Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: clockwork op december 29, 2014, 19:09:12
Helaas kun je de target curve in de meegeleverde software niet aanpassen. Daarvoor heb je een upgrade nodig die $99 gaan kosten.

Ik begrijp van andere gebruikers wel dat de plaatsing van de meetmicrofoon wel veel invloed kan hebben op het eindresultaat.
ja, "breed meten"
JBL PRX Power!

clockwork

Citaat van: Raphie op december 29, 2014, 19:10:06
ja, "breed meten"

Niet alleen dat maar ook in de hoogte.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Raphie

Citaat van: clockwork op december 29, 2014, 19:11:29
Niet alleen dat maar ook in de hoogte.
dat sowieso hoe meer verdekt hij opgesteld staat, des te meer hoog zal DIRAC indraaien, dus op gelijke hoogte met de tweeters met vrij zicht.
JBL PRX Power!

clockwork

Citaat van: Raphie op december 29, 2014, 19:12:56
dat sowieso hoe meer verdekt hij opgesteld staat, des te meer hoog zal DIRAC indraaien, dus op gelijke hoogte met de tweeters met vrij zicht.

Ik zal er rekening mee houden. Deze meetpunten worden op het Emo forum geadviseerd:
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Flavio

Kan je nadat je de Dirac meting hebt uitgevoerd nog iets handmatig aanpassen?
Wat ik op de Emotiva Lounge heb gelezen kan je alleen kiezen tussen twee manuale presets zonder Dirac en een met Dirac.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Raphie

Citaat van: Flavio op december 29, 2014, 19:32:29
Wat ik op de Emotiva Lounge heb gelezen kan je alleen kiezen tussen twee manuale presets zonder Dirac en een met Dirac.
ja en die "zonder" is dus waarschijnlijk niet echt "zonder" doublecheck hem maar eens met source direct....
JBL PRX Power!

clockwork

Citaat van: Flavio op december 29, 2014, 19:32:29

Nee, de Dirac curve kun je met deze software niet aanpassen. Daarvoor heb je de upgrade nodig. Op de XMC kun je naast de Dirac preset nog 2 speaker presets selecteren. Bijvoorbeeld 5.1 of 2.0. Binnen deze presets kun je dan weer kiezen tussen stereo, direct of Reference stereo. Dirac doet in dat geval niets. Je kunt in stereo nog wel met de EQ bijsturen.

norman

clockwork al aan het spelen?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Raphie

Nog meer meningen over DIRAC?
JBL PRX Power!

clockwork

norman

Weet iemand toevallig hoe je REW kan gebruiken met de mic die geleverd wordt door Emotiva?
Moet je hier nog een speciaal bestand bij gebruiken voor correcties?

Kan REW ook werken met de test tones van de processor zelf of moet je de audio out van de laptop aansluiten?
(weet iemand zo een link naar een goeie howto? :))

clockwork

Citaat van: norman op december 31, 2014, 11:01:03
Weet iemand toevallig hoe je REW kan gebruiken met de mic die geleverd wordt door Emotiva?
Moet je hier nog een speciaal bestand bij gebruiken voor correcties?

Kan REW ook werken met de test tones van de processor zelf of moet je de audio out van de laptop aansluiten?
(weet iemand zo een link naar een goeie howto? :))

op het Emotiva forum staat daar toch een topic over? Compleet met een 'how to' als ik het me goed herinner.

Mijn microfoon is overigens als het goed is onderweg. Helaas heb ik vandaag geen tijd meer om te meten. Dus dat zal tot morgen moeten wachten.

edit: staat hier niet iets in?
http://emotivalounge.proboards.com/thread/40300/post-dirac-experience?page=3

norman

Volgens deze post en graphs zit er bij deze gebruiker een verschil in meetingen tussen een gecalibreerde emm mic en de Emotiva mic.
http://emotivalounge.proboards.com/post/702707/thread

Dit verschil zou ook wel eens mijn resultaat kunnen verklaren.
Iemand nog een gecalibreerde mic beschikbaar en zin om is een middag te meten? :)

TornadoGo

Ik mag toch aannemen dat Emotiva een calibratiefile bij iedere mic meelevert? :o
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

norman

Citaat van: TornadoGo op december 31, 2014, 12:16:04
Ik mag toch aannemen dat Emotiva een calibratiefile bij iedere mic meelevert? :o

Nee die zou softwarematig al in de MIC zijn doorgevoerd.

clockwork

En de microfoon is binnen.  :clapping:

Aangezien geduld niet mijn sterkste karaktereigenschap is, tussen de bedrijven door toch maar even gemeten.

