Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: ivo1986 op maart 18, 2010, 22:35:48
Laat over die Pioneer's geen misverstand zijn. Nooit gehoord maar dat zag er indrukwekkend uit wat je had.
En ik geloof ook dat je een goed gehoor hebt.
Maar niet zo goed dat je de ML en de Emotiva kan vergelijken met een jaar ertussen en andere luidsprekers.
zo moet je het ook niet zien. Het werkt als volgt

je hebt een referentie set en een huiskamer / hifi set. je zal deze continue beoordelen tegenover wat je referentie is.
zo vond ik de levinson bijv een gortdroog fundament hebben en een heel zacht hoog en een diepe stage, de Berriliym tweeteers van de Pio's versterkten dit effect tot bijna een staat van tranquility waar alle hardheid uit verdwenen was met een ongelovelijk diepe stage. Eeen audiofiel zou het laidback noemen.

Dit is iets wat kenmerkend was voor die combi dat onthoud je en sla je op. NU herken ik een aantal zaken terug in de XPA-2, zeg maar tot 1800hz doen ze niet voor elkaar onder. Daarboven is de XPA-2 veel "lichter" (lees minder zwaar mid/mud) dit zou de audiofiel meer upfront of meer pace/rythm  noemen.
De massieve lineaire sound v/d 803S temperen dit ook niet en daardoor krijg je een set met een heel ander karakter.
Dát is de manier waarop ik vergelijk en hoe ik beoordeel.
JBL PRX Power!

simsalabim

Ik hoop deze Zondag te kunnen afreizen naar de zuiderburen, als dat niet lukt word het volgende week.
Ik hoorde dat de XPA 2 40 kilo weegt dus dat word sjouwen hier naar boven :omg:

Ik ben iig benieuwd en ik begrijp met mij nog meer mensen ;D

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Miesepies

Veel plezier (en sterkte bij het tillen) !  :D

gast_001

CiteerDit is iets wat kenmerkend was voor die combi dat onthoud je en sla je op. NU herken ik een aantal zaken terug in de XPA-2, zeg maar tot 1800hz doen ze niet voor elkaar onder. Daarboven is de XPA-2 veel "lichter" (lees minder zwaar mid/mud) dit zou de audiofiel meer upfront of meer pace/rythm  noemen.

ben je nu aan het refereren naar een recente 1 op 1 vergelijking of wederom op basis van ervaringen gemaakt de laatste 25 jaar en onder verschillende condities, verschillende speakers, set-ups enz enz ?  :sleep:

Miesepies

Citaat van: Kjelt op maart 18, 2010, 15:00:58Daarom ben ik ook zo benieuwd welk merk er in de Emotiva's zit en voor dat bedrag verwacht ik eerlijk gezegd geen panasonic elco's van 105C. Maar dat zou ik wel graag willen weten.

Het zijn Seacon elco's in de XPA-5, heb em net even open gemaakt (wat ik niet nog een keer ga doen, wat een zwaar geval :P). Er zitten 6 stuks in...

gast_001

6 capacitoren van 10.000mF = 60.000mF

Weet je zeker dat je er niet een paar over het hoofd hebt gezien ?
Immers bijvoorbeeld een Rotel RMB1095 zit op 176.000mF
Vincent SAV P200 = 120.000mF

clockwork

Citaat van: Kjelt op maart 18, 2010, 15:58:20
Juist wel en upgraden naar http://nl.farnell.com/panasonic/ecos1ja103ea/capacitor-10000uf-63v/dp/1198556  :D
Overigens vallen me de prijzen zwaar mee, het zou voor die prijs toch zomaar kunnen (en ik hoop het ook) dat Emotiva Panasonics erin heeft zitten  :)
Wat ik wel vreemd vind als ik de specs van de emotiva XPA versterkers even snel heb doorgesnuffeld is de verhouding vermogen transformator vs secundaire capaciteit.
Die ligt behoorlijk scheef over de verschillende modellen, daar is volgens mij nog wel wat winst te behalen door er wat bij te schakelen  :D

type          trafo vermogen                   secundaire capaciteit             verhouding  Ptrafo VA /sec cap 100uF

XPA1              1200VA                             120000 uF                      1,0:1               
XPA2              1200VA                               45000 uF                      2,7:1               
XPA3                850VA                               60000 uF                     1,4:1               
XPA5              1200VA                               60000 uF                        2:1               

Hij heeft er in elk geval niet een over het hoofd gezien.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

gast_001

Inderdaad 60.000mF voor 5 kanalen.

Kjelt

Citaat van: Miesepies op maart 20, 2010, 18:39:46
Het zijn Seacon elco's in de XPA-5, heb em net even open gemaakt (wat ik niet nog een keer ga doen, wat een zwaar geval :P). Er zitten 6 stuks in...
Ok bedankt ik ga dit nachecken want ken het merk niet. Wat me wel positief stemt is de 105C wat voor een versterker die warm wordt wel aan te raden is. Dit heeft te maken met de levensduur van de elco bij een bepaalde temperatuur.

Miesepies

Citaat van: darkraver op maart 20, 2010, 20:09:50Weet je zeker dat je er niet een paar over het hoofd hebt gezien ?

Die dingen zijn niet bepaald klein... plus er is geen ruimte voor meer, de kast zit echt bom vol. Zit ook echt een joekel van een ringtrafo in, erg indrukwekkend gezicht :)

Citaat van: Kjelt op maart 20, 2010, 23:05:21Ok bedankt ik ga dit nachecken want ken het merk niet.

Ik kon ook niet zo snel iets vinden van dit merk. Maar het zal me niets verbazen als het ook een chinees merk is, uit een aangrenzende fabriek ofzow ;)

gast_001

Volgens mij is het inderdaad een China supplier, wat overigens niet betekent dat het niet mag of zal deugen.

http://en.szseacon.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/About.html
Kan goed zijn dat het oer-design van Panasonic is ?

