Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stefan_82

Citaat van: aws op mei  9, 2014, 08:38:24
Dank voor jullie reactie's. Denk dat i.d.d. de versterker het zwakke punt zal zijn, misschien moet hij eerst die upgraden. En de cremona zal iets warmer klinken als de M versie, maar zoals ik ook al elders heb gelezen zijn ze beide van een goed niveau. Trouwens, wat mij opvalt bij de cremona zijn de speciale speakers, ik bedoel dus met de 'strepen' erop, best apart, zie je nergens voor zover ik weet.  :ohmy:

ik denk dat dit op het forum al meermaals werd vermeld dat de  cremona's een forse amp nodig hebben.
Ik heb een ECI-5, als geïntegreerde versterker vrij krachtig en dit zou het  a b s o l u t e  minimum zijn voor de cremona's (zelf ooit ook nog overwogen daarmee..)
Vooral controle over het laag is een probleem wanneer er te weinig vermogen wordt aangeboden...of maw de auditors zijn een betere optie voor een lichtere amp
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

sultankat

Citaat van: stefan_82 op mei  9, 2014, 09:26:36
ik denk dat dit op het forum al meermaals werd vermeld dat de  cremona's een forse amp nodig hebben.
Ik heb een ECI-5, als geïntegreerde versterker vrij krachtig en dit zou het  a b s o l u t e  minimum zijn voor de cremona's (zelf ooit ook nog overwogen daarmee..)
Vooral controle over het laag is een probleem wanneer er te weinig vermogen wordt aangeboden...of maw de auditors zijn een betere optie voor een lichtere amp

De cremona is een typische 4 ohm luidspreker. Het vermogen bij die weerstand en een fractie daaronder is van belang.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

katwax

Kan alleen maar beamen wat Wil zegt.

Probleem is dat de Cremona M (waarschijnlijk ook de Cremona) valt of staat door de aansturing, het "buizengeluid" is iets wat zeer goed past bij deze luidsprekers. Om deze combinatie mogelijk te maken zit ik ook met een voorsterker met buizen en een eindversterker met genoeg power.
Electromcomponiet zoals hierboven aangeven kon mij echter niet bekoren op deze luidsprekers, mogelijk was de combinatie van voor- en eindversterker niet voldoende, gelukkig had ik toen een Chord versterker bij die wel een zeer fraai geluid kon neerzetten.

Zowel wergave van klassiek als jazz is zeer mooi, maar ook bv drum&bass wordt strak weergegeven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

I_Guardian_I

Mijn vorige speaker was de Cremona, en heb zelf ook meerdere malen naar de M geluisterd. Het is inderdaad van belang, zoals velen al aangeven, dat je er een goede versterker aanhangt. Natuurlijk kan een mindere ook, voor als je bijvoorbeeld pas later wilt upgraden, maar het loont zich zeer toch die krachtigere versterker aan te sluiten. Bijvoorbeeld Devialet (170 of hoger) maar ook de 30 serie van Primare zijn een goede match. Al ligt het er ook aan hoe hard je uiteindelijk wilt spelen, bij een erg luid volume raad ik een dual mono opstelling zeker aan.
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

gerzom

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


garmtz

Ik denk een goede zet! Er staan nu 2 hardcore audiomensen aan het roer ipv een investeringsbefrijf.

hulskof

Citaat van: wil op mei  8, 2014, 22:33:40
De omschrijving van sultankat  klopt denk ik wel, al heb ik de Cremona nooit naast de Cremona M gehoord en zo kunnen vergelijken. Wel kan ik iets zeggen over een vergelijk tussen de Concertino en de Cremona M. De eerste vind ik een heel mooie monitor die een zeer goede afstraling heeft en een fraai ruimtelijk beeld kan neerzetten. Warm of wollig zou ik die niet noemen al doet een ruime voeding veel goeds aan de laagweergave. De Cremona M is groter en beeldt alles ook groter af. De diepte-afbeelding is ruim aanwezig al kunnen stemmen soms wat "in-your-face" klinken. Een zangeres staat echt voor je te zingen en staat ook voor de speakers, muzikale begeleiding is doorgaans naar achteren afgebeeld.
Of de oorspronkelijke vooral goed met klassiek of jazz is weet ik niet. De M doet dat nl. ook goed. Misschien vind ik het juist wel fijn dat de M minder warm en laid-back is. Zelfs op mijn buizen voortrap is er geen sprake van overmatige warmte, het blijft neutraal. De afstraling is bij laag volume een tikje lastiger dan de Concertino's.
Of de Rotel voldoende is, zal in jouw situatie moeten blijken. Cremona's hebben forse woofers die - en dat merkte ik snel bij het gebruik van een receiver mét en zonder losse eindversterker - veel controle erg waarderen.

Maar om een misverstand uit de weg te ruimen, SF of Cremona's zijn voor meer muziek geschikt dan alleen Norah Jones  :tounge2:. Elke dag verbaas ik me wel weer over nieuwe facetjes in cd's die ik al lang leek te kennen.

wil

Grappig, ik heb uiteindelijk niet voor de Cremona M gekozen omdat ik vond dat die juist niet 'in your face' was. Ik heb ze op talloze versterking gehoord, en (bijna) altijd vond ik dat het was alsof de zanger in een zaal achter de zaal aan het zingen was. Oftewel, ik voelde me niet in de concertzaal zitten, maar erbuiten. Alleen met Naim NAP 300 met een boel extra voedingen was dat niet zo, maar dan heb je het over een systeem van 30K+. De M is een heerlijke speaker, maar overall gezien voor mij te ingetogen. De oude Cremona kon me totaal niet bekoren. Tonaal gezien klopt daar m.i. niet veel van.

wil


Citaat van: hulskof op mei  9, 2014, 22:25:24
Grappig, ik heb uiteindelijk niet voor de Cremona M gekozen omdat ik vond dat die juist niet 'in your face' was. Ik heb ze op talloze versterking gehoord, en (bijna) altijd vond ik dat het was alsof de zanger in een zaal achter de zaal aan het zingen was. Oftewel, ik voelde me niet in de concertzaal zitten, maar erbuiten. Alleen met Naim NAP 300 met een boel extra voedingen was dat niet zo, maar dan heb je het over een systeem van 30K+. De M is een heerlijke speaker, maar overall gezien voor mij te ingetogen. De oude Cremona kon me totaal niet bekoren. Tonaal gezien klopt daar m.i. niet veel van.
Zo zie je maar. Een extra nuancering wil ik wel maken over opnames. Elke dag ontdek ik wel weer wat nieuws in cd's die ik dacht goed te kunnen. Vaak is dat een toename van resolutie en detaillering. Maar..., sommige opnames blijken erg achter te blijven en komen in vergelijking met andere juist minder ver uit de verf. Oftewel het wordt allemaal beter, maar sommige minder dan andere

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Xander32

... het dilemma van een audiofiel; de set alsmaar verder ontwikkelen, nog betere speakers, weer een andere versterker, nog ..., nog ... en er dan na een tijdje achter komen dat nog maar enkele opnames van de gehele collectie lekker klinken ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

wil


Citaat van: Xander32 op mei 10, 2014, 15:04:13
... het dilemma van een audiofiel; de set alsmaar verder ontwikkelen, nog betere speakers, weer een andere versterker, nog ..., nog ... en er dan na een tijdje achter komen dat nog maar enkele opnames van de gehele collectie lekker klinken ...
dát was niet wat ik zei, en zeker niet wat ik bedoel:
CitaatOftewel het wordt allemaal beter, maar sommige minder dan andere

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Mitch--

Zoo net terug van de Sonus Faber show bij Chattelin in Den Haag.

Zowel in de winkel van Chattelin als in een pand aan de overkant waren twee systemen opgebouwd, beide centraal om de nieuwe SF Olympica speaker.

In de winkel was opgesteld de Olympica 3, de grootste speaker van de familie. Aangestuurd door de Audio Research ref 150 eindversterker en nieuwe VV (SP20), met cd en dac van Wadia. Al gauw optellend tot een kleine 70k. (ex de MIT, Shunyata en Crystal Cable bekabeling)

De overkant was voorzien van een veel 'simpeler' systeem, de nieuwe Audio Research VSi75 geïntegreerde(buis)versterker met de AR DAC7 (mac mini en Pure Music via USB aan de DAC zorgde hier voor de muziek) dit op de Olympica 1, de kleinste uit de Olymica stal. En in betaalbare zin, ongeveer een kleine 20k totaal. (ex de Transparant Reference bekabeling)

Begonnen met luisteren naar de grote set, erg mooi, dit systeem doet heel veel 'goed'. Hoog is hoog, laag is laag, veel diepte veel resolutie, MAAR ik werd er persoonlijk niet zo warm van. Eigenlijk vond ik het te analytisch en een beetje eendimensionaal. Daardoor zonder de spanning die ik verwacht in de muziek, vooropstellende dat dit een absolute smaakkwestie is! Het album van Fink stond op wat ik op het moment grijs draai, dus ken ik goed. Wat wel opviel dat er veel diepte in het geluid zit, het concertgebouw was zeker hoorbaar, maar te analytisch waardoor dit mij teveel afleidde van de muziek, iets teveel afzonderlijke 'geluidjes' en 'tingeltjes'. Ik had persoonlijk ook het laag wat dieper en strakker verwacht van deze forse zuil speaker met behoorlijke driver bezetting, helaas was dit ook niet helemaal aanwezig. Voor zoveel geld heb ik betere systemen gehoord.

Toen de tweede 'kleine' set met de kleine monitor. Zo zeg daar viel ik van de bank  :blink: ongelofelijk wat die kleine monitor weet neer te zetten! Nils Lofgren, Yello, London Grammar maar ook orkest stukken (Bach, totaal niet mijn smaak) kwamen voorbij, muziek die complex is met veel diep laag, maar de speaker ga geen krimp, en vulde de hele kamer met een ongelofelijke deken van muziek op een mega podium met behoorlijk volume. Heb hier een uur zitten luisteren, met eigenlijk mijn mond wagenwijd open! Kwamen twee heren binnen die eigenlijk direct opzoek zijn gegaan naar waar de subs stonden verscholen, en zij konden eigenlijk ook niet geloven wat er uit dit kleine kastje werd geperst. Ook werd mijn smaak naar een monitor speakers weer bevestigd door het 'open' karakter wat mij erg aanspreekt. Deze monitor hoeft zich absoluut niet te schamen voor zijn formaat, het laag is diep en retestrak, het hoog is sprankelend en helder zonder analytisch te worden, maar bovenal het maak MUZIEK!

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de 'simpele' set twee, en ik denk dat Sonus Faber een zeer goede speaker heeft neergezet met de Olympica 1, en een speaker die vooral in de prijsklasse (6k met stands) de concurrentie van een geduchte tegenstander heeft voorzien!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

aws

#961
Mooie recensie, ja zelf heb ik ook ervaren dat een goede monitor speaker veel voordelen heeft boven een grote zuil speaker, zeker in de gemiddelde 'Nederlandse' huiskamer.
Grote speakers zijn vaak moeilijker te plaatsen dan monitoren en een moderne goede monitor heeft voldoende laag, zeker als deze door een stevige versterker wordt aangestuurd. De Olympica 1 schijnt i.d.d. een hele goede speaker te zijn, dat hoorde ik al eerder van de man waar ik mijn EA2's van gekocht heb.
En momenteel zijn veel speakers 'getuned' met een oplopend hoog wat in 1e instantie geweldig klinkt, maar vaak al gauw gaat vervelen, liever gezegd irriteren. Heb dit zelf meegemaakt met de kef xq40, mooie speaker, maar gaat na verloop van tijd toch irriteren door het te veel aanwezige hoog. Dit fenomeen hoorden wij ook vaak op de hifi show in Veldhoven afgelopen najaar, ook met hele dure modellen.



gerzom

#962
Nieuw model Sonus Faber: Lilium

Met bladgoud in München :blink:


De rest van de foto's:
http://www.monoandstereo.com/2014/05/sonus-faber-lilium-speakers.html#more
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mitch--

Model tussen de Amati Futura en de Aida? ergens rond de 50 tot 70k waarschijnlijk?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

aws


sultankat

Citaat van: aws op mei 17, 2014, 07:27:30
Over Amati Futura gesproken, er staat een set te koop op hifi.nl, http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/168859/Sonus-Faber-Amati-Futura.html

Ik zou deze verkoper maar heel goed gaan checken op betrouwbaarheid. Onmogelijk lage prijs en verkoper zit helemaal in Griekenland.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Hoewel hij wel een prachtige site heeft met allerlei top apparatuur, maar ja, dat zegt misschien niet altijd alles: http://www.soundklass.com/speakers.html

Audia

Zelfs met het huidige beleid van de Fine Sounds groep is deze prijs niet mogelijk :)
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

DofN

Tenzij de dealer genoegen neemt met een kleine marge. Dan kan dat heel best.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

aws

Het gaat hier om gebruikte modellen, dus geen nieuwe, en daar heeft de importeur, fabrikant niets mee te maken. Of hij er nu 20000 of 20 euro voor vraagt, dat moet hij zelf weten. Misschien is het wel een set van iemand die het geld heel hard en snel nodig heeft, zou ik niet gek vinden in deze tijd, er zijn op het moment veel mensen met financiële moeilijkheden.

Dirk

Citaat van: aws op mei 17, 2014, 09:52:15
Hoewel hij wel een prachtige site heeft met allerlei top apparatuur, maar ja, dat zegt misschien niet altijd alles: http://www.soundklass.com/speakers.html

site oogt idd erg netjes en serieus, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.

alhoewel er (nog?) geen meldingen zijn te vinden op het www dat het hier om een scam zou gaan, moet je wel in het achterhoofd houden dat hij/zij wel plots erg veel materiaal aanbiedt aan extreem lage prijzen (Linn Klimax DSM aan 6400€! :crazy:)...en dat op een site die dus nog geen 4 weken in de lucht is.

ik koop er voorlopig nog ff niets  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen


Xander32

... indien iets te mooi lijkt om waar te zijn, zal dat steevast ook zo blijken in de praktijk ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gerzom

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.