Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mca2

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2015, 11:32:39
De Cremona M is veel moeilijker voor de versterker om goed aan te sturen. Wil je er echt alles uithalen, dan zal je de versterker moeten vervangen voor iets wat om kan gaan met de lage impendatiedip van de Cremona M. Wil je dat niet... ga dan naar een Guarneri of terug naar de Auditor M. Wat je nu  hoort is de beperking van stroom leveren van je versterker.
Geld dat trouwens ook voor de Cremona non-M? Ik heb die nu aan een RA-980BX hangen en dat bevalt goed. Met de baspoort aan de achterkant is het wel zoeken naar de goede opstelling. En ik vroeg me af of een RB-980BX PA een goede investering zou kunnen zijn waarbij ik dan de RA ga gebruiken als pre-amp (als dat kan?).
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

bmateijsen

Citaat van: mca2 op december  5, 2015, 12:19:43
Geld dat trouwens ook voor de Cremona non-M? Ik heb die nu aan een RA-980BX hangen en dat bevalt goed. Met de baspoort aan de achterkant is het wel zoeken naar de goede opstelling. En ik vroeg me af of een RB-980BX PA een goede investering zou kunnen zijn waarbij ik dan de RA ga gebruiken als pre-amp (als dat kan?).

Ja, dat geldt voor zowel de Cremona als de Cremona M. Ik kan mij niet voorstellen dat de 980 voldoende is...

chansig

Ipv te zeggen wat allemaal niet kan misschien zeggen wat wel zou werken ?  :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rusher

Ik denk dat Bjorn bewust (nog) geen aanbeveling doet (ik denk nog even bescheiden), want dan lijkt het misschien op promotie van de mooie merken van zijn winkel. Maar misschien zit ik er naast.

chansig

Daar betaalt hij toch voor ? Bescheidenheid siert de mens...zeker. Maar als er een duidelijke vraag gesteld wordt zie ik het probleem niet in een dealerafhankelijk antwoord.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bmateijsen

Citaat van: chansig op december  5, 2015, 12:46:15
Ipv te zeggen wat allemaal niet kan misschien zeggen wat wel zou werken ?  :D

Gr Hans

Iedere versterker die echt stroom kan leveren en een luidspreker die alles onder de 4ohm doet, goed kan aansturen.

chansig

Kiek....op zoek naar een Kenwood M2 dan maar. Als de vrager hem gevonden heeft mag hij mij dit laten weten...dan koop ik hem. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

tompj

#1232
Citaat van: ambior op december  5, 2015, 11:49:28
Bedank voor je advies. Heb je een suggestie voor een geschikte versterker?
Je vraagt het niet aan mij, maar misschien heb je er wat aan: ik heb op Cremona Auditor (heb zowel non M als M gehad) de beste ervaringen met Karan 180. Accuphase E250 vond ik niet lekker (werd in de combinatie te wollig), Ayre ook geprobeerd, maar haalde het niet bij Karan. Een dikke Arcam vond ik ook heel erg mooi gaan.

Of de stap naar Guarneri Memento maken. Kun je je versterker laten staan en maak je een naar mijn mening grote stap voorwaarts.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

mca2

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2015, 12:41:52
Ja, dat geldt voor zowel de Cremona als de Cremona M. Ik kan mij niet voorstellen dat de 980 voldoende is...
Hmm, ook een 980 voor- en eindversterker combi niet?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

KayaRahnee

#1234
Citaat van: advr op december  5, 2015, 11:53:35
In de Ayron Spirt III kunnen de KT150 maar of die ook in jouw versie geplaatst kunnen worden is maar de vraag.
Je trafo's moeten dat ook allemaal aan kunnen maar het lijkt een mooie optie :-)
Citaat van: ambior op december  5, 2015, 11:57:24
Ayon gaf me het advies dat het kan. Dus toch eens uitproberen. Maar wel dure gok als het niet helpt.

Misschien eens contact nemen met de mensen van Triple M audio shop, veel kennis van buisjes en hulpvaardig.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

bmateijsen

Citaat van: mca2 op december  5, 2015, 13:20:04
Hmm, ook een 980 voor- en eindversterker combi niet?

Een Rotel versterker vindt een belasting onder de 4 ohm gewoon niet leuk.

mca2


Citaat van: bmateijsen op december  5, 2015, 14:29:36
Een Rotel versterker vindt een belasting onder de 4 ohm gewoon niet leuk.
Hmm das wel jammer, ik ben wel gecharmeerd van de klank van mijn rotel.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

bmateijsen

Citaat van: mca2 op december  5, 2015, 14:53:49
Hmm das wel jammer, ik ben wel gecharmeerd van de klank van mijn rotel.

Natuurlijk... maar met een Cremona moet je wel zorgen voor de juiste aansturing, anders hoor je alleen de nadelen van de electronica.
Ik denk dat je niet weet wat je meemaakt, als je wel de juiste stroom verzorgt bij deze luidspreker ;)

mca2


Citaat van: bmateijsen op december  5, 2015, 15:27:05
Natuurlijk... maar met een Cremona moet je wel zorgen voor de juiste aansturing, anders hoor je alleen de nadelen van de electronica.
Ik denk dat je niet weet wat je meemaakt, als je wel de juiste stroom verzorgt bij deze luidspreker ;)
Suggesties wat voor types/merken hier beter in zijn?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

stefan_82

Citaat van: mca2 op december  5, 2015, 16:23:42
Suggesties wat voor types/merken hier beter in zijn?