Ken de gehele opbouw van de XPA5 niet maar de 60.000uF lijkt me wat magertjes vooral als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld de RMB1095 (176.000) of een degelijke T&A (>200.000uF) power amp.

simsalabim

als je deze hebt mag je ze volgende week komen vergelijken met een xpa2, ik heb ook een classe ca150, zijn er nog geinteresseerde?

tiptop

De xpa-2 heeft 12 elco's aan boord. 45000 microFarad lijkt dan wel weinig.

@Simsatit

Dus volgende week een luistersessie :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Mario D

Deze heeft er 12 van 15000uF aan boord, dus normaal komt dat op 180.000uF
Doordat ze NIET in parallel staan hou je maar 45.000uF over.

tiptop

Citaat van: kalimero op maart 21, 2010, 11:18:41
Deze heeft er 12 van 15000uF aan boord, dus normaal komt dat op 180.000uF
Doordat ze NIET in parallel staan hou je maar 45.000uF over.

Vandaar.  ;)

Uiteindelijk gaat het toch om hoe het klinkt. En wat ik gehoord heb viel helemaal niet tegen (xpa5). :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

Ik zie dat de RMB1095 'slechts' 8 x 15000uF... wat neer komt op 120000uF, geen 176000. Wel heeft ie een dubbele toriodal trafo... geinig :) Anyway, de Rotel is/was wel 3x zo duur.

gast_001

Klopt, was aan het lezen bij AREADVD en die spreken van 176.000, derhalve

Kjelt

Citaat van: tiptop op maart 21, 2010, 11:32:31
Uiteindelijk gaat het toch om hoe het klinkt. En wat ik gehoord heb viel helemaal niet tegen (xpa5). :)  
Toch zou het upgraden naar Panasonics en eventueel wat verhogen van de capaciteit en het liefst nog vlak bij de voedingsconnectoren van de 5 losse eindprintplaten nog eens wat extra capaciteiten (bv 3300uF) toevoegen extra lucht voor de versterker geven, mooie upgrade mogelijkheden, zeker als je de prijzen van de panasonics ziet is dat zeer betaalbaar.

simsalabim

Citaat van: Kjelt op maart 21, 2010, 12:27:33
Toch zou het upgraden naar Panasonics en eventueel wat verhogen van de capaciteit en het liefst nog vlak bij de voedingsconnectoren van de 5 losse eindprintplaten nog eens wat extra capaciteiten (bv 3300uF) toevoegen extra lucht voor de versterker geven, mooie upgrade mogelijkheden, zeker als je de prijzen van de panasonics ziet is dat zeer betaalbaar.

Is altijd leuk om nog even in overweging te houden, eerst eens even luisteren hoe deze klinkt in mijn set, ben zeer benieuwd, als Kalimero volgende week Zaterdag ook kan, haal ik m dan op.
Ik zal van de week een topic openen voor geinteresseerde voor een luistersessie, Tiptop is bij deze de eerste;)

tiptop

clockwork

http://www.audioholics.com/reviews/processors/sherbourn-pt-7020a-processor-first-look

Wellicht dezelfde discussie als toen met de Oppo vs Lexicon BD speler.
Maar wie zou er nu ruim $ 2000 meer willen uitgeven voor een ander merkje..... :sadlike:

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

mack

Citaat van: clockwork op maart 21, 2010, 17:37:04
http://www.audioholics.com/reviews/processors/sherbourn-pt-7020a-processor-first-look

Wellicht dezelfde discussie als toen met de Oppo vs Lexicon BD speler.
Maar wie zou er nu ruim $ 2000 meer willen uitgeven voor een ander merkje..... :sadlike:

Welligt hebben ze toch andere componenten gebruikt.  ;)
En de kleur van de printplaat is ook iets anders kwa kleur. :tongue2:

Miesepies

Diegene die van de Sherbourn design houden, diegene die van de merk naam houden, diegene die graag XLR aansluitingen willen hebben, diegene die graag sneller van hun geld af willen en natuurlijk de grootste groep:  diegene die niet weten dat er goedkopere variaties zijn te krijgen met alleen een andere merknaam op de voorkant :P

Geld ongeveer hetzelfde met bijvoorbeeld Advance Acoustic. Ziet er mooi uit, klinkt vast ook heel mooi, maar gebruiken dezelfde hardware als diverse andere merken, en zal in de meeste gevallen niet veel beter of slechter zijn :)

Miesepies

Wat info over hoe het (volgens Emotiva) in elkaar zit:

CiteerAccording to Lonnie Vaughn (shown in the photo), Emotiva's VP and Chief Technology Officer (CTO), aka chief designer, Emotiva's parent company, J. Design, is headquartered in Guangzhou, China. There, it serves as OEM manufacturer for a host of high-end companies whose products fetch much higher prices than Emotiva's. Five and a half years ago, J. Design began manufacturing its own products under the Emotiva brand name.

Terug te vinden in deze blog op de Stereophile website.

clockwork

Citaat van: Miesepies op maart 21, 2010, 17:49:58
Diegene die van de Sherbourn design houden, diegene die van de merk naam houden, diegene die graag XLR aansluitingen willen hebben, diegene die graag sneller van hun geld af willen en natuurlijk de grootste groep:  diegene die niet weten dat er goedkopere variaties zijn te krijgen met alleen een andere merknaam op de voorkant :P

Je zult maar als niets vermoedende consument zo'n apparaat 'aangesmeerd' krijgen, terwijl er veel goedkopere exemplaren te koop zijn met dezelfde specs. Ik ben inderdaad bang dat dit de grootste groep is.