Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Midcall

Citaat van: ivo1986 op maart 18, 2010, 14:39:17
Min of meer heb je dat wel gezegd. En wat mij betreft terecht.
Ik wacht ook op mensen die een Emotiva direct met een bv Classe vergelijken zoals simsatit.
En dat is op dit forum nog niet geprobeerd volgens mij.
Waar dan?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

ivo1986

Citaat van: Midcall op maart 18, 2010, 11:39:57
Het probleem in deze is dat de meeste mensen die nu Emotiva hebben, of er naar Emotiva aan het kijken is zelden een Classe (iets vergelijkbaars) hebben gehoord. Andersom is ook in de meeste gevallen wel waar, mensen die versterkers in de klasse van Classe hebben geen ervaring met Emotiva. Dus deze discussie is bij voorbaat redelijk zinloos.

Hier.

Raphie

JBL PRX Power!

Miesepies

Jezus, wat een discussie weer, en dat alleen maar omdat ik zei dat ik wel nieuwsgierig was naar een vergelijkende test ?  :o Waarom dat fanatieke eindeloze gezever elke keer weer ? Jullie zien toch zelf ook wel dat dit eindeloze discussies worden ?

@simsatit: als je inderdaad voor de XPA gaat, dan zou ik net zoals tiptop wel eens langs willen komen. Ik wil ook wel eens Emotiva vs Classe horen  :pompom:

tiptop

Dat klopt. Daar hebben jullie gelijk in, dus hopelijk snel.

Echter heb ik de Cambridge ook niet "zomaar" besteld. Hoewel ik niet een direct vergelijk heb gemaakt weet ik wel dat bijna geeneen merk in min setup voldeed qua eindversterking (waaronder Linn, Primare, Stello, Usher, Advance Acoustics, Prima Luna, Dussun enz,..). Alleen xindak 200 watt klasse A en mijn eigen audionote.
Nu had de audionote wat te weinig controle in het laag en waren de Xindaks te groot en dronken te veel energie.

De Cambridge lukte het hierna wel om goed te integreren, dus ik mag zeggen dat deze versterker ook al erg veel waar biedt voor zijn geld (1900 euro).

Deze vergeleken met de XPA-5 op een competent systeem imho. Had eerst het vermoeden van niet, maar na mijn luisterervaring kan ik niet anders concluderen dat er een muziekreproductie gegeven werd die menig duurdere (tot de high-end gerekende) sets niet waarmaken.
Dat gezegd stond hier dus een systeem wat de competentie van de versterkers zeker volledig benut.

En daarin was er vrij weinig verschil te horen tussen de CA en de Emo.

En dus kan ik stellen dat er dus ook in dit geval een vergelijking was die representerend was naar de duurdere gerenommeerde jongens toe.

Resume.
De XPA-5 toonde zich een ware high-end versterker in zoverre high-end iets kan omschrijven. iig wel op het niveau van de veel duurdere (door sommige heren hier bedoelde) merken.
En dat voor de prijs van een budget amp :turn:

Uiteraard moeten er nog wat ervaringen opgedaan worden om tot een sluitende conclusie te komen, maar daarin doe ik hard mijn best 8) ;D

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

En Raphie heeft natuurlijk ook de nodige ervaring gehad.

Dus mag zijn ervaring ook zeker toe doen hier dacht ik, ondanks de bijna persoonlijke vete die er hier heerst tussen SOS-master en een paar andere hier ::) ;)

Ik ben het ook niet altijd eens met hem (en hij met mij), maar in dit geval heeft hij volledig gelijk :notify: ;D 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

simsalabim

Ha gezellig! Hoe meer mensen hoe meer vreugd! Midcall en Kjelt zijn natuurlijk ook van harte welkom met eventueel een mooie ev onder de arm!
Het gaat mij helemaal niet om beter dan dit of beter dan dat, ik heb een buizenversterker beneden, 11 watt se, is te licht voor boven, maakt dat hem slechter dan de classe die mijn speakers goed aan kan? Tuurlijk niet, gewoon voor een ander doel..

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kjelt

Citaat van: simsatit op maart 18, 2010, 14:15:48
haha fantastisch, Ik heb mijn set zeer afgewogen samengesteld, ....  Is dit goed genoeg?
Ja, het maakt me wel nieuwsgierig(er) naar je bevindingen  ;)

Citaat van: SOS-Master op maart 18, 2010, 13:55:49
precies, als we nou eens met de loep over het mainboard van de EMOTIVA lopen, dan zien we toch snel genoeg of er "credible components" inzitten.
Ik ben elektrotechneut en weet ongeveer wat componenten kosten en wat de rol en functie van de componenten zijn. Bij ons bedrijf wordt een groot deel van de BOM (Bill of Material) uitgegeven aan top componenten omdat ze een levensduurverwachting afgeven aan de koper.
Waar dus heel gauw op bezuinigd wordt zijn bv de elco's, dit hoeft in het begin niet erg te zijn echter de levensduur bv is gewoon minder. Als je als bedrijf Rubicon's of Panasonics met 105C in je versterker plaatst en daar dik 10 euro per stuk voor betaald dan doe je dat niet voor de show want de gebruiker kijkt toch niet in het binnenste (tenminste de meeste). Dat doe je omdat de levensduur en kwaliteit dan geborgd is. Daarom ben ik ook zo benieuwd welk merk er in de Emotiva's zit en voor dat bedrag verwacht ik eerlijk gezegd geen panasonic elco's van 105C. Maar dat zou ik wel graag willen weten. Als het wel zo is dan thumbs up en ga ik er zelf waarschijnlijk ook eens eentje aanschaffen om te vergelijken  :D
Daarnaast is het natuurlijk de vraag of het uitmaakt of een versterker 4 of 20 jaar meegaat dat is een hele andere discussie.

tiptop

Gelukkig heb je een grote zolder, Simon ;D

Kunnen er nog eens wat mensen in. 8)

clockwork

Citaat van: tiptop op maart 18, 2010, 14:53:39

Deze vergeleken met de XPA-5 op een competent systeem imho. Had eerst het vermoeden van niet, maar na mijn luisterervaring kan ik niet anders concluderen dat er een muziekreproductie gegeven werd die menig duurdere (tot de high-end gerekende) sets niet waarmaken.
Dat gezegd stond hier dus een systeem wat de competentie van de versterkers zeker volledig benut.

Thanks  ;) ;D

Helaas ben ik op korte termijn niet in de gelegenheid om de XPA open te schroeven om de elco's aan een onderzoek te onderwerpen. Wie weet kom ik daar dit weekend wel even aan toe.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

tiptop

Citaat van: clockwork op maart 18, 2010, 15:04:37
Thanks  ;) ;D

Helaas ben ik op korte termijn niet in de gelegenheid om de XPA open te schroeven om de Eelco's aan een onderzoek te onderwerpen. Wie weet kom ik daar dit weekend wel even aan toe.
Niet eruit knippen he ;D

Kjelt

Citaat van: tiptop op maart 18, 2010, 15:16:33
Niet eruit knippen he ;D
Juist wel en upgraden naar http://nl.farnell.com/panasonic/ecos1ja103ea/capacitor-10000uf-63v/dp/1198556  :D
Overigens vallen me de prijzen zwaar mee, het zou voor die prijs toch zomaar kunnen (en ik hoop het ook) dat Emotiva Panasonics erin heeft zitten  :)
Wat ik wel vreemd vind als ik de specs van de emotiva XPA versterkers even snel heb doorgesnuffeld is de verhouding vermogen transformator vs secundaire capaciteit.
Die ligt behoorlijk scheef over de verschillende modellen, daar is volgens mij nog wel wat winst te behalen door er wat bij te schakelen  :D

type          trafo vermogen                   secundaire capaciteit             verhouding  Ptrafo VA /sec cap 100uF

XPA1              1200VA                             120000 uF                      1,0:1               
XPA2              1200VA                               45000 uF                      2,7:1               
XPA3                850VA                               60000 uF                     1,4:1               
XPA5              1200VA                               60000 uF                        2:1               

daxie

Citaat van: Kjelt op maart 18, 2010, 15:58:20
Juist wel en upgraden naar http://nl.farnell.com/panasonic/ecos1ja103ea/capacitor-10000uf-63v/dp/1198556  :D
Overigens vallen me de prijzen zwaar mee, het zou voor die prijs toch zomaar kunnen (en ik hoop het ook) dat Emotiva Panasonics erin heeft zitten  :)
Wat ik wel vreemd vind als ik de specs van de emotiva XPA versterkers even snel heb doorgesnuffeld is de verhouding vermogen transformator vs secundaire capaciteit.
Die ligt behoorlijk scheef over de verschillende modellen, daar is volgens mij nog wel wat winst te behalen door er wat bij te schakelen  :D

type          trafo vermogen                   secundaire capaciteit             verhouding  Ptrafo VA /sec cap 100uF

XPA1              1200VA                             120000 uF                      1,0:1              
XPA2              1200VA                               45000 uF                      2,7:1              
XPA3                850VA                               60000 uF                     1,4:1              
XPA5              1200VA                               60000 uF                        2:1              

Kjelt,
de configuratie is als volgt:
CiteerEmotiva claims the XPA-2 has a total of 120,000uF of power supply capacitance. Even if all 12 of these 50V 15,000uF capacitors were wired in parallel, it would add up to 180,000uF, NOT 120,000uF so I am not sure where they got this figure from. What Emotiva isn't telling you, is that these caps are NOT all wired in parallel like most amplifiers. They can't be parallel connected because this amplifier is rated at 250wpc into 8 ohms requiring at least 71V caps to achieve this power rating. Instead, Emotiva is wiring them in a series-parallel combination so that the total effective power supply capacitance is ¼ what it would be if they were all wired in parallel, but provides a potential of 100V storage to drive the rail voltage up high enough to meet their power goal. Thus this amplifier really has an effective storage capacitance of 45,000uF, NOT 120,000uF which is still very adequate for this amplifier. According to their website, the power transformer is rated for 1.6kVA while their user manual states 1.2kVA. Considering the max power consumption is 1500 watts, I'd tend to think the 1.2kVA rating is the correct one yielding a power factor of around .8. This is quite a massive power supply for a multi-channel amp, let alone a 2 channel amp costing well under $1k. I'd call shenanigans on their specifications, but considering what this amplifier offers for the money, I'd instead chalk it up as typos on their website which they can now go back and review.

Dus 6 x 15 000 in parallel met 6x 15 000, maakt 45 000 effectief om de 100V te kunnen leveren.

Kan even iemand dit uitleggen: 250wpc into 8 ohms requiring at least 71V cap

ik kom er niet aan... 500w totaal in 8ohm kom ik aan 63V uit...

daxie

Citaat van: Kjelt op maart 18, 2010, 15:58:20
Juist wel en upgraden naar http://nl.farnell.com/panasonic/ecos1ja103ea/capacitor-10000uf-63v/dp/1198556  :D

Kan je eigenlijk ongestrafd secundaire capaciteit toevoegen? (Op voorwaarde dat je je voltage blijft halen).

bijvoorbeeld bij voorgaande xpa-2

ipv 6x 15 000, 50V vervangen door 6x 47 000, 63V (om even zot te doen), resulterende in effectief 141 000uF bij 127V. Wat zijn de gevolgen hiervan? Zowel technisch als audiomatig?

Midcall

Citaat van: SOS-Master op maart 18, 2010, 14:51:02
dank u...  :D
Kijk even naar het woord "meeste" in de quote. Van alle Emotiva beluisteraars is er 1 (TipTop) die enige ervaring met Classe-achtige heeft gehad. En dan jij wellicht.... begrijp ècht het probleem niet met deze constatering, dat is toch gewoon zo? En daar hangt verder toch geen oordeel aan vast?

Daarom wordt het interessant wanneer er nu eindelijk eens een enigszins objectief direct vergelijk plaatsvindt met een ècht duurdere en goed aangeschreven versterker.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

MartijnR

Citaat van: Midcall op maart 18, 2010, 13:22:29
De gebruikservaringen van nagenoeg iedere versterker zijn in hoofdzaak positief op het net. Het is namelijk een stuk stoerder om te schrijven dat wat je gekocht hebt geweldig is dan dat je moet schrijven dat hetgene wat je gekocht hebt zo enorm tegenvalt. De versterker die je had voordat je een Emotiva wilde kopen heeft ongetwijfeld ook heel veel positieve gebruikerservaringen.

