Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

katwax

Citaat van: wil op februari 18, 2014, 19:19:58
In een ruime week spelen met de Cremona's hoor ik in veel cd's opvallend meer muziek :D. Denk daarbij aan redelijk - daar gaan we weer - moeilijke cd's als Among my Swan van Mazzy Star. Vooral de tracks met een rauwe electrische gitaar zijn niet langer meer een bak herrie op de achtergrond, maar een gedoseerde toevoeging van een volwassen instrument. Kortom, muziek! Muzikaliteit!



De stap naar een dedicated stereo(voor)versterker komt nu wel dichterbij om de muzikaliteit verder vloeiender te krijgen. Op dit moment zijn zowel de voorversterking als de LS-bekabeling de zwakkere schakels. Suggesties?

wil
Uit ervaring met Cremona M kan ik je allesinds een versterker met genoeg power aanraden.
Heb lang gespeeld met Chord integrated (staat te koop) en deze klonk bij BB&G beter dan een combi voor + eind van Electrocomponiet.
Ben nu overgaan op voorversterker met buizen en eindversterker is klasse D -> dit omdat ik het buizengeluid graag heb, maar vrees dat de meeste buizenversterkers niet "zwaar" genoeg zullen zijn voor deze luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Audia


Citaat van: wil op februari 18, 2014, 19:19:58
In een ruime week spelen met de Cremona's hoor ik in veel cd's opvallend meer muziek :D. Denk daarbij aan redelijk - daar gaan we weer - moeilijke cd's als Among my Swan van Mazzy Star. Vooral de tracks met een rauwe electrische gitaar zijn niet langer meer een bak herrie op de achtergrond, maar een gedoseerde toevoeging van een volwassen instrument. Kortom, muziek! Muzikaliteit!



De stap naar een dedicated stereo(voor)versterker komt nu wel dichterbij om de muzikaliteit verder vloeiender te krijgen. Op dit moment zijn zowel de voorversterking als de LS-bekabeling de zwakkere schakels. Suggesties?

wil

Ik zou ook Conrad Johnson, Audia en Krell gaan beluisteren.
Yter is een goede tip, evenals Transparent.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

wil

Citaat van: Audia op februari 18, 2014, 23:54:08
Ik zou ook Conrad Johnson, Audia en Krell gaan beluisteren.
Yter is een goede tip, evenals Transparent.
Thanks. Krell verbaast me niet zo, gelet op ervaringen van andere gebruikers en het kenmerk van veel jus. Maar aan Audia (:P) had ik nog niet gedacht, misschien eens een luisterdagje bij een dealer plannen. Conrad-Johnson maakt alleen buizenamps, en zou een optie kunnen zijn als pre. Hoe warm worden dergelijke pre-amps?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sultankat

Citaat van: wil op februari 18, 2014, 21:05:42
Goede suggestie. Integrated scheelt weer extra interlinks ;) Ik draai al een tijd met eindbakken in het vertrouwen dat daarmee voldoende stroom gegarandeerd is zonder dat ze heel erg klankmatig bepalend zijn. Hoe bepaal je stabiliteit/vermogen bij een geïntegreerde versterker?
Die Yter-tip verwachtte ik al  :P

wil

Als een versterker bij 4 ohm fors meer vermogen aflevert (2x zoveel) dan bij 8 ohm dan is hij flexibel genoeg om jouw Cremona's aan te kunnen. Aangenomen dat het startvermogen ook ok is.
Ik zie zowel adepten voor een ietwat warm klinkende versterker (Electrocompaniet, Gerzom) als een wat koel klinkende (Krell, Audia). Een Accuphase zit daar (tegenwoordig) tussenin. Luisteren is het devies, maar dan wel met dezelfde bron en kabels. Sowieso een bezoekje aan Beek brengen bij De Hifi Winkel. Rob kent SF als zijn broekzak.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

katwax

Citaat van: wil op februari 19, 2014, 07:32:14
Thanks. Krell verbaast me niet zo, gelet op ervaringen van andere gebruikers en het kenmerk van veel jus. Maar aan Audia (:P) had ik nog niet gedacht, misschien eens een luisterdagje bij een dealer plannen. Conrad-Johnson maakt alleen buizenamps, en zou een optie kunnen zijn als pre. Hoe warm worden dergelijke pre-amps?

wil
Zoals ik aangaf in vorige post heb ik voor buizen de zekerheid gekozen en hier een voorversterker met buizen gekozen, maar een neutrale krachtige eindversterker.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

peeweenl

Citaat van: wil op februari 19, 2014, 07:32:14
Thanks. Krell verbaast me niet zo, gelet op ervaringen van andere gebruikers en het kenmerk van veel jus. Maar aan Audia (:P) had ik nog niet gedacht, misschien eens een luisterdagje bij een dealer plannen. Conrad-Johnson maakt alleen buizenamps, en zou een optie kunnen zijn als pre. Hoe warm worden dergelijke pre-amps?

wil
Conrad Johnson heeft vroeger wel solid state eindversterkers gemaakt. Ik heb zelf een Conrad Johnson MF2250 MOSFET eindtrap. Doet het prima in combinatie met mijn buizen CJ Premier 17. Die wordt trouwens niet echt warm. Een pakje boter zal er niet op smelten. Niet uitproberen ;)

I_Guardian_I

Ik zou de Devialet 170/D-Premier en de nieuwe wadia intuition ook meenemen in je vergelijk. Mijn D-Premier is voor mij de perfecte match met mijn cremona's.
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

Audia

Citaat van: sultankat op februari 19, 2014, 08:35:18
Als een versterker bij 4 ohm fors meer vermogen aflevert (2x zoveel) dan bij 8 ohm dan is hij flexibel genoeg om jouw Cremona's aan te kunnen. Aangenomen dat het startvermogen ook ok is.
Ik zie zowel adepten voor een ietwat warm klinkende versterker (Electrocompaniet, Gerzom) als een wat koel klinkende (Krell, Audia). Een Accuphase zit daar (tegenwoordig) tussenin. Luisteren is het devies, maar dan wel met dezelfde bron en kabels. Sowieso een bezoekje aan Beek brengen bij De Hifi Winkel. Rob kent SF als zijn broekzak.

:)
Goede tip idd.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Mr.M

Citaat van: I_Guardian_I op februari 19, 2014, 12:24:24
Ik zou de Devialet 170/D-Premier en de nieuwe wadia intuition ook meenemen in je vergelijk. Mijn D-Premier is voor mij de perfecte match met mijn cremona's.
Als je naar een  klassen d versterker gaat nemen dan kan je beter een mp150 monoblokken en p150 voorvrsterker van kharma nemen. Veel muzikaler dan de davialet. Wordt heel goed met buize geluid vergeleken alleen veel strakker laag en meer body..

Ik ga zelf ook daar naartoe als ik de asr weg heb gedaan, want ze klinken echt fenomenaal.

Heb een kennis die een set toekoop heeft. Nieuw rond 10k.met volledige garantie van kharma.



Mag weg voor 5500..

Echt een aanrader,   Reden verkoop is overstap naar grotere broer mp350'm :wub: :wub:

Gr. Maz

**UNDER CONSTRUCTION**

sultankat

#709
Citaat van: maz op februari 19, 2014, 14:49:10
Als je naar een  klassen d versterker gaat nemen dan kan je beter een mp150 monoblokken en p150 voorvrsterker van kharma nemen. Veel muzikaler dan de davialet. Wordt heel goed met buize geluid vergeleken alleen veel strakker laag en meer body..

Ik ga zelf ook daar naartoe als ik de asr weg heb gedaan, want ze klinken echt fenomenaal.

Heb een kennis die een set toekoop heeft. Nieuw rond 10k.met volledige garantie van kharma.



Mag weg voor 5500..

Echt een aanrader,   Reden verkoop is overstap naar grotere broer mp350'm :wub: :wub:

Gr. Maz

Geen gekke optie, maar alleen tweedehands betaalbaar. In hetzelfde segment zit BelCanto met jarenlange ervaring met Klasse D. Alleen wel betaalbaarder en ook een zeer fraaie klank en ook geïntegreerd verkrijgbaar (geen extra dure interlinks).
De Devialet 170 kan echter wel eens heel interessant zijn gezien de extra opties. Alleen jammer dat die actie voorbij is (een of andere module van 1000 euro voor 1 euro).
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

hulskof

#710
Advies: neem contact op met BB&G, die gasten hebben lang in SF gedaan en kennen de Cremona M erg goed. Heb zelf enige tijd intensief naar deze speaker geluisterd op talloze versterking en maar zelden kwam het potentieel eruit. Veel power, heel veel power is benodigd, dat staat buiten kijf (zoals ook Katwax al zei).  :smile:

Mr.M

Citaat van: hulskof op februari 19, 2014, 15:15:23
Advies: neem contact op met BB&G, die gasten hebben lang in SF gedaan en kennen de Cremona M erg goed. Heb zelf enige tijd intensief naar deze speaker geluisterd op talloze versterking en maar zelden kwam het potentieel eruit. Veel power, heel veel power is benodigd, dat staat buiten kijf (zoals ook Katwax al zei).  :smile:

Of je zoekt een leuk asr emitter 1 of 2 . Zeer krachtig en stabiel versterker,

Tweedehands betaalbaar.

Nieuw is de asr emitter 1 vanaf 7000
En de 2 vanaf 12000 dacht ik..

Tweedehands zijn ze tussen de 3500 en 7000 .

Is een optie maar ze nemen best wat ruimte in beslag.daarom wil ik overstappen naar een iets compactere versterker...
Geluidsmeting kan bijna niet beter denk ik....
**UNDER CONSTRUCTION**

sultankat

Citaat van: maz op februari 19, 2014, 16:00:02
Of je zoekt een leuk asr emitter 1 of 2 . Zeer krachtig en stabiel versterker,

Tweedehands betaalbaar.

Nieuw is de asr emitter 1 vanaf 7000
En de 2 vanaf 12000 dacht ik..

Tweedehands zijn ze tussen de 3500 en 7000 .

Is een optie maar ze nemen best wat ruimte in beslag.daarom wil ik overstappen naar een iets compactere versterker...
Geluidsmeting kan bijna niet beter denk ik....

Aan die ASR van Maz blijft zelfs de Aida onder controle :headbanging:
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

sultankat

En die Krell S300i op de forum marktpagina (van H&C Hifi) lijkt me ook een te onderzoeken optie

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=140938.0
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Mr.M

Maandag ga ik de guarniri momento palladio ophalen voor een vriend ,de guarniries gaan aan een nagra cd / nagra vv. En kharma mp150 monoblokken hangen.( bekabeling is kharma)
Ben benieuwd naar het resultaat,...
**UNDER CONSTRUCTION**

wil

Er ontstaat hier een mooie lijst die ik zou moeten afwerken. Globaal zijn er de volgende categorieën:

voorversterker vs. geïntegreerde versterker
solid state vs. buis
<1700 euro vs. >1700 euro (tweedehands)

De overwegingen worden dan:
Een voorversterker zou moeten gaan matchen met een Acurus A200(X3) eindtrap. Deze laatste heeft beslist voldoende vermogen en zal klankmatig het karakter hebben van een Krell. Dat wetende is mijn voorkeur voor vooral een vloeiend voorversterker. Het is geen econometrische puzzel om te bedenken dat een prijs tot 1700 euro dan ook mijn voorkeur heeft.

Dan de suggesties:
Voorversterker
Electrocompaniet (solid-state, warm, verschillende prijzen)
Conrad Johnson (buis, warm?, prijs?)
Audia (solid-state, analytisch, >1700)

Geïntegreerde versterkers
Krell (solid-state, analytisch, <1700)
Electrocompaniet (solid-state, warm, >1700)
Audia (solid-state, analytisch, <1700)
Devialet (klasse-D, geen idee, >1700)
ASR (solid-state, geen idee, >1700)
Chord (solid-state, geen idee, >1700)
Belcanto (solid-state, geen idee, >1700)
Accuphase (solid-state, warmer, € zeer afh. van model)


Wat ik tot mijn verbazing nog niet heb gehoord zijn merken als Audio Research, Naim of Lavardin (daar hoor je opeens niets meer over  :sarcasm: ).

