HTPC en HD audio

Gestart door tigrau69, oktober 21, 2009, 11:24:37

Vorige topic - Volgende topic

tigrau69

hey mensen,

ben op het moment bezig om me thuisplezier te vergroten en stuit op een probleempje.

het volgende,
ik heb een pc die ik gebruik voor me ht. het is een HP Pentium 4 3GHz  2,5GB ram met videokaart Saphire Ati Radeon 4650 HD 512mb met hdmi (waarbij mij werd verteld er ook een audiochip in zit) en moederbord met een coax digitaal out en in. draait op Xp MCE, maar nu ook Windows 7 erop gezet om te testen.
Nou heb ik sinds kort een Pioneer Vsx 1019 receiver. deze heeft natuurlijk hdmi en nu is de bedoeling om ipv me coax de hdmi ook te gebruiken voor de audio. is toch een kabeltje minder en ik begreep dat HD audio alleen via hdmi kon.

mijn probleem, ik krijg totaal geen audio via de hdmi. ik heb de drivers van realtek erop. deze Vista, Windows7 Driver(32/64 bits) Driver R2.35. alleen wanneer ik de  ATI HDMI Audio Device driver R2.35. installeer krijg ik halvewege installatie de melding Er wordt geen stuurprogramma ondersteund in deze stuurprogrammabundel. dus dit installeert hij niet.
in me apparaatbeheer heb ik dan 2 hd audio bussen waarvan er eentje een uitroepteken heeft. stuurprogramma bijwerken helpt niet.
me audio over me pc speaker werkt wel.

mijn eerste vraag is: zal het met deze setup lukken om de audio via hdmi te doen, dit zal ik namelijk met media center gebruiken voor dvd en bluray files, en TMT gebruik ik om geripte blurays te kijken. dit lijkt me wel tenzij me videokaart dus niet audio via hdmi ondersteunt.
tweede vraag: zal dit dan ook met HD audio werken aangezien me receiver dit wel ondersteunt. want via de coax digitaal kreeg ik alleen DTS bij bluray.
derde vraag: wat gaat er mis in mijn setup. software niet goed, of videokaart niet goed. welke videokaart voor max 100 euro kan dit wel, dus audio en ook HD audio.

ik neem aan dat het hem zit in de stuurprogramma's, maar verder ben ik niet gekomen.

me uiteindelijke doel is om het werkend te krijgen onder windows 7, maar als dit nog niet kan omdat er nog niet genoeg ondersteuning is dan is xp mce ook goed.

Jurgen79

Ik heb een Ati 4850 kaart en heb het wel aan de gang gekregen, maar helaas is het allemaal niet zo mooi als het lijkt. Het geluid viel mij erg tegen (dof, weinig detail) en kwam er later pas achter dat echt HD geluid helemaal niet goed ondersteund wordt. De 4850 hdmi uitgang stuurt alleen lpcm uit en dan met maximaal 6mbit (niet voldoende voor een volledige 7.1/5.1 HD soundtrack dus). Ik neem aan dat de 4650 op dezelfde manier werkt.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

tigrau69

hier was ik ook wel bang voor. maar wellicht heeft er iemand betere ervaringen.

maximus79

Er is op dit moment geen videokaart die volledig hd audio ondersteunt. Wel zijn er 2 geluidskaarten die het ondersteunen. De Asus xonar hdav 1.3 en een auzetech kaart.
Die asus kaart heb ik zelf en was verbaasd over de geluids kwaliteit! Ik had eerst de m-audio rev. 7.1 maar dit klinkt toch nog wel even een stuk beter!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Guardian

Citaat van: maximus79 op oktober 21, 2009, 13:14:49
Er is op dit moment geen videokaart die volledig hd audio ondersteunt. Wel zijn er 2 geluidskaarten die het ondersteunen. De Asus xonar hdav 1.3 en een auzetech kaart.
Die asus kaart heb ik zelf en was verbaasd over de geluids kwaliteit! Ik had eerst de m-audio rev. 7.1 maar dit klinkt toch nog wel even een stuk beter!

De nieuwe AMD/ATI 5xxx reeks ondersteund wel de HD-audio formaten (bitstreaming en LPCM). Ondersteuning wordt op dit moment door verschillende players aan gewerkt. Begrijp dat het met sommige al werkend te krijgen is.
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

maximus79

Citaat van: Guardian op oktober 21, 2009, 13:24:10
De nieuwe AMD/ATI 5xxx reeks ondersteund wel de HD-audio formaten (bitstreaming en LPCM). Ondersteuning wordt op dit moment door verschillende players aan gewerkt. Begrijp dat het met sommige al werkend te krijgen is.

Ok, dat wist ik niet! Het word dan ook niet meer gedownsampled?!
Maar toch zou ik zelf nooit een videokaart kiezen voor geluid. (gevoelsmatig) 
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

tigrau69

okay, de ATI 5xxx kosten iets meer dan 100 euro. iemand hier ervaring mee, want dit vind ik wel aantrekkelijk???

maar hoe zit het dan, je HD audio moet perse over HDMI kabel, of kan je hem ook coaxiaal doen??
optisch is geen optie voor mij vanwege afstand pc receiver.

en als je het via een geluidskaart doet ( minimaal 120 euro voor de xonar slim en 170 voor de narmale xonar of de auzentech 209 euro, beetje erg duur) moet je dus een tweede hdmi kabel trekken. maar dan snap ik het even niet. want mijn receiver heeft 4 hdmi in en 1 out. dus hoe ga ik beeld en geluid via me receiver doen.
dus dan wordt het 1 kabel van geluidskaart naar receiver, 1 kaart van pc naar tv. beetje erg omslachtig. en een duur geintje.

iemand nog betere oplossingen??

kaajee

De meest logische oplossing is inderdaad een HDMI kabel van computer naar receiver en vervolgens een HDMI kabel van receiver naar TV. Dan ben je  in principe in 1 keer klaar, met 1 kabel.

Mocht het geluid dat je videokaart produceert je niet aan staan, dan kun je een aparte geluidskaart zoals genoemd overwegen. Deze kaarten beschikken over een HDMI ingang en een HDMI uitgang. Hierbij wordt het videobeeld gewoon 1-op-1 doorgelust ahw en wordt er aan het videosignaal het audio signaal (van de geluidskaart) toegevoegd. Maar dan geldt nog steeds dat er vervolgens van je PC naar je receiver 1 HDMI kabel loopt.

Je receiver splitst vervolgens weer he audio en video signaal dat vanuit je pc komt. Het video signaal stuurt ie 1-op-1 door naar z'n HDMI uitgang, aangezien dit een digitaal signaal is, doet hij hier verder niets mee. Het audio signaal verwerkt je Pioneer vervolgens zelf. AL naar gelang hij voor z'n kiezen krijgt; PCM, DTS, DD51.

(het is overigens "mijn" of  m'n" en niet "me", dat leest zo irritant)

edit: als je HD audio wilt hebben/transporteren vergeet dan het hele coxiaal e/o optisch verhaal; HD audio kan niet over deze verbinding. Overigens zou het weinig uitgemaakt hebben; afstand PC-receiver en lengte optisch of coxiaal.

poerqwa

Citeermaar hoe zit het dan, je HD audio moet perse over HDMI kabel, of kan je hem ook coaxiaal doen??

De HD formaten (zoals True-HD) passen niet meer op coax of optisch. Er is niet voldoende "bandbreedte beschikbaar". Vandaar HDMI

Edit: hmmm dit is wat Kajee al zei.... beter opletten volgende keer :)

tigrau69

okay nu begin ik ergens te komen.
dus al ik een geluidskaart koop die HD audio ondersteunt wordt het dus als volgt.

videokaart hdmi out ---> geluidskaart hdmi in--> geluidskaart hdmi uit-----> receiver hdmi in--> receiver hdmi out---> tv hdmi in

dus dan heb ik wat ik wil, 1 hdmi kabel van pc naar receiver.
dus dan is deze precies wat ik zoek : Asus Xonar HDAV1.3 Slim http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=5KqyuL93cmEFZF0w 130euro :clapping: en ik ben weer een gelukkige ht'er
ik heb namelijk maar 1 pci express slot en daar zit de videokaart in dus moet pci zijn.

en idd klopte niet wat ik zei. ik gebruik geen optisch omdat de afstand tussen pc en receiver 7 meter is, en ik dan hoeken moet maken wat makkelijker is met een coax digitale kabel.

maximus79

Citaat van: tigrau69 op oktober 21, 2009, 17:47:30

ik heb namelijk maar 1 pci express slot en daar zit de videokaart in dus moet pci zijn.

Let op! de videokaart gebruik pci express 16x dat iets ander dan pci exrpess 1x, dat is dat kleine slotje! Als je moederbord dat heeft natuurlijk.

ze hier http://www.darkwire.com.au/assets/images/pci-express-card.jpg

tigrau69

ja klopt,

mijn videokaart zit in pci express 16x, en daar heb ik er maar 1 van op mijn moederbord. ik heb dit moederbord asus asus ptgd1-la

ik bedoelde dat die asus geluidskaart wel op een gewoon pci slot kan. toch??
PCI:
PCI v2.2 or above bus compatible zie deze link voor specs. http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=SPZfqXDJvadmFPoh&templete=2

maximus79

Citaat van: tigrau69 op oktober 21, 2009, 20:59:50
ja klopt,

mijn videokaart zit in pci express 16x, en daar heb ik er maar 1 van op mijn moederbord. ik heb dit moederbord asus asus ptgd1-la

ik bedoelde dat die asus geluidskaart wel op een gewoon pci slot kan. toch??
PCI:
PCI v2.2 or above bus compatible zie deze link voor specs. http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=SPZfqXDJvadmFPoh&templete=2

De asus xonar hdav 1.3 slim heeft een normaal pci slot nodig en de normale en de deluxe versie heeft een pci express 1x nodig. Dus zou je die wel kunnen plaatsen naast je videokaart.
Het voordeel van de deluxe en de normale versie is dat deze ook 2x analoog stereo heeft voor eventueel aansluiting op een stereo versterker.

tigrau69

zo, dat was me niet eens op gevallen dat die andere twee pci express 1x zijn. :o
maar goed, ik ga dan voor die slim, voor die 130 euro vind ik het wel waard.

de analoog aansluiting heb ik gelukkig niet nodig, want die kaarten kosten wia tweakers 170 euro en 200 euro, dat is wel erg veel.
muziek luister ik meestal op de pc zelf, daar heb ik ook een heerlijke 5.1 set  :headbanging: aan hangen. ik kan natuurlijk ook nog de coax digitaal gebruiken.

anyways, tnx voor de hulp gasten. ga die kaart maar even scoren en hopen dat ik het onder windows 7 werkend krijg. zo niet dan stap ik lekker terug naar xp.

Guardian

Citaat van: tigrau69 op oktober 21, 2009, 15:16:40
okay, de ATI 5xxx kosten iets meer dan 100 euro. iemand hier ervaring mee, want dit vind ik wel aantrekkelijk???

maar hoe zit het dan, je HD audio moet perse over HDMI kabel, of kan je hem ook coaxiaal doen??
optisch is geen optie voor mij vanwege afstand pc receiver.

en als je het via een geluidskaart doet ( minimaal 120 euro voor de xonar slim en 170 voor de narmale xonar of de auzentech 209 euro, beetje erg duur) moet je dus een tweede hdmi kabel trekken. maar dan snap ik het even niet. want mijn receiver heeft 4 hdmi in en 1 out. dus hoe ga ik beeld en geluid via me receiver doen.
dus dan wordt het 1 kabel van geluidskaart naar receiver, 1 kaart van pc naar tv. beetje erg omslachtig. en een duur geintje.

iemand nog betere oplossingen??

De videokaart doet inprincipe niks met het geluid als je alles digitaal doorstuurt.
De link van videokaart-uit naar geluidskaart-in heb je dan niet. Er loopt dus ook één hdmi kabel (met geluid en beeld) naar de reciever. Plus dat de Xonar volgens mij alleen door Total media theatre wordt ondersteund. Wat ik zo lees gaat de ATI reeks veel meer ondersteuning krijgen, ook van de freeware community (bitstreaming true-hd schijnt al te werken met Media player classic hc en een beta versie van FFdshow.)

Ik wacht het nog even af maar dan ga ik voor een kaart uit de 5xxx reeks ipv een losse geluidskaart waarvan de support laag is en nog verder zal afnemen als videokaarten en moederboren het standaard gaan ondersteunen.
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

RalphH

Citaat van: Guardian op oktober 22, 2009, 09:58:38
De videokaart doet inprincipe niks met het geluid als je alles digitaal doorstuurt.
De link van videokaart-uit naar geluidskaart-in heb je dan niet. Er loopt dus ook één hdmi kabel (met geluid en beeld) naar de reciever. Plus dat de Xonar volgens mij alleen door Total media theatre wordt ondersteund. Wat ik zo lees gaat de ATI reeks veel meer ondersteuning krijgen, ook van de freeware community (bitstreaming true-hd schijnt al te werken met Media player classic hc en een beta versie van FFdshow.)

Ik wacht het nog even af maar dan ga ik voor een kaart uit de 5xxx reeks ipv een losse geluidskaart waarvan de support laag is en nog verder zal afnemen als videokaarten en moederboren het standaard gaan ondersteunen.

Idem.
Waarschijnlijk een 5750 om ook nog een beetje te kunnen gamen. Qua afspeel software wordt de ondersteuning hiervoor een stuk breder, zowel PDVD en TMT gaan de kaart vrijwel zeker ondersteunen. Slysoft zou ook bezig zijn met een allesspeler die ook blu ray (en hddvd) ondersteunt. Dit wordt nog eens freeware ook en komt ergens eind dit jaar uit.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

tigrau69

Citaat van: Guardian op oktober 22, 2009, 09:58:38

maar dat is dan toch precies wat ik wil??
dus ik heb met deze geluidskaart heel de videokaart niet meer nodig als ik bluray kijk?
nu heb ik 1 hdmi kabel naar mijn tv en 1 coax dig. naar mijn receiver.

die 5xxx kaarten ondersteunen ook alle HD audio? iemand dit al getest? hoe zit het met de ondersteuning?
in principe lijkt het mij beter om een videokaart te hebben voor beeld en een audiokaart voor geluid, zodat niet 1 kaart al het werk moet doen. misschien dat ik het hier mis heb.

wat is nu dan voor mij de betere oplossing, want de Asus ATI Radeon HD5750 kost ook 129 euro.
ik kijk eigenlijk alles via media center, maar bluray kijk ik alleen met TMT omdat ik de bluray ondersteuning beter vind en voor zover ik heb kunnen vinden werkt bluray niet in media center.

dus zonder omslachtig te doen: ik wil bluray via pc afspelen op me tv en de hd audio via me receiver. tussen pc en receiver wil ik maar 1 hdmi kabel hebben.
ik kan kiezen tussen de geluidskaart asus xonar hdav 1.3 slim  of de videokaart Asus ATI Radeon HD5750.
nadeel van de geluidskaart is dus dat ik waarschijnlijk alleen TMT kan gebruiken voor bluray, maar dit doe ik zowiezo al.

RalphH

check avsforum even: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1179134. Hier staat een hoop info over de HD5xxx kaarten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

kaajee

Maar lees even terug wat jullie schrijven: "niet doorlussen van video" & "videokaart niet meer nodig voor het bekijken van blu ray".

Natuurlijk heb je een videokaart nodig voor het bekijken van een (blu ray) film, anders heb je toch geen beeld?

Nogmaals; die Xonar kaart  werkt als volgt: de (HDMI) uitgang van de videokaart wordt in de INput van de Xonar geluidskaart gestopt, in de geluidskaart wordt een het BEELDsignaal vervolgens de (HD) audio toegevoegd en samen (dus beeld & geluid) worden via de HDMI UITgang weer naar buiten gestuurd. Deze gaat vervolgens naar de receiver toe die dan op zijn beurt weer beeld en geluid splitst; de audio/geluid wordt door de receiver verwerkt/verzorgd/afgehandeld en het beeld stuurt de receiver via HDMI weer door aan een scherm (lcd/plasma/beamer, whatever)

tigrau69

Citaat van: kaajee op oktober 22, 2009, 14:17:28
Maar lees even terug wat jullie schrijven: "niet doorlussen van video" & "videokaart niet meer nodig voor het bekijken van blu ray".

Natuurlijk heb je een videokaart nodig voor het bekijken van een (blu ray) film, anders heb je toch geen beeld?

Nogmaals; die Xonar kaart  werkt als volgt: de (HDMI) uitgang van de videokaart wordt in de INput van de Xonar geluidskaart gestopt, in de geluidskaart wordt een het BEELDsignaal vervolgens de (HD) audio toegevoegd en samen (dus beeld & geluid) worden via de HDMI UITgang weer naar buiten gestuurd. Deze gaat vervolgens naar de receiver toe die dan op zijn beurt weer beeld en geluid splitst; de audio/geluid wordt door de receiver verwerkt/verzorgd/afgehandeld en het beeld stuurt de receiver via HDMI weer door aan een scherm (lcd/plasma/beamer, whatever)

okay, ik dacht dat ik het niet meer snapte maar mijn schema klopte dus

videokaart hdmi out ---> geluidskaart hdmi in--> geluidskaart hdmi uit-----> receiver hdmi in--> receiver hdmi out---> tv hdmi in

maar wat denken jullie dat het beste is, een videokaart voor het beeld en een aparte geluidskaart voor de audio, of is een videokaart die alles ondersteunt voldoende? ik wilde dit weekend gaan aanschaffen namelijk
Citaat van: RalphH op oktober 22, 2009, 12:04:12
check avsforum even: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1179134. Hier staat een hoop info over de HD5xxx kaarten.

okay, daar heb ik gekeken, maar wordt een beetje ingewikkeld. ze schrijven iets over de xonar kaart dat hij niet ondersteunt, maar snap niet wat ze bedoelen.

RalphH

't Blijft vooral een persoonlijke keuze denk ik. Vergelijk het een beetje met de losse componeten in je HT installatie. Sommige prefereren een losse amp, surround decoder en tuner, voor een ander is een AVR prima.
Je HD4600 is al goed genoeg voor het videogedeelte, daar voegt een 5xxx denk ik niet heel veel aan toe. De Auzentech en Asus geluidskaarten voegen naast HD audio, nog wat analoge kanalen toe (behalve de Asus Slim). Over geluidskwaliteit durf ik niets te zeggen. Ga je overigens bitstreamen of LCPM uitsturen?

Als je budget €130,- is, zou ik zelf voor de 5xxx gaan (sneller in games dan de 4600). Hou er enkel wel rekening mee, dat het zou kunnen zijn dat hier iets meer hobby bij komt voordat je het 100% aan de gang hebt. XP moet je trouwens denk ik maar vergeten omdat die niet echt lekker met HDMI audio overweg kan.

tigrau69

Citaat van: RalphH op oktober 22, 2009, 17:19:42
't Blijft vooral een persoonlijke keuze denk ik. Vergelijk het een beetje met de losse componeten in je HT installatie. Sommige prefereren een losse amp, surround decoder en tuner, voor een ander is een AVR prima.
Je HD4600 is al goed genoeg voor het videogedeelte, daar voegt een 5xxx denk ik niet heel veel aan toe. De Auzentech en Asus geluidskaarten voegen naast HD audio, nog wat analoge kanalen toe (behalve de Asus Slim). Over geluidskwaliteit durf ik niets te zeggen. Ga je overigens bitstreamen of LCPM uitsturen?

Als je budget €130,- is, zou ik zelf voor de 5xxx gaan (sneller in games dan de 4600). Hou er enkel wel rekening mee, dat het zou kunnen zijn dat hier iets meer hobby bij komt voordat je het 100% aan de gang hebt. XP moet je trouwens denk ik maar vergeten omdat die niet echt lekker met HDMI audio overweg kan.

even voor de duidelijkheid, ik game dus absoluut niet op de pc, daar heb ik een 360 voor. mensen hou het wel op de info die ik geef, want andes wordt het erg verwarrend. dus ook de analoge audio kanalen gebruik ik niet. het gaat enkel en alleen om film kijken via pc op tv met audio via receiver.
vandaar dat ik de HDaudio aan de gang wil hebben. de 4650 is inderdaad goed met video, maar helaas geen HDaudio. dus de 5xxx hoeft niks toe te voegen, het zou een vervanger worden voor de 4650 omdat de 5xxx wel hd audio ondersteunt.

bitstreamen of LCPM uitsturen? deze snap ik ff niet, wat is wat?? ik wil de audio van pc naar receiver hebben zoals ik nu al een tijdje via coax digitaal doe. nu alleen over een hdmi kabel vanwege HD audio. dus als ik nu met TMT een bluray afspeel, dan is dat altijd DTS en geen TrueHD of DTS MA. vandaar dat ik dus via hdmi moet/wil doen.

ik weet dus alleen niet wat de betere oplossing is, een geluidskaart erbij, of mijn videokaart vervangen. XP ben ik al aan het vervangen voor windows 7 dus dat zit wel goed. tja, en de hobby ben ik al aan verslaafd dus daar ontkom ik niet meer aan.

RalphH

Citaat van: tigrau69 op oktober 22, 2009, 21:28:02
even voor de duidelijkheid, ik game dus absoluut niet op de pc, daar heb ik een 360 voor.

Ik had het ook puur over mezelf  ;).

Als je bitstream uitstuurt (wat alle kaarten kunnen), dan moet je versterker de HD (DTS MA/Dolby TRUE HD) formaten kunnen decoderen. Als je een receiver hebt die dit niet kan, dan moet je het laten doen door je uitvoer apparaat, in dit geval je pc. Die zet dan de stream om naar lpcm formaat, je versterker vangt dit op en stuurt het geluid naar de juiste kanalen.
Ik vroeg dit omdat je pc nog wat extra rekenwerk moet verrichten als je naar lpcm om moet zetten. Een Asus of Auzentech zal dit hardwarematig doen, de 5xxx vertrouwt hiervoor grotendeels op je cpu, maar die is snel zat, dit zal geen probleem opleveren.

Of 1 van de 2 opties een "betere" is, weet ik echt niet. Naar mijn idee is het enige waar je wat voor zou kunnen zeggen, dat de 2 dedicated geluidskaarten de audiostroom volledig hardwarematig verwerken en dat de 5xxx dit via softwarematige codecs doet. Ik ga er voor mezelf vanuit dat ik het verschil niet zal horen, maar wellicht zijn er wat reviews te vinden.

De 5xxx is naar mijn gewoon mening "the best bang for the buck" en we zijn allemaal Nederlanders uiteindelijk ;D

Excuus als je met bovenstaande de knoop nog niet door kunt hakken   :crazy:

tigrau69

whahaha, tjs die knoop doorhakken is lastig.  :confused:
maar goed, mijn receiver is de pioneer vsx 1019AH, dus ik zal gaan bitstreamen

ben even flink aan het doorlezen op avs forum over de 5xxx kaarten.

het probleem waar ik op stuit is een beetje de ondersteuning. het moet werkend zijn onder media center en TMT. omdat ik niet zo technisch ben is het lastig om helemaal te begrijpen wat ze op het avs forum zeggen. wat ik nu namelijk een beetje begrijp is, dat als ik een bluray op me HDD zet, dit dus eigenlijk gezien wordt als illegaal en powerdvd de hd audio niet volledig ondersteunt en zal downsampelen ofzo.. verder heb ik nog niet 100% zeker gezien dat er ondersteuning is voor TMT. ( ben ook nog maar op pagina 15, dus wie weet verderop.)

verder lees ik daar over de xonar slim dat er bij een aantal gebruikers er zware technische mankementen waren en zelfs je beeldscherm of tv slopen. dus het wordt alleen maar moeilijker.
wel begrijp ik dat voor gebruik voor HTPC, de xonar nu de beste oplossing is, omdat die in elk geval bitstreaming ondersteund met TMT. met de 5xxx kaarten is er welicht niet genoeg ondersteuning en zullen er misschien nog vele bugs zijn voordat dat goed werkt.

En dan hoop ik dat in elk geval de ondersteuning van windows 7 goed is, en niet dat je nog moet wachten op goede drivers.

RalphH

Downsampling is lang een issue geweest, langzaam begint dit beter te worden. 1 applicatie die alle kaarten ondersteund, is er nog niet. Auzentech hangt bij PowerDVD, Asus bij TMT. Arcsoft (TMT) werkt meen ik al met de 5xxx. Hoe het met geripte content zit, weet ik niet. 'k Zou haast zeggen dat er niet ineens gedownsampled gaat worden als een schijf geript is, dat moet dan haast al fout zijn gegaan tijdens het rippen. Maar, ik heb hier geen ervaring mee en gok dus maar wat (heb dat stuk op avs ook nog niet gelezen).

Omdat het hele HD audio nog wat in de kinderschoenen staat, werkt 1 en ander inderdaad nog niet altijd meteen 100%. Asus zal hier wel het verst in zijn, zij waren de eerste met de Xonars. Hebben toen wel heel de wereld over zich heengekregen omdat het product nog niet een beetje af was, inmiddels zijn ze een heel eind, maar...enkel toegespitst op TMT (voor jou gunstig). Ik hoop toch een beetje op Slysoft eind dit jaar, omdat dit een universele speler dient te worden die ook hopelijk meerdere kaarten ondersteunt.