ELECTROCOMPANIET

Ik zit nog steeds in een kleine redecoratie van mijn living en na 3-4 weken de guarneri's nog niet unboxed   :sneaky2:
Benieuwd of de eci-5 deze zal doen zingen
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

wil

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2015, 12:54:29
Iedere versterker die echt stroom kan leveren en een luidspreker die alles onder de 4ohm doet, goed kan aansturen.
Dit klopt gewoon. Ik heb de Cremona aangesloten op 200W (8ohm), 300W (4ohm) transistor eindversterking. Daarmee al totaal geen wolligheid in het laag. Met de mosfet van de Pathos gaat het ook heel goed. Maar een budget-receiver is gewoon te licht voor deze vloerstaanders.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

mca2

#1241
Citaat van: wil op december  5, 2015, 22:17:52
Dit klopt gewoon. Ik heb de Cremona aangesloten op 200W (8ohm), 300W (4ohm) transistor eindversterking. Daarmee al totaal geen wolligheid in het laag. Met de mosfet van de Pathos gaat het ook heel goed. Maar een budget-receiver is gewoon te licht voor deze vloerstaanders.

wil
Nooit bewust onthouden maar het zijn idd 4Ohms speakers. De onderstaande plot laat zien dat ze tussen de 100 en 200Hz ver onder de 4 duiken. Nu leek Rotel mij toch geen budget versterker met 190W @4Ohm en ik heb ook geen probleem met de weergave. Maar misschien weet ik niet wat ik mis ;) Ik heb toen jaren terug wel diverse versterkers geluisterd die ik niet allemaal meer onthouden heb. Ik dacht Nad, Arcam, Rega en Naim die ik niet vond passen bij deze speakers. En Mark Levinson maar dat was niet te betalen.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

katwax

Lol wat een hoop no go stuff, electrocomponiet heeft mij ook niet kunnen overtuigen op Cremona M zelfs niet ev + vv.

Als ex Cremona M bezitter kan ik je zeggen wat wel leuk is op deze luidspreker. Neutrale stabiele eindbak en een voorversterker met buizen.
Slecht aangestuurd klinken ze inderdaad slechter dan eerder welk "ok" setje, maar eens goed aangestuurd zijn het juweeltjes :)
Zelf had ik 2 eindversterkers gehad die het zeer goed deden 1 met nCore en 1 met ucd telkens met Leben als voorversterker (staat tevens te koop).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vanzomereng

Citaat van: mca2 op december  5, 2015, 16:23:42
Suggesties wat voor types/merken hier beter in zijn?

Wat is jouw budget

hiero in de 2e-handssectie staat veelal aantrekkelijk een aanbod
Voor de grotere beurs: 2x Hypex eindbakken + Leben buizen voorverst.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=153675.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155030.0

Voor de mediumbeurs: Parasound HALO (met ingebouwde DAC)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154588.msg2858060#msg2858060

Voor de smalle beurs: Musical Fidelity
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154238.msg2851955#msg2851955




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

katwax

Met Chord klinkt het ook wel goed, zelf met een Chord 2600 ze ooit aangestuurd. Met een losse eindbak en hiervoor een vv met buizen klinken ze echter nog eens zo mooi, want buizen klinken gewoon heel mooi op SF.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mca2

Citaat van: VANZOMERENG op december  6, 2015, 08:53:58
Wat is jouw budget

hiero in de 2e-handssectie staat veelal aantrekkelijk een aanbod
Voor de grotere beurs: 2x Hypex eindbakken + Leben buizen voorverst.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=153675.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155030.0

Voor de mediumbeurs: Parasound HALO (met ingebouwde DAC)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154588.msg2858060#msg2858060

Voor de smalle beurs: Musical Fidelity
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154238.msg2851955#msg2851955
Thanks voor de suggesties! Wat is je budget, dat is natuurlijk altijd de hamvraag. Dat hangt een beetje van de omstandigheden af ;) Voor een RB-980BX lijkt mij 250 prima. Voor een ML 27.5 zou ik best 1000 euro meer willen uitgeven  :P

Maar ik vraag me nog steeds af of ik mijn RA-980BX niet als pre-amp kan gebruiken zonder een bijv buizen sausje (nogmaals, ik houd van het neutrale geluid) met een krachtige PA. En dan later misschien eens upgraden naar een mooie pre-amp.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

Fransosowitz

Wat al eerder genoemd is, is absoluut aan te bevelen wat mij betreft: probeer een andere versterker eerst thuis voordat je tot een eventuele aanschaf over gaat.
Zelf heb ik namelijk ervaring met een Cremona (non M). En die kreeg ik wat laag betreft niet goed aan het spelen in de L-woonkamer van ca 40m2. Alle posities in de kamer geprobeerd. En ondanks mijn toemalige Krell klasse A versterker die 500W leverde aan 4ohm...

stefan_82

eerste luistersessie
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

SmauG

Schitterende speakers  :clapping:
Heel veel plezier ermee!
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs