Set LPLover

Gestart door Robiwan, oktober 19, 2009, 22:36:11

Vorige topic - Volgende topic

Koen K

1. Akoestiek
2. Speakers
3. Platenspeler
4. Versterking

weerman

Citaat van: Koen K op oktober 20, 2009, 16:31:01
1. Akoestiek
2. Speakers
3. Platenspeler
4. Versterking

Akoestiek is het belangrijkste inderdaad, voor elke set trouwens ;)
Heilige graal:
Akoestiek/speakers/versterking.

Robin

frank2

Ik mis nog welke bekabeling je gebruikt. Ik hoop iets audiofiels en geen gamma achtig product, andres kun je daar nog winst mee behalen. Verder is de set vlgs mij zonder te luisteren!!! aardig op orde. Wat ik zou verbeteren en waar je de meeste winst meestal uit haald is een betere cd speler en/of versterker. Maar dit is puur algemeen. Ik zou pas wat zinnigs kunnen zeggen als ik de set beluisterd zou hebben.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

het is best wel een goede platenspeler, die kan wel meekomen met een cd speler van 3000 euro.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Bijna met Koen eens...

* akoestiek
* luidsprekers
* versterking
* bron

* bekabeling

Koen K

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het interpreteert. De versterker en de platenspeler hebben allebei hun grenzen, maar aangezien ik niet vermoed dat die Rotel een probleem heeft met de Linns lijken de afwijkingen bij de platenspeler me eerder van belang. Aan de andere kant, ik ken de hele set niet ;D

S@m

Citaat van: Koen K op oktober 20, 2009, 16:57:11
Het ligt er ook een beetje aan hoe je het interpreteert. De versterker en de platenspeler hebben allebei hun grenzen, maar aangezien ik niet vermoed dat die Rotel een probleem heeft met de Linns lijken de afwijkingen bij de platenspeler me eerder van belang. Aan de andere kant, ik ken de hele set niet ;D

Je hebt gelijk, ik heb het meer in het algemeen bedoeld.

Btw. ik denk ook dat je set goed op orde is en een verbetering zou ik zo 1,2,3 niet weten  ;)

Kwabbernoot

Citaat van: weerman op oktober 20, 2009, 15:50:21
Maar zonder gekheid ik ben zeer tevreden met m'n set. Het kan altijd beter maar afgezien van de nieuwe muurbeugel geen onrust in m'n lijf dat ik iets moet verbeteren.

Robin
Dat klinkt mij als een gezonde instelling in den oren.  :worship:
Enjoy de muziek ipv neuzelen over kabeltjes.

Groeten...

Koen K

Citaat van: S@m op oktober 20, 2009, 17:52:13
Je hebt gelijk, ik heb het meer in het algemeen bedoeld.

Dan heb jij ook gelijk ;D

Citeer
Btw. ik denk ook dat je set goed op orde is en een verbetering zou ik zo 1,2,3 niet weten  ;)

Mee eens...

Robiwan

Citaat van: frank2 op oktober 20, 2009, 16:37:10
Ik mis nog welke bekabeling je gebruikt. Ik hoop iets audiofiels en geen gamma achtig product, andres kun je daar nog winst mee behalen. Verder is de set vlgs mij zonder te luisteren!!! aardig op orde. Wat ik zou verbeteren en waar je de meeste winst meestal uit haald is een betere cd speler en/of versterker. Maar dit is puur algemeen. Ik zou pas wat zinnigs kunnen zeggen als ik de set beluisterd zou hebben.

Frank wel goed lezen he :D In mijn 1e bericht staat de complete beschrijving van de kabels e.d. Juist de combinatie Rotel versterker en Rotel cd-speler lijkt een perfect match. Meer dan de som der afzonderlijke delen zeg maar. Een gelijkwaardige Arcam of MF, klonk lang niet zo dynamisch en strak als de 1072 met de ra1062! En bovendien draai ik niet zo veel cd's. De draaitafel is te verbeteren met een mc element van bijv. Clearaudio! Van alles wat meer, meer dynamiek, meer transparantie, meer openheid, meer euroos. Ach de draaitafel is al zo eerlijk. Verschillen in opnamekwaliteit of staat van de plaat komen meteen aan het licht. De Maestro laat het zeker niet in de vernis zitten.

Gek genoeg heb ik in het verleden helemaal niet zoveel plezier/geluk gehad met draaitafels. Een jankende Rega Planar 3 ergens in 1997, een Thorens TD318 die ook niet helemaal oke was, slechte match element/phonoversterkers, tot zelfs een Transrotor Porcino waarvan het lager al na 2 jaar niet helemaal fris meer was :( en een Benz Glider die ik eigenhandig om zeep had geholpen :butbut: Toch deed de mooie klank, vooral van de TR+Benz, mij opnieuw doen besluiten tot de aankoop van de Performance. Ik kon de TR goed verkopen overigens.  

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

mikeske

Mooie set man, vooral de platenspeler is echt  :tongue2:
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

frank2

Ik heb "jouw" platenspeler pas geleden ook beluisterd, wat je schrijft kan ik mij goed in vinden. Ik vond alleen de 2400 euro erg veel geld dus ben ik gaan zoeken nar een alternatief, wat ik heb gevonden en gekocht. Zoals je schrijft, LP's die minder ijn opgenomen, dat hoor je net zoals "grijs" gedraaide platen, wel scheelt het een heel stuk als ze gewassen zijn dmv. een platenwasmachine. Verder valt mij op dat vooral platen van de jaren 70 een stuk minder klinken, veel meer mid achtige klanken tov. jaren 80 platen. Wel had mijn Roksan een standaard element (goldring 1012) en nu met de Benz micro ace is het geluid aanmerkelijk beter, veel detail, diepe bas helder sprankelend hoog.

Overigens had ik je bekabeling niet gelezen, maar ik zou echt niet weten waar bij jouw verbeterpunten zouden moeten liggen.

Robiwan

Citaat van: frank2 op oktober 21, 2009, 09:19:19
Ik heb "jouw" platenspeler pas geleden ook beluisterd, wat je schrijft kan ik mij goed in vinden. Ik vond alleen de 2400 euro erg veel geld dus ben ik gaan zoeken nar een alternatief, wat ik heb gevonden en gekocht. Zoals je schrijft, LP's die minder ijn opgenomen, dat hoor je net zoals "grijs" gedraaide platen, wel scheelt het een heel stuk als ze gewassen zijn dmv. een platenwasmachine. Verder valt mij op dat vooral platen van de jaren 70 een stuk minder klinken, veel meer mid achtige klanken tov. jaren 80 platen. Wel had mijn Roksan een standaard element (goldring 1012) en nu met de Benz micro ace is het geluid aanmerkelijk beter, veel detail, diepe bas helder sprankelend hoog.

Overigens had ik je bekabeling niet gelezen, maar ik zou echt niet weten waar bij jouw verbeterpunten zouden moeten liggen.

Dat zal vast niet in het algemeen zo zijn dat platen uit de jaren 70 wat meer mid achtig klinken. Dat wisselt bij mij heel erg. 24 karaat Gold van Deep Purple uit 1972 klinkt gewoon lekker ruig zonder nou bijv het mid te benadrukken. Steely Dan uit 1974 of Supertramp (Breakfast from America) uit 1979 klinkt ook prima. Veel jaren 80 pop platen vind ik over het algemeen juist weer wat ielig klinken. Grace Jones bijvoorbeeld klinkt op cd een stuk beter. Ik vind Dire Straits uit hun begin periode ook niet echt super klinken op het Vertigo label. Maar goed mijn mening wijkt wel eens af van de doorsnee zeg maar :D  
Ik koop wel eens platen waarvan ik denk, goh lijkt me aardige muziek maar het zal vast baggerig klinken. En dan kom ik thuis en dat valt het best mee ;D
Ik ben wel iemand die een plaat of cd echt niet draait als het echt slecht klinkt ook als het muzikaal wel goed in elkaar steekt. Ik kan daar echt niet naar luisteren. Zo zou het eigenlijk niet moeten zijn maar so be it :D

De Performance kocht ik trouwens voor 1950 euro :D

Robin

ivo1986

Citaat van: LPlover op oktober 19, 2009, 22:36:11
magnetisch ontkoppelde voetjes

Die van clearaudio, Magix2?
Hoe bevallen die?

frank2

ja supertramp/breakfast klinkt gewoon goed klopt, maar Sailor klinkt niet, en ja grace jones klinkt ook niet erg lekker.
Magnetisch ontkoppelde voetjes zorgen ervoor dat het hele geluid iets minder vol wordt.

Robiwan

Citaat van: ivo1986 op oktober 21, 2009, 10:00:26
Die van clearaudio, Magix2?
Hoe bevallen die?

ja van clearaudio zelf. Hoe bevallen ze? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal zoals bijvoorbeeld de standaard voetjes onder de Performance. De tafel veert een beetje op z'n voetjes, dus toch een soort subchassis principe :D De kloptest maakt duidelijk dat de magnetisch ontkoppelde voetjes goed ontkoppelen. Wel heel veel magnetisch aan de Performance :D. De magnetische antiskating werkt overigens subliem! De lagerwrijving is vrijwel nul met het magnetisch lager. Het plateau "zweeft" 1,5 mm boven het chassis. Als ik de snaar verwijder en het plateau een zet geef dan draait deze na een half uur nog! Een minpunt van de Satisfyarm vind ik de azimuth instelling. De headshell kun je verdraaien door een inbusboutje onderaan de arm los te draaien. Maar dat verdraaien gaat zo zwaar dat ik bang ben de armlagering naar z'n moer gaat. Met een testplaat en multimeter kun je beoordelen of de Azimuth oke is. Maar ga er maar vanuit dat dit goed staat. Dat zwaar draaien heeft natuurlijk wel weer voordelen m.b.t. het nastreven van een zo stijf mogelijke armconstructie. De VTA is ook instelbaar. De klank:

Lichtvoetig (verwacht geen stampend geweld)
Zeker geen "warme" klank, neigt meer naar neutraal ala cd
Strak en knorrig laag
Best wel analytisch
Geen overdreven breed stereobeeld
Verfijnd klankbeeld

Overig:
Strakke gelijkloop
Snelheidsafwijking +-0,1%, dus gewoon zoals het moet
Stil loopwerk
Armbekabeling uit 1 stuk, van element tot plug
Aparte aarde draad
Draadje om statische electriciteit vanuit lager af te voeren
Strak uiterlijk (vind ik dan)

Zo, wie nu nog twijfelt om een Performance aan te schaffen is crazy :D

Robin

chansig

Mooie set...Speakers spreken me erg aan en die DT is helemaal.. :wub: :wub: :wub: :wub:

Dus optisch gezien is jouw set al meer Hig-end dan de mijne en als je ruimte een beetje meezit in combi met je speakers dan zal het me niets verbazen dat jou set inderdaad vele malen beter klinkt dan een aantal echte hig-end (lees dure) sets.. ;D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Robiwan

Citaat van: chansig op oktober 21, 2009, 12:55:17
Mooie set...Speakers spreken me erg aan en die DT is helemaal.. :wub: :wub: :wub: :wub:

Dus optisch gezien is jouw set al meer Hig-end dan de mijne en als je ruimte een beetje meezit in combi met je speakers dan zal het me niets verbazen dat jou set inderdaad vele malen beter klinkt dan een aantal echte hig-end (lees dure) sets.. ;D

Gr Hans

:blush: :blush: :blush:
De Linn Ninka's moet je 2e hands kunnen vinden voor een redelijke prijs. Nieuw waren ze 875 euro per stuk, tenminste in 2003.
Hou er wel rekening mee dat ze wat vermogen lusten en ze zijn 4 ohm!

Staar je niet blind op de Performance. In de lagere prijsklasse zijn nieuw ook prima spelers te vinden. Rega P3/P5, Roksan Radius, Pro-ject RPM6/9, Clearaudio emotion!

Robin

chansig

Volgens mij heb ik de Ninka's ooit een paar weken kunnen beluisteren. Degene van wie ik ze leende heeft toen even mijn speakers geleend. Ik was er helaas niet helemaal kapot van..Nu kan dit heel erg goed aan de ruimte gelegen hebben..

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Robiwan

Citaat van: chansig op oktober 21, 2009, 13:52:26
Volgens mij heb ik de Ninka's ooit een paar weken kunnen beluisteren. Degene van wie ik ze leende heeft toen even mijn speakers geleend. Ik was er helaas niet helemaal kapot van..Nu kan dit heel erg goed aan de ruimte gelegen hebben..

Gr Hans

Tuurlijk zou best kunnen. Misschien is het jouw klankkarakter wel niet. Ze zijn bijvoorbeeld niet super goed in diepteweergave en het laag gaat niet tot 30 hz. Ze hebben een pittige versterker nodig om tot leven te komen. Met Linn versterking vond ik het juist niet lekker klinken, te tam en het laag, hoewel wel lekker strak, ontbrak het een beetje aan fundament. De Rotel levert veel stroom en is lekker transparant en neigt iets maar naar levendigheid dan naar verfijning. Het laag fundament is ook uitstekend. Dat heeft de Linn nu juist nodig. Mij lijkt de Ninka niet zo heel kritisch qua plaatsing juist vanwege z'n gesloten kastconstructie. Dreunende bassen heb je niet zo snel, uitzonderingen daar gelaten.

Als je de testen er op na leest zie je over het algemeen positieve geluiden. Maar What Hifi bijvoorbeeld vond de Ninka weinig bijzonder maar de Katan wel goed. Dat is de monitor uitvoering van de Ninka. Ik heb ze vergeleken en juist voor de Ninka gekozen wegens z'n veel completere en vanzelfsprekende klank. 

Robin

Robiwan

Ik zit nog steeds te wachten op de Audiomagic SW-50 muurbeugel :unhappy: Bijna 6 weken geleden besteld bij Senseofmusic. Ze zijn een beetje traag daar in Denemarken met de productie ;D Wellicht pas in week 46!

Robin

S@m

Citaat van: LPlover op oktober 24, 2009, 13:05:27
Ik zit nog steeds te wachten op de Audiomagic SW-50 muurbeugel :unhappy: Bijna 6 weken geleden besteld bij Senseofmusic. Ze zijn een beetje traag daar in Denemarken met de productie ;D Wellicht pas in week 46!

Robin

In dit geval wordt geduld écht beloond!

weerman

Goedenmorgen audionerds :D

He he eindelijk na 10 weken is de Audiomagic SW-50 muurbeugel naar mij opgestuurd. Vanavond installeren :) Ziet er zeer fraai uit.

Iemand interesse in een Project wallmount 1 muurbeugel? Zie:

http://www.project-audio.com/main.php?prod=wallmountit1&cat=accessories&lang=en

Robin

Lex Groningen

Dus eindelijk binnen na zoveel weken wachten. Benieuwd naar de foto´s. ;D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Robiwan

Hi,

Ik heb de Audiomagic SW 50 muurbeugel geinstalleerd. Altijd weer leuk om gaten te boren in een tussenmuur die zo zacht is als boter :D Hij valt er gelukkig niet af en zit goed verankert :D Het plateau van de SW 50 lijkt verdacht veel op de plint van een VPI draaitafel.

Na een flink aantal uren luisteren naar bekend werk ben ik er nog niet uit of het nu beter klinkt dan voorheen :blink: Het audiogeheugen is natuurlijk niet erg lang maar je weet donders goed hoe een bepaalde plaat klinkt op je set. Wat ik nu vooral ervaar is wat meer rust, zuiverheid, iets betere plaatsing en een breder stereobeeld, een wat voller geluidsbeeld zeg maar. Maar tegelijktertijd wat minder sprankeling in het hoog en een afname van snelheid. Het lijkt net of het klankspectrum wat meer richting het midden en laag is getrokken. Ik ervaar meer rust veelal als een wat slomer geluid, het beukt wat minder zeg maar.

Ik heb inmiddels de project muurbeugel weer teruggeplaatst en weer een tijdje geluisterd naar het zelfde werk. Wat opvalt is dat het klankbeeld terug weer meer snelheid heeft, iets dunner klinkt en de plaatsing iets minder is, maar in mijn oren niet beter of slechter klinkt.

Kortom ik ben er nog niet uit :blink:

Robin