Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, oktober 18, 2009, 16:51:59

Vorige topic - Volgende topic

borkaenjo@work

De tweede speelt nu ook, dus eindelijk volwaardig stereo.
De Mission zijn als surrounds naar achteren gegaan.
Leuk weer eens 5.0 te horen.
De HS klinkt in stereo al heel erg lekker.
Ik denk wel dat het nog een stuk beter kan.
Ik wacht echter eerst het spuiten van de speakers af.
Dan kan alles compleet opgebouwd worden incl. voetjes,
demping, andere LS kabels en alles solderen ipv klemmetjes.
Nu eerst maar inspelen en alvast genieten.

BernHardN

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

scrutinizer

En Mario, hoe humble is je statement? ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

borkaenjo@work

Citaat van: scrutinizer op oktober 27, 2010, 11:54:36
En Mario, hoe humble is je statement? ::)

Sorry voor de late reactie.
We zijn lekker een weekje naar Turkije geweest.
Lekker weer, zee en strand en drinken.

Mijn Statements zijn niet zo Humble, maar ruimte voor verbetering is er wel, denk ik.
Ik ben al stiekum aan het kijken voor een eindversterker en heb wel leuke gezien.
Helaas laat het budget het nog niet toe.
De zolder is aan verbouwing toe, en een center en surrounds staan ook nog in de planning.
Hmmm... zoveel wensen en zo weinig tijd en geld.  ;D

Davey

Citaat van: borkaenjo@work op oktober 31, 2010, 19:31:52
Sorry voor de late reactie.
We zijn lekker een weekje naar Turkije geweest.
Lekker weer, zee en strand en drinken.

Mijn Statements zijn niet zo Humble, maar ruimte voor verbetering is er wel, denk ik.
Ik ben al stiekum aan het kijken voor een eindversterker en heb wel leuke gezien.
Helaas laat het budget het nog niet toe.
De zolder is aan verbouwing toe, en een center en surrounds staan ook nog in de planning.
Hmmm... zoveel wensen en zo weinig tijd en geld.  ;D

De eeuwigdurende afweging voor als je geen multi bent. Ik heb helaas hetzelfde proibleem  :D.

borkaenjo@work

Deze week worden de speakers gespoten.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben.
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar.   ;D
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen.  :pompom:

ruud2

2k lak, en niet te warm in de oven!! (scheurtjes door werking van verschillende materialen onderling)
komt er nog blanke lak over?
en ga je nog polijsten?

verder toppie!

groet, Ruud
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

borkaenjo@work

Het wordt de 2K Double Coat van de IJssel.
Ral 8002 MAT (heeeeeeeeeeel donkerbruin)
Dus geen blanke laag of poetsen meer.

borkaenjo@work

Nu de Statements weer zijn afgebouwd ben ik nog eens aan het nadenken
over de interne bekabeling.
Zou de Kimber 4pr een mooie optie zijn voor de interne bekabeling?
Of zijn er andere alternatieven in hetzelfde prijsnivo?

scrutinizer

Citaat van: borkaenjo@work op november 17, 2010, 06:10:53
Nu de Statements weer zijn afgebouwd ben ik nog eens aan het nadenken
over de interne bekabeling.
Zou de Kimber 4pr een mooie optie zijn voor de interne bekabeling?
Of zijn er andere alternatieven in hetzelfde prijsnivo?

He Mario,

Kimber als interne bekabeling gebruiken is m.i. af te raden, gezien zijn constructie.
Door hun wat 'losse' vlechtwijze zal er door de energie binnen  de enclosure vervormingen optreden door 'verplaatsing' van de aders onderling.
Kies liever voor een interne bekabeling welke goed gedempt d.m.v. zijn isolatie is zoals bijv. Silicone, Neoprene .... of PTFE (bijv.Teflon), mits je deze laatste, over zijn hele traject intern, goed fixeer.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

borkaenjo@work

De kabels lopen wel allemaal door hun eigen kabelbuis.
Geldt bovenstaand verhaal dan nog steeds?

scrutinizer

Citaat van: borkaenjo@work op november 17, 2010, 13:12:54
De kabels lopen wel allemaal door hun eigen kabelbuis.
Geldt bovenstaand verhaal dan nog steeds?

Afhankelijk of je deze kabelbuis voorziet van een vulling waarmee je de Kimber intern fixeert. :notify:
Dan nog zou 'ik' niet kiezen voor bijv. het gebruik van 'PVC' als kabelbuis. Dat mede om het dielectricum van de intern te gebruiken bekabeling te respecteren en behouden.

;)

Anton.

fgroen

Dielectricum speelt alleen een rol tussen geleiders. Om een kabel heen ga je hier geen last van hebben.

Kabels fixeren heeft voornamelijk nut voor het eventueel rammelen van kabels binnen de kast. Die stugge binnenbekabeling met Teflon isolatie (gebruik ik zelf altijd) kan nogal luidruchtig klinken als je hem ergens tegenaan slaat. In hoeverre het echt een probleem is, valt te bezien. Ik denk, dat het goed fixeren van binnenbekabeling onder de noemer "better safe than sorry" valt te groeperen. Waar je wel even voor op moet passen als je relatief heftige binnenbekabeling toepast: de belasting van de aansluitterminals van de luidsprekerunits. Die zijn meestal niet echt berekend op de krachten die dikke en stugge kabels uitoefenen na inbouw. Een truuk is, om de kabel bij wijze van trekontlasting aan een korfspijl vast te tie-wrappen. Dan vangt de tie-wrap de mechanische spanning op, en niet de aansluitterminal.

Als je de kabels in hun eigen kabelbuis stopt, lijkt me kans op rammelen sowieso zo goed als nihil.

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Roger Black

Ik ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: fgroen op november 17, 2010, 14:35:24
Dielectricum speelt alleen een rol tussen geleiders. Om een kabel heen ga je hier geen last van hebben.

mvrgr, Fokke.

Aaaaiii dat zou ik dus niet zo hard durven roepen/adviseren....zeker niet als je aan de gang gaat (een believer bent) met "exotische" kabels...
Deze kabels besteden nl. JUIST veel aandacht aan het dielectricum "OM" de geleiders...om op de reactie in te gaan wordt deze geconfigureerde kabel dus eigenlijk (ongewensd) dikker gemaakt, opnieuw geconfigureerd met 2 nieuwe dielectricums te weten lucht en pvc.... :-X ;)

Zonder keihard te claimen dat dit een gehoormatig (negatief) verschil gaat opleveren denk ik wel dat je hierbij stil kunt/moet staan... ;)

Ik kan zelf uit eigen (bouw)ervaring spreken dat ik verschil hoor met andere mantels bij gebruik van identieke geleiders....maar goed dat is mijn mening, mijn oren, mijn psyche ...en de non-believers zullen nog wel een aantal excuses kunnen oplepelen.... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

superleo7

Citaat van: Erik van Voorst op november 17, 2010, 18:04:36
Aaaaiii dat zou ik dus niet zo hard durven roepen/adviseren....zeker niet als je aan de gang gaat (een believer bent) met "exotische" kabels...
Deze kabels besteden nl. JUIST veel aandacht aan het dielectricum "OM" de geleiders...om op de reactie in te gaan wordt deze geconfigureerde kabel dus eigenlijk (ongewensd) dikker gemaakt, opnieuw geconfigureerd met 2 nieuwe dielectricums te weten lucht en pvc.... :-X ;)

Zonder keihard te claimen dat dit een gehoormatig (negatief) verschil gaat opleveren denk ik wel dat je hierbij stil kunt/moet staan... ;)

Ik kan zelf uit eigen (bouw)ervaring spreken dat ik verschil hoor met andere mantels bij gebruik van identieke geleiders....maar goed dat is mijn mening, mijn oren, mijn psyche ...en de non-believers zullen nog wel een aantal excuses kunnen oplepelen.... :devil:

Ik kan dit alleen maar beamen.
Ik heb met interlinks en luidspreker kabels geexpirimenteerd.
Zodra je de mantel om de kern veranderd van materiaal hoor je al verschil.
Ik ben zowel voor inter link als luidpreker kabel van teflon naar ongebleekt katoen gegaan.
Dit gaf voor mijn beleving het beste resultaat.
Bij blind luisteren en switchen haalde je zo de kabels uit mekaar.

borkaenjo@work

Het hele beschrevenen hierboven gaat me een beetje boven mijn pet.
Ik wil een goede interne kabel van rond de € 10,- / m1.
Gooi eens wat balletjes op.

...

Dan probeer ik ze te vangen.  ;D

scrutinizer

Citaat van: fgroen op november 17, 2010, 14:35:24

Kabels fixeren heeft voornamelijk nut voor het eventueel rammelen van kabels binnen de kast. Die stugge binnenbekabeling met Teflon isolatie (gebruik ik zelf altijd) kan nogal luidruchtig klinken als je hem ergens tegenaan slaat. In hoeverre het echt een probleem is, valt te bezien. Ik denk, dat het goed fixeren van binnenbekabeling onder de noemer "better safe than sorry" valt te groeperen. Waar je wel even voor op moet passen als je relatief heftige binnenbekabeling toepast: de belasting van de aansluitterminals van de luidsprekerunits. Die zijn meestal niet echt berekend op de krachten die dikke en stugge kabels uitoefenen na inbouw. Een truuk is, om de kabel bij wijze van trekontlasting aan een korfspijl vast te tie-wrappen. Dan vangt de tie-wrap de mechanische spanning op, en niet de aansluitterminal.

Als je de kabels in hun eigen kabelbuis stopt, lijkt me kans op rammelen sowieso zo goed als nihil.

mvrgr, Fokke.

Misschien na de kabel gewenst qua constructie gezien te hebben Fokke,

zou het zo maar kunnen dat je je mening bijstuurt.

Zo niet, dan verschillen wij hierin van mening. ;)

CiteerDat mede om het dielectricum van de intern te gebruiken bekabeling te respecteren en behouden
Gezien vanuit rubbing effect en luchtverplaatsing en het daardoor statisch laden van het PVC.

:)

Anton.

sphere

Ja, want iedereen weet, bij audio gaat het boven alles om wat je ziet...  :-X
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Nou nou...

Het is ook altijd hetzelfde. Als het onderwerp kabels wordt aangesneden krijg je altijd de meest fantastische verhalen. Ik ben ook een "believer", namelijk in physica. :-)

Een aantal dingen die me opvallen:
In de bovenstaande verhalen wordt met het grootste gemak interlinks en luidsprekerkabels door elkaar gehaald. Gezien de wereld van verschil qua impedantie nivo's en signaal sterkte is de impact van het dielectricum in die toepassingen (luidspreker kabel / interlink) totaal niet vergelijkbaar. In luidsprekerkabels speelt de geometrie de belangrijkste rol (ervan uitgaande dat het om een passief systeem gaat) omdat de RLC karakteristiek van de kabel een interactie aangaat met de reactieve impedantie van het filter. Bij een aktief systeem speelt de luidsprekerkabel geen rol van betekenis, dat heb ik in mijn eigen systeem aan den lijve ondervonden. Bij interlinks is de capacitieve aard van de kabel veel meer aanwezig (afscherming, kleinere afmetingen, hogere afsluit impedantie), en speelt de dielectrische opbouw samen met de geometrie een veel grotere rol.

De uitlating, dat een PVC buis OM de kabel een merkbare invloed heeft, wordt puur op gevoel geuit. Ook hier geldt weer: better safe than sorry. Ik denk, dat het geen verschil gaat maken. Ik heb zelf geen PVC buizen in mijn luidsprekers verwerkt, omdat ik daar het nut niet van inzie. Hoe ik de bekabeling heb aangepakt: In de Avaclone heb ik de draden (van die stugge Teflon geisoleerde verzilverde koperdraden die je bij Speaker en Co kunt kopen) zoveel als nodig met Hotmelt vastgezet in de kast.
Bij mijn Opus clones kon ik dat niet doen, en heb ik voor de mid en hoog een soort "navelstreng" gemaakt, die ik ik voorzien van een BAF jasje, zodat hij niet tegen de interne kastversteviging aan kan rammelen. Zie "actieve opus topic".

Ja, er is wat strooiveld om luidsprekerkabels, en ja, die loopt ook door het daar aanwezige dielectricum. Dus ver achter de komma zal het misschien wat doen. Een paar order-grootten minder dan het dielectricum tussen de geleiders. Ga je het merken? Ik denk, dat het niet eens meetbaar is, in een kabeltoepassing waarin de invloed van het dielectricum hoe dan ook al minimaal is.
Mijn vermoeden is, dat het voornamelijk op suggestie zal uitdraaien. Dus... Als je bang bent dat je een knagende gedachte gaat overhouden omdat je interne luidsprekerkabels door PVC buizen lopen, niet doen!! Als je nuchter kan blijven zie ik het probleem niet. Misschien een leuke voor een dubbel blind test.  ;D

Misschien is dat wel een nadeel aan zelfbouw: je weet precies wat erin zit. Veel fabrieksspullen kun je daarom maar beter niet openschroeven onder het mom van: wat niet weet, wat niet deert.  :headbanging:

mvrgr, Fokke.

scrutinizer

Citaat van: fgroen op november 18, 2010, 10:13:02
Nou nou...

Het is ook altijd hetzelfde. Als het onderwerp kabels wordt aangesneden krijg je altijd de meest fantastische verhalen. Ik ben ook een "believer", namelijk in physica. :-)

Een aantal dingen die me opvallen:
In de bovenstaande verhalen wordt met het grootste gemak interlinks en luidsprekerkabels door elkaar gehaald. Gezien de wereld van verschil qua impedantie nivo's en signaal sterkte is de impact van het dielectricum in die toepassingen (luidspreker kabel / interlink) totaal niet vergelijkbaar. In luidsprekerkabels speelt de geometrie de belangrijkste rol (ervan uitgaande dat het om een passief systeem gaat) omdat de RLC karakteristiek van de kabel een interactie aangaat met de reactieve impedantie van het filter. Bij een aktief systeem speelt de luidsprekerkabel geen rol van betekenis, dat heb ik in mijn eigen systeem aan den lijve ondervonden. Bij interlinks is de capacitieve aard van de kabel veel meer aanwezig (afscherming, kleinere afmetingen, hogere afsluit impedantie), en speelt de dielectrische opbouw samen met de geometrie een veel grotere rol.

De uitlating, dat een PVC buis OM de kabel een merkbare invloed heeft, wordt puur op gevoel geuit. Ook hier geldt weer: better safe than sorry. Ik denk, dat het geen verschil gaat maken. Ik heb zelf geen PVC buizen in mijn luidsprekers verwerkt, omdat ik daar het nut niet van inzie. Hoe ik de bekabeling heb aangepakt: In de Avaclone heb ik de draden (van die stugge Teflon geisoleerde verzilverde koperdraden die je bij Speaker en Co kunt kopen) zoveel als nodig met Hotmelt vastgezet in de kast.
Bij mijn Opus clones kon ik dat niet doen, en heb ik voor de mid en hoog een soort "navelstreng" gemaakt, die ik ik voorzien van een BAF jasje, zodat hij niet tegen de interne kastversteviging aan kan rammelen. Zie "actieve opus topic".

Ja, er is wat strooiveld om luidsprekerkabels, en ja, die loopt ook door het daar aanwezige dielectricum. Dus ver achter de komma zal het misschien wat doen. Een paar order-grootten minder dan het dielectricum tussen de geleiders. Ga je het merken? Ik denk, dat het niet eens meetbaar is, in een kabeltoepassing waarin de invloed van het dielectricum hoe dan ook al minimaal is.
Mijn vermoeden is, dat het voornamelijk op suggestie zal uitdraaien. Dus... Als je bang bent dat je een knagende gedachte gaat overhouden omdat je interne luidsprekerkabels door PVC buizen lopen, niet doen!! Als je nuchter kan blijven zie ik het probleem niet. Misschien een leuke voor een dubbel blind test.  ;D

Misschien is dat wel een nadeel aan zelfbouw: je weet precies wat erin zit. Veel fabrieksspullen kun je daarom maar beter niet openschroeven onder het mom van: wat niet weet, wat niet deert.  :headbanging:

mvrgr, Fokke.

Discrepantie!! ::)

Als je daadwerkelijk fysica aanhang dan weet je, en geef je m.i. zelf ook tussen de regels door aan, dat dit niet op 'GEVOEL' geuit is, Fokke. ;D

Daarnaast probeerde ik met de afbeelding verheldering te brengen dat er door de geometrie van de Kimberkabel, buiten wat 'onregelmatigheidjes' binnen het dielectricum, door het zeer gemakkelijk verplaatsen van de aders onderling, afwijkingen van grotere orde kunnen plaats vinden, wanneer deze kabel gebruikt wordt als interne bekabeling.

Waar het uiteindelijk wederom op neer komt ..... kunnen we dat dan waarnemen?

Mijn credo!!! Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd.

En zoals ik al eerder aangaf met mijn ontwapenende post :notify:, verschillen we van mening, Fokke. :)

Met vriendelijke intenties,

Anton.

Ps.
CiteerMisschien is dat wel een nadeel aan zelfbouw: je weet precies wat erin zit. Veel fabrieksspullen kun je daarom maar beter niet openschroeven onder het mom van: wat niet weet, wat niet deert.
??? Ik heb dat altijd als zeer leerzaam ervaren en als een verbreding van het ref. kader v.w.b. do's and dont's. :smile:

fgroen

Ik houd het verder kort. Niks mis mee om op alle slakken zout te leggen. Vaak niet nuttig, maar dat is een potje voetballen ook.

Ik sluit me verder aan bij het onderschrift van "Sphere".

mvrgr, Fokke.

scrutinizer

Citaat van: fgroen op november 18, 2010, 14:22:48
Niks mis mee om op alle slakken zout te leggen.
Precies!! :notify:

Dan laat ik de vraag of het nuttig is aan degene die het leest en interpreteert.

Zo ook is deze info een 'freebie' ::) en daarmee 'mijn' antwoord op de vraag van het tijdrovend gezwoeg van de niets besparende TS.
Alles uit de kast ....
En wat de TS of andere liefhebber er uiteindelijk mee doet, is aan hem/haar.

Citeer
Ik sluit me verder aan bij het onderschrift van "Sphere".

Dat is natuurlijk zowel jou als mijn goed recht. :)

Anton.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: sphere op november 17, 2010, 20:51:26
Ja, want iedereen weet, bij audio gaat het boven alles om wat je ziet...  :-X

Vreemde opmerking gezien het feit dat de speakerbekabeling zich "IN" de kast bevindt. ;)

Verder vind ik (en ik ben niet zo technisch ;D) het verhaal niet zo heel erg boven de pet gaan en in dit specifieke mooie project een goede aansluiting (letterlijk en figuurlijk).
Dat 10 euro de meter verhaal zou ik snel over board gooien en wat meer geld uit geven (in verhouding) je kunt bv. zilver-metertjes bestellen bv. 0.8 mm en wat aders per kant gebruiken ...dan neem je bv 8 aders per meter.... ;)

Ten eerste is het gehoormatige verschil te groot om dit te laten liggen en ten tweede spreek je toch over weinig meters....kijk eens op de site van Wil Blaauw en orienteer je... ;)

Enfin het is jouw project en je hebt nu meerdere adviezen....het leuke van een objectief forum.... ;D :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!