Hoeveel Elac luisteraars in dit Forum.

Gestart door eip, september 6, 2009, 17:52:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rens

Apart groot bedoel je ;D
Klinkt wel fenomenaal vind ik en past ook goed bij de 209 aangezien hij de zelfde woofers heeft.
Volgens mij is deze center ook maar een korte periode gemaakt.

Weet niet of Elac nog meer centers gemaakt heeft met de 18cm woofer naast de 557 en de 601?


vik

Citaat van: Rens op maart 24, 2013, 20:54:54
Apart groot bedoel je ;D
Klinkt wel fenomenaal vind ik en past ook goed bij de 209 aangezien hij de zelfde woofers heeft.
Volgens mij is deze center ook maar een korte periode gemaakt.

Weet niet of Elac nog meer centers gemaakt heeft met de 18cm woofer naast de 557 en de 601?

Het is inderdaad een joekel. Volgens mij is de opvolger die jij hebt.

Hij is een jaartje geproduceerd geweest:

http://www.elac.com/de/archiv/archiv_produkt_alt.php?f=10271
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted member

#177
Na lang wikken en wegen is dan bij mij ook de kogel door de kerk: M'n CL330s worden vervangen door de FS247! Op Marktplaats een mooie aanbieding gevonden van een setje 247 in Titan Shadow en de BS243 in hoogglans zwart.

Helaas verkeert de behuizing van alle luidsprekers, zowel de set FS247 als de set BS243, in erbarmelijke staat... Heel veel krassen, putten, aanslag van frituurdamp en heeeeel veel stof...  :devil:

Maar gelukkig verkeren de luidsprekerunits zelf wel in optima forma! Ook zijn alle accessoires bijgeleverd (voeten, spikes, boekjes, Dispersion Control-ringen en bruggen). Alleen de dozen en handschoenen ontbreken.

Ongelofelijk hoe iemand zo met zulke mooie spullen om kan gaan... Verkoper had al aangegeven dat een van de FS247 krassen had aan de bovenkant omdat er een bloempot oid op heeft gestaan die gedraaid was en dus krassen had gemaakt. Wat 'ie niet vertelde is dat de rest van de behuizingen er niet veel beter uitzag... Doet echt pijn aan m'n hart om ze zo te zien.

Gelukkig heb ik daarmee wel een zeer goede prijs voor de set kunnen regelen. Vanmorgen heb ik ze helemaal schoongemaakt en zo goed en zo kwaad als het kan opgepoetst. Wat een hels karwei!

En dan, het moment: het luisteren. Direct viel het laag op. Ik ben de 330 monitoren gewend en die houden -volgens het filter- op bij 43Hz. De FS247 loopt door tot 30Hz en gaat dus aanmerkelijk dieper. De tweeter is de nieuwere generatie Jet III en klinkt heerlijk, zelfs met de nog niet helemaal ingespeelde luidsprekerkabel die er momenteel aan hangt!

Ik beraad me op de juiste stappen om ze weer een beetje toonbaar te krijgen. Poetsen heeft geen zin, want daarmee verdwijnen de krassen niet; ik denk dat ik ze ga laten spuiten.

Al met al een echt schitterende luidspreker die er -helaas- verschrikkelijk uit ziet... Hieronder enkele foto's van afstand zodat de krassen niet al te erg zichtbaar zijn.
Stereo-fan for life!

gast2018

Gefeliciteerd mooie aanwinst. Jammer van de beschadigingen. Maar ik herken veel in jouw verhaal. Vaak zegt men dat het wel mee valt maar in de praktijk blijkt het dan toch anders te zijn. Mijn 209's waren na 8 jr nog als nieuw terwijl er toch ook gewoon geleefd wordt.

Overspuiten laten is misschien een goed idee. Heb je ze helemaal als nieuw. Verder veel plezier ermee.

PS welke versie van de 330's heb je en wat ga je er mee doen? (verkopen?)

Deleted member

#179
Dank! Zeker een mooie aanwinst. Zit nu lekker te luisteren en te genieten!

Ik heb de CL330 Authentic Edition. Ze zien eruit als nieuw, op een kleine lakbeschadiging bovenop een exemplaar na. Zat er helaas al in toen ik ze kocht. Ze staan met foto's en al in de markt op dit forum, dus als je interesse hebt kun je ze daar zien.

Ik weet nu al dat de beschadigingen en krassen gaan irriteren, dus er moet echt iets gebeuren om ze weer mooi te krijgen. Van een afstandje gaat het nog wel, maar als je dichterbij komt... Brr... Nou ja, ze krijgen nu in ieder geval een beter thuis waar zeer goed voor ze gezorgd gaat worden! :angel:
Stereo-fan for life!

vik

Was jij dat die ze heeft gekocht.  ;D

Ik wilde reageren voor een vriend van mij die zocht de BS 243.

Ja het is ongeloofelijk wat er voor mensen tussen zitten die zo met spullen omgaan.

Mocht je zo ooit willen laten opknappen heb ik een betaalbaar adresje voor je.  Die doen het keurig netjes en doen veel voor speaker fabrikanten.

Ze hebben ook mijn Focal Electra's opgeknapt in het verleden.



Citaat van: technative op maart 27, 2013, 15:13:35
Na lang wikken en wegen is dan bij mij ook de kogel door de kerk: M'n CL330s worden vervangen door de FS247! Op Marktplaats een mooie aanbieding gevonden van een setje 247 in Titan Shadow en de BS243 in hoogglans zwart.

Helaas verkeert de behuizing van alle luidsprekers, zowel de set FS247 als de set BS243, in erbarmelijke staat... Heel veel krassen, putten, aanslag van frituurdamp en heeeeel veel stof...  :devil:

Maar gelukkig verkeren de luidsprekerunits zelf wel in optima forma! Ook zijn alle accessoires bijgeleverd (voeten, spikes, boekjes, Dispersion Control-ringen en bruggen). Alleen de dozen en handschoenen ontbreken.

Ongelofelijk hoe iemand zo met zulke mooie spullen om kan gaan... Verkoper had al aangegeven dat een van de FS247 krassen had aan de bovenkant omdat er een bloempot oid op heeft gestaan die gedraaid was en dus krassen had gemaakt. Wat 'ie niet vertelde is dat de rest van de behuizingen er niet veel beter uitzag... Doet echt pijn aan m'n hart om ze zo te zien.

Gelukkig heb ik daarmee wel een zeer goede prijs voor de set kunnen regelen. Vanmorgen heb ik ze helemaal schoongemaakt en zo goed en zo kwaad als het kan opgepoetst. Wat een hels karwei!

En dan, het moment: het luisteren. Direct viel het laag op. Ik ben de 330 monitoren gewend en die houden -volgens het filter- op bij 43Hz. De FS247 loopt door tot 30Hz en gaat dus aanmerkelijk dieper. De tweeter is de nieuwere generatie Jet III en klinkt heerlijk, zelfs met de nog niet helemaal ingespeelde luidsprekerkabel die er momenteel aan hangt!

Ik beraad me op de juiste stappen om ze weer een beetje toonbaar te krijgen. Poetsen heeft geen zin, want daarmee verdwijnen de krassen niet; ik denk dat ik ze ga laten spuiten.

Al met al een echt schitterende luidspreker die er -helaas- verschrikkelijk uit ziet... Hieronder enkele foto's van afstand zodat de krassen niet al te erg zichtbaar zijn.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted member

#181
Yep, ik kon ze niet laten staan. Was al in gesprek met Hobo hifi hier in Amersfoort om te luisteren naar de 247, 248 en 407. De 248 was een demo-set en ik was heftig aan het twijfelen, dus op basis van een stevige luistersessie zou ik gaa bepalen of het de 247 of de 248 zou worden. En als de 407 nou echt heeeeeel veel beter zou zijn nou ik gaan doorsparen voor de 407, maar toen kwam deze set op m'n pad.

Meteen met een rooie kop opgebeld en een afspraak gemaakt en gisteravond kon ik ze dus afhalen.

In een werkplaats, notabene... Het slijptollen en zaagmachines en andere troep die je absoluut nooit in de buurt van zo'n kaliber luidsprekers wilt hebben... Echt een dolk in m'n hart om ze zo te zien...

Maar de prijs die ik ervoor betaald hebt maakt het ook nog mogelijk om ze op te laten knappen / spuiten. Ik heb al een adres om ze te laten spuiten, maar zou je eens kunnen informeren wat het spuiten van de hele set zo ongeveer bij jouw adres zou gaan kosten? Dan heb ik wat vergelijk. Er moet zo hier en daar ook nog wel een putje of kras weggeplamuurd worden overigens, dus het is iets meer werk dan spuiten alleen.
Stereo-fan for life!

vik

PM  ;)


Citaat van: technative op maart 27, 2013, 16:50:20
Yep, ik kon ze niet laten staan. Was al in gesprek met Hobo hifi hier in Amersfoort om te luisteren naar de 247, 248 en 407. De 248 was een demo-set en ik was heftig aan het twijfelen, dus op basis van een stevige luistersessie zou ik gaa bepalen of het de 247 of de 248 zou worden. En als de 407 nou echt heeeeeel veel beter zou zijn nou ik gaan doorsparen voor de 407, maar toen kwam deze set op m'n pad.

Meteen met een rooie kop opgebeld en een afspraak gemaakt en gisteravond kon ik ze dus afhalen.

In een werkplaats, notabene... Het slijptollen en zaagmachines en andere troep die je absoluut nooit in de buurt van zo'n kaliber luidsprekers wilt hebben... Echt een dolk in m'n hart om ze zo te zien...

Maar de prijs die ik ervoor betaald hebt maakt het ook nog mogelijk om ze op te laten knappen / spuiten. Ik heb al een adres om ze te laten spuiten, maar zou je eens kunnen informeren wat het spuiten van de hele set zo ongeveer bij jouw adres zou gaan kosten? Dan heb ik wat vergelijk. Er moet zo hier en daar ook nog wel een putje of kras weggeplamuurd worden overigens, dus het is iets meer werk dan spuiten alleen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted member

Stereo-fan for life!

advr

Citaat van: ergé op maart 27, 2013, 16:26:19
Mijn 209's waren na 8 jr nog als nieuw terwijl er toch ook gewoon geleefd wordt.


Er staat bij jou een groot hek om de boxen :hehe: :hehe: :hehe:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rob Eric Blank

Citaat van: Rens op maart 24, 2013, 08:29:56


Voor de prijs die je normaal zou moeten betalen voor de 602 heb ik nu de hele set. :headbanging:
:clapping:

Awesome set!

vanzomereng

Zeer fraai...  die Elac's
mooie bandtweeter erin  :inlove:

Lang geleden dat ik Elac's heb gehoord, weet niet hoe de actuele speakers nu zijn.

De 407-serie heeft ook ff mijn aandacht gehad, toch maar voor Dynaudio,s gekozen
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Deleted member

Ik heb in het AZ-stadion de Dali Epicon 2 gezien en gehoord... Naast de 407 was dat ook nog wel een optie. Wat een schoonheid zeg! Klankmatig vond ik ze zeer overtuigend, ondanks dat het een extreem slechte luisterruimte was (herrie, groot hok).

Maar ik ben dus toch Elac trouw gebleven!  :wub:
Stereo-fan for life!

gast2018

#188
Zat van de week een beetje te denken aan het volgende. Mijn 607's hebben nog de oudere woofers dus niet de CE versie. Nu hoor ik vaak (oa Vik) dat de CE versies veel beter zouden klinken. Zou het een upgrade optie zijn deze te vervangen door de nieuwere CE versies? Even afgezien van het feit of de nieuwe units wel exact zouden passen in de behuizing.

Heeft iemand daar een idee over?

vik

Dat moet mogelijk zijn.

Ik heb bijvoorbeeld de Elac BS 602 X-jet voorbij zien komen op Ebay.de met de nieuwe CE drivers. Die zijn standaard niet geleverd met de CE.

Ze staan zelfs nog op internet :

http://www.ebay.de/itm/Elac-BS-602-X-Jet-titan-shadow-CE-Umruestung-original-Staendern-/160733228291

Die Lautsprecher wurden Anfang des Jahres 2011 von Elac auf die aktuelle CE-Version umgerüstet, dabei wurden die neuen CE-Bässe verbaut und eine dem entsprechende Weichenanpassung vorgenommen. So bekamen die Lautsprecher ein 100 % lineares Klangbild wie es im Hause Elac Standart ist! Der Beleg für diese Modifikation ist selbstverständlich vorhanden, somit wurden die ohnehin schon sehr guten Lautsprecher nochmals um einiges aufgewertet.



Citaat van: ergé op maart 28, 2013, 13:46:14
Zat van de week een beetje te denken aan het volgende. Mijn 607's hebben nog de oudere woofers dus niet de CE versie. Nu hoor ik vaak (oa Vik) dat de CE versies veel beter zouden klinken. Zou het een upgrade optie zijn deze te vervangen door de nieuwere CE versies? Even afgezien van het feit of de nieuwe units wel exact zouden passen in de behuizing.

Heeft iemand daar een idee over?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rens

Grappig dat we allemaal op de zelfde sites zitten kijken ;D (MP, Ebay, audiomarkt)
Had de set met de 247 en 243 ook gezien maar dus voor de 608/602 en 601 set gegaan.
Maar mooie speakers in ieder geval en fijn dat de units zelf niet beschadigd zijn.

