HTPC en HD audio

Gestart door tigrau69, oktober 21, 2009, 11:24:37

Vorige topic - Volgende topic

tigrau69

eigenlijk komt het er voor mij op neer dat ik beter de xonar kan kopen voor nu. mocht later de 5 xxx kaarten goed werken zonder bugs  en volledige ondersteuning dan zou ik die eventueel kunnen kopen als ik iets anders dan TMT wil gaan gebruiken.

RalphH

'k Zit even te dubben of ik deze maand de 5750 nog ik huis zal halen. Als ik dat doe laat ik het je weten kun je altijd nog even testen als je wilt. Of jeukt het en ren je vanmiddag naar de winkel?  :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Guardian

Citaat van: RalphH op oktober 23, 2009, 13:23:23
'k Zit even te dubben of ik deze maand de 5750 nog ik huis zal halen. Als ik dat doe laat ik het je weten kun je altijd nog even testen als je wilt. Of jeukt het en ren je vanmiddag naar de winkel?  :smile:

Dan blijf ik je ook volgen want ik wil ook graag HD audio via me arcam avr600 laten spelen. Me (ht)pc kan nu alles spelen behalve hd-audio. Ik heb zo iets van of ik duw er een ATI 5xxx serie in of koop een mediaspeler zoals een c200, dune 3 o.d. maarja geen van deze oplossingen werkt nog vlekkeloos.
Ik wil niet te veel gezeur om alles werkend te krijgen dus denk dat uiteindelijk de complete mediaspelers meer mijn ding zijn.

En weet jij of de Ati nu ook backups van bluray met hd audio ondersteuning kan afspelen? En een losse m2ts file met HD-audio nog intact?
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

RalphH

Laatste lijkt mij haast aan de manier van rippen liggen, maar heb hier geen ervaring mee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

tigrau69

moet zeggen het jeukt behoorlijk. :D

maar goed, ik twijfel nog wel een beetje. ben nog bezig met lezen op avs forum, zit op pagina 22 en het zijn er iets van 30.
als ik daarmee klaar ben zal ik kijken of ik hier en daar nog wat info kan vinden. het liefst wil ik morgen naar de winkel rennen en kopen kopen kopen.
dit zal ik misschien doen morgen, als ik vanavond enig uitsluitsel kan vinden voor mijn probleem.

nog een nadeel van de ATI kaart is de fan, die moet redelijk stil zijn voor mij, omdat me pc dus achter mij zit. nu hoor je niet eens dat hij aanstaat.

edit:
van avs forum het volgende.

But as for the rest, and discarding gaming needs of course, unless you want bitstreaming right now (for which the Asus Slim is the best functional solution at the moment) it's best to

1) wait for PDVD bugs to (hopefully!) get fixed; or

2) the "miracle" of bitstreaming-crack/Slyplayer; or

3) just skip to 1Q next year when

- even cheaper 5xxx, or
- TMT4 5xxx bitstreaming, or
- Clarkdale

will be available.

dus :
TMT werkt bitstreaming niet met de 5xxx kaarten
PDVD 9 heeft nog bugs en wat ik begrijp, bluray rips wordt HD audio gedownsampled

tigrau69

okay, ik ben klaar met lezen.(tot met pagina 31)

het volgende zijn mijn bevindingen.

voor HD audio bitstreaming heb je voorlopig nog de geluidskaarten nodig die nu beschikbaar zijn zoals de xonar. ik ga morgen denk ik de slim halen.
de 5xxx kaarten kunnen idd HD audio bitstreamen, MAAAAAR, dit is voorlopig alleen mogelijk met PDVD9, MAAR, eerst moet er een patch komen van cyberlink zodat dit mogelijk is en het is dus onbekend wanneer die patch komt. ook is het nog de vraag of BD rips ook volledig doorgstuurd wordt. dit weet je pas 100% zeker na de patch.

conclusie:
als je net als ik nu op dit moment HD audio wil bitstreamen= koop auzentech of xonar hd gluidskaart.
heb je geduld, dan kan je nu een ATI 5xxx kaart kopen, en in de toekomst zal je zeker weten HD audio kunnen bitstreamen, maar enkel met PDVD9, misschien dat TMT3 ook ondersteuning zal geven, maar hier is nog niks over bekend.

RalphH

Duuuus.....rennen naar die Sliiiiim  :pompom:

Goed onderzoek verricht, had het hele topic nog niet gelezen, was er aan begonnen doen de boel net uit kwam en toen had TomsHW nog een werkende opstelling maar dat bleek dus met speciale drivertjes te zijn...
Veel plezier met de Asus, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik wacht misschien nog maar ff tot het allemaal echt afgekaart is en ga dan voor de 5xxx. Zal voorlopig mijn centjes eerst eens in akoustiek investeren, dan heeft het HD geluid weer kunnen geven straks ook nog hoorbaar nut  ;D

maximus79

Let op dat als je windows 7 gebruikt met de xonar dat je tmt installeert onder compatibiliteits modus vista sp2 en ook uitvoert onder compatibiliteits modus vista sp2 anders zal je geen geluid krijgen onder hmdi passtrough.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

tigrau69

Citaat van: maximus79 op oktober 23, 2009, 23:49:36
Let op dat als je windows 7 gebruikt met de xonar dat je tmt installeert onder compatibiliteits modus vista sp2 en ook uitvoert onder compatibiliteits modus vista sp2 anders zal je geen geluid krijgen onder hmdi passtrough.

okay, zal ik in de gaten houden. was er ergens een topic hierover?

Citaat van: maximus79 op oktober 24, 2009, 09:33:50
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92845.msg1539840#msg1539840

helaas voor mij want ik heb geen pci express 1x , maar toch bedankt voor de moeite

tigrau69

:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

okay, met TMT3 heb ik nu dan TrueHD en DTS MA. (dus mijn receiver geeft dit ook aan)

eindelijk dus me volle HD audio.

dus voor iedereen die hierover nadacht. het werkt 100%.

dit heb ik onder XP MCE gedaan, heb onder WIN7 nog niet getest. Heb verder niet getest wat PDVD doet enzo. het werkt voor mij met TMT en dat is wat ik wilde.

hebben mensen vragen, dan hoor ik het wel.

Citaat van: maximus79 op oktober 23, 2009, 23:49:36

waar kan ik hierover nalezen???

Guardian

Citaat van: tigrau69 op oktober 25, 2009, 22:50:56
:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

okay, met TMT3 heb ik nu dan TrueHD en DTS MA. (dus mijn receiver geeft dit ook aan)

eindelijk dus me volle HD audio.

dus voor iedereen die hierover nadacht. het werkt 100%.

dit heb ik onder XP MCE gedaan, heb onder WIN7 nog niet getest. Heb verder niet getest wat PDVD doet enzo. het werkt voor mij met TMT en dat is wat ik wilde.

hebben mensen vragen, dan hoor ik het wel.

waar kan ik hierover nalezen???

Mooi dat het allemaal werkt. Speel je nu alleen originele bluray schijven?
Ik heb wel een vraagje; Werkt hd-audio met:
- bluray 1:1 kopie (menu structuur bluray intact)
- alleen een m2ts file met hdaudio intact
- bluray iso's
En onder welk programma speel je deze dan af?
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

tigrau69

Citaat van: Guardian op oktober 26, 2009, 13:39:31
- bluray 1:1 kopie (menu structuur bluray intact)
- alleen een m2ts file met hdaudio intact
- bluray iso's
En onder welk programma speel je deze dan af?

orginele schijven speel ik nog niet op de pc, moet nog een bluray inbouwen. dus alleen nog maar rips.
ik zal even kijken of ik een 1 op 1 kopie erop kan zetten voor je, dan weet ik gelijk of menu enzo ook werken.
een m2ts file met HD audio, heb ik niet. WMVHD heb ik wel maar weet niet of dat met HD audio is.
Bluray iso's weet ik ook niet want ik zet altijd alles om met DVD FAB, dan heb ik alleen de film, audio in HD en nl ondertitels. anders neemt het allemaal teveel ruimte in.
Die mappen die je dan krijgt kan je met TMT3 gelijk laden, net zoals je dat met een video_ts ook doet.

maar goed, ik zal ff kijken of ik vanavond een 1op1 kan testen voor je. mocht je meer willen weten dan kan je het gewoon vragen. kan ook wel een m2ts file met HD audio testen, maar dan moet ik even kijken waar ik die vandaan kan halen.

maximus79

Citaat van: Guardian op oktober 26, 2009, 13:39:31
- bluray 1:1 kopie (menu structuur bluray intact) JA
- alleen een m2ts file met hdaudio intact JA maar ik kan vaak niet in tmt dan de audio track veranderen
- bluray iso's JA
En onder welk programma speel je deze dan af? TMT3

Moondust

Ik heb zelf zeer veel interesse in een ATi HD5870 kaart met Vapor-X koeling (aanmerkelijk minder geluidsproductie ook onder full load) welke eind van het jaar beschikbaar komt. Daarmee moet het volgens mij theoretisch mogelijk zijn om HD-encoderingen (x264) met FLAC audio af te spelen via HDMI. Voor zover ik het heb begrepen werkt het dan zo. Het FLAC-audiosignaal wordt door de htpc gedecodeerd tot LPCM (ongecomprimeerd digitaal signaal) hetgeen vervolgens samen met het ongecomprimeerde videosignaal wordt verzonden via HDMI. Ik gebruik de veelgeprezen player Media Player Classic Homecinema (MPC-HC). Ik ga ervan uit dat naarmate de HD5xxx-kaarten beter verkrijgbaar zijn en goedkoper worden MPC-HC bovengenoemde afspeelwijze gaat ondersteunen. Voor mijn situatie zou dat echt ideaal zijn.

Overigens vraag ik mij af of AC3- (Dolby Digital) en DTS-signalen ook via HDMI kunnen worden verstuurd.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Maks

de xonar is zeker een aanrader in het htpc segment --> zelf trotse bezitter van xonar deluxe --> analoog aangesloten op mijn rotel rsp1066/rmb1075. Draaiend op win7 met tmt3 versie van asus en zonder downsampling, kortom topproduct...plezier!
greetz
max
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

tigrau69

Citaat van: Moondust op oktober 27, 2009, 11:00:31
Overigens vraag ik mij af of AC3- (Dolby Digital) en DTS-signalen ook via HDMI kunnen worden verstuurd.

ja, geen probleem.

Guardian

Citaat van: maximus79 op oktober 27, 2009, 09:59:45

speelt M2ts file met HD-audio intact; ja maar je kunt de audiotrack niet kiezen => wat is het probleem hiervan? dat hij niet de hd-audio track kiest en je hem dan ook niet kunt instellen?

maximus79

Citaat van: Guardian op oktober 28, 2009, 13:15:55
speelt M2ts file met HD-audio intact; ja maar je kunt de audiotrack niet kiezen => wat is het probleem hiervan? dat hij niet de hd-audio track kiest en je hem dan ook niet kunt instellen?

De keren dat ik een m2ts bestand afspeelde was de hd track niet de standaard (maar bijv. DD) en kon toen niet switchen naar de hd audio track.
Maar misschien kan dat wel met een ander programma?  Ik heb het verder niet geprobeerd want vindt het leuker om de hele blu-ray te hebben. (met menu)

Verder vind ik op de manier waarop ik het nu doe, HTPC in combi met de asus kaart een ongelooflijk resultaat geven en ben benieuwd hoe dat staat tegen over een goede stand alone blu-ray speler.