Hier voegt Dirac wel degelijk iets toe. Ik heb alleen nog maar in stereo geluisterd, maar de ruimtelijkheid is nog meer toegenomen. Het hoog klink in tegenstelling tot Norman alleen maar beter. Meer in evenwicht. Ook bespeur ik geen digitale randjes.

Ik ga morgen uitzoeken hoe ik de grafieken hier gepost krijg, maar de curve is nu kaarsrecht hier. Maar ik was ook al niet ontevreden over de ongecorrigeerde meting.  :colgate:

Staaled

Citaat van: clockwork op december 31, 2014, 16:01:33
En de microfoon is binnen.  :clapping:

Aangezien geduld niet mijn sterkste karaktereigenschap is, tussen de bedrijven door toch maar even gemeten.

Hier voegt Dirac wel degelijk iets toe. Ik heb alleen nog maar in stereo geluisterd, maar de ruimtelijkheid is nog meer toegenomen. Het hoog klink in tegenstelling tot Norman alleen maar beter. Meer in evenwicht. Ook bespeur ik geen digitale randjes.

Ik ga morgen uitzoeken hoe ik de grafieken hier gepost krijg, maar de curve is nu kaarsrecht hier. Maar ik was ook al niet ontevreden over de ongecorrigeerde meting.  :colgate:
Dat zie ik bij elke Dirac meting terug.
Ik schat dat de gecorrigeerde curve dan ook een berekening ipv een meting is.

Mooi dat het tnt bevalt. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

norman

Dit waren mijn curves met me mains op large en me center en rears op small.
Zoals je ziet in de voor meting zie je bij de top een enorme drop, dia gaat DIRAC dan natuurlijk corrigeren en dit maakt het heel scherp.
Vraag me namelijk af of die top wel echt zo laag ligt.

En voor de bas hetzelfde die wordt van hoog enorm omlaag gehaald, vandaar dat het lijkt alsof ik niks meer over heb.....

Ga morgen het proberen met een REW meting.

hier mijn curves

rovinggecko

Dit klopt wel met mijn ervaring met dirac een tijdje terug.
Aanpassen van het laag gaat prima, maar zodra je aan het hoog gaat zitten wordt het scherp en duf (als het enigszins significant corrigeert).
Weet niet of je de keuze hebt in de LE versie, maar als je de window naar links schuift, zeg onder de 250 Hz blijft, dan klinkt het vast een stuk beter.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RalphH

Wordt t laag niet wat erg geboost? Viel me bij de andere meting ook op.
Hoor je daar het verschil goed?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

norman

Naja bij de center en rear wordt het laag geboost maar die staan op small dus de crossover stopt het laag bij 80Hz.
Bij me mains wordt deze dus juist erg geknepen.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de mic niet goed gekalibreerd geleverd wordt.
Maar kan het niet onderbouwen behalve dat een gebruiker in de lounge hetzelfde zegt.....
En die onderbouwt het door een vergelijking

Raphie

Een normale curve loopt af naar rechts ong zo'n 10dB, een rechte lijn klinkt veels te schrel
JBL PRX Power!

TornadoGo

Ja, een buitje in het laag tot 200Hz en na de 10Khz mag hij naar beneden. Een rechte curve is niet om aan te horen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Cobraatje

Gisteren in record time boodschappen e.d. gedaan zodat ik gistermiddag de XMC-1 nog even kon uitproberen.
Franklin we have a winner ;D

Ik vind de XMC-1 geen typisch Emotiva, up front/in your face geluid/powerr sound hebben.
Dit is een ander niveau, wel nog power maar veel vloeiender, muzikaler, betere sound stage en niet bruut in your face.

Eerste indruk is dat de XMC-1 voor stereo, zonder EQ, zeker gelijkwaardig is aan mijn Marantz AV8801.
Ga nog wat verder vergelijken en post mijn bevindingen.
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Marantz MM8077 CineMike Stufe 2 + Brückung - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

norman

Vraagje als je kijkt naar me REW curve voor en na, dan zie je dat me center veel lager is gezet in decibels.
En dat me mains in de lage freq zijn bijgesteld naar de "ideale" lijn.

Nu draai ik 5.0, zou je dan eigenlijk voor je mains niet juist een boost moeten hebben in de lage frequenties?
Dus eigenlijk zoals op de voor dirac curve?