Met dit lijstje neig ik dan toch richting Electrocompaniet (mits storingsvrij  :notify: ), Conrad Johnson, Audio Research (dat moet toch matchen...?) als vv of Krell, Audia, Naim of Accuphase als geïntegreerde amp.

Het wordt dus echt een rondgang langs 'de Hifi-winkel' en andere SF-kenners  :P

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

katwax

Elctrocompaniet was voor mij een no go zoals ik reeds vermeld heb. Vooral in het laag was dit niet in staat de luidsprekers goed aan te sturen.
Bij Naim denk ik dat je al vrij hoog in hun segment moet gaan voor ze goed genoeg gaan zijn om controle te hebben over de luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

wil

Citaat van: katwax op februari 19, 2014, 20:02:41
Elctrocompaniet was voor mij een no go zoals ik reeds vermeld heb. Vooral in het laag was dit niet in staat de luidsprekers goed aan te sturen.
Bij Naim denk ik dat je al vrij hoog in hun segment moet gaan voor ze goed genoeg gaan zijn om controle te hebben over de luidsprekers.
Ik zie ze dan ook meer als voorversterker.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

katwax

Citaat van: wil op februari 19, 2014, 20:04:59
Ik zie ze dan ook meer als voorversterker.

wil
Puur als voorversterker is het maar wat je graag hebt als sound. In mijn ogen is het belangrijk dat je eindversterker krachtig genoeg is en neutraal.
Daarna kan je eigenlijke elke voorversterker nemen die je wilt, alleen moet het nog goed matchen met je luidsprekers en eigen voorkeur van sound natuurlijk.

Ik vind persoonlijk dat SF + buizen een zeer aangenaam geluid geeft, vooral bij vocale muziek, jazz, ... muziek met veel detail.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bmateijsen


gerzom

Citaat van: wil op februari 19, 2014, 20:04:59
Ik zie ze dan ook meer als voorversterker.

wil
je bent nog steeds welkom om te komen luisteren naar mijn set!
;D

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


wil

Citaat van: bmateijsen op februari 19, 2014, 20:14:15
Denk ook eens aan N-Core...
Nooit aan gedacht...  :hehe:

Citaat van: gerzom op februari 19, 2014, 20:29:36
je bent nog steeds welkom om te komen luisteren naar mijn set!
;D


Gaan we doen  :thumbs-up:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

brinkie

Ik speel zelf met simaudio moon op mijn auditors,een geslaagde combi.

Michel

Mr.M

Citaat van: brinkie op februari 19, 2014, 21:08:07
Ik speel zelf met simaudio moon op mijn auditors,een geslaagde combi.

Michel
Ik kan ook nog aan een sim audio moon i5.3.of i5 weet niet meer zeker welke , komen.
nieuwprijs was het  3800 euro ieder geval.

Heele mooie versterker, ik denk dat die er rond 1600 euro voor wilt hebben.
Misschien ook een optie.

Gr maz.
**UNDER CONSTRUCTION**

Mitch--

Citaat van: wil op februari 18, 2014, 19:19:58
In een ruime week spelen met de Cremona's hoor ik in veel cd's opvallend meer muziek :D. Denk daarbij aan redelijk - daar gaan we weer - moeilijke cd's als Among my Swan van Mazzy Star. Vooral de tracks met een rauwe electrische gitaar zijn niet langer meer een bak herrie op de achtergrond, maar een gedoseerde toevoeging van een volwassen instrument. Kortom, muziek! Muzikaliteit!



De stap naar een dedicated stereo(voor)versterker komt nu wel dichterbij om de muzikaliteit verder vloeiender te krijgen. Op dit moment zijn zowel de voorversterking als de LS-bekabeling de zwakkere schakels. Suggesties?

wil

ik zou persoonlijk eerst de versterking aanpakken, als dat op orde is de match zoeken met de juiste kabels, niet eerst kabels die dan ineens niet meer matchen met een andere (later gekomen) versterker, dan raak je van de regen in de drup.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'