Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Citaat van: Jiri op oktober 22, 2009, 21:18:13
Weet jij of de True HD tracks die in een MKV of TS container zitten ook door de Popcornhour A-110 worden uitgestuurd naar de AV888?
Of moet je echt alleen een m2ts container hebben?

Groetjes,
Jiri

Ik heb nog nooit een .mkv of .ts gezien waar echt trueHD in zat. In de meeste .mkv zit :
- Of de alternatieve, schaduw DD track die naast iedere TrueHD track op een BD staat,
- Of de trueHD track wordt geconverteerd naar standaard DTS.

Als je de m2ts files hebt dan zit daar meestal de originele content van de BluRay in, met dus ook de TrueHD track (en schaduw DD track).

Toen ik de AV888 op proef had, heb ik TrueHD en DTS HDMA tracks gespeelt van de tvix. Dit waren full BD rips en/of m2ts files. Daarnaast heb ik met mijn Samsung BD speler vele schijven gespeeld. De PS3 heb ik niet aan gehad die periode, dus daar heb ik niet mee gespeeld.

Als de film DTS-HDMA bevat dan heeft de mkv meestal alleen het core component DTS gedeelte, een m2ts de echte DTS-HDMA.

Als ik een bestand met trueHD op de tvix afspeel dan wil de tvix alleen de TrueHD track spelen en kan niet de schaduw DD track kiezen. Ik hoor op mijn Lexicon (via spdif) dan alleen veel herrie. Ik gebruik dan TSmuxer om de TrueHD er af te slopen en alleen DD over te houden.
Ik weet helaas niet precies hoe de A110 met TrueHD om gaat.

Jiri

Citaat van: riwi op oktober 22, 2009, 21:35:46
Als de film DTS-HDMA bevat dan heeft de mkv meestal alleen het core component DTS gedeelte, een m2ts de echte DTS-HDMA.

Wat bedoel je precies met dit core gedeelte?
Kan je dit eens iets meer uitleggen? Bitrate verschil enzo tussen deze twee?
Dank je .
Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Starred

Jiri: als je zo'n beest van een voorversterker hebt, dan ga je toch niet lopen rommelen met de bron?

Waarom neem je niet gewoon een Dune? Ben je gelijk van al je zorgen af  :)

Jiri

Citaat van: Starred op oktober 23, 2009, 08:49:45
Jiri: als je zo'n beest van een voorversterker hebt, dan ga je toch niet lopen rommelen met de bron?

Doet ie t dan veel beter met alle HD Audio Formaten?
Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Teejoo

Dat vind ik wel weer een aparte opmerking. 'Ga niet lopen rommelen met de bron, maar pak een dune'. Nee, dat is niet rommelen met de bron.. :notify:

Zeg dan: koop een goede blu-ray speler en koop ook gewoon de discs?? (of is dat tegenwoordig te not done??) Dan doe je namelijk pas echt recht aan de kwaliteiten van een dergelijke voorversterker. Het is voor Jiri gewoon onhandig dat de PS3 de codecs niet uitgeeft, maar al dat downloadspul is nou ook niet echt wat je moet hebben op dit kwaliteitsniveau.

dvlz303

Ik wilde net muziek streamen naar de AVR600 en wat denk je.. de AVR600 was weer niet te vinden in het netwerk.
De AVR600 is alleen op standby geweest en toch was hij 'vergeten' dat ik ingesteld had dat ik gebruik wilde maken van DHCP. Is er hier nog iemand waarbij dit probleem aanwezig is?
Zou mijn AVR600 misschien niet helemaal lekker zijn?

Jiri

Citaat van: dvlz303 op oktober 23, 2009, 20:45:04
Ik wilde net muziek streamen naar de AVR600 en wat denk je.. de AVR600 was weer niet te vinden in het netwerk.
De AVR600 is alleen op standby geweest en toch was hij 'vergeten' dat ik ingesteld had dat ik gebruik wilde maken van DHCP. Is er hier nog iemand waarbij dit probleem aanwezig is?
Zou mijn AVR600 misschien niet helemaal lekker zijn?

Lijkt me toch meer een BUG.. Het lijkt de popcornhour wel  :D

Starred

Citaat van: Teejoo op oktober 23, 2009, 11:02:30
Dat vind ik wel weer een aparte opmerking. 'Ga niet lopen rommelen met de bron, maar pak een dune'. Nee, dat is niet rommelen met de bron.. :notify:

Zeg dan: koop een goede blu-ray speler en koop ook gewoon de discs?? (of is dat tegenwoordig te not done??) Dan doe je namelijk pas echt recht aan de kwaliteiten van een dergelijke voorversterker. Het is voor Jiri gewoon onhandig dat de PS3 de codecs niet uitgeeft, maar al dat downloadspul is nou ook niet echt wat je moet hebben op dit kwaliteitsniveau.

Bij mijn opmerking ging ik er van uit dat Jiri veel download (hij heeft niet voor niks een popcorn h toch?), en voor afspelen van HD materiaal kan je beter een Dune nemen dan een speler waar je geen HD Audio uit krijgt nietwaar?

En al dat "downloadspul". Tsja, 1 op 1 rips zijn natuurlijk geen spat minder dan de originelen. En daarbij is de vraag in hoeverre een goede BDspeler het beeld van een Dune outclassed. Verschillen zijn tegenwoordig erg klein,

celerontje

De PS3 slim kan wel bitstream uitsturen, ook bij zelfgebakken AVCHD's met HD geluid vanaf een externe harde schijf.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Jiri

Hier heb ik op een ander forum nog een heldere uitleg gevonden over "core audio"
CiteerDTS-HD is een High Definition audio spoor in de DTS familie. DTS-HD komt in twee soorten, DTS-HD High Resolution en DTS-HD Master Audio. DTS-HD HR is een lossy format, wat inhoud dat er compressie is gebruikt tov de originele studio master. DTS-HD MA is een lossless format, wat inhoud dat er geen compressie is gebruikt tov van de studio master. Beide formaten hebben ook een 'core', een normale DTS track die elke DTS receiver kan afspelen, met een bitrate van 1.5 Mbps. DTS-HD HR gaat nog een stukje verder dan gewoon DTS en gebruikt een bitrate van maximaal 6.0 Mbps bij Blu-ray en maximaal 3.0 Mbps bij HD DVD. DTS-HD MA is dus een 1 op 1 kopie van de originele studio master en gebruikt een variabele bitrate tot 24.5 Mbps bij Blu-ray en 18.0 Mbps bij HD DVD.
Die core audio dts stream is altijd nog 2 keer beter dan de 750 kbps stream die op de goede oude dvd stond, maar goed.

Groet,
Jiri

riwi

Citaat van: Jiri op oktober 23, 2009, 08:23:05
Wat bedoel je precies met dit core gedeelte?
Kan je dit eens iets meer uitleggen? Bitrate verschil enzo tussen deze twee?
Dank je .
Groetjes,
Jiri

Sorry was gisteren druk op het werk, geen tijd voor forum gehad, en 's avonds battlestar galactica zitten kijken. Heb 20 BDs liggen dus ik moet wel doorkijken :)

DTSHDMA is in principe backwards compatible met het oude DTS, doordat ze de coding zo hebben opgebouwd dat in een DTS-HDMA track een deel zit dat 1536 kbps DTS is. Dit is dus inderdaad meer dan meestal op DVD te vinden 768kbps DTS tracks. (maar er waren wel DVDs met een 1536kbps full bitrate DTS track).
DTS HDHR heb ik nog niet gezien/gemerkt op een schijf. DTS HDMA is echt lossless tov de 8 kanaals PCM master.

TrueHD is niet backwards compatible maar is als het ware een door Dolby gelicenste MLP (Meridian Lossless Processing/Coding) formaat voor lossless 6 of 8 kanaals geluid. Omdat BD makers willen dat dit ook op apparatuur zonder TrueHD decoder af te spelen is zetten ze op iedere schijf er een standaard 640kbps DD track onder. Deze track zie je niet in het audiomenu van de schijf, maar wordt door de speler automatisch gekozen aan de hand van de instellingen in het setup menu (wel of niet bitstream voor TrueHD). Zo'n 640kbps DD track is ook beter dan DVD omdat DVD vaak 384kbps of 448kbps had en een maximum van 512 kbps toestond. Desondanks zijn er toch DVDs die wel een 640kbps DD track hebben (oa. Pulse van Pink Floyd). DD gebruikt dezelfde compressie techniek als mp3. Een 384kbps DD5.1 track is dus eigenlijk mp3 met slechts 64kbps per kanaal.

