Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Vik

12 uur ben je zeker bezig. 

Citaat van: evilniek op oktober  8, 2014, 14:36:48
Volgens mij ga je het zwaar krijgen met 4 processors, als je het mij vraagt word hier wel erg veel hooi op de vork genomen. Maargoed, ik hoop dat het allemaal goed uitpakt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Mario D

Citaat van: Midcall op oktober  8, 2014, 00:49:22
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Waaruit trek je een conclusie dat de niet L versie niet stabiel draait op 4 Ohm?

Ik zeg dat de L versie juist wel stabiel is tot 4ohm toch....... anders nog even mijn post lezen.  ;)

Overigens is de verdubbeling van vermogen bij halvering van het Ohmage een mythe. Omdat veel mensen denken dat dit iets over de kwaliteit zegt, 'rommelt' men met de cijfers. Dan blijkt (in het gunstige geval) in de praktijk bijvoorbeeld de 250W in het echt 310W te zijn bij 8 Ohm en dan 500W in 4Ohm (en dan 600W in 2 Ohm)... dat is voor velen minder indrukwekkend dan simpelweg te roepen 250W/500W bij resp 8 en 4 Ohm. Krell is met die onzin begonnen geloof ik, adverteren met verdubbelingen in vermogen tot aan 1 Ohm en dat bleek een gouden greep. Jij lijkt ook 'slachtoffer'te zijn van deze mythe, door te denken dat 600W/1000W relatief gezien minder indrukwekkend is dan 500W/1000W.

Op de emotiva website staan de exacte metingen van iedere amp, dus volgens jouw kloppen deze metingen dan niet. ??  :blink:
Slachtoffer ben ik zeker niet hoor, ik vroeg me gewoon af waarom ze juist met de L versie een stabiele waarde opgeven tot 4 ohm.

Nahpets

Citaat van: kalimero op oktober  8, 2014, 17:31:38
exacte metingen van iedere amp, dus volgens jouw kloppen deze metingen dan niet. ??  :blink:

Dat schreeuwen is niet nodig.
Exacte metingen?? Echt?? Denk je dat de opgegeven waardes (want dat zie je, niet het labrapport met de meting) exact zijn?
Dat is op zijn best naïef te noemen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

clockwork

Citaat van: vik op oktober  8, 2014, 14:40:56
12 uur ben je zeker bezig.

pffff, dat is me om te waarheid te zeggen een beetje te wild. ik vraag me serieus af of dat dan nog wel toegevoegde waarde heeft.
Wat mij betreft brengen we een schifting aan of doen alleen (zoals Fabian al voorstelde) stereo en met de twee 'winnaars' ook surround.

Anyway, dat zien we nog wel. ik wil zelf graag Dirac afwachten zodat we dat ook nog even kunnen beoordelen.   

@kalimero: ik heb hier zelf de XPA-1 gen 1 en die komt absoluut niets tekort. Die kun je met een gerust hart kiezen.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

Ik ben voor alleen stereo. Lijkt me juist makkelijker om de kwaliteiten te beoordelen.

Midcall

Citaat van: kalimero op oktober  8, 2014, 17:31:38
Op de emotiva website staan de exacte metingen van iedere amp, dus volgens jouw kloppen deze metingen dan niet. ??  :blink:
Slachtoffer ben ik zeker niet hoor, ik vroeg me gewoon af waarom ze juist met de L versie een stabiele waarde opgeven tot 4 ohm.

Nee de 'metingen' kloppen niet, ze lijken me natuurkundig onmogelijk, of ze moeten het vermogen bij 8 Ohm bewust 'knijpen'. Of die 8 Ohm waarde is incorrect/te laag (wat meestal het geval is bij de topmerken a la Krell, Classé, ML etc...), of de 4 Ohm waarde is incorrect/te hoog aangeduid (wat vaak het geval is bij de wat mindere broeders) als je een 1 op 1 verdubbeling ziet.

En wat bedoel je nu met stabiele waarde tot 4 Ohm??? De 600W/1000W non L versie zal aanzienlijk stabieler klinken op 4 Ohm dan de 250W/500W L uitvoering schat ik zo in. Beiden is volledige overkill overigens, maar dat is weer een andere discussie.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

norman

Nieuwe firmware voor de xmc is uit.
Nog geen DIRAC....
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Vik

Zo een dag vliegt gewoon voorbij. Dat heb je ook ervaren met het dagje bij Jan.  ::)

Een surround pre-pro kun je niet enkel en alleen beoordelen op stereo is mijn mening en ervaring, het zegt wel iets over de kwaliteiten in surround maar zeker niet alles.  Ik ben van mening dat je stereo los moet zien van de surround kwaliteiten en wordt ook apart besproken in deze review : http://arccinema.com/emotiva-xmc-1-7-1-av-preamp-processor/

Ik vind de stap: stereo>winnaar> surround dan ook niet logisch en is naar mijn mening halve bak.  Muziek concerten op Blu ray of dvd zijn belangrijke benchmarks bij dit soort vergelijkingen en op dit punt vallen de mindere processoren door de mand. Een goede test van een pre-pro is niet compleet zonder surround.

Clockwork het is jouw ruimte en processor, en ik vind dat jij dan mag beslissen hoe jij het graag wil zien maar eerlijk gezegd vind ik het anders niet de moeite om op en neer te rijden.  Ik begrijp dat tijd een issue is dus aan jou de vraag hoeveel tijd wil jij ervoor uit trekken op deze dag?

Citaat van: clockwork op oktober  8, 2014, 19:11:46
pffff, dat is me om te waarheid te zeggen een beetje te wild. ik vraag me serieus af of dat dan nog wel toegevoegde waarde heeft.
Wat mij betreft brengen we een schifting aan of doen alleen (zoals Fabian al voorstelde) stereo en met de twee 'winnaars' ook surround.

Anyway, dat zien we nog wel. ik wil zelf graag Dirac afwachten zodat we dat ook nog even kunnen beoordelen.   

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

norman

Citaat van: vik op oktober  9, 2014, 12:19:29
Zo een dag vliegt gewoon voorbij. Dat heb je ook ervaren met het dagje bij Jan.  ::)

Een surround pre-pro kun je niet enkel en alleen beoordelen op stereo is mijn mening en ervaring, het zegt wel iets over de kwaliteiten in surround maar zeker niet alles.  Ik ben van mening dat je stereo los moet zien van de surround kwaliteiten en wordt ook apart besproken in deze review : http://arccinema.com/emotiva-xmc-1-7-1-av-preamp-processor/

Ik vind de stap: stereo>winnaar> surround dan ook niet logisch en is naar mijn mening halve bak.  Muziek concerten op Blu ray of dvd zijn belangrijke benchmarks bij dit soort vergelijkingen en op dit punt vallen de mindere processoren door de mand. Een goede test van een pre-pro is niet compleet zonder surround.

Clockwork het is jouw ruimte en processor, en ik vind dat jij dan mag beslissen hoe jij het graag wil zien maar eerlijk gezegd vind ik het anders niet de moeite om op en neer te rijden.  Ik begrijp dat tijd een issue is dus aan jou de vraag hoeveel tijd wil jij ervoor uit trekken op deze dag?

Ik ben het ook eens met bovenstaande, stereo kwaliteiten zeggen niet direct wat over hoe de surround aansturing is.
Surround klinkt bij elk merk toch anders.

Zou dus ook zeker zeggen dat dit eigenlijk meegenomen moet worden.
Nou ben ik het er wel mee eens als je zegt we nemen de room correctie niet mee, dus alleen de afstand vd speakers en geluidsniveau's. (dat is ook vrij snel ingeregeld)
Dus als je Dirac niet kan testen, doe dan ook geen andere EQ zoals Audyssey etc.

clockwork

Citaat van: vik op oktober  9, 2014, 12:19:29

het gaat me niet perse om de tijd, maar of het nuttig is. Als ik alleen voor mezelf spreek kan ik me niet voorstellen dat ik na 4 uur intensief luisteren/ ompluggen en weer ompluggen nog het verschil hoor tussen type A of B. Laat staan na 12 uur. Ik probeer dus een modus te vinden om dit werkbaar te houden. Ik begrijp de opmerkingen van een aantal forumleden dat we teveel hooi op de vork nemen maar al te goed en ben het zelfs met ze eens.

Anyway, jouw standpunt is ook begrijpelijk. Het is vanuit jouw woonplaats best een eind rijden.

Wat mij betreft laten de de shoot out varen en maken er een standaard M&G van. ik hoor per pm wel wie er een keer wil komen luisteren.

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

RalphH

Als eerst je alle apparaten instelt, inregelt, inmeet, dan kun je met het ompluggen van de xlr kabels, toch vrij vlot wisselen en op het gemak luisteren?
Scheelt een hoop tijd en vermoeidheid tov instellen, luisteren, wisselen, instellen, luisteren, wisselen, instellen etc.

Zo zou ik het doen en dan kun je een apparaat of 3 toch best binnen redelijke tijd testen zonder al te vermoeid te worden.
Mooiste zou nog een deftige switch voor je interlinks zijn, maar dan heb je het nogal over een ding gok ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Midcall

Citaat van: tiptop op oktober  6, 2014, 17:57:20
Misschien moeten we alleen kijken hoe het klinkt in stereo. Dat is een hele goede indicatie over de kwaliteit die een proc in surround zou geven. Dat maakt het meteen heel wat simpeler. :ph34r:
Dit lijkt mij erg onzinnig. Je koopt nu juist geen pre/pro voor goede stereo kwaliteit, want dan kocht je wel voor hetzelfde geld een altijd (nog) beter presterende stereovoorversterker. Vik heeft hierin ook zeker een punt, stereokwaliteit zegt heel erg weinig over processor kwaliteit, dit zijn echt twee verschillende entiteiten in de wereld van de processoren.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

tiptop

Citaat van: Midcall op oktober  9, 2014, 19:21:47
Dit lijkt mij erg onzinnig. Je koopt nu juist geen pre/pro voor goede stereo kwaliteit, want dan kocht je wel voor hetzelfde geld een altijd (nog) beter presterende stereovoorversterker. Vik heeft hierin ook zeker een punt, stereokwaliteit zegt heel erg weinig over processor kwaliteit, dit zijn echt twee verschillende entiteiten in de wereld van de processoren.
Nee hoor! Ik heb best wat ervaring hiermee. Als het in stereo goed is is het zeker in surround goed. Is het in stereo niet zo goed, kan het in surround nog prima zijn. Ik koop een vv/pro in de eerste instantie op kwaliteit in stereo omdat ik meer muziek luister. Maar ik wil ook graag weer surround voor films. Ik heb geen geld om twee aparte sets te doen. Nu heb ik een proc dat ook een goed vv is voor de prijz en niet onderdoet (zelfs beter dan een aantal) vv's in zijn prijsklasse. Dus...
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Midcall

Met alle respect hoor, ik geloof best dat je pre/pro goed presteert in stereo, maar ik zie de toevoeging van een 12 jaar oude pre/pro, zonder ondersteuning van enig HD format (enkel DD 5.1 en DTS), geen HDMI en geen enkele vorm van room correction, enkel als tijdsverspilling in een test-setup zoals deze. Voor verreweg de meesten hier zal een ondersteuning van HD formaten (3D en overige videoprocessing zal ik dan nog maar buiten beschouwing laten) een absolute must zijn. We zitten veel meer te wachten op een GOED vergelijk van de Emotiva (hey, niet voor niks het Emotiva topic  ;)) en de mogelijke concurrentie. Dus ALS men tijd te kort komt doordat het fatsoenlijk inregelen en het wisselen van apparaten zoveel tijd in beslag neemt, dan zou ik de primare als eerste buiten beschouwing laten. Of het objective van deze test moet in hoofdzaak vooral een gezellige M&G zijn, wat natuurlijk prima is... dan maakt het verder niets uit dat er appels met appelmoes wordt vergeleken. Dan is de dag ook super gezellig denk ik, maar wel een gemiste kans voor de mensen die erg nieuwsgierig zijn hoe die Emotiva zich verhoudt tov interessante alternatieven.

tiptop

Citaat van: Midcall op oktober 10, 2014, 12:09:00
Met alle respect hoor, ik geloof best dat je pre/pro goed presteert in stereo, maar ik zie de toevoeging van een 12 jaar oude pre/pro, zonder ondersteuning van enig HD format (enkel DD 5.1 en DTS), geen HDMI en geen enkele vorm van room correction, enkel als tijdsverspilling in een test-setup zoals deze. Voor verreweg de meesten hier zal een ondersteuning van HD formaten (3D en overige videoprocessing zal ik dan nog maar buiten beschouwing laten) een absolute must zijn. We zitten veel meer te wachten op een GOED vergelijk van de Emotiva (hey, niet voor niks het Emotiva topic  ;)) en de mogelijke concurrentie. Dus ALS men tijd te kort komt doordat het fatsoenlijk inregelen en het wisselen van apparaten zoveel tijd in beslag neemt, dan zou ik de primare als eerste buiten beschouwing laten. Of het objective van deze test moet in hoofdzaak vooral een gezellige M&G zijn, wat natuurlijk prima is... dan maakt het verder niets uit dat er appels met appelmoes wordt vergeleken. Dan is de dag ook super gezellig denk ik, maar wel een gemiste kans voor de mensen die erg nieuwsgierig zijn hoe die Emotiva zich verhoudt tov interessante alternatieven.
Als het op surround aankomt en de nieuwste technieken heb je helemaal gelijk. Als het op pure geluidskwaliteit aankomt is de Primare nog steeds een goede concurent. Prima als ik de Primare niet mee hoef te nemen. Zo had ik het in het begin ook gebracht. Als ik er bij kan zijn is al leuk genoeg.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Vik

Laten we anders gewoon nog even brainstormen en verder gaan via de pm totdat we iets concreets hebben is dat een idee?

Citaat van: clockwork op oktober  9, 2014, 13:18:42
het gaat me niet perse om de tijd, maar of het nuttig is. Als ik alleen voor mezelf spreek kan ik me niet voorstellen dat ik na 4 uur intensief luisteren/ ompluggen en weer ompluggen nog het verschil hoor tussen type A of B. Laat staan na 12 uur. Ik probeer dus een modus te vinden om dit werkbaar te houden. Ik begrijp de opmerkingen van een aantal forumleden dat we teveel hooi op de vork nemen maar al te goed en ben het zelfs met ze eens.

Anyway, jouw standpunt is ook begrijpelijk. Het is vanuit jouw woonplaats best een eind rijden.

Wat mij betreft laten de de shoot out varen en maken er een standaard M&G van. ik hoor per pm wel wie er een keer wil komen luisteren.

Miesepies

We kunnen niet teveel configuraties achter elkaar gaan doen, dat wordt denk ik te veel. Dus wat als we alleen de XMC-1 en de AV8801 Cinemike tegen over elkaar zetten? Stereo tegen stereo en surround tegen surround. Dirac tegen Audyssey is leuk, maar een simpele afstand/volume aanpassing vind ik ook goed.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar beide, dus wat mij betreft een leuke en behapbare opstelling voor een M&G.

Vik

Een 1:1 met de CM AV 8801 is leuk maar het plan is om die eigenlijk als een soort bonus mee te pakken, anders wordt het toch te veel naar mijn hand gedraaid en geeft voor de meeste leden niet echt een duidelijk beeld over de prestaties van de Emotiva.

Ik vind dat er nog tenminste 1 processor bij moet die redelijk mainstream moet zijn, een standaard AV 8801, AV 7701 of een Onkyo. Ik zie een ander high end processor zoals Classé of Anthem niet zo snel gebeuren. Ik stel voor een apart topic te openen en de reacties af te wachten. Krijgen we het toch voor elkaar om 2 processoren er bij te krijgen dan komt mijn CM 8801 als bonus zoals besproken en mocht er tijd over zijn nemen we die mee.  Is dit een idee? Clockwork wil jij een apart topic openen? Ik lees het later wel terug en anders doe ik dat vanmiddag wel.

Citaat van: Miesepies op oktober 11, 2014, 22:56:53
We kunnen niet teveel configuraties achter elkaar gaan doen, dat wordt denk ik te veel. Dus wat als we alleen de XMC-1 en de AV8801 Cinemike tegen over elkaar zetten? Stereo tegen stereo en surround tegen surround. Dirac tegen Audyssey is leuk, maar een simpele afstand/volume aanpassing vind ik ook goed.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar beide, dus wat mij betreft een leuke en behapbare opstelling voor een M&G.

road rebel

Je kan ook de pre/pro bypassen en een oppo rechstreeks aansluiten. Dan heb je een vergelijk xmc1 vs geen pre/pro, maw wat brengt de xmc-1 bij behalve een paar ingangen en uitgangen!

Midcall

Citaat van: road rebel op oktober 12, 2014, 08:26:29
Je kan ook de pre/pro bypassen en een oppo rechstreeks aansluiten. Dan heb je een vergelijk xmc1 vs geen pre/pro, maw wat brengt de xmc-1 bij behalve een paar ingangen en uitgangen!
Vooral roomcorrection natuurlijk, hoewel op zich wel interessant, maar dit vergelijk kan met iedere willekeurige pre/pro (en is al vaker getest).  In een setting waar tijd al een gelimiteerde factor is,  voegt dit an sich niet zoveel toe aan deze kans om de 'nieuwe' Emotiva goed aan de tand te voelen. Het lijkt mij zeer van belang is om zeker het maximale uit de geteste apparaten (proberen) te halen. Wat heeft het voor zin om Carl Lewis tegen Ben Johnson tegen elkaar te laten sprinten als je voor de start eerst een kogel door een knieschijf jaagt?

norman

Las op het emo forum dat DIRAC eind vh jaar wordt.
Zou niet best zijn.
Hij zou dit via de telefoon gehoord hebben.

Midcall

Emotiva kennende is eind van het jaar de maand maart/april.

Miesepies

Citaat van: vik op oktober 12, 2014, 08:03:10
Een 1:1 met de CM AV 8801 is leuk maar het plan is om die eigenlijk als een soort bonus mee te pakken, anders wordt het toch te veel naar mijn hand gedraaid en geeft voor de meeste leden niet echt een duidelijk beeld over de prestaties van de Emotiva.

Had niet echt het idee dat een shoot out ging gebeuren, dus daarom gaf ik mijn persoonlijke voorkeur voor wat ik graag hoor :)  Wil ze graag beide eens horen, en dan afzonderlijk beoordelen ipv ze te gaan vergelijken met andere modellen.

RobMeul

Citaat van: Midcall op oktober 14, 2014, 20:21:46
Emotiva kennende is eind van het jaar de maand maart/april.

Delay Is Rare And Common
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

clockwork

Wat mij betreft komt in een of andere vorm nog wel een shoot out maar ik heb het nu zakelijk (en prive) erg druk. Ik zie dus even geen kans om er een follow up aan te geven.

Mocht een andere XMC bezitter zich geroepen voelen, dan voel ik me niet gepasseerd hoor!  ;)