HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

Raymond187

Klopt het dat de interface langzaam is?

Heb hem 2e handse gekocht, maar ik vind hem rete traag reageren. Laatste Beta FW staat erop. Die van april 2015.

larsonator

Citaat van: jaco op februari 20, 2015, 11:08:59
Ik heb het ook jaren met een e-sata box aan de dune gedaan.
Sata hot swap tray in de pc en films erop zetten. Als je dan een film wilt kijken pak je de hdd, zet hem in de met e-sata verbonden box en je kunt afspelen op de dune.
Administratie van de hdds was wel een belangrijk punt, anders heb je dingen dubbel. Komt me met een nas ook nog wel eens voor :)
Zo herkenbaar ;)
tegenwoordig, als ik een film 's avonds wil kijken dl ik hem ff snel omdat het sneller gaat als zoeken. Vaak kom ik er dan later achter dat ie inmiddels al 2 a 3 keer op verschillende schijven staat  :wow:

Raymond187

Ga je nou reageren op een post van 5 maanden terug  :clapping:

Reageer eens op die van mij....met een goed antwoord   O0

Kjelt

Raymond maakt het eens SMART, hoe traag is traag in secondes voor welke operatie.
Ja het is geen superfast direct time user anticipated interface maar ik heb het nooit irritant gevonden.
Waar het wel eens mis loopt als je teveel titels in 1 folder hebt staan dan wil hij deze eerst even allemaal sorteren.
Met 50 titels geen probleem, als je er 800 in hebt staan kan het even duren.

larsonator

Citaat van: Raymond187 op juli 15, 2015, 15:34:56
Ga je nou reageren op een post van 5 maanden terug  :clapping:

Reageer eens op die van mij....met een goed antwoord   O0
ok dan...  :alien:

Raymond187

Citaat van: Kjelt op juli 15, 2015, 16:10:39
Raymond maakt het eens SMART, hoe traag is traag in secondes voor welke operatie.
Ja het is geen superfast direct time user anticipated interface maar ik heb het nooit irritant gevonden.
Waar het wel eens mis loopt als je teveel titels in 1 folder hebt staan dan wil hij deze eerst even allemaal sorteren.
Met 50 titels geen probleem, als je er 800 in hebt staan kan het even duren.
Het is gewoon in het main menu. Als je van source -> TV -> favorieten gaat. Met de AB of de App. cursor naar links of rechts.

Ik heb video op 1080p/24p staan.

Overigens ook nog niet kunnen laten communiceren met de QNAP NAS. SMB of NFS niet.

Ik dacht dat moet toch simpel zijn.

server IP
Doelmapnaam
username
password

En op de NAS NFS aanzetten. Rechten goed zetten.

voila?

Raymen

Je kan hem ook in het netwerk zoeken in je dune en dan als favorieten een map maken
Zo doe ik het

Mvrg
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 7X500W Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo x3000pro-Apple tv 4K(2022)-5XM&K MP 150-4xM&K IC95-1XM&K X12+ 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet

HUISKAMER:LG Oled 77c8 -Zidoo zx98k-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x en 3 x wworld

Raymond187

Thanks. Heb hem al werkend.
Langzaam bewegen in de GUI is vanwege de videosetting 1080p 24hz. Moet 60h zijn dan beweegt hij normaal.

Raymond187

Iemand bekend met het fenomeen dat er *MKV bestanden in een map niet zichtbaar zijn vanuit de DUne, maar ze staan er wel degelijk. Als ik de bestanden move naar een andere locatie dan ziet hij ze weer wel.

devkon

Nee, geen last van. Misschien is er iets anders aan de hand.

Zijn het enkel *.mkv bestanden, of alle bestanden in die map?

Is er een verschil in het soort map tussen de map waar de Dune ze niet zien en de de map waar de Dune ze wel ziet? (share, usb, etc)
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Raymond187

Hij ziet de doelmap, maar als ik daar in ga ziet hij niks geen enkele bestand. Kopieer ik de inhoudt van die map naar een andere locatie. Dan ziet hij de bestanden wel.

Mijn structuur is

NAS\Series\Naam serie\Map naam aflevering\bestand

IN de Map naam serie  zie ik alle folders. Open ik daar een folder dan zie ik 90% van de keren de inhoud. Het is tot nu toe alleen met MKV bestanden.

devkon

Misschien een rechtenkwestie...

Waar naar toe copieer je de bestanden dan, en doe je dat copieeren op de NAS?

Hoe komen die series op je NAS terecht? Via downloaden op de NAS?

De directory structuren NAS\Series\Naam serie\Map naam aflevering, heb je die op de NAS gecreeerd?
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Raymond187

Als het een rechten kwestie is dan moet het voor alle bestanden zo zijn en niet af en toe een bestand in dezelfde map.

Dune account op de NAS heeft lees rechten op de parent folder

Bestanden worden rechtstreeks op de NAS geplaatst en uitgepakt. Ik gebruik Transmission (torrents)

Citaat van: devkon op september  4, 2015, 12:32:50

De directory structuren NAS\Series\Naam serie\Map naam aflevering, heb je die op de NAS gecreeerd?
Yes

devkon

Het zou een rechten kwestie kunnen zijn als je bestanden zou gaan verplaatsen naar verschillende lokaties. Onder water kunnen applicaties andere (functionele) accounts gebruiken die dan weer qua rechten verschillen met accounts die je toegang hebt gegeven tot shares.

Als bestanden er wél zijn (via NAS/admin zichtbaar) en niet zichtbaar op Dune, doet mij dat in eerste instantie denken aan 'n rechtenkwestie. Er is verder niet veel wat verkeerd kan gaan aan shares.

Ik neem aan dat je de bestanden handmatig verplaatst van een directory waar de torrents in staan naar jouw eigen structuur?

Hoe verplaats je die bestanden op de NAS, middels de GUI/browser vermoed ik?

Kun je het probleem reproduceren?

Raymond187

Klopt van de rechten, maar ik heb de rechten laten inhertiten (dat woord klopt niet, maar je begrijpt wat ik bedoel :) ) naar alle onderliggende mappen.

Dus lees rechten op de parent folder Download. Daaronder staan alle films, series etc.

Als ik in de map series de folder Extant hebt staan. Daar staan folders genaamd Extant S02E03 , Extant S02E03  and so on en daarin vind je het *.MKV bestand. En een enkele keer ziet hij dat *.MKV bestand niet. Als ik dat bestand move met de QNAP file  App bv 1 niveau hoger dan ziet hij het bestand wel. Plaats ik het bestand weer terug naar dezelfde map ziet hij hem weer niet.

Het duidt op een rechten issue, maar dan moet altijd gelden en niet een enkele keer.

Bestanden verplaatst ik dus met de QNAP file manager app.

riwi

Zitten er misschien afwijkende karakters in de foldernaam ?
Zou kunnen dat de Dune daarover struikelt misschien.

devkon

Ik snap wat je zegt met dat overerven van rechten. Ik heb even het volgende erbij gepakt :
http://docs.qnap.com/nas/3.8/en/index.html?web_file_manager.htm

Ben niet bekend met QNAP, maar wel met Unix, en hier draait Unix (Linux) op.

Zoals ik al dacht werkt dat overerven enkel op de folders/files die er dan bestaan op het moment dat je apply doet. Als je later er folders bij gaat plaatsen (vanuit een andere locatie), is er niets over-georven, dus kunnen de rechten anders staan.

Volgens die link kun je properties opvragen van files en directories. Als je zo'n geval hebt dat je 'm niet ziet zou ik de permissies wel eens willen zien van de MKV en van de directory waar die in staat.

Zonder daar het antwoord op te weten zou je anders in zo'n probleem geval, de overerving nog eens kunnen applyen, om de boel weer 'recht te trekken'.

devkon

Citaat van: riwi op september  4, 2015, 15:34:57

Nee, want hij ziet dat bestand wél als ie 'm naar een directory hoger verplaatst

Raymond187

Citaat van: riwi op september  4, 2015, 15:34:57
Nope gebruik geen symbolen. Foldernamen zijn elke x hetzelfde behalve de cijfers ivm episode.

Dat de rechten niet overerven is wel vreemd bij nieuwe folders. Er komen wekelijks meerdere folders bij van nieuwe afl. series. En de meeste nieuwe kan hij wel in, en ziet hij de bestanden.

QNAP is idd Linux.

Net ff een test gedaan.

Als ik een nieuwe folder aanmaak op de NAS dan krijgt die dezelfde rechten als de parent.

Zal wel een bug zijn.

devkon

Dat overerven bestaat volgens mij niet, heb jij dat ergens gezien buiten wat ik hier aangeef? Volgens die link voer je gewoon éénmalig een rechtenverandering door waarbij je kunt aangeven of die verandering op alle onderliggende files/dirs moet plaatsvinden. Dus als ik later zelf even een folder daaronder hang met eigen rechten gaat ie dat niet aanpassen voor me.

Als jij een folder aanmaakt en die heeft dezelfde rechten, dan kan dat ook ontstaan omdat dat nu eenmaal de standaard rechten zijn die hij geeft voor de huidige gebruiker. Daarbij is rechten wellicht wat uitgebreider dan dat je denkt :

Rechten onder Unix zijn op basis van owner/group/other, die read/write/execute rechten kunnen hebben. Staat ook aangegeven bij de link die ik je gaf. Het gaat te ver om uit te leggen (mocht je daar niks van weten) hoe dit soort rechten in Unix werken, maar het kan voor problemen zorgen.

Als jij een folder met onbekende rechten verplaatst naar jouw series folder, dan kunnen die rechten van de oorspronkelijke folder behouden worden, waardoor je Dune user er niet bij kan.

Maar goed, allemaal speculatie. Gewoon kijken naar de rechten als het aan de hand is, dan kunnen we conclusies trekken over de oorzaak, en eventueel oplossen.

Maikel_audionerd

Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan t klooien om NFS icm m'n HDI Dune Prime 3.0 voor elkaar te krijgen en t lukt me met geen mogelijkheid. Volgens mij wil ik iets wat niemand anders wil, hopelijk kan iemand er met een frisse kijk wat over zeggen. De situatie is als volgt:

Raspberry pi2:
Download server
NFS server
Plex mediaserver

Dune prime:
Alle films en series op HDD middels USB gekoppeld aan Dune
NFS client
Plex client

Ik gebruik de pi zonder display, dus remote controlled (headless). Ik wil eens in de zoveel tijd een gedownloade film van de pi naar de Dune kopiëren middels NFS. Dat betekend dat ik een remote NFS mount wil maken vanuit m'n pi naar m'n Dune. Ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik krijg telkens meldingen 'permission denied'
Ik kan wel een NFS verbinding van de Dune naar de pi maken, maar dan ben ik afhankelijk van de beamer op de Dune of remote van het oude ongebruiksvrindelijke linux van m'n Dune.

Zie ik nou iets simpels over het hoofd of is het helemaal niet mogelijk om de Dune als NFS client te gebruiken?

PS: ik heb zo ongelofelijk veel dingen geprobeerd dat het misschien verstandig is dat een expert hier wat zinnigs over zegt voordat ik jullie ga vermoeien met info die wellicht niet relevant is  :unhappy:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

riwi

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 15, 2016, 15:09:55
Zie ik nou iets simpels over het hoofd of is het helemaal niet mogelijk om de Dune als NFS client te gebruiken?

Wat je hier beschrijft is dat je een resource van de Dune (de disk in de dune) wil mounten op je Pi.
Daarvoor heb je op de Dune een NFS server nodig. Die zit er niet in volgens mij.

Je kan dan beter proberen om via SMB te werken. In de Dune zit wel een SMB server. Je pi kan dan via SMB de disk in de Dune mounten.

Je kan in de Dune de SMB naam van je harddisk wijzigen door in de dune_folder.txt in de root de volgende text te plaatsen :
storage_name = MYHDD
storage_caption= Maikels harddisk

En dan moet de Pi connecten naar het IP van de Dune met resource "MYHDD"
Probeer op de Pi smbclient -L te doen om te kijken.

O ja in de Dune moet je in de setup de SMB server wel aan zetten.

Maikel_audionerd

Citaat van: riwi op maart 15, 2016, 17:33:09
Wat je hier beschrijft is dat je een resource van de Dune (de disk in de dune) wil mounten op je Pi.
Daarvoor heb je op de Dune een NFS server nodig. Die zit er niet in volgens mij.

Je kan dan beter proberen om via SMB te werken. In de Dune zit wel een SMB server. Je pi kan dan via SMB de disk in de Dune mounten.

Je kan in de Dune de SMB naam van je harddisk wijzigen door in de dune_folder.txt in de root de volgende text te plaatsen :
storage_name = MYHDD
storage_caption= Maikels harddisk

En dan moet de Pi connecten naar het IP van de Dune met resource "MYHDD"
Probeer op de Pi smbclient -L te doen om te kijken.

O ja in de Dune moet je in de setup de SMB server wel aan zetten.

Aah kijk, dat zag ik dus over het hoofd, klinkt ontzettend logisch.
Ik weet dat er wel een mogelijkheid is om een NFS server op de Dune te installeren, middels de ltu installatie, die heb ik eerder gebruikt voor transmission torrent.
Weet je of ik op zowel de Dune als Pi een NFS server kan installeren? Of kan ik vanaf de Dune wel het lvm volume in de Pi mounten?
Ik heb beiden op linux draaien nu en daarom zou ik graag het snellere NFS willen gebruiken. Ik heb SMB ook (nog) niet op de pi geïnstalleerd
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --

riwi

Volgens mij is er op mijn Pi2 met openelec en Kodi al een NFS server geinstalleerd, maar ik weet het niet zeker. Wat kan je nou voor data op een Pi kwijt. En waarom zou je dat via SMB willen benaderen.

Met SMB3.0 is SMB even snel als NFS en tegelijk flexibeler en betrouwbaarder kwa transport. Dus ik kies SMB tegenwoordig. Hoewel op mijn Linux nassen draai ik wel NFS en de Dunes doen ook NFS naar deze machines. Maar dat is vooral  omdat het nou eenmaal al lang zo draait. Met de Popcorn Vten als client merkte ik dat SMB beter werkte dan NFS met hoog bitrate 4K materiaal.

Maikel_audionerd

Citaat van: riwi op maart 17, 2016, 15:37:45
Volgens mij is er op mijn Pi2 met openelec en Kodi al een NFS server geinstalleerd, maar ik weet het niet zeker. Wat kan je nou voor data op een Pi kwijt. En waarom zou je dat via SMB willen benaderen.

Met SMB3.0 is SMB even snel als NFS en tegelijk flexibeler en betrouwbaarder kwa transport. Dus ik kies SMB tegenwoordig. Hoewel op mijn Linux nassen draai ik wel NFS en de Dunes doen ook NFS naar deze machines. Maar dat is vooral  omdat het nou eenmaal al lang zo draait. Met de Popcorn Vten als client merkte ik dat SMB beter werkte dan NFS met hoog bitrate 4K materiaal.
Hoi riwi,
Ik heb NFS (NFS-kernel-server) handmatig geïnstalleerd. Ik gebruik m'n pi als download-server, waarbij in 3 USB-sticks als 1 LVM heb gemount. Deze series en films wil ik op m'n Dune kunnen afspelen. Als ik UPnP gebruik heb ik geen subtitels. Alle opslag op de Dune en pi is in ext2 filesystem, en dan is NFS logisch volgens mij.
Verder gebruik ik geen hogere bitrate dan fullHD dus ik kom met m'n huidige hardware setup prima uit  (SMB3.0 ga ik natuurlijk never nooit niet op m'n Dune kunnen installeren) :D

Ik heb het gisteravond trouwens voor elkaar gekregen, waarbij jouw opmerking met enorm geholpen heeft dus hartstikke bedankt riwi  :pompom:
Het draait als volgt:
Op Dune tbv Dune-data te lezen op pi:

• ltu package installeren, nfsd-start
  • nano /etc/exports "/tmp/mnt/storage *(rw,sync,root_squash,no_subtree_check,crossmnt,fsid=0)"
  • exportfs
Op Dune tbv pi-data te lezen op Dune:

• mount op Dune gui in hoofdscherm 'Sources': netwerkverbinding maken
  • name: pi, type: nfs, server: ip-pi, folder: /mnt/download, protocol: udp
Op Pi tbv Dune-data lezen op pi:

• sudo mount -t nfs ip-Dune:/tmp/mnt/storage /mnt/dune
Op Pi tbv pi-data lezen op Dune:

• sudo service nfs-kernel-server start
  • sudo nano /etc/exports: "/mnt/download *(rw,sync,root_squash,no_subtree_check,crossmnt,fsid=0)"
  • sudo exportfs
  • sudo service nfs-kernel-server restart

Een andere reden dat ik dit graag voor elkaar wilde hebben is dat ik nu de Plex client op de Dune kan gebruiken (DPC), plexmediaserver (service plexmediaserver) draait op de pi.