MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

jk-123

Wat leuk, doe graag mee  :)

Groet, John

Ghosty J

* Ghosty J wil heel graag mee doen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Koen K

De nieuwe deelnemers zijn toegevoegd! Bijdragen zijn niet nodig, maar heel hartelijk bedankt voor het aanbieden.

Citaat van: PeterPan op september 18, 2009, 20:05:39
Wil je misschien nog wat technische uitleg geven over het rippen naar mp3 en het weer branden naar CD?

Dat wil ik ;)

Het is mogelijk CD-audio naar mp3 te rippen en vervolgens weer weg te schrijven als CD-audio. Het brandprogramma converteert het mp3-materiaal dan naar een PCM-signaal (WAV), waardoor het weliswaar door een CD-speler gelezen kan worden, maar al wel door de mp3-"bottleneck" is gegaan. Een CD-audiobestand dat exact hetzelfde klinkt als de bron-mp3 dus.

Midcall

Tot op heden is het me hier redelijk goed gelukt de mp3tjes eruit te pikken, dus laten we nogmaals meedoen aan zo'n feestje. Met een beetje geluk zit er nog leuke muziek tussen ook.... sign me up please  8)
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Toni71

Ik ben benieuwd naar de uitslagen...

Vr.gr.Tony

advr

laat maar komen, eens kijken of die oren van mij een beetje werken ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HTip

Leuk experiment :thumbs-up: Ben ook benieuwd, dus doe graag mee!

Vraagje: welke manier van verspreiding wordt het nu? Via download of post?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Koen K

Je bent aan de lijst toegevoegd!

Ik ga de CD's per post opsturen. Bij deze dan ook een verzoek aan iedereen die dat nog niet gedaan heeft om mij z'n adres door te geven! ;)

Kwabbernoot

.

Koen K

MovieMax

Dit heb ik mij ook al tijden afgevraagd of er verschil is te horen. Een blinde test kan ik zelf niet doen. Daarom doe ik graag mee.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Nahpets

Al een idee hoe we de scores gaan bijhouden/doorgeven?
En een deadline?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Koen K

Mij lijkt het het beste dat de deelnemers hun resultaten naar mij opsturen per PM. Dan kan ik ze bijhouden en nadat iedereen klaar is bekendmaken, tezamen met de oplossing natuurlijk.

Een deadline van drie weken na het begin van de test lijkt mij voldoende. Heeft iemand daar bezwaar tegen?

celerontje

Prima!

We krijgen toch geen vervelende grapjes in de zin van:
't Was allemaal MP3? ;D ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Koen K

Uiteraard niet! Ik ben oprecht benieuwd naar de uitslag. Zelf heb ik het nog nooit zo 1 op 1 vergeleken, dus ook ikzelf ga kritisch luisteren en kijken of ik het verschil kan horen. Ik vermoed dat ik 256k en hoger niet zal kunnen onderscheiden, maar ik heb daar niks meer dan een vermoeden van... Vandaar ook de test!

HTip

Citaat van: Koen K op september 20, 2009, 22:29:55
Mij lijkt het het beste dat de deelnemers hun resultaten naar mij opsturen per PM. Dan kan ik ze bijhouden en nadat iedereen klaar is bekendmaken, tezamen met de oplossing natuurlijk.

Een deadline van drie weken na het begin van de test lijkt mij voldoende. Heeft iemand daar bezwaar tegen?
Prima! Het lijkt mij ook goed dat iedereen aangeeft op welke apparatuur geluisterd is en hoe (speakers/koptelefoon).
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

neverywhere

Als u nog ruimte heeft dan wil ik ook wel eens meedoen.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Douma

Als er nog een plekje vrij is doe ik graag mee. Ben erg benieuwd.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

frank2

Citaat van: HTip op september 21, 2009, 06:46:55
Prima! Het lijkt mij ook goed dat iedereen aangeeft op welke apparatuur geluisterd is en hoe (speakers/koptelefoon).

lijkt me ook erg verstandig. Heb vorige week geluisterd naar de Usher D2 speakers van 20.000 euro. Als je hoorde hoe de bas van Barber daar klonk, erg mooi, dat haal ik niet met mijn speakers.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Koen K

Nog eentje en We zitten vol! Goed bezig heren!

Uitstekend plan, HTip. En behalve naar de apparatuur die er gebruikt is voor het vergelijk ben ik ook benieuwd naar de "luistertactiek" die de deelnemers toepassen. Luisteren we hard in de hoop rotzooi in de achtergrond duidelijker hoorbaar te maken, doen we het rustig aan en letten we op compressie of wat en hoe anders?

Bij deze ook een verzoek aan de heren die hun adres nog niet hebben doorgegeven om dat alsnog te doen. In de startpost staat een overzicht waarin te lezen of ik je adres al heb.

Ejorne

Ah, de test is al volgeboekt... Jammer...

Op welke media ga je branden? En met welke software?

Ik heb zelf nog nooit echt een goed blind vergellijk gemaakt tussen mp3 en wav.
Maar welk tussen een orginele cd en een kopie op cdr.
En daar zit wel degelijk verschil in !!!

Het maakt daarbij wel uit welke media je gebruikt. De 'ultra black magic' is goedkoop en haalt het verschil tussen origineel en cdr (op mijn gehoor althans) weg. Echter is het volgens andere toch een achterhaalde media. Er schijnen gold-cdr's van Ricoh te zijn die beter zijn en ongeveer net zo goedkoop. Maar ik heb nog geen leverancier van die schijfjes kunnen vinden...

Zie voor uitgebreide info deze topic van onze oude forumgenoot

frank2

ik zal precies vertellen hoe ik luister.
Eerst draai ik het origineel van mijn eigen cd, dan de gebrande nr.1 enz. Als ik verschil hoor is het dus "mis".
Een origineel of gebrande wav zit zelfs al iets verschil in maar dat is erg weinig.
Waar ik naar luister, ik draai op normaal niveau, het verschil wat ik altijd beluister met mp3 is een kaalheid, geen volheid van tonen, dus een gitaar klinkt alsof de akoestiek er niet meer is, de volheid van het geluid is weg, daarnaast is er een grotere hoeveelheid midhoog tot hoog.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Koen K

@ Ejorne: Aangezien de lossless numers op de gebrande CD bit voor bit gelijk zullen zijn aan de nummers op de originele CD is het uiteraard niet mogelijk dat er verschil tussen bestaat. Wellicht gebeurt dat wanneer je met bestandsformaten aan de klooi gaat, maar twee dezelfde dingen kunnen nu eenmaal niet verschillend zijn. Anders zijn ze immers niet hetzelfde ;)

@ Frank2: Bedankt. Ik denk dat als iedereen zijn 'tactiek' deelt, alle deelnemers een manier kunnen uitvinden die hunzelf het beste ligt.

mikekiwi

Ik kopieer de originele cd en de versie van Koen naar aparte cassettebandjes (referentie = TDK D90) en die speel ik dan af op een dubbel cassettedeck (uit mijn Philips midiset, dolby B). Dan kan ik tijdens het luisteren makkelijk switchen en dus goed het verschil horen.

@Koen: je krijgt van mij dus geen tracknummers door maar: van tellerstand 000-074 is MP3 van 076-124 is WAV, etc... kan dat ook?

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.