Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

sultankat

Citaat van: I_Guardian_I op februari 13, 2014, 17:19:18
@sultankat, gezien je "oude" wireworld bekabeling in de markt staat, mogen we aannemen dat de Yter toch beter bevallen is?  :tongue2:
Verschil dus groter geworden sinds gisteren?

De Yter is een fractie warmer, echt een fractie. En dan nog zeg ik: "denk ik...."
Dan wordt het erg moeilijk kiezen. Uiteindelijk voor de Yter gekozen omdat in de SF speakers dezelfde interne bekabeling zit. Meer dan dat is het niet. Ik las trouwens ook op Audioafficionado dat de Wireworld Silver Eclipse 6 erg goed matcht met de Amati Anniversario: ervaringen van een eigenaar. Geen wonder dus dat mijn keuze eigenlijk niet te doen is.
Mocht je die posting willen lezen dan kan ik je wel een linkje mailen. Vlgs mij mag je hier nl niet rechtstreeks linken naar andere fora ?!?
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

I_Guardian_I

@sultankat, erg apart dat 2 kabels zo erg op elkaar lijken. Dat had ik niet verwacht! Wel prettig om te weten dat hij op hetzelfde nivo speelt als een 3000 euro kostende kabel :) Altijd prettig als je eigen keuzes op een positieve manier worden bevestigd door een ander. Vind het tevens ook een van de mooiste kabels op de markt ook!

Wel wil ik ooit nog eens lessloss en nordost uitproberen, maar dat komt nog wel.
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

sultankat

Citaat van: I_Guardian_I op februari 13, 2014, 22:03:10
@sultankat, erg apart dat 2 kabels zo erg op elkaar lijken. Dat had ik niet verwacht! Wel prettig om te weten dat hij op hetzelfde nivo speelt als een 3000 euro kostende kabel :) Altijd prettig als je eigen keuzes op een positieve manier worden bevestigd door een ander. Vind het tevens ook een van de mooiste kabels op de markt ook!

Wel wil ik ooit nog eens lessloss en nordost uitproberen, maar dat komt nog wel.

Voor mij is het ook een verrassing! Geeft wel aan dat ook in de USA kabels gemaakt worden die passie in de muziek brengen. Ik heb ook de Platinum Eclipse interlink van Wireworld en dat is een snoepje.
Mijn zoektocht naar LS kabels gaat nu niet verder. Ik vind die aansluiting op de interne bekabeling van SF heel rustgevend.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

I_Guardian_I

Waar letten jullie eigenlijk op als je een (prijzige) tweedehands speaker bij een dealer of particulier gaat aanschaffen? Hoe weet je nou dat de speaker die je koopt in orde is, en hoe pakken jullie zoiets aan? (Optische gebruikssporen daargelaten natuurlijk ;))

Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

sultankat

Citaat van: I_Guardian_I op februari 14, 2014, 12:25:45
Waar letten jullie eigenlijk op als je een (prijzige) tweedehands speaker bij een dealer of particulier gaat aanschaffen? Hoe weet je nou dat de speaker die je koopt in orde is, en hoe pakken jullie zoiets aan? (Optische gebruikssporen daargelaten natuurlijk ;))

Bij een dealer is het bij mij primair naam en faam en dus vertrouwen. Dat speelt bij een particulier ook mee: hoe open is de communicatie en info vooraf geweest. Bij een particulier altijd eigen cd meenemen, conussen bekijken, testsignalen invoeren en originaliteit units bekijken. Vooral tweeter is bij mij altijd specifiek punt van aandacht (check met vrouwenstemmen). Ook is interessant met welke versterker de speakers zijn aangestuurd: liever teveel vermogen dan te weinig. Voorts kan een check van serienrs bij de importeur waardevolle info opleveren.
Laatst vertelde een kundige dealer mij: als een speaker stuk gaat gebeurt dat vaak in het begin na eerste aankoop. Als deze nadien kundig gebruikt wordt is de kans op een defect minimaal.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

wil

Dat is dus precies zoals ik het ook gedaan heb. Neem vooral 'moeilijke' cd's mee. Een track als "Rimshot" van Erykah Badu is ideaal om het laag te testen. Een stuk orgelmuziek van Bach voor de snelheid. Enz.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Citaat van: wil op februari 14, 2014, 13:43:25
Dat is dus precies zoals ik het ook gedaan heb. Neem vooral 'moeilijke' cd's mee. Een track als "Rimshot" van Erykah Badu is ideaal om het laag te testen. Een stuk orgelmuziek van Bach voor de snelheid. Enz.

wil

Ik denk dat je vooral muziek moet meenemen die je kent... ;).

sultankat

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2014, 13:52:44
Ik denk dat je vooral muziek moet meenemen die je kent... ;).

Dan worden het dus "moeilijke cd's die je kent"  ;)
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

bmateijsen

Citaat van: sultankat op februari 14, 2014, 13:54:54
Dan worden het dus "moeilijke cd's die je kent"  ;)

Het gaat er maar net om waar je op gaat letten, het laag van luidsprekers worden onder de 300 hrz vooral door de kamer 'gekleurd'. Dus een teveel aan laag, zegt niets over een mogelijk 'mankement'.

sultankat

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2014, 13:57:28
een teveel aan laag, zegt niets over een mogelijk 'mankement'.

Zeker niet.

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

wil

Dus als je een 'moeilijke' cd meeneemt die je kent, en die wordt in een 'makkelijke' ruimte 'moeilijk' afgespeeld, is het niet te verwachten dat ie in jouw 'moeilijke' ruimte 'makkelijker' wordt. 
:baaa:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sultankat

Citaat van: wil op februari 14, 2014, 15:06:55
Dus als je een 'moeilijke' cd meeneemt die je kent, en die wordt in een 'makkelijke' ruimte 'moeilijk' afgespeeld, is het niet te verwachten dat ie in jouw 'moeilijke' ruimte 'makkelijker' wordt. 
:baaa:

wil

In ieder geval een hoogstandje Nederlands taalgebruik  8)
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

I_Guardian_I

Bedankt allen voor de reacties. Hoe zit het dan met slijtage van de onderdelen of zit dit bij speakers anders?

@sultankat,

- Met conussen bekijken bedoel je geen deuken, gaten, beschadigingen etc denk ik?
- Wat bedoel je met testsignalen invoeren?
- Hoe check jij de originaliteit van de units? Mochten ze fake zijn zullen ze vaak wel op de originele lijken, dus alleen met zien kom je er denk ik niet..
- Als er iets mis is met de speaker, qua werking, waar zou je dat aan moeten horen?
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

sultankat

#688
Citaat van: I_Guardian_I op februari 14, 2014, 15:51:34
Bedankt allen voor de reacties. Hoe zit het dan met slijtage van de onderdelen of zit dit bij speakers anders?

@sultankat,

- Met conussen bekijken bedoel je geen deuken, gaten, beschadigingen etc denk ik?
- Wat bedoel je met testsignalen invoeren?
- Hoe check jij de originaliteit van de units? Mochten ze fake zijn zullen ze vaak wel op de originele lijken, dus alleen met zien kom je er denk ik niet..
- Als er iets mis is met de speaker, qua werking, waar zou je dat aan moeten horen?

@ conussen: inderdaad, maar vergeet vooral ook niet de (veelal) rubber ophanging. En bij papieren conussen kun je er zeker van zijn dat je die om de ca 10 jr moet vervangen/renoveren. Dat is tenminste mijn ervaring geweest bij bepaalde units die Elipson gebruikte van Audax voor de basspeaker.
@ testsignalen: er zijn cd's met een signaal dat in één lange toon van diep laag naar extreem hoog gaat. Dan kun je onregelmatigheden/kastresonanties etcetera waarnemen
@ originaliteit: kan inderdaad lastig zijn. Probeer foto's van de originele units te krijgen. Let ook goed op de schroeven: zijn ze gebruikt/beschadigd of hebben ze een andere kop? Allemaal tekenen dat er iets mee gebeurd is.
@ iets mis met de werking: kan van alles zijn, daarom vertrouwde cd meenemen. Het is net als met schoenen: als ze in de winkel al niet goed passen wordt het nooit wat.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

sultankat

Volgende experiment:

Yter RCA versus Wireworld Platinum Eclipse 6 RCA



Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

LABO

Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

gerzom

Citaat van: sultankat op februari 15, 2014, 09:36:47
Volgende experiment:

Yter RCA versus Wireworld Platinum Eclipse 6 RCA


Werkt verslavend he, dat Yter spul  ;)
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Mr.M

ben ik blij dat er ook anderen zijn die steeds switchen van spul enzo... nu voel ik me niet alleen,,, hahah

goed bezig rogier....
**UNDER CONSTRUCTION**

I_Guardian_I

Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

sultankat

Citaat van: sultankat op februari 15, 2014, 09:36:47
Volgende experiment:

Yter RCA versus Wireworld Platinum Eclipse 6 RCA





Weer in verbazing. Een interlink van > 3000 euros tegen een interlink van net 1000 euros. Prijzen zeggen niets, match is alles.

De Wireworld blinkt uit in kaarsrecht doorlopend hoog en laag en neutraliteit. Extreem transparant, ontleedt ieder instrument tot op het dna. Je zou zeggen: wat wil je nog meer. Maar als je de Yter hoort valt al snel op: meer vloeiend met vooral meer inzicht in klankkleur van instrumenten en stemmen.
Het is lastig onder woorden te brengen want een scherpe lezer zegt: ja maar, die WW is toch zo neutraal en daarmee goudeerlijk??!! Klopt maar wellicht ben ik toch meer van de Engelse sound. Ik begrijp nu waarom mensen die juist voor die bite en dat extreem neutrale gaan, Sonus Faber combineren met Krell. De (in mijn ogen/oren) wat kille koud klinkende Krell compenseert dan (het in hun ogen/oren teveel van) de warme gloed van Sonus Faber. Wat de Krell doet als versterker doet de Wireworld als interlink.
Als je een heel gedempte kamer hebt waar vooral ook het hoog bovenmatig wordt geabsorbeerd, kan zo'n Wireworld precies dat geven wat verloren dreigt te gaan. Maar in een normaal tot weinig gedempte kamer prefereer ik de Yter. Ik had al de enthousiaste verhalen gelezen van Gerzom die ze gebruikt op zijn toch bepaald niet kil klinkende Electrocompaniet. Was eerlijkgezegd wat sceptisch bij zoveel enthousiasme, maar dat neem ik bij deze terug!  :turn:
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

gerzom

Citaat van: sultankat op februari 17, 2014, 20:50:49
Weer in verbazing. Een interlink van > 3000 euros tegen een interlink van net 1000 euros. Prijzen zeggen niets, match is alles.

De Wireworld blinkt uit in kaarsrecht doorlopend hoog en laag en neutraliteit. Extreem transparant, ontleedt ieder instrument tot op het dna. Je zou zeggen: wat wil je nog meer. Maar als je de Yter hoort valt al snel op: meer vloeiend met vooral meer inzicht in klankkleur van instrumenten en stemmen.
Het is lastig onder woorden te brengen want een scherpe lezer zegt: ja maar, die WW is toch zo neutraal en daarmee goudeerlijk??!! Klopt maar wellicht ben ik toch meer van de Engelse sound. Ik begrijp nu waarom mensen die juist voor die bite en dat extreem neutrale gaan, Sonus Faber combineren met Krell. De (in mijn ogen/oren) wat kille koud klinkende Krell compenseert dan (het in hun ogen/oren teveel van) de warme gloed van Sonus Faber. Wat de Krell doet als versterker doet de Wireworld als interlink.
Als je een heel gedempte kamer hebt waar vooral ook het hoog bovenmatig wordt geabsorbeerd, kan zo'n Wireworld precies dat geven wat verloren dreigt te gaan. Maar in een normaal tot weinig gedempte kamer prefereer ik de Yter. Ik had al de enthousiaste verhalen gelezen van Gerzom die ze gebruikt op zijn toch bepaald niet kil klinkende Electrocompaniet. Was eerlijkgezegd wat sceptisch bij zoveel enthousiasme, maar dat neem ik bij deze terug!  :turn:
:withstupid:    ;)
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


wil

In een ruime week spelen met de Cremona's hoor ik in veel cd's opvallend meer muziek :D. Denk daarbij aan redelijk - daar gaan we weer - moeilijke cd's als Among my Swan van Mazzy Star. Vooral de tracks met een rauwe electrische gitaar zijn niet langer meer een bak herrie op de achtergrond, maar een gedoseerde toevoeging van een volwassen instrument. Kortom, muziek! Muzikaliteit!



De stap naar een dedicated stereo(voor)versterker komt nu wel dichterbij om de muzikaliteit verder vloeiender te krijgen. Op dit moment zijn zowel de voorversterking als de LS-bekabeling de zwakkere schakels. Suggesties?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sultankat

Echt dedicated lukt beter door meteen ook ev aan te pakken. geïntegreerd lijkt me dan het meest voor de hand liggend. voorts Yter kabels  ;)
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

wil

Goede suggestie. Integrated scheelt weer extra interlinks ;) Ik draai al een tijd met eindbakken in het vertrouwen dat daarmee voldoende stroom gegarandeerd is zonder dat ze heel erg klankmatig bepalend zijn. Hoe bepaal je stabiliteit/vermogen bij een geïntegreerde versterker?
Die Yter-tip verwachtte ik al  :P

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

gerzom

Citaat van: wil op februari 18, 2014, 21:05:42
Goede suggestie. Integrated scheelt weer extra interlinks ;) Ik draai al een tijd met eindbakken in het vertrouwen dat daarmee voldoende stroom gegarandeerd is zonder dat ze heel erg klankmatig bepalend zijn. Hoe bepaal je stabiliteit/vermogen bij een geïntegreerde versterker?
Die Yter-tip verwachtte ik al  :P

wil
Ik heb geen zelf ervaring met geïntegreerde versterkers, maar dat van die Yter kabels............. zeker proberen  ;)

Volgens mij is Rogier (Sultankat) erg gelukkig met de combi Accuphase en Sonus Faber. Stefan_82 hier op het forum heeft een Electrocompaniet EC-5 en Sonus Faber speakers, wellicht kan hij ook wat meer info verschaffen mbt je vraag.


Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.