Erg jammer van de krassen, eerder heb ik weleens een prijs aangevraagd om speakers wit te laten spuiten en dat viel me nog wel mee eigenlijk.
Bij een meubelspuiter in de buurt kostte het 150€ om de 209.2's in pianolak wit te laten spuiten.

Ik heb ook al meer speakers voorbij zien komen (vooral in duitsland) met de CE woofer. Heb ook nooit het verschil gehoord en ben daar wel benieuwd naar.
Heb trouwens geen idee wat en losse CE woofer kost?




Deleted member

Eigenlijk vind ik Marktplaats nog de minst interessante van het stel. Overigens biedt Marktplaats geen enkele kopersbescherming, zo heb ik aan den lijve ondervonden! Als je via MP wordt opgelicht kun je een klacht indienen, maar het antwoord dat je krijgt van MP is dat je aangifte moet doen op www.mijnpolitie.nl... ik dacht dat MP onderdeel van Ebay was en kopersbescherming biedt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn!

FF offtopic, maar goed...

ONtopic: mijn favo sites om te zoeken zijn tich wel de markt van dit forum en van hifi.nl hoor. Audiomarkt is ook ok. Nadeel van de markt op htforum is dat er geen enkele manier van filtering is. Als je bijvoorbeeld interlinks van Audioquest zoekt, dan kun je dat niet filteren en moet je dus alle threads door. Maar goed, zo kun je ook weer tegen andere leuke dingen aanlopen.

Fijn dat je een prijs noemt, dan heb ik iig een richtlijn voor de offerte die ik heb opgevraagd.

IK heb de indruk dat de CE woofers strakker klinken; niet droger, maar wel wat minder 'flamboyant'. In vergelijking met m'n 330s -wat natuurlijk een heel andere luidspreker is dus die kun je eigenlijk niet vergelijken- klinkt het laag alsof het meer body heeft en ruimtelijker dan van de 330.
Stereo-fan for life!

surftomichel

Weet iemand waar ze losse elac subwoofers verkopen? Bijvoorbeeld de driver die in de sub 2080 of de 2060 zitten? Probeer deze al een tijd te zoeken voor een zelfbouw subwoofer project.

Ben zelf in het bezit van de FS 209.2 en de BS204.2 en de CC 201.2 die aangestuurd worden door een marantz sr 7005.

peterbr

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor andere speakers en zit o.a. aan de fs407 te denken. Heeft iemand ervaring met Elac op de Primare i32?
alvast bedankt!

vik

#194
Citaat van: peterbr op maart 28, 2013, 23:58:48
Hoi allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor andere speakers en zit o.a. aan de fs407 te denken. Heeft iemand ervaring met Elac op de Primare i32?
alvast bedankt!

Over de match Primare en Elac hoef je je niet druk te maken. Die is perfect.

Primare wordt zelfs geleverd door Elac in Duitsland.

Al meerdere malen gelezen dat er demo's staan op high end shows met deze combinatie.

Hier een foto van een demo met Elac/Primare:



http://www.primare.de/merchants.html

De Elac FS 407 gaat dus prima met Primare.  :)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Citaat van: surftomichel op maart 28, 2013, 22:55:25
Weet iemand waar ze losse elac subwoofers verkopen? Bijvoorbeeld de driver die in de sub 2080 of de 2060 zitten? Probeer deze al een tijd te zoeken voor een zelfbouw subwoofer project.

Ben zelf in het bezit van de FS 209.2 en de BS204.2 en de CC 201.2 die aangestuurd worden door een marantz sr 7005.

Waarom ga je niet kijken voor bijvoorbeeld een driver van JL Audio? Of gaat het voornamelijk om de match met de Elac speakers? (uiterlijk dan)



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted member

Citaat van: peterbr op maart 28, 2013, 23:58:48
Hoi allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor andere speakers en zit o.a. aan de fs407 te denken. Heeft iemand ervaring met Elac op de Primare i32?
alvast bedankt!
Hobo hifi heeft de set demoklaar staan, in ieder geval in Amersfoort. Ze leveren zowel Primare als Elac, dus daar moet je terecht kunnen voor de demo.

VEel plezier iig!
Stereo-fan for life!

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Wauw! Da's een mooie set! Die staat er niet lang, denk ik...
Stereo-fan for life!

vik

Citaat van: technative op maart 29, 2013, 09:28:34
Wauw! Da's een mooie set! Die staat er niet lang, denk ik...

Inderdaad een mooie versie. Chord bekabeling en hoogwaardig filter.

Het frontje vind ik ook super mooi afgewerkt. Ik had het wel geweten voor dat geld.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike