Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

katwax

Citaat van: wil op mei  1, 2014, 22:38:08
Wat is bij jouw de afstand tussen speaker en luisterplek? (Oftewel: positie A of B volgens de beschrijving?)

Afstand van luidspreker tot luisterplek is rond 2.80m
Afstand tussen de luidsprekers is net iets meer dan 2m
Afstand tot de achterwand is 90cm

Aangezien het niet de lichtste luidsprekers zijn heb ik nog niet veel testen gedaan met schuiven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

wil

#926
Citaat van: aws op mei  2, 2014, 08:14:02
Een muur aan 1 kant kan i.d.d. je balans verstoren, zelf heb ik dat ook een klein beetje, rechts staat bij mij een klein uitstekend muurtje van pakweg 30 cm en links loopt de muur pakweg 3 meter recht door. Dit veroorzaakt staande golven wanneer ik de speakers te dicht op de achtermuur muur zet, en lijkt het of de rechter speaker ietsje harder staat. Wanneer ik de speakers 50-60 cm van de muur zet verdwijnt dit effect. Eigenlijk zou ik het muurtje moeten bekleden met vloerbedekking o.i.d..
hm... Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de gordijnen aan de rechterkant dichtschuif.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

SmauG

Ik ben heel benieuwd hoe je het ervaart.

Ik heb hetzelfde als jij, met als verschil dat de linker kant juist door absorbsie van gordijnen en bankstel minder klinkt dan rechts waardoor de balans verstoord raakt.
Ik prefereer duidelijk het geluid van de rechterzijde van het podium, dat over de hele breedte (tot buiten de luidsprekers) heel goed gedefinieerd is.
Links is dat veel minder, vanuit het midden tot de luidspreker gebeurt bijna niets. Van de luidspreker tot erbuiten gebeurt weer wel e.e.a. Vreemd, en soms storend.

Anders positioneren helpt, maar ik heb de definitieve plek/oplossing nog niet gevonden.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Ja, het is bepaald geen schande om daar te moeten werken, wat hebben sommige mensen toch een geluk. :bigsmile:

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Mooi, mooi, er zitten volgens mij zelfs staaltjes in van de gebruikte materialen. Ja, zo'n prospectus / folder heb ik nog nooit gezien. 

Trouwens, gisteren heel de ochtend lekker de muziek aangehad terwijl ik bezig was met diverse zaken. Heerlijk, die sound uit de amator's, klinkt gewoon lekker vol en bij goede opnamen komt het geluid als het ware los van de speakers. Zelfs via mijn tuner klinkt b.v. classic fm best mooi, ondanks de kleinere bandbreedte van de tuner.

I_Guardian_I

Citaat van: I_Guardian_I
Echt heren, ik moet en zal in mijn leven ooit een Amati bezitten... Kijk nou toch, als je dat ziet wil je toch niets anders meer! (Ik ben niet jaloers....  :inlove: )

Hierboven beschreef ik een droom, waarvan ik nooit gedacht had deze ooit om te zetten naar de realiteit. Toch is het moment daar gekomen dat ik vol trots en enthousiasme naar buiten kan brengen dat mijn droom waarheid geworden is: mijn nieuwe speakers betreffen de machtig mooie en waanzinnig klinkende Amati Futura's!  :inlove:
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

gerzom

Citaat van: I_Guardian_I op mei  6, 2014, 13:42:50
Hierboven beschreef ik een droom, waarvan ik nooit gedacht had deze ooit om te zetten naar de realiteit. Toch is het moment daar gekomen dat ik vol trots en enthousiasme naar buiten kan brengen dat mijn droom waarheid geworden is: mijn nieuwe speakers betreffen de machtig mooie en waanzinnig klinkende Amati Futura's!  :inlove:

:worship: WOW  :worship:

Gefeliciteerd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


aws

 :clapping: Tjonge, echt heel mooi, gefeliciteerd.

Raymond187

Citaat van: I_Guardian_I op mei  6, 2014, 13:42:50
Hierboven beschreef ik een droom, waarvan ik nooit gedacht had deze ooit om te zetten naar de realiteit. Toch is het moment daar gekomen dat ik vol trots en enthousiasme naar buiten kan brengen dat mijn droom waarheid geworden is: mijn nieuwe speakers betreffen de machtig mooie en waanzinnig klinkende Amati Futura's!  :inlove:
Feli met de aankoop zien er prachtig uit.

Maaruhhh spelen ze ook beter dan die 3 speakertjes op je TV meubel  :clapping: :D

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

AnubisNefer

Dat is nog is een flinke upgrade!

Proficiat en veel luister plezier!
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

wil

Heavy stuff man!
Proficiat met deze iconen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Xander32

Wat een beauty's :thumbs-up:.

Wel opvallend dicht op de achterwand lijken ze te staan. Volgens mij zijn het fysiek gezien relatief forse speakers; geeft dat geen aangezet, rommelig laag?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Raymond187

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2014, 06:45:10
Wat een beauty's :thumbs-up:.

Wel opvallend dicht op de achterwand lijken ze te staan. Volgens mij zijn het fysiek gezien relatief forse speakers; geeft dat geen aangezet, rommelig laag?
Hij zet het volume gewoon lekker hard. Dan komen ze vanzelf naar voren  :headbanging:

aws

Dat zal denk ik niet gebeuren met een gewicht van 55.5kg per stuk :nowink:
Staat trouwens een review op stereophile van deze speakers: http://www.stereophile.com/content/sonus-faber-amati-futura-loudspeaker

sultankat

Beroerd geluid, briljante projectieshow. Er wordt kennelijk wat verdiend met die speakers....

http://www.monoandstereo.com/2014/05/sonus-faber-ex3ma-event-videomapping.html
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Vindt dit zelf echt 'over the top', liever een bescheiden presentatie met een echt high end geluid. Dit lijkt nergens op, enkel vervorming.
Waarschijnlijk zou dit met Franco Serblin aan het hoofd anders gedaan zijn, dus met prachtige muziek i.p.v. spektakel.

aws

Heb vraagje aan jullie, hoe goed is een vloerstaander cremona of een cremona m ?  Een kennis heeft er wel interesse in, hij speelt met een normale goede versterker, een grote Rotel. Misschien kunnen jullie de verschillen aangeven tussen beide modellen.

DofN

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2014, 06:45:10
Wat een beauty's :thumbs-up:.

Wel opvallend dicht op de achterwand lijken ze te staan. Volgens mij zijn het fysiek gezien relatief forse speakers; geeft dat geen aangezet, rommelig laag?

Wel mooi  die speakers!

Misschien is er een DSP in het spel? Dan zou het goed kunnen gaan. De ruimte lijkt erg hard?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sultankat

Citaat van: aws op mei  8, 2014, 21:09:50
Heb vraagje aan jullie, hoe goed is een vloerstaander cremona of een cremona m ?  Een kennis heeft er wel interesse in, hij speelt met een normale goede versterker, een grote Rotel. Misschien kunnen jullie de verschillen aangeven tussen beide modellen.

Zoals je ongetwijfeld weet is de cremona m-serie de opvolger van de cremona. Wat ik overal lees is dat de oorspronkelijke cremona het meer klassieke SF geluid had, tikkie warmer en meer laid back dan de m-serie. Die laatste is wat neutraler, klinkt ook wat dunner en is meer allround voor alle muzieksoorten, terwijl de oorspronkelijke cremona vooral goed presteert met klassiek en jazz. Ik denk dat forumgenoot Wil er nog wel meer over kan vertellen.
Als je op Google "Cremona versus Cremona M" intypt zijn er aardig wat hits.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

wil

#948
Citaat van: aws op mei  8, 2014, 21:09:50
Heb vraagje aan jullie, hoe goed is een vloerstaander cremona of een cremona m ?  Een kennis heeft er wel interesse in, hij speelt met een normale goede versterker, een grote Rotel. Misschien kunnen jullie de verschillen aangeven tussen beide modellen.
De omschrijving van sultankat
Citaat van: sultankat op mei  8, 2014, 22:13:37
...neutraler, klinkt ook wat dunner en is meer allround voor alle muzieksoorten, terwijl de oorspronkelijke cremona vooral goed presteert met klassiek en jazz...
klopt denk ik wel, al heb ik de Cremona nooit naast de Cremona M gehoord en zo kunnen vergelijken. Wel kan ik iets zeggen over een vergelijk tussen de Concertino en de Cremona M. De eerste vind ik een heel mooie monitor die een zeer goede afstraling heeft en een fraai ruimtelijk beeld kan neerzetten. Warm of wollig zou ik die niet noemen al doet een ruime voeding veel goeds aan de laagweergave. De Cremona M is groter en beeldt alles ook groter af. De diepte-afbeelding is ruim aanwezig al kunnen stemmen soms wat "in-your-face" klinken. Een zangeres staat echt voor je te zingen en staat ook voor de speakers, muzikale begeleiding is doorgaans naar achteren afgebeeld.
Of de oorspronkelijke vooral goed met klassiek of jazz is weet ik niet. De M doet dat nl. ook goed. Misschien vind ik het juist wel fijn dat de M minder warm en laid-back is. Zelfs op mijn buizen voortrap is er geen sprake van overmatige warmte, het blijft neutraal. De afstraling is bij laag volume een tikje lastiger dan de Concertino's.
Of de Rotel voldoende is, zal in jouw situatie moeten blijken. Cremona's hebben forse woofers die - en dat merkte ik snel bij het gebruik van een receiver mét en zonder losse eindversterker - veel controle erg waarderen.

Maar om een misverstand uit de weg te ruimen, SF of Cremona's zijn voor meer muziek geschikt dan alleen Norah Jones  :tounge2:. Elke dag verbaas ik me wel weer over nieuwe facetjes in cd's die ik al lang leek te kennen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

aws

Dank voor jullie reactie's. Denk dat i.d.d. de versterker het zwakke punt zal zijn, misschien moet hij eerst die upgraden. En de cremona zal iets warmer klinken als de M versie, maar zoals ik ook al elders heb gelezen zijn ze beide van een goed niveau. Trouwens, wat mij opvalt bij de cremona zijn de speciale speakers, ik bedoel dus met de 'strepen' erop, best apart, zie je nergens voor zover ik weet.  :ohmy: