Is het verschil in stereo tussen een HT set en stereo set groot??

Gestart door huut, oktober 26, 2009, 19:54:03

Vorige topic - Volgende topic

huut

Dacht mijn ht-set verkocht te hebben maar blijkt dus toch niet zo te zijn.  :-[ :-[

Dus weer gaan twijfelen.

Is het verschil in stereo tussen een HT set en een stereo set echt de moeite waard om terug te gaan naar een stereo set. Begin daar nu toch weer over te twijfelen. Heb dit weekend mijn HT-set weer geheel via hdmi aangesloten. Had  inmiddels een aantal weken het beeld via hdmi en het geluid analoog aangesloten (leek mij beter).
Hdmi kabels zijn redelijk simpele kabels en de analoge interlinks zijn van jk acoustics type 2 (dus prijstechnisch een stuk beter).
Ik had alleen het idee dat ik wat beleving miste tijdens films qua geluid tijdens de analoge aansluiting. Van het weekend dus weer geheel via hdmi aangesloten en het verhaaltje klopt weer (beter). Een brul van een leeuw is echt weer een angstaanjagende brul en spetterend water lijkt weer echt te spetteren. Er is gewoon veel meer beleving via hdmi.

Nu twijfel ik dus als ik een cd-speler en een oudere stereo versterker koop en hem via analoge interlinks aansluit, ik straks ook weer wat beleving mis.
Misschien een domme gedachte, maar ik kom er pas achter als ik mijn boeltje verkocht heb en iets anders heb terug gekocht. En dan is het te laat.

Dus wie kan mij overtuigen dat ik er goed aan doe om terug te gaan naar stereo om mijn muziekbeleving echt te upgraden. Mijn cd's beluister ik nu met gemengde gevoelens. Goed opgenomen cd's klinken best heel mooi. Maar een wat minder opgenomen cd beleef ik gewoon weinig plezier aan.

Huidige set:

2 speakers van elac fs208a (geheel naar mijn zin)
2 surroundspeakers van LG (nu prima genoeg voor achterkanalen)
pioneer receiver vsx ax2as-s (topserie)
pioneer dvd-speler dv-989avi-s (topserie)

Mijn gedachte voor nieuwe set.

2 speakers (huidige elac fs208a)
oudere cd speler (high end)
oudere geïntegreerde versterker (high end)
dvd-speler (goedkope samsung bv. met upscaling tot 1080p)

frank2

Het antwoord is heel simpel: voor HT beleving heb je gewoon 5.1 opstelling nodig, goed stereo zou kunnen maar je mist de vliegtuigen die van achteren komen.
Voor stereo: is een stereo versterker beter, maw. een stereo versterker van 600 euro is misschien gelijkwaardig aan een surr. set van 2000 euro even voor de beeldvorming.

Het beste wat ik heb gedaan en meerderen met mij, een stereo versterker erbij kopen en via ht trough naar surr. luisteren. Heb je best of both worlds.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

sushi

Ik ben het daar ook overigens met Frankie mee eens :)
Ik heb nu opgesteld staan 2 eindversterkers van Advance Acoustic MAA 405 en voor mijn HT een HK AVR 330.

Dus Als ik stereo wil luisteren luister ik deze alleen via de eindversterker. En anders gebruik ik beide weer voor HT toepassing. Is echt beste van beide werelden  :yin-yang: en het mooie ervan is dat ik vind dat echt hifi-gear, wat inderdaad dus per definitie denk ik wel een stuk duurder is, ook gewoon erg goed kan klinken in HT opstelling, maar je bent er dan wel meer geld aan kwijt :P

Zo heb je dus gear waarvan je weet dat ze in stereo al erg goed spelen, maar in HT misschien nog wel ene stuk beter. Is dat overigens ook mogelijk Frankie, dat je HT gear hebt dat uitsluitend voor dat doel is gemaakt en dus beter is in zijn rol dan 2 stellen "goede" stereo weergevers. Wellicht dus dat ze zo geoptimaliseert zijn?

frank2

Tuurlijk kan HT beter zijn dan een stereo versterker. Als je surr. hebt voor 10.000 euro en je hebt een 600 euro kostende stereo versterker betwujfel ik of stereo beter is.  Maar "normaal" is een gelijkgesprijsde stereo versterker superieur aan een surr. reciever.

Dus een combi van een goede stereo versterker en een surr. reciever is het optimum tenzij je geld teveel hebt of dat het geen rol speelt wat alles kost.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Richi

Mijn ervaring is dat een stereo versterker of een HT voorversterker die binnenkomende signalen niet digitaliseert de beste resultaten geven voor stereo luisteren. Ik heb een tijd met een Kenwood stereo set naast mijn HT set gespeeld, maar dat was wel veel gedoe. Nu speel ik met de Aragon 7.1 voorversterker die inkomende analoge signalen ongemoeid laat: de perfecte integratie tussen 2.0 en 5.1.
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Lars_Portman

Wat ook belangrijk is om mee nemen dat Stereo zeker niet minder is maar anders. En ja misschien niet surround effecten met film. Maar daarin tegen staat met versterker en zonder surround pre-amp. Je front speakers op veel hoger niveau spelen. En dat hoor je bij muziek maar ook zeer zeker met film terug dat ongekend ver boven receiver uit komt met controle en diepte in je geluid.
Natuurlijk vallen we hele mooie receiver te krijgen buiten jou budget denk ik. Maar die verouderen dan ook nog eens heel snel dan vergeleken met een mooie stereo versterker.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Lars_Portman

Citaat van: frank2 op oktober 27, 2009, 09:26:30
Het antwoord is heel simpel: voor HT beleving heb je gewoon 5.1 opstelling nodig, goed stereo zou kunnen maar je mist de vliegtuigen die van achteren komen.
Voor stereo: is een stereo versterker beter, maw. een stereo versterker van 600 euro is misschien gelijkwaardig aan een surr. set van 2000 euro even voor de beeldvorming.

Het beste wat ik heb gedaan en meerderen met mij, een stereo versterker erbij kopen en via ht trough naar surr. luisteren. Heb je best of both worlds.

Wat je niet moet vergeten dat een theater throughput/HT passthrough een vereiste is dan. Want sloopt homogeniteit van je surround set anders. Maar daar is genoeg over genoemd op het forum.

Daarbij gebruik je nog altijd de surround receiver als voor versterker bij deze optie en zal niet van voordelen van stereo profiteren bij film als bij 2.1 (Dan heb je DVD gekoppeld aan Receiver.)
Acoustic Energy AE100

denoontje

Citaat van: Edwinbeke op oktober 27, 2009, 11:33:16
Wat je niet moet vergeten dat een theater throughput/HT passthrough een vereiste is dan. Want sloopt homogeniteit van je surround set anders. Maar daar is genoeg over genoemd op het forum.

Daarbij gebruik je nog altijd de surround receiver als voor versterker bij deze optie en zal niet van voordelen van stereo profiteren bij film als bij 2.1 (Dan heb je DVD gekoppeld aan Receiver.)

hoeft niet

Je sluit je cd speler en stereobronnen aan op een stereoversterker.
Deze stereoversterker is via de preouts verbonden met je HT verstereker.
op de steroversterker zet je de fronts

Wel klopt het dat je aan homogeniteit inboedt, daar de versterker van de fronts een ander karakter zal krijgen.

Of dit erg is......meesten hebben zowieso al geen 4G'systeem (zie draadje over 4G's)
Ik vond het bij mij destijds wel een flinke vooruitgang en nam minder homogeniteit voor lief

Of je kies een cd speler waarvan je het volume  kunt regelen op de analoge uitgang en deze zet je direct op een 5 kanaals goede eindversterker (als deze dat kan).

Maar beste vind ik nog steeds gescheiden set...maar is niet voor iedereen weggelegd qua budget en ruimte

ultraprime

[quote author=huut Heb dit weekend mijn HT-set weer geheel via hdmi aangesloten. Had  inmiddels een aantal weken het beeld via hdmi en het geluid analoog aangesloten (leek mij beter).
Hdmi kabels zijn redelijk simpele kabels en de analoge interlinks zijn van jk acoustics type 2 (dus prijstechnisch een stuk beter).
Ik had alleen het idee dat ik wat beleving miste tijdens films qua geluid tijdens de analoge aansluiting. Van het weekend dus weer geheel via hdmi aangesloten en het verhaaltje klopt weer (beter). Een brul van een leeuw is echt weer een angstaanjagende brul en spetterend water lijkt weer echt te spetteren. Er is gewoon veel meer beleving via hdmi.
[/quote]

Heb je in deze situatie niet gewoon surround sound via de hdmi en 'slechts' stereo via de analoge?
Mijn ervaring is dat geluid via een HT wat directer en sneller kan klinken maar minder gedetailleerd en gepositioneerd.
Tijdens een film hebben je hersenen het al aardig druk met de beelden en is direct en snel best aardig!
Met een cd luisteren zal je meer concentreren op het geluid en positie (en vergelijken met live?) en gaan andere zaken dus een grotere rol spelen.
LX5090h | AudioInnovations Alto | JMlab Electra 905 | Sony HX710

Lars_Portman

Citaat van: denoontje op oktober 27, 2009, 13:16:30
hoeft niet

Je sluit je cd speler en stereobronnen aan op een stereoversterker.
Deze stereoversterker is via de preouts verbonden met je HT verstereker.
op de steroversterker zet je de fronts

Dat snap ik. Maar eigenlijk bedoelde was je kan ook film op stereo kijken zonder dat heel erg tegen hoeft te  vallen.
En dan moet je wel zo proberen dat je rechtstreeks ook DVD/Blu-ray (met decoder over analoog) koppelt aan je Stereo versterker.

Citaat van: denoontje op oktober 27, 2009, 13:16:30
Wel klopt het dat je aan homogeniteit inboedt, daar de versterker van de fronts een ander karakter zal krijgen.

Of dit erg is......meesten hebben zowieso al geen 4G'systeem (zie draadje over 4G's)
Ik vond het bij mij destijds wel een flinke vooruitgang en nam minder homogeniteit voor lief

Of je kies een cd speler waarvan je het volume  kunt regelen op de analoge uitgang en deze zet je direct op een 5 kanaals goede eindversterker (als deze dat kan).

Maar beste vind ik nog steeds gescheiden set...maar is niet voor iedereen weggelegd qua budget en ruimte

Mee eens beste is een gescheiden set. En ruimte speelt dan vaak al rol. (als de ruimte hebt de WAF al niet zegt van 1 ruimte voor je Audio is al voldoende) Mij viel ook tegen dat de homogeniteit erg achteruit ging toen ik Receiver met Stereo combineerde.
Later ben ik dan ook naar Arcam AVR300 voor muziek en film gegaan omdat die beide heel goed deed. En nu zo gek met de  Arcam sound dat ik naar de FMJ stereo ben gegaan.

Acoustic Energy AE100

jos r

Oud topic maar misschien nog reactie.
Ik ben hier ook een beetje mee bezig en kwam zo bij dit topic terecht.
Hoe doen jullie dat met bekabelen van 2 sets.
Worden er dan dubbele speakerkabels naar de versterker gelegt of steeds 1 set verwisselen tussen stereo en HT versterker.
Gr.Jos

Dirk

ik vrees/denk dat als er in voorgaande posts werd gesproken over een "gescheiden set", ook echt een 100% gescheiden set bedoeld werd, dus...ook gescheiden speakers.
tenminste, dat versta ik toch onder een écht gescheiden set, cq "2 sets"
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

denoontje

Citaat van: jos r op februari 10, 2010, 20:46:53
Worden er dan dubbele speakerkabels naar de versterker gelegt of steeds 1 set verwisselen tussen stereo en HT versterker.
Gr.Jos
nee

je fronts zitten op de stereoversterker aangesloten, de rest van je speakers op de ht reciever

rbormans

Citaat van: jos r op februari 10, 2010, 20:46:53
Gr.Jos
Oplossing is al gegeven, maar toch even ... sowieso nooit je speakers aan 2 versterkers hangen !