riwi

Waarom neem je niet gewoon een Dune? Ben je gelijk van al je zorgen af  :)

Ik weet niet of de Dune wel zo perfect is als BD speler. Als mediaspeler denk ik dat ie erg goed is. Ik heb er zelf ook een in bestelling staan.
Maar ik denk er toch over om er een Oppo bij te kopen. Als BD speler is die denk ik beter kwa compatibiliteit, geluidskwaliteit, snelheid en ook belangrijk : regiovrijheid. Ik zie ook als voordeel dat ik mijn SACD's en DVDA's dan nog lang af zal kunnen blijven spelen.
Als ik straks een Dune 3 heb en een Oppo dan laat ik het weten welke speler de schijfjes krijgt ;)

JAB

Citaat van: riwi op oktober 24, 2009, 13:14:38
Sorry was gisteren druk op het werk, geen tijd voor forum gehad, en 's avonds battlestar galactica zitten kijken. Heb 20 BDs liggen dus ik moet wel doorkijken :)

DTSHDMA is in principe backwards compatible met het oude DTS, doordat ze de coding zo hebben opgebouwd dat in een DTS-HDMA track een deel zit dat 1536 kbps DTS is. Dit is dus inderdaad meer dan meestal op DVD te vinden 768kbps DTS tracks. (maar er waren wel DVDs met een 1536kbps full bitrate DTS track).
DTS HDHR heb ik nog niet gezien/gemerkt op een schijf. DTS HDMA is echt lossless tov de 8 kanaals PCM master.

TrueHD is niet backwards compatible maar is als het ware een door Dolby gelicenste MLP (Meridian Lossless Processing/Coding) formaat voor lossless 6 of 8 kanaals geluid. Omdat BD makers willen dat dit ook op apparatuur zonder TrueHD decoder af te spelen is zetten ze op iedere schijf er een standaard 640kbps DD track onder. Deze track zie je niet in het audiomenu van de schijf, maar wordt door de speler automatisch gekozen aan de hand van de instellingen in het setup menu (wel of niet bitstream voor TrueHD). Zo'n 640kbps DD track is ook beter dan DVD omdat DVD vaak 384kbps of 448kbps had en een maximum van 512 kbps toestond. Desondanks zijn er toch DVDs die wel een 640kbps DD track hebben (oa. Pulse van Pink Floyd). DD gebruikt dezelfde compressie techniek als mp3. Een 384kbps DD5.1 track is dus eigenlijk mp3 met slechts 64kbps per kanaal.
Dit klopt niet geheel.

DTS HD MA heeft een DTS core (zeg maar basis) waardoor hij als een gewone DTS track wordt gedecodeerd door processoren die geen HD audio aankunnen. De core is vaak een full bitrate DTS track (1509 kb/s), meer kan ook een half bitrate DTS track zijn (754 kb/s).
Dolby TrueHD heeft een Dolby Digital core en wordt dan als een gewone Dolby Digital track gecodeerd (indien HD audio processor). Deze core is meestal 640 kb/s, maar kan ook 448 kb/s.
Het is NIET per definitie zo dat een Dolby Digital track op een Blu-ray Disc altijd 640 kb/s is. Ook hier geldt weer dat redelijk veel Dolby Digital tracks op een BD net als bij de DVD een bitrate van 448 kb/s heeft.

riwi

Citaat van: JAB op oktober 24, 2009, 19:24:52
Dit klopt niet geheel.

Dolby TrueHD heeft een Dolby Digital core en wordt dan als een gewone Dolby Digital track gecodeerd (indien HD audio processor). Deze core is meestal 640 kb/s, maar kan ook 448 kb/s.

Wat je hier zegt klopt absoluut niet. TrueHD is MLP coded. Dit heeft geen core component en is niet backwards compatible met DD. De BD makers zetten er voor compatibilteit een losse DD track naast. De bitrates kunnen inderdaad varieren dus die hoeven inderdaad niet noodzakelijk 640kbps te zijn.

Starred

Citaat van: riwi op oktober 24, 2009, 13:22:35
Ik weet niet of de Dune wel zo perfect is als BD speler. Als mediaspeler denk ik dat ie erg goed is. Ik heb er zelf ook een in bestelling staan.
Maar ik denk er toch over om er een Oppo bij te kopen. Als BD speler is die denk ik beter kwa compatibiliteit, geluidskwaliteit, snelheid en ook belangrijk : regiovrijheid. Ik zie ook als voordeel dat ik mijn SACD's en DVDA's dan nog lang af zal kunnen blijven spelen.
Als ik straks een Dune 3 heb en een Oppo dan laat ik het weten welke speler de schijfjes krijgt ;)

Zo zie ik het ook. Ik ben dan ook hetzelfde van plan

JAB

Citaat van: riwi op oktober 24, 2009, 20:25:43
Wat je hier zegt klopt absoluut niet. TrueHD is MLP coded. Dit heeft geen core component en is niet backwards compatible met DD. De BD makers zetten er voor compatibilteit een losse DD track naast. De bitrates kunnen inderdaad varieren dus die hoeven inderdaad niet noodzakelijk 640kbps te zijn.
Sorry, niet correct. Een Dolby TrueHD heeft een "embedded" Dolby Digital track, en wordt daardoor door een "oudere" AV processor/receiver gedecodeerd als een gewone Dolby Digital track. Veel Blu-ray Discs hebben al lang geen aparte Dolby Digital track in dezelfde taal meer erbij op staan.

Teejoo

Citaat van: JAB op oktober 24, 2009, 23:19:36
Sorry, niet correct. Een Dolby TrueHD heeft een "embedded" Dolby Digital track, en wordt daardoor door een "oudere" AV processor/receiver gedecodeerd als een gewone Dolby Digital track. Veel Blu-ray Discs hebben al lang geen aparte Dolby Digital track in dezelfde taal meer erbij op staan.
Volgens mij zit jij er toch naast. Je hebt het over DD+ ipv TrueHD. Hier heb je de sheet van TrueHD.

JAB

CiteerDolby True HD tracks also includes a standard DD lossy "core" that rests along side the MLP-based lossless signal. Because of this *all BD players can play back a standard DD signal* from BD discs that only officially contain a Dolby True HD track.

CiteerTrueHD doesn't work in quite the same way, but every Blu-ray TrueHD track comes with an interleaved legacy Dolby Digital (AC3) track that doesn't appear as a separate audio track to a Blu-ray player but is meant to be selected automatically by the machine if it knows that you've only got optical/coaxial.

riwi

@jab , dat is toch precies wat ik hierboven zeg. Een MLP track met een DD track erbij. Staat ook zo in jouw quotes van dolby.com. Ik heb hierboven zelfs letterlijk gezegd dat de DD track wordt gekozen aan de hand van je BD speler setup en dat de DD track niet los aankiesbaar is vanuit het disc menu.

DD is een vorm van mp3. MLP is een geheel andere codering. De een maakt geen deel uit van de ander.

Jiri

Ik ga deze discussie even doorbreken, met een andere hersenkraker.  :P

Gisteren op de Popcornhour A-110 de film Appaloosa gekeken. Ik heb deze film zelf geript voor op de popcornhour.
Ik doe dit met ripbot264 en tsmuxer. Ik hercodeer de film in ripbot, met vaste NL subtitles in het beeld gebrand. Bitrate gemiddeld 15000 kbps. De audio track(s) voeg ik later toe in TSMuxer. Deze laat ik ongemoeid. Ik kopieer ze eigenlijk direct in de ts file.
Nu zit er bij de film Appaloosa een 7.1 PCM soundtrack. Heb nog even achter op de hoes gekeken. Het is eigenlijk een True HD track. Maar deze wordt op de popcornhour als PCM gezien. Wordt gezien op de AV888 als 7.1 PCM.
(Andere rips met True HD erin worden weer als TRue HD doorgegeven aan de AV888.) Deze kopieer ik direct 1 op 1. Er wordt niets veranderd, of gedownsampled.
Speel ik de film af in de popcornhour, geeft de AV888 keurig aan dat deze een 7.1 PCM signaal binnenkrijgt. Maar in de praktijk, hoor ik alleen geluid komen uit de linker en rechter front channels. De andere 5 kanalen blijven stil. De surround mode functie van de AV888 werkt niet. Wat ik ook probeer. Ik krijg er zelfs geen prologic uit.
Komt dit omdat de popcornhour simpelweg geen meerkanaals PCM kan uitsturen? Dolby True HD en DTS HD gaat wel goed. Of ligt dit dan toch weer aan de AV888?

Groetjes,
Jiri

Starred

Citaat van: Jiri op oktober 14, 2009, 08:42:45
Zo ook Dolby Volume control en dolby level control. Ik zie hier eerlijk gezegd het nut niet van in. Volgens mij doet het alleen maar afbreuk aan de soundtrack zoals die bedoeld is?
Of zie ik dat soms verkeerd?

Om optimaal gebruik te maken van Dolby Volume moet je onderstaande toepassen

The following needed to be done:

1. Select some material with good use of the surrounds.

2. Ensure that Dolby Leveler is "Off". The compression of the dynamic range has a seriously detrimental effect on source integrity. This doesn't prevent DVs main spectral processing.

2. Take the volume up to a good solid listening level.

3. Alternate between "Cinema" and DV "Off". Use the calibration offset to ensure that there is no volume jump between them at that level. Thats it.

Now try the difference at various volumes. The difference between that and the stock setting is considerable. You should notice a major improvement at lower spl, but as you approach reference, the difference between DV and "Off" disappears, for obvious reasons. With a good system, that's well set up, I found it performed as well as it did in the Dolby show demos.

Remember, Dubbing Stages mix at reference, so that's where the spectral, and perceptive, balance is correct

Palu

Citaat van: Jiri op oktober 25, 2009, 06:51:48

Gisteren op de Popcornhour A-110 de film Appaloosa gekeken. Ik heb deze film zelf geript voor op de popcornhour.
Ik doe dit met ripbot264 en tsmuxer. Ik hercodeer de film in ripbot, met vaste NL subtitles in het beeld gebrand. Bitrate gemiddeld 15000 kbps. De audio track(s) voeg ik later toe in TSMuxer. Deze laat ik ongemoeid. Ik kopieer ze eigenlijk direct in de ts file.
Nu zit er bij de film Appaloosa een 7.1 PCM soundtrack. Heb nog even achter op de hoes gekeken. Het is eigenlijk een True HD track. Maar deze wordt op de popcornhour als PCM gezien. Wordt gezien op de AV888 als 7.1 PCM.
(Andere rips met True HD erin worden weer als TRue HD doorgegeven aan de AV888.) Deze kopieer ik direct 1 op 1. Er wordt niets veranderd, of gedownsampled.
Speel ik de film af in de popcornhour, geeft de AV888 keurig aan dat deze een 7.1 PCM signaal binnenkrijgt. Maar in de praktijk, hoor ik alleen geluid komen uit de linker en rechter front channels. De andere 5 kanalen blijven stil. De surround mode functie van de AV888 werkt niet. Wat ik ook probeer. Ik krijg er zelfs geen prologic uit.
Komt dit omdat de popcornhour simpelweg geen meerkanaals PCM kan uitsturen? Dolby True HD en DTS HD gaat wel goed. Of ligt dit dan toch weer aan de AV888?

Groetjes,
Jiri

Hoi ik heb een overdrukje (digitaal) van een test uit de stereophile november 09 van de 888. Als je belangstelling hebt laat even weten. in PDF
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Joris1971

Groetjes,
Jiri

Pffff wat een gedoe zeg om een film te kunnen kijken, ik doe er gewoon een blu-ray schijfje in en spelen maar.....

Jiri

Citaat van: Palu op oktober 25, 2009, 21:28:51
Hoi ik heb een overdrukje (digitaal) van een test uit de stereophile november 09 van de 888. Als je belangstelling hebt laat even weten. in PDF

Ja, heel graag  ;D
Groet,
Jiri

bmateijsen

Met PCM 5.1/ 7.1 kan je geen additionele modes gebruiken, dus klopt het dat je er geen pro-logic van kan maken.
Het lijkt alsof er iets met de Popcornhour niet goed gaat...

Als je de disc in de PS3 stopt, gaat het waarschijnlijk wel goed?

Groetjes,
Jiri