Kan best zo zijn. Mijn antwoord had dan ook te maken met de vraag:

CiteerIk ga maandag bij Knubbe luisteren naar de combi Onkyo PR-SC886/Emotiva XPA-5.
Ben zelf ook van plan om de XPA-5 aan te schaffen, eerst maar eens gaan luisteren.
Ik wil em dan i.c.m. of een Onkyo PR-SC5507, of een Emotiva UMC-1.
Alleen kan ik nergens een review vinden van de UMC-1
Of gebruikservaringen meestal een positieve berichtgeving opleveren, doet er eigenlijk niet toe. Het ging er mij om dat er voldoende gebruikservaringen te vinden zijn. Hoe je deze vervolgens interpreteert is weer een andere kwestie. Met enige scepsis, lijkt me niet geheel overbodige luxe.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Citaat van: Midcall op maart 18, 2010, 17:03:17

Daarom wordt het interessant wanneer er nu eindelijk eens een enigszins objectief direct vergelijk plaatsvindt met een ècht duurdere en goed aangeschreven versterker.

Zijn we hier nog steeds bezig om te bezien of een emotiva vergelijkbare kwaliteit levert tegen een beduidend lagere prijs? Zou het er niet om moeten gaan of een bepaald product de koper levert wat hij/zij ervan verwacht? Ik vind dit laatste volgens mij veel interessanter. En anders gesteld: ik heb het extra bedrag van een Classe-eindversterker niet over.

Martijn

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Midcall

Citaat van: MartijnR op maart 18, 2010, 17:21:31
Zijn we hier nog steeds bezig om te bezien of een emotiva vergelijkbare kwaliteit levert tegen een beduidend lagere prijs? Zou het er niet om moeten gaan of een bepaald product de koper levert wat hij/zij ervan verwacht? Ik vind dit laatste volgens mij veel interessanter. En anders gesteld: ik heb het extra bedrag van een Classe-eindversterker niet over.

Martijn

Voor jou is het wellicht niet interessant, voor vele anderen hier wel. Er is nauwelijks enige referentie wat betreft Emotiva producten. In dat licht is IEDERE vergelijking interessant.

Kjelt

Citaat van: daxie op maart 18, 2010, 16:05:05
Kan even iemand dit uitleggen: 250wpc into 8 ohms requiring at least 71V cap
ik kom er niet aan... 500w totaal in 8ohm kom ik aan 63V uit...  
Uh ja is alweer een tijd geleden maar even kort de bocht (moet de theorieboeken er weer op na slaan om het exact uit te rekenen) gaat het als volgt:

Voor DC geldt:
P=V2/R   P=250 en R=8 oftewel  V2=250*8   -> V=44,7 VDC

Nu hebben geen DC maar AC (wisselspanning) die je kunt benaderen door een sinus.
Nu neem je een sinus met een topwaarde waarvan de oppervlakte (integraal) onder deze sinus van 0 tot pi  gelijk is aan een gelijkspanning van 44,7VDC tussen 0 en pi.
En kennelijk is dat een factor 1,58 (komt me wel bekend voor). Ik dacht zelf eigenlijk dat het wortel 2 was (1,4) maar de 1,58 zou ook een safety margin in zich kunnen hebben.

Citaat van: daxie op maart 18, 2010, 16:08:13
Kan je eigenlijk ongestrafd secundaire capaciteit toevoegen? (Op voorwaarde dat je je voltage blijft halen).
Wat zijn de gevolgen hiervan? Zowel technisch als audiomatig?
Je dient wel rekening te houden met de inrush current, deze zal begrensd moeten worden anders vl
iegen je zekeringen eruit. Een lege condensator is bijna gelijk aan een kortsluiting.

Als je daar rekening mee houdt dan is er een soort van optimum van capaciteit afhankelijk van je belaste vermogen. De meeste versterkerfabrikanten maken 1 grote buffer na de voeding, maar zoals nieuwe versterker ontwerpen laten zien (bijv Classe) is het ook erg mooi om je capaciteiten te verdelen op die plaatsen waar de stroom snel moet worden geleverd (dus bijv. vlak bij de eindtrappen ook een groot aantal kleinere capaciteiten).
Moeilijk te zeggen of Emotiva hier voldoende of te weinig capaciteit heeft, hangt ook van je toepassing af (luidsprekers en belaste vermogen) wel zou een tekort aan capaciteit tot voedingsspanning drops resulteren oftewel de spanning zakt wat in. Kan resulteren in clipping maar ik verwacht dit bij deze ontwerpen niet.
Waar je dit goed kunt horen is bij hele harde dynamische stukken (zeg maar korte krachtige ontploffingen, klappen, bassen drums etc.) En je kunt het heel goed meten door pulse generatoren op je versterker aan te sluiten :D

tiptop

Simon moet maar eens snel een ritje naar België doen.

Simon, je bent een straks de eerste ter wereld ongeveer, die de vergelijking gaat maken. Je schrijft geschiedenis! :o ;D

daxie

Citaat van: Kjelt op maart 18, 2010, 18:09:17
Uh ja is alweer een tijd geleden maar even kort de bocht (moet de theorieboeken er weer op na slaan om het exact uit te rekenen) gaat het als volgt:

Voor DC geldt:
P=V2*R   P=250 en R=8 oftewel  V2=250*8   -> V=44,7 VDC
PS: P=V2/R, de rest is wel ok :)

Is inderdaad wortel 2...

de formule is dus eigenlijk:

P=((V/sqrt(2))2)/R

ofte V= sqrt(2*P*R)

ofte V=sqrt(2*250*8)=sqrt(4000)=63V

Kjelt

Citaat van: daxie op maart 18, 2010, 18:30:37
PS: P=V2/R, de rest is wel ok :) 
aangepast  ;)  ja ik zit ook even te kijken waar die 1,58 dan vandaan komt, wellicht dat je de frequentie nog mee moet nemen in de berekening, het is dubbel gelijkgericht dus 100Hz. Maar goed is alweer een tijd geleden en het kan nooit kwaad om extra marge te nemen.

ivo1986

Citaat van: tiptop op maart 18, 2010, 14:57:53
En Raphie heeft natuurlijk ook de nodige ervaring gehad.

Dus mag zijn ervaring ook zeker toe doen hier dacht ik, ondanks de bijna persoonlijke vete die er hier heerst tussen SOS-master en een paar andere hier ::) ;)

Nee geen persoonlijke vete. En hij weet ook waar hij over praat.
Maar als hij zegt dat het net zo goed is als zijn ML stel ik daar mijn twijfels.
Omdat het een jaar geleden is maar te meer omdat hij voor zover ik weet toen Pioneer's als luidsprekers had.

Raphie

Citaat van: ivo1986 op maart 18, 2010, 21:25:35
Nee geen persoonlijke vete. En hij weet ook waar hij over praat.
Maar als hij zegt dat het net zo goed is als zijn ML stel ik daar mijn twijfels.
Omdat het een jaar geleden is maar te meer omdat hij voor zover ik weet toen Pioneer's als luidsprekers had.

en welke Pioneers (of moet ik zeggen TAD's  ;)  )
ik heb de afgelopen 25 jaar heel véél geexperimenteerd met audio en weet daardoor ook prima redelijk snel een component op z'n waarde te schatten
om je een idee te geven, heb een behoorlijk getraind absoluut gehoor, kan als ik bijv m'n studio mastering setup als referentie neem als redelijk snel schieten op de lineariteit of definitie van een setup of ruimte. De vraag is of iets dan daardoor beter of minder klinkt, maar je zal altijd een nulpunt als referentie moeten hebben. zo geloof ik bijv niet in de pace of timing van een set. ik praat bijv liever over dynamiek, frequentiebereik en definitie/detail.

JBL PRX Power!

ivo1986

Citaat van: SOS-Master op maart 18, 2010, 22:32:41
en welke Pioneers (of moet ik zeggen TAD's  ;)  )
ik heb de afgelopen 25 jaar heel véél geexperimenteerd met audio en weet daardoor ook prima redelijk snel een component op z'n waarde te schatten
om je een idee te geven, heb een behoorlijk getraind absoluut gehoor, kan als ik bijv m'n studio mastering setup als referentie neem als redelijk snel schieten op de lineariteit of definitie van een setup of ruimte. De vraag is of iets dan daardoor beter of minder klinkt, maar je zal altijd een nulpunt als referentie moeten hebben. zo geloof ik bijv niet in de pace of timing van een set. ik geloof bijv wel in dynamiek, frequentiebereik en definitie/detail.

Laat over die Pioneer's geen misverstand zijn. Nooit gehoord maar dat zag er indrukwekkend uit wat je had.
En ik geloof ook dat je een goed gehoor hebt.
Maar niet zo goed dat je de ML en de Emotiva kan vergelijken met een jaar ertussen en andere luidsprekers.