Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: norman op januari  1, 2015, 14:09:22
Vraagje als je kijkt naar me REW curve voor en na, dan zie je dat me center veel lager is gezet in decibels.
En dat me mains in de lage freq zijn bijgesteld naar de "ideale" lijn.

Nu draai ik 5.0, zou je dan eigenlijk voor je mains niet juist een boost moeten hebben in de lage frequenties?
Dus eigenlijk zoals op de voor dirac curve?
Kijk naar je grafiek, even een paar tips:
Zet eerst je pre alles op 0, dus niet +2 of -4 of wat dan ook
Meet dan eerst alleen stereo en zorg dat REW zo tussen de 70 en 80dB uitkomt, je meet volume is nu te laag en dat beïnvloedt het resultaat.
JBL PRX Power!

norman

Hoi Ralph zal morgen is op preset 2 meten daar is alles op 0.
Mijn luisterruimte is vrij klein, had hem eerst harder staan maar toen klaagde hij bij een meting dat hij aan het clippen was.
Zal morgen proberen op 75 dB.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Midcall

Hebben jullie nu van die mega grote fronts en center speakers, of moeten we de DIRAC metingen maar met een grote schep zout nemen wat betreft de waardes bij 15/20Hz?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

norman

Citaat van: Midcall op januari  2, 2015, 00:50:51
Hebben jullie nu van die mega grote fronts en center speakers, of moeten we de DIRAC metingen maar met een grote schep zout nemen wat betreft de waardes bij 15/20Hz?
Mijn fronts zijn erg groot [emoji1]

Midcall

Citaat van: norman op januari  2, 2015, 00:58:30
Mijn fronts zijn erg groot [emoji1]
En je center? Welke heb je? Die wil ik ook!
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Raphie

Alle shotgun type mics zijn niet accuraat onder 30hz onder 30 kan je gewoon negeren
JBL PRX Power!

norman

Nogmaals meetingen gedaan in Preset 2, dus alles op 0 en zonder filters.

RalphH

Citaat van: Raphie op december 31, 2014, 18:54:13
Een normale curve loopt af naar rechts ong zo'n 10dB, een rechte lijn klinkt veels te schrel

Sorry beetje late reactie, maar bedoelde dat er soms meer dan 5dB geboost wordt in het sublaag en dat leek mij vrij veel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

norman

Nog een keer dirac geprobeerd, zie dat de center en rear fout geconfigureerd wordt.

Cobraatje

Citaat van: Cobraatje op januari  1, 2015, 12:53:38
Gisteren in record time boodschappen e.d. gedaan zodat ik gistermiddag de XMC-1 nog even kon uitproberen.
Franklin we have a winner ;D

Ik vind de XMC-1 geen typisch Emotiva, up front/in your face geluid/powerr sound hebben.
Dit is een ander niveau, wel nog power maar veel vloeiender, muzikaler, betere sound stage en niet bruut in your face.

Eerste indruk is dat de XMC-1 voor stereo, zonder EQ, zeker gelijkwaardig is aan mijn Marantz AV8801.
Ga nog wat verder vergelijken en post mijn bevindingen.

Inmiddels de XMC-1 en Marantz AV8801 goed met elkaar kunnen vergelijken.
Aangezien de stereokwaliteiten van beiden voor mij het belangrijkst zijn, deze vergeleken.

Ik heb niet vergeleken volgens de regels en geef hier dus mijn indruk en smaak weer.
Wisselen tussen de XMC-1 en AV8801 kostte minder dan 1 minuut.

XMC-1

- meer detail waarneembaar
- bredere sound stage
- pittiger
- krachtiger laag

AV8801

- muzikaler
- beter met singer-songwriter
- plezieriger hoog

Al met al denk ik dat voor velen de XMC-1 als de betere van beiden zal worden ervaren.

Zelf ben ik met apparaten in dezelfde klasse niet zo van het beter, maar kwalificeer het meer als anders.
Ik vind de verschillen niet dermate groot dat ik mijn gehele set ga omgooien en blijf bij mijn Marantz AV8801/MM8077 combi.
Daarom zal ik Dirac niet met Audyssey XT32 vergelijken.

De XMC-1 is niet meer beschikbaar en een PM heeft geen nut ;).
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Marantz MM8077 CineMike Stufe 2 + Brückung - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

clockwork

Duidelijk verhaal. Ik verwachtte zelf ook al niet aan dat de verschillen heel schokkend zouden zijn.

Ik zit hier net zoals norman te stoeien met Dirac. Ik moet helaas mijn eerste positieve ervaringen toch nuanceren. Na een tijdje gaat het hoog toch wat irriteren. Ik heb daarom een tweede meting gedaan met de microfoon op dezelfde hoogte als mijn tweeters. De meting verliep een stuk minder soepel dan de eerste. Om een of andere reden lijken de eerste Dirac metingen actief te blijven tijdens het meten. De center staat tijdens de metingen veel harder waardoor de gain enorm verlaagd moet worden om het clippen te voorkomen. Als je Dirac na het doorlopen van de procedure dan activeert staat de center weer veel te zacht.

Verder blijft de sub bij het meten clippen waardoor je het volume op de sub moet aanpassen. De gain knop van de sub komt hierbij slechts op een kwart te staan. Bij de metingen blijft de sub dan zwaar achter ten opzichte van de rest, wat resulteert in een enorme dip in het laag.

Morgen (als het stil is in huis) nog maar een poging doen waarbij ik de XMC van te voren volledig reset om alle oude metingen hopelijk  te wissen.

We zullen het maar op kinderziektes houden.  :wacko:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Flavio

Als ik dit zo allemaal lees klinkt dat als typisch Emotiva, de gebruikers zijn de beta testers.
Over Audyssey en ARC lees ik nooit zulke berichten.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

clockwork

Citaat van: Flavio op januari  3, 2015, 14:03:03
Als ik zo allemaal lees klinkt dat als typisch Emotiva, de gebruikers zijn de beta testers.
Over Audyssey en ARClees ik nooit zulke berichten.

Zou kunnen. Of ik heb gewoon de manual niet goed gevolgd. Dat kan ook...  ;)

Ach, deel van de hobby zullen we maar zeggen.  :D
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

norman

Citaat van: clockwork op januari  3, 2015, 14:05:54
Zou kunnen. Of ik heb gewoon de manual niet goed gevolgd. Dat kan ook...  ;)

Ach, deel van de hobby zullen we maar zeggen.  :D

Ben benieuwd naar je resultaten.....
Zit er nog steeds mee te stoeien, heb het idee dat ik beter uit ben als ik het zelf met REW ga inregelen.

Even een vraagje, als je met de mic bij de eerste stap van DIRAC ben.
Hoe veel moet jij je input gain omlaag doen?
Ik heb het idee dat hij bij mij altijd uitblijft staan zelfs als het stil is.
Alhoewel het nooit 100% stil is hier maar goed....

clockwork

Citaat van: norman op januari  3, 2015, 14:13:31
Ben benieuwd naar je resultaten.....
Zit er nog steeds mee te stoeien, heb het idee dat ik beter uit ben als ik het zelf met REW ga inregelen.

Even een vraagje, als je met de mic bij de eerste stap van DIRAC ben.
Hoe veel moet jij je input gain omlaag doen?
Ik heb het idee dat hij bij mij altijd uitblijft staan zelfs als het stil is.
Alhoewel het nooit 100% stil is hier maar goed....

Ik ga het hier eerst nog proberen met Dirac. Desnoods mail ik wel naar Franklin met wat vragen.

De microfoon gain staat hier bijna op nul. Dus die moet ik stevig terugschroeven. Weet je zeker dat je microfoon goed werkt? Hoewel ze claimen dat elke microfoon een paar maal getest is voordat ze verzonden wordt.

Witalik

Citaat van: clockwork op januari  3, 2015, 14:01:11
Duidelijk verhaal. Ik verwachtte zelf ook al niet aan dat de verschillen heel schokkend zouden zijn.

Ik zit hier net zoals norman te stoeien met Dirac. Ik moet helaas mijn eerste positieve ervaringen toch nuanceren. Na een tijdje gaat het hoog toch wat irriteren. Ik heb daarom een tweede meting gedaan met de microfoon op dezelfde hoogte als mijn tweeters. De meting verliep een stuk minder soepel dan de eerste. Om een of andere reden lijken de eerste Dirac metingen actief te blijven tijdens het meten. De center staat tijdens de metingen veel harder waardoor de gain enorm verlaagd moet worden om het clippen te voorkomen. Als je Dirac na het doorlopen van de procedure dan activeert staat de center weer veel te zacht.

Verder blijft de sub bij het meten clippen waardoor je het volume op de sub moet aanpassen. De gain knop van de sub komt hierbij slechts op een kwart te staan. Bij de metingen blijft de sub dan zwaar achter ten opzichte van de rest, wat resulteert in een enorme dip in het laag.

Morgen (als het stil is in huis) nog maar een poging doen waarbij ik de XMC van te voren volledig reset om alle oude metingen hopelijk  te wissen.

We zullen het maar op kinderziektes houden.  :wacko:

Ik ervaarde hetzelfde met Dirac, (ik had de test versie voor 2 weken) Sub bleef overgestuurd, moest hem dan handmatig naar beneden stellen. Bij mij deed het niet echt heel veel (wat volgens niemand kan) dus ik heb er eigenlijk na 2 keer meten niks meer mee gedaan.
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

norman

Citaat van: clockwork op januari  3, 2015, 14:17:38
Ik ga het hier eerst nog proberen met Dirac. Desnoods mail ik wel naar Franklin met wat vragen.

De microfoon gain staat hier bijna op nul. Dus die moet ik stevig terugschroeven. Weet je zeker dat je microfoon goed werkt? Hoewel ze claimen dat elke microfoon een paar maal getest is voordat ze verzonden wordt.

Het probleem met de noise is opgelost.
Is een setting in Windows die de automatische gain aanpast.
Helaas is me dirac probleem daar nog niet mee verholpen.

RobMeul

Vanmiddag de Dirac spullen binnengekregen.
1. Software download en installatie verliepen voorspoedig.
2. Microfoon aangesloten op de computer, werd gedetecteerd door de Dirac software.
So far so good.

XMC-1 aangesloten op de router;
Krijg geen IP-adres met DHCP.
Vast IP-adres ingesteld, werkte ook niet.
Kabel gecontroleerd door aan te sluiten op de laptop, werkt prima, krijg IP-adres via DHCP.
Aansluting op de XMC gecontroleerd en daar zit het probleem, kabel aangesloten, keurige 'klik' maar 1 led gaat aan. Als ik de kabel beweeg gaat de 2e led knipperen. Met wat gefreubel (knip- en plakwerk) toch de kabel zo aangesloten dat de 2 leds aan zijn. Toch geen verbinding, is schijnbaar een hardware probleem :-(
Ook nog een factory reset gedaan, geen resultaat.

Iemand nog ideeen?
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

norman

Toch andere kabel proberen.... misschien is het een oude cat kabel of een crosslink ofzo

clockwork

Inderdaad toch een andere kabel proberen. Jammer dat er geen Action bij je om de hoek zit.  ;)

Heb je de XMC helemaal van de spanning gehad? (Power knop achterop).

clockwork

Ik heb inmiddels na veel gedoe Dirac toch aan de praat gekregen. Bleek een samenloop van omstandigheden te zijn.

1) je moet voor Dirac alle speakers op small zetten. Ik had in eerste instantie mijn fronts op Large staan, omdat dat bij de overige speaker presets het beste uitpakte.
2) voordat je gaat meten moet je een factory reset doen en de de XMC van de spanning halen
3) de plaatsing van mijn sub was niet optimaal (waarschijnlijk) vandaar een enorme dip in het laag
4) de voedingskabel van de sub vertoonde ook wat kuren.

Gisteren een aantal pogingen gedaan met de metingen. Om een of andere reden was het Dirac programma op de laptop (recent model) rete traag. Na het doen van de metingen duurde het ruim een uur voordat alle data was verwerkt en in de XMC was geladen. De eerste keer was dat een stuk sneller. Geen idee waarom.

Het klinkt nu allemaal een stuk beter. Hier kan ik wel aan wennen. :clapping: Het hoog is minder overheersend dan Bin de eerste pogingen en de sub doet nu beter mee.
Ik constateer meer detail, een breder (en hoger) beeld plus zoals Roger al meldde een betere scheiding van instrumenten. Al met al ben ik tevreden nu.

norman

Mm zal nog een factory reset doen en kijken of het bij mij helpt....(nadat me xlr kabels binnen zijn)

mP

Vandaag ook maar eens dirac geprobeerd.
Echter ik krijg na de 1e test al een fout.
checkrec_too_many_clipped_samples
Weet iemand wat dat is? en hoe ik dit kan verhelpen?
-

RogerS

Citaat van: mP op januari  9, 2015, 21:22:53
Vandaag ook maar eens dirac geprobeerd.
Echter ik krijg na de 1e test al een fout.
checkrec_too_many_clipped_samples
Weet iemand wat dat is? en hoe ik dit kan verhelpen?

Niveau lager zetten. Staat ook in de handleiding.
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90

clockwork

Inderdaad. Even kijken op de grafiek welk kanaal clipt. Je krijgt daar een rode balk. Daarna dat kanaal instellen tot middenin het groene gedeelte bij de level instellingen.