is?
Het beste vind ik de CARA DVD. Die is helemaal toegespitst op geluid. Ik weet alleen niet of die nog verkrijgbaar is. Het is een Duits product met veel uitleg over de theorie. Maar eigenlijke iedere schijf met breedband roze ruis voldoet in principe. De producten van DVE, AVIA, AIX, e.d. hebben allen deze mogelijkheid.
Showcase - Topic

RalphH

Je bent op de goede weg LuPo, het subwoofer gedeelte is eigenlijk bij iedereen het "grootste" probleem. Zou mooi zijn als iemand in de buurt een keertje met je mee kon kijken, ikzelf zit helaas wat te ver weg.
Aan de andere kant kun je vrij eenvoudig zelf met het genoemde REW aan de slag hoor. Is echt geen rocket science, als je jezelf een beetje inleest (topic van Morca bijv) en de manual gebruikt, kom je met enkel een pc, een dB meter en een lange kabel, een heel eind.

De roze ruis in de receiver kan zoals Philip aangeeft inderdaad niet helemaal geschikt zijn. Mijn Marantz bijv, gaf niet het goede resultaat, mijn huidige Onkyo doet dat wel.

LuPo

Bedankt voor de uitleg en tips maar weer. Ik zie dat ik de DVE disc voor ongeveer 25 euro kan kopen via amazon. Die andere discs kan ik niet zo goed vinden of zijn erg duur.

Mocht er iemand in de buurt van Groningen dit berichtje lezen dan ben ik altijd in voor een M&G waarbij we wellicht wat kunnen afstellen en testen. :)
Ik heb al een dB meter met 'output' gele ingang en een laptop + iMac. Is dat genoeg om met dat REW aan de slag te gaan? :)

RalphH

Als er een onversterkte line-in op de laptop zit, dan zeker. De iMac zal ook wel een line-in hebben

AirTimeDMC12

Ik heb mijn receiver ingesteld op small. Crossover wordt geregeld door de receiver en staat op 80Hz. Mn KEF iQ50s gaan tot 40Hz bij -3db. Mn Pioneer heeft echter geen instelmogelijkheid voor 60Hz, wel 50, 80, 100 etc. Gekozen voor 80.

Als ik nu muziek luister in Pure Direct mode, dus zonder alle poespas en sub, mis ik dan geen bereik? Want mn sub doet niet mee, en speakers staan op small. Kan ik ze beter dan niet op Large zetten?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

HTip

Als het goed is worden de speakers in Pure Direct mode op Large gezet. Dus bereik ga je niet missen. Als dat toch zo is, dan ligt dat of aan de speakers of de ruimte. Een sub laten meespelen op high-level (aansluiten samen met speakerkabel) zou dan een optie kunnen zijn.
Showcase - Topic

Valderrama

Ik heb mijn Rel T7 zowel high als low level aangesloten. Audyssey zet mijn Tannoy DC6T's als large. Daarna de Rel op het gehoor met muziek ingesteld. Klinkt allemaal erg lekker.

Maar ik vraag me af, wanneer ik de fronts als small zou instellen met crossover op 80... Presteert dan zo'n speaker niet beter in het midden en hoog omdat daar dan 'meer ruimte' voor is enomdat de receiver dan meer power daar voor vrij heeft?

We kunnen toch ook niet met 100% zekerheid vaststellen dat de sub op deze manier high level totaal niet mee doet? Want wat als de speaker het rond de 80 moeilijk heeft dan neemt de sub dat sowieso mee?
Receiver: Denon X1300 | TV: LG 55UH850V| Gaming: Xbox One | 5.1 speakerset: Tannoy Revolution DC6T, Tannoy Revolution LCR4 Signature, Tannoy Revolution DC4, Klipsch SW-115 | Digital TV: CI+| Media player: Apple TV4 (Infuse)

RalphH

Als je sub low level signaal krijgt, zou high-level niet mee moeten doen.

Het klopt wel dat met de crossover op 80, je versterker wat ontlast wordt en er dus eigenlijk wat vermogen "over" is voor de rest.

Daarnaast moet je jezelf ook de vraag stellen of je fronts het hele bereik wel aankunnen van het signaal wat er (bij film) naartoe wordt gestuurd. Bij de HD audioformaten zijn (voor zover ik heb kunnen vinden) alle kanalen "full-range", er gaat dus ook sub-laag naar de fronts. Dat is dus ook laag onder de 35Hz (waar veel luidsprekers volgens de specs al niet eens aan komen), dit wil je dan wel graag door de sub af laten handelen.
Vuistregel voor het instellen van crossover is 1.5 x het -3dB laag bereik van je fronts.

Maar bovenstaande is ook vast grotendeels ook ergens in dit topic terug te vinden ;D ;).

magicbas

Citaat van: Valderrama op juli  9, 2013, 13:48:44
Ik heb mijn Rel T7 zowel high als low level aangesloten. Audyssey zet mijn Tannoy DC6T's als large. Daarna de Rel op het gehoor met muziek ingesteld. Klinkt allemaal erg lekker.

Maar ik vraag me af, wanneer ik de fronts als small zou instellen met crossover op 80... Presteert dan zo'n speaker niet beter in het midden en hoog omdat daar dan 'meer ruimte' voor is enomdat de receiver dan meer power daar voor vrij heeft?

We kunnen toch ook niet met 100% zekerheid vaststellen dat de sub op deze manier high level totaal niet mee doet? Want wat als de speaker het rond de 80 moeilijk heeft dan neemt de sub dat sowieso mee?

Mooie speakers heb je ;-)
Voor muziek draai ik zelf zonder sub, dus als je denon zo'n optie heeft (direct/pure/etc) dan die gebruiken als je lekker wilt luisteren.
Voor film inderdaad het sublaag door de subwoofer laten afhandelen. Ik heb nu zelf op 80hz de crossover staan, maar dat moet je vooral zelf even uitproberen. Kan bij jou anders klinken en het gaat om jou gehoor uiteindelijk...er is hier op het forum een draadje te vinden over een leuke demo blu-ray met voldoende materiaal om zelf te kunnen oordelen (HT Super Demo Disc of zoiets).
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

RalphH

Citaat van: magicbas op juli  9, 2013, 18:54:11
Voor muziek draai ik zelf zonder sub, dus als je denon zo'n optie heeft (direct/pure/etc) dan die gebruiken als je lekker wilt luisteren.

Ahja, voor stereo inderdaad via direct zodat je fronts weer even op large staan.
Eventueel high level een goed geplaatste sub erbij om de gaatjes op te vullen.

Syphon

Vorige week heb ik mijn speakers automatisch laten afstellen door de YAMAHA RX-V771 receiver.
De frontspeakers stonden hierna op large, wat zegt dit? Is het gebruikelijk dat het automatisch op large staat?
Mijn subwoofer is nu even weg dus misschien ligt het daarna. Op korte termijn komt er weer een subwoofer waarna ik alles perfect